Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:19

Het heeft niet alleen met overleven te maken. Bewegen houdt de darmen in beweging en ook voor gewrichten en spieren is het beter. Stalbenen heten niks voor niks stalbenen. :P
Wat niet wil zeggen dat jouw paard die heeft hoor, maar bewegen heeft wel meerder functies dan simpelweg overleven :) .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:19

paulinebes schreef:
Ik vind het werkelijk moeilijk te begrijpen dat je maar tegen de wetenschap in blijft redeneren.. En dan is de conclusie ieder onderzoek weer, vanuit diverse invalshoeken, dat dieren in een bepaalde leefomgeving het beste functioneren, geestelijk en lichamelijk.
En dan komt Lusitana (en niet alleen zij..) en zij zegt: nee hoor, ik leg een deel naast me neer want mijn visie is de enige juiste, zoals ik kijk naar mijn paarden, dat is de werkelijkheid, die onderzoekers hebben het helemaal verkeerd. In die onderzoeken werd vast een speciaal soort paard onderzocht, dat niet in het minst lijkt op wat ik in mijn stal heb staan...

Vooraf moet ik ook zeggen dat ik niet voor op stal houden ben, alleen zie ik het niet als zo vreselijk dramatisch en ik zie 24/7 buiten niet als een must en in veel gevallen zelfs als net zulke dierenbeulerij als een paard op een slechte stal hebben.
Buiten zijn is niet meteen het beste voor je paard als het betekent in de bagger staan, geen beschutting hebben, niet genoeg te eten, niet genoeg aandacht, niet veilig is, etc etc etc.

De onderzoeken kunnen prima uitwijzen dat weidegang bevorderlijk is, en dat spreek ik ook nergens tegen, maar dat wil niet zeggen dat uitsluitend 24/7 weidegang het beste is voor elk paard of wel?
Ik leg helemaal niks naast me neer, ik geef er alleen een ruimere invulling aan.
Ik ben van mening dat alle behoeften waar de paardenbevrijders zo hard om schreeuwen vaak ook in een dagdeel buiten zijn te behalen. Ik heb ook gezegd dat als je paard niet gelukkig is in de situatie waarin hij zit, je dat moet veranderen. Of dat nou meer op stal zetten is of juist meer naar buiten doen, om het even. Nogmaals, ik sta er neutraal in. Ik zit niet te verkondigen dat paarden maar op stal moeten, of wel?

En ik kijk wel even verder dan mijn paarden, ik heb veertig jaar ervaring in paarden in drie landen en vanaf mijn zestienden paarden en ponies en deed ook altijd paarden van anderen daarbij en ik ben nu 52....Ik heb op diverse bedrijven gewerkt waar paarden op verschillende manieren gehouden werden dus me dunkt dat ik wel wat weet van paardenhouderij en hoe paarden zich er in voelen, want toevallig ben ik ook medium. Maar ja, daar gelooft de wetenschap niet in, dus dat laat ik er verder buiten.

Onderzoekers kijken juist vaak naar eenbeperkte groep paarden, vaak zonder controle groep, en vaak met een vooropgezet doel voor ogen wat de blik een beetje vernauwd.
Onderzoeken zijn niet altijd deugdlijk, zijn niet altijd betrouwbaar en staan ook niet altijd meteen voor de hele soort "paard".
Men beweert ook van alles over hoeven van wilde paarden dat in de verste verte niet klopt , of alleen opgaat voor een bepaalde groep in een bepaald gebied.....

Ik heb dus geleerd om niet blind af te gaan op "de wetenschap" en "onderzoeken" en ook nog je gezonde verstand te gebruiken. En mijn gezonde verstand zegt dat de soort "paard" bepaalde behoeftes heeft, maar dat 24/7 buiten lopen niet de enige manier is om daar aan te voldoen.
En puur wetenschappelijk als je je daar zo graag aan vasthoudt: als een dier geen gestoord gedrag vertoond, gezond blijft en gezond oud wordt en zich voortplant, gedeit het in zijn omgeving en dat komt dus ook voor bij bepaalde stalpaarden, net zo goed als bij weidepaarden.

Niet elke stal is een slechte woonomgeving en niet elke wei is een goede.

En ik zie geen bezwaar om bij paarden die voor de nacht onderdak zoeken, de deur achter hun kont dicht te doen. Ik ga ze dan echt niet naar buiten schoppen "omdat er wetenschappelijk is aangetoond dat ze buiten beter af zijn" .
Is dat zo slecht van mij?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:26

Waarom wordt elke keer die 24/7 buiten erbij gehaald? Ze zijn tegen 24/7 stal, niet alleen voor 24/7 wei.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:55

Esmeej333 schreef:
Het heeft niet alleen met overleven te maken. Bewegen houdt de darmen in beweging en ook voor gewrichten en spieren is het beter. Stalbenen heten niks voor niks stalbenen. :P
Wat niet wil zeggen dat jouw paard die heeft hoor, maar bewegen heeft wel meerder functies dan simpelweg overleven :) .

Als hij stalbenen of andere ongemakken zou gaan vertonen dan zoeken we natuurlijk snel een oplossing !
Overigens geldt dat voor mensen net zo, als je last hebt van obstipatie, krijg je ook het advies om meer te bewegen....
Dus voor ieder levend wezen is bewegen belangrijk alleen verschilt de mate waarin en moet je dus kijken naar het individu...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:06

Ja maar er si wel een minimum. En iemand die zijn paard dus 24/7 op stal heeft staan en gerust een dagje overslaat voldoet hier dus niet aan imo. Uitzonderingen daargelaten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:56

De wetenschap heeft niet bepaald ingecalculeerd dat gedomesticeerde dieren ook fysiek zich anders ontwikkelen. Ze zijn bijv gevoeliger voor allergenen etc.

Zo maak je 1 van mijn meisjes echt absoluut niet gelukkig en zelfs waarschijnlijk heel diep ongelukkig als je die op een natuurgebied zet.

Bovendien zou de wetenschap ook moeten hebben kunnen aantonen dat bijv. het "wilde" ras arabieren in de woestijngebieden dagen (pakweg 72 uur) zonder water kunnen. Dat hoef je toch niet te proberen met de gedomesticeerde versie van hetzelfde ras. Overigens overleefden ze daar op groentes en brood tijdens de reizen, en kamelenmelk :Y) Maar als ik ze hier daarop laat overleven worden ze waarschijnlijk in beslag genomen wegens verwaarlozing etc :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:22

Esmeej333 schreef:

Overleven... Weide is overleven???????
Inmiddels denk ik zowat dat weidegang voornamelijk van belang is van schuld-gevoel van een eigenaar.
Ik ben voor weidegang maar in de winter heb ik geen keuze en als ik kijk naar de weide dan wil ik niet eens.
Kijk ik naar mijn paarden dan weet ik zeker dat eentje dol gelukkig is en de ander mist de weide maar dat komt wel weer goed.
Want ook ik heb 24/7 geprobeerd en mijn merrie werd doodziek ervan.

Mijn ruin is een stalpaard, vooral in de winter......en hij doet het verdomd goed, geen stalbenen, mega gewrichten, en schijten kan ie ook nog eens en dat al 31 jaar ......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:34

Esmeej333 schreef:
Ja maar er si wel een minimum. En iemand die zijn paard dus 24/7 op stal heeft staan en gerust een dagje overslaat voldoet hier dus niet aan imo. Uitzonderingen daargelaten.

En kan uit varing zeggen gebeurd zooooooooo veel, echt veel.

En dagje maak er maar 2x in de week van.
Ansicht deed ik vroeger ook en stond mijn pony op een stal zonder los gooi service dat bestond toen niet.
Maar mijn opleiding ging ook niet van het leien dakje..... De technisch natuurkunde was voor mij te moeilijk en ik had dus echt wel een papiertje nodig. Aangezien mijn ouders opleiding belangrijk vonden werd ik dus regelmatig thuis gehouden.

Stallen 24/7 of tewel 23,5/7 zijn echt heel veel aanwezig in de randstad. Of de typische jachtstallen provincie Utrecht, Gelderland. Daar komen de eigenaren enkel voor de jacht.... Verder worden de beesten getraind door grooms, en de stampmolen.

Of waar bokt voor pleit de stallen waar paarden in de paddock staan of weide en randstad omgeving en groene hart is nu nat die paarden staan in de bagger.
De eigenaar die dadelijk gemiddeld 1x per week of 1x per 3 weken komen.... Dat is goede oplossing lekker buiten, weinig omkijken naar :) toppie.

Mijn paarden staan zeker 20 uur per dag op stal maar komen er minimaal 2x per dag uit en verder topkwaliteit leven mijn oudje is gezond en mijn merrie is blij en vrolijk.
Ondertussen blijf ik gewoon kijken en snuffelen naar betere locatie maar kwa stal wil ik niet op inleveren.
Ik zie geen meerwaarde als mijn paard er 4 uur eruit komt en verder een donker tralie-stal heeft. Dan maar minder eruit in de wint met een topstal.

En als laatste ik ben egoïstisch heb mijn paard voor mijn plezier.... Het rijden ..... Dus ik wil een bak.... Ik betaal ik beslis ga niet mijn paard stil zetten omdat het bagger weer is.
Maar ga niet zeggen dat ik niet paard waard ben zoals sommige suggereren alleen omdat ie in de winter meer op stal staat.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:02

Mijn pony staat in de zomer als het heel warm is nachts buiten en overdag binnen behalve als ik haar rij.
In de herfst lente of zo staat ze overdag ong. 5 uur buiten(ligt eraan of ik nog moet rijden /les/ponyclub ) in de winter als het weiland helemaal onder het ijs lig dan wandel ik even in de tuin of zo met ze ze mogen met sneeuw natuurlijk wel naar buiten.snachts binnen . Een dag voor concours mag die niet in de wei als er geen gras staat maar bijv. Sneeuw dan mag ze wel in de wij . En anders in de bak

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:37

tita schreef:
Esmeej333 schreef:

Overleven... Weide is overleven???????
Inmiddels denk ik zowat dat weidegang voornamelijk van belang is van schuld-gevoel van een eigenaar.
Ik ben voor weidegang maar in de winter heb ik geen keuze en als ik kijk naar de weide dan wil ik niet eens.
Kijk ik naar mijn paarden dan weet ik zeker dat eentje dol gelukkig is en de ander mist de weide maar dat komt wel weer goed.
Want ook ik heb 24/7 geprobeerd en mijn merrie werd doodziek ervan.

Mijn ruin is een stalpaard, vooral in de winter......en hij doet het verdomd goed, geen stalbenen, mega gewrichten, en schijten kan ie ook nog eens en dat al 31 jaar ......

Als je even terugleest waar de quote over gaat weet je precies waar dat overleven stukje over gaat.
Schuldgevoel van de eigenaar := . Nee hoor, ik wil gewoon de beste situatie voor mijn paard. Die het aangeeft belangrijk vind om buiten te zijn. Er is nog meer dan weiland in de winter, een grote goed gedraineerde paddock is ook goed, want bij ons kunnen ze de weides idd ook niet meer op.
Nu zeg je dat je geen keuze hebt, maar die heb je wel toch? En ja om die en die reden maar je kiest VOO die ene stal waar je 's winters op stal staat, ga dan ook achter die keuze staan. :)
Laatst bijgewerkt door xSogno op 11-11-13 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:51

tita schreef:
Esmeej333 schreef:

En kan uit varing zeggen gebeurd zooooooooo veel, echt veel.

En dagje maak er maar 2x in de week van.
Ansicht deed ik vroeger ook en stond mijn pony op een stal zonder los gooi service dat bestond toen niet.
Maar mijn opleiding ging ook niet van het leien dakje..... De technisch natuurkunde was voor mij te moeilijk en ik had dus echt wel een papiertje nodig. Aangezien mijn ouders opleiding belangrijk vonden werd ik dus regelmatig thuis gehouden.

Stallen 24/7 of tewel 23,5/7 zijn echt heel veel aanwezig in de randstad. Of de typische jachtstallen provincie Utrecht, Gelderland. Daar komen de eigenaren enkel voor de jacht.... Verder worden de beesten getraind door grooms, en de stampmolen.

Of waar bokt voor pleit de stallen waar paarden in de paddock staan of weide en randstad omgeving en groene hart is nu nat die paarden staan in de bagger.
De eigenaar die dadelijk gemiddeld 1x per week of 1x per 3 weken komen.... Dat is goede oplossing lekker buiten, weinig omkijken naar :) toppie.

Mijn paarden staan zeker 20 uur per dag op stal maar komen er minimaal 2x per dag uit en verder topkwaliteit leven mijn oudje is gezond en mijn merrie is blij en vrolijk.
Ondertussen blijf ik gewoon kijken en snuffelen naar betere locatie maar kwa stal wil ik niet op inleveren.
Ik zie geen meerwaarde als mijn paard er 4 uur eruit komt en verder een donker tralie-stal heeft. Dan maar minder eruit in de wint met een topstal.

En als laatste ik ben egoïstisch heb mijn paard voor mijn plezier.... Het rijden ..... Dus ik wil een bak.... Ik betaal ik beslis ga niet mijn paard stil zetten omdat het bagger weer is.
Maar ga niet zeggen dat ik niet paard waard ben zoals sommige suggereren alleen omdat ie in de winter meer op stal staat.

Ik woon ook in de randstad, mijn paard staat op een grote goed gedraineerde paddock waar hij best even eens sprintje kan trekken met z'n vriendjes.
Nou ik vind een paard dat 48 uur op stal staat een stal een stuk zieliger dan een paard dat lekker zelf kan kiezen of hij buiten of binnen staat, lekker zelf kan bewegen, genoeg eten heeft en lekker veel vriendjes heeft dat is toch logisch? Ik ga iedere dag naar mijn paard maar ik ben echt het lichtpuntje van zijn dag niet hoor hoor, gelukkig niet zeg. Dat zou beteken dat hij maar 2 uur per dag blij is.
Wat maakt het nu uit dat iemand maar 1 keer in de week komt als diegene wel zijn verantwoording neem wa betreft eten, beweging, sociaal contact en controle van de paarden door iemand anders. Want als je je eigen weide beheert kun je echt niet maar een keer in de week komt, dan moet je ook elke dag heen.
Iemand die zijn paard 48 op stal laat staan neemt zijn verantwoordelijkheid naar zijn paard niet. Geen beweging, geen echt sociaal contact en vaak ook geen frisse neus, 48 uur lang.
Tsja ik betaal ook, maar juist daarom, ik wil per se een paard, ik kies voor hem, hij niet voor mij, dus ik vind het belangrijkst dat hij het goed heeft. Ik woon in de randstad dus ja dat betekent dat ik wat langer reis dan ik eigenlijk zou willen en dat ik alleen een buitenbak heb en dat ik veel zelf doe. Maar mijn paard is gelukkig zo en dat zou ik nooit omruilen voor een binnenbrak en 24/7 stal.
Voor dat je over mij heen valt ik het over MIJN paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:10

Ik ga ook nog even een opmerking plaatsen....

Naast het gelukkig zijn, moeten we ook nog kijken wat goed voor een paard is.
Mijn paard word bv erg gelukkig van 3 grote emmers biks op een dag, maar of het goed voor haar is???
24/7 op stal is imo gewoon niet goed. Iedereen met een beetje kennis over hoe het wezen paard lichamelijk in elkaar steekt kan dat beamen. Het word denk ik wel beter, met ieder uurtje dat 'ie eruit komt, maar hoe ver je een paard ook door fokt, heel veel dingen aan hun lichaam zijn gewoon niet gemaakt voor de stal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:35

Esmeej333 schreef:

Overslaan is voor mij ook not done.
Net als alleen even 20 minuten losgooien omdat ik haast heb.
Ik gooi hem dan zelf 's ochtends vroeg los en zorg voor vervanging met rijden in de middag. In het ergste geval zou ik hem zelfs nog voor een manegeles in kunnen laten zetten (wat hij ook jaren gewend was).
Hij heeft een buitenstal waardoor hij altijd wat te zien heeft en in de frisse buitenlucht staat als jij wil.
En als hij niet wil zie je alleen zijn dikke billen boven de deur uit en staat hij lekker te dutten.
Daarnaast mag hij in de zomer met vakantie (2-3 maanden) en non stop een goede (!) wei op. Als ik nu de weides hier in de buurt zie denk ik inderdaad ook 'laat maar'.
Hij staat nu dichtbij waardoor mijn dochter er ook zelfstandig naartoe kan, hierdoor zijn we er vaak 2x per dag.
Als ik hem verder weg zet, (waar er hier in de regio in de winter ook bijna nergens weidegang is) komt hij er in de winter veel minder uit want dan kunnen we niet dagelijks.
We zullen dan ook pas verhuizen als ik echt een andere superplek voor hem heb of wanneer ik merk dat zijn gezondheid en/of welzijn achteruit gaan....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:36

Nens77 schreef:
Esmeej333 schreef:

Overslaan is voor mij ook not done.
Net als alleen even 20 minuten losgooien omdat ik haast heb.
Ik gooi hem dan zelf 's ochtends vroeg los en zorg voor vervanging met rijden in de middag. In het ergste geval zou ik hem zelfs nog voor een manegeles in kunnen laten zetten (wat hij ook jaren gewend was).
Hij heeft een buitenstal waardoor hij altijd wat te zien heeft en in de frisse buitenlucht staat als jij wil.
En als hij niet wil zie je alleen zijn dikke billen boven de deur uit en staat hij lekker te dutten.
Daarnaast mag hij in de zomer met vakantie (2-3 maanden) en non stop een goede (!) wei op. Als ik nu de weides hier in de buurt zie denk ik inderdaad ook 'laat maar'.
Hij staat nu dichtbij waardoor mijn dochter er ook zelfstandig naartoe kan, hierdoor zijn we er vaak 2x per dag.
Als ik hem verder weg zet, (waar er hier in de regio in de winter ook bijna nergens weidegang is) komt hij er in de winter veel minder uit want dan kunnen we niet dagelijks.
We zullen dan ook pas verhuizen als ik echt een andere superplek voor hem heb of wanneer ik merk dat zijn gezondheid en/of welzijn achteruit gaan....

Edit : als hij los staat is dat ook zo vaak mogelijk met een vriendje

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:48

Dit is weer zo'n never ending toppic.

24/7 binnen vind ik niet kunnen, ieder paard moet een vorm van uitloop hebben iedere 24 uur.
Maar 24/7 buiten vind ik niet perse noodzaak, er zijn zat paarden die super of misschien wel beter af zijn als ze ook hun eigen plek (stal) hebben.
Dat gehamer op 24/7 buiten vind ik dan ook nergens voor nodig.
Ieder zijn ding en er zijn zat paarden die gewoon straatoud worden en een deel van de dag op stal staan.
Neem nou een bonfire!!!!!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:51

@ nens 77
Dat is al stukken beter dan het gemiddelde paard op zo'n stal. Vindt het goed dat je niet overslaat, of zelfs 2 keer per dag heen bent. 2 keer per dag zou mij nooit lukken denk ik.
Ik snap het ook wel een beetje maar ik zou er zelf nooit voor kiezen.

Ik vind echt bizar als je erbij nadenkt dat er gewoon paarden zijn die dus nooit contact hebben met andere paarden, alleen na het rijden misschien even met z'n tweeën uitstappen....
Laatst bijgewerkt door xSogno op 11-11-13 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:52

jesito schreef:

24/7 binnen vind ik niet kunnen, ieder paard moet een vorm van uitloop hebben iedere 24 uur.
Maar 24/7 buiten vind ik niet perse noodzaak, er zijn zat paarden die super of misschien wel beter af zijn als ze ook hun eigen plek (stal) hebben.
Ieder zijn ding en er zijn zat paarden die gewoon straatoud worden en een deel van de dag op stal staan.

Wie hamert er dan op 24/7 buiten? Ik zie alleen gehamer op niet 24/7 in de stal?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:10

Esmeej333 schreef:
jesito schreef:

Wie hamert er dan op 24/7 buiten? Ik zie alleen gehamer op niet 24/7 in de stal?

Och 4-6-8-10 uur buiten is blijkbaar ook veels te weinig dus ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:29

tita schreef:

En dat is het. Mijn paard staat nu in de winter ook wat vaker en langer op stal. Maar he, dat is dan wel een stal om duimen en vingers bij af te likken. Echt waar, ik heb er lang naar moeten zoeken en ik moet er een eindje voor rijden, maar wat een stal. Zo proper, licht en ruim. Dik strobed, lekkere hooiruif vol, en zo lekker ruim, mijn paard kan zelfs draven in haar stal. Alles van hout en ze kan lekker naar buiten kijken.
Dan kan ik haar naar een stal dichterbij brengen waar ze misschien drie uur langer naar buiten komt. Maar als ze dan in een standaard traliestal van 3 x 3 terecht komt, wat heeft ze dan gewonnen? Ik heb een evenwicht proberen zoeken met als enige doel het welzijn van mijn paard. En ja, ik heb dus deze keuze gemaakt. Het is dan toch best wel frustrerend om te horen dat je toch nog slecht bezig bent en je paard ongelukkig is. Nou ben ik iemand die absoluut gen oogkleppen op heeft en al verschillende systemen geprobeerd heeft. Zo heb ik mijn paard ook al eens een tijd 24/7 buiten gehouden. Ik heb mijn paard nog nooit zo doodongelukkig is. En doordat ik meer bezig was met door de blubber lopen in het donker, ik ook.

Dus dat 24/7 buiten heiligmakend is kunnen we van tafel vegen (als dat niet al gebeurd is). Dus dan is het enkel nog mierenneuken over hoeveel uur buiten dan wel nog acceptabel is. Een dagdeel is goed, maar vier uur buiten niet. Mijn vraag: hoe lang denken jullie dat ieder dagdeel duurt?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:36

Ja Esmeej333 ik snap ook niet waar "ze" t vandaan halen...zo wordt het inderdaad een never ending topic: als je geeneens meer de moeite neemt om echt te lezen wat er staat. Het is nu al zo vaak gezegd: de zogenaamde 24/7 predikers zoals ze hier genoemd worden zijn vooral voorstander van dat paarden meer buiten komen dan binnen in een gemiddelde stal staan. En dat ze bij 24/7 buiten onder de juiste omstandigheden worden gehouden. Wel nemen deze "predikers" stelling tegen 24/7 stal, zonder contact met soortgenoten en alleen 2 uurtjes eruit in een paddock en om te werken!! Daar gaat deze discussie namelijk over. Er is geen excuus om een paard 24/7 op stal te zetten, behalve in geval van gezondheidsproblemen waar ze strikte stalrust nodig hebben. En gezien alle kennis die erover is, zou je nog geeneens het risico moeten willen nemen, dat je paard het mogelijk niet naar zijn zin heeft of (geestelijke) gezondheids problemen zou kunnen krijgen. Want door je paard zo veel op stal te zetten neem je dat risico bewust.
Vertel mij eens: wat is er tegen om te streven naar regelgeving dat paarden meer buiten moeten staan in de juiste omstandigheden dan opgehokt in een stal? Leg me dat uit. En dan kan je zeggen dat het allemaal niet kan in de randstad: Onzin ik woon in de provincie Utrecht en ik sta op een stal waar het mogelijk is gemaakt omdat ik ernaar vroeg. Daarnaast weet ik tal van stallen in de omgeving Stolwijk, Driebruggen, Vianen, Kockengen (dus in diverse hoeken) waar het wel degelijk mogelijk is om je paard heel veel buiten te hebben in mooie omstandigheden, in de zomer en in de winter en zelfs met prima faciliteiten.
En Lusitana: ik volg de onderzoeken wel en gebruik daarnaast mijn gezond verstand ook. Omdat je soms in een tunnelvisie terecht kunt komen, iedereen, ja jij ook. Dus open blijven staan voor meningen van anderen, individuele ervaringen, kennis die anderen bij zich dragen, en zeker ook (wetenschappelijke) onderzoeken. De echte wetenschappelijke onderzoeken zullen niet zonder controlegroep uitgevoerd worden, anders mag het niet meer wetenschappelijk genoemd worden.
Respect voor jouw vele jaren ervaring met paarden, maar als ik om me heen kijk in de paardenwereld naar mensen die minstens zoveel ervaring hebben en nog steeds dingen zeggen over en doen met paarden die zwaar achterhaalt zijn of tegen mishandeling aanzitten, die jaren geven mij geen enkele garantie.
En nogmaals Lusitana als jij ook tegenstander van 24/7 op stal houden bent, waarom dan steeds dat relativeren? Je weet toch ook dat je mensen die nog steeds denken dat je op die wijze een paard moeten houden, geen enkele ruimte/ontsnappingsmogelijkheid in de discussie moet geven? Als je al bij voorbaat die ruimte geeft dan zullen ze zich altijd gesteund voelen en blijven doen wat ze doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:49

Citaat:
Vertel mij eens: wat is er tegen om te streven naar regelgeving dat paarden meer buiten moeten staan in de juiste omstandigheden dan opgehokt in een stal? Leg me dat uit.

Omdat een regelgeving zwart wit is. Dit is goed en dit is niet goed. En paarden houden is niet zo zwart wit op die manier.
Stel: er is de wet "een paard moet minstens 8 uur per etmaal naar buiten kunnen".

Situatie A: het is winter, paard staat 13 uur in een traliestal van 3 x 3 m en 11 uur in een natte paddock van 40 bij 20.

Situatie B: het is winter, paard staat 19 uur in een stal van 6 x 5 m en 5 uur op een weiland van een halve hectare die aan het hek wel wat zwart gelopen is, maar door de hoge ligging is het verderop droger.

Situatie A is dan wettelijk en situatie B niet, terwijl ik toch echt wel weet waar ik mijn paard zou stallen. Dus dan moet je in je regelgeving ook weer opnemen hoe groot de buitenruimte moet zijn en de vochtigheidsgraad van de bodem etc etc. Dit gaat gewoon niet. Dieren houden is jammer genoeg niet in regels te gieten, want er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. En wat als je je paard dan volgens de wet houdt, maar die is doodongelukkig? Moet je dan de regels breken en vrezen voor een bezoek van de dierenbescherming? Wat als je paard ZE, insulineresistent, gevoelig voor mok, hoefbevangen...is? Ook allemaal als uitzondering op de regel opnemen? Dat wordt al een heel boek zo. En wat met misbruik van die uitzonderingen? Moet er een medisch attest voorgelegd kunnen worden of kan je ook gewoon zeggen dat je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:12

.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:50

tita schreef:
Esmeej333 schreef:

Och 4-6-8-10 uur buiten is blijkbaar ook veels te weinig dus ...

Waar dan, wie. Wie zegt dat tien uur te weinig is?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:57

paulinebes schreef:
Ja Esmeej333 ik snap ook niet waar "ze" t vandaan halen...zo wordt het inderdaad een never ending topic: als je geeneens meer de moeite neemt om echt te lezen wat er staat. Het is nu al zo vaak gezegd: de zogenaamde 24/7 predikers zoals ze hier genoemd worden zijn vooral voorstander van dat paarden meer buiten komen dan binnen in een gemiddelde stal staan. En dat ze bij 24/7 buiten onder de juiste omstandigheden worden gehouden. Wel nemen deze "predikers" stelling tegen 24/7 stal, zonder contact met soortgenoten en alleen 2 uurtjes eruit in een paddock en om te werken!! Daar gaat deze discussie namelijk over. Er is geen excuus om een paard 24/7 op stal te zetten, behalve in geval van gezondheidsproblemen waar ze strikte stalrust nodig hebben. En gezien alle kennis die erover is, zou je nog geeneens het risico moeten willen nemen, dat je paard het mogelijk niet naar zijn zin heeft of (geestelijke) gezondheids problemen zou kunnen krijgen. Want door je paard zo veel op stal te zetten neem je dat risico bewust.
Vertel mij eens: wat is er tegen om te streven naar regelgeving dat paarden meer buiten moeten staan in de juiste omstandigheden dan opgehokt in een stal? Leg me dat uit. En dan kan je zeggen dat het allemaal niet kan in de randstad: Onzin ik woon in de provincie Utrecht en ik sta op een stal waar het mogelijk is gemaakt omdat ik ernaar vroeg. Daarnaast weet ik tal van stallen in de omgeving Stolwijk, Driebruggen, Vianen, Kockengen (dus in diverse hoeken) waar het wel degelijk mogelijk is om je paard heel veel buiten te hebben in mooie omstandigheden, in de zomer en in de winter en zelfs met prima faciliteiten.
En Lusitana: ik volg de onderzoeken wel en gebruik daarnaast mijn gezond verstand ook. Omdat je soms in een tunnelvisie terecht kunt komen, iedereen, ja jij ook. Dus open blijven staan voor meningen van anderen, individuele ervaringen, kennis die anderen bij zich dragen, en zeker ook (wetenschappelijke) onderzoeken. De echte wetenschappelijke onderzoeken zullen niet zonder controlegroep uitgevoerd worden, anders mag het niet meer wetenschappelijk genoemd worden.
Respect voor jouw vele jaren ervaring met paarden, maar als ik om me heen kijk in de paardenwereld naar mensen die minstens zoveel ervaring hebben en nog steeds dingen zeggen over en doen met paarden die zwaar achterhaalt zijn of tegen mishandeling aanzitten, die jaren geven mij geen enkele garantie.
En nogmaals Lusitana als jij ook tegenstander van 24/7 op stal houden bent, waarom dan steeds dat relativeren? Je weet toch ook dat je mensen die nog steeds denken dat je op die wijze een paard moeten houden, geen enkele ruimte/ontsnappingsmogelijkheid in de discussie moet geven? Als je al bij voorbaat die ruimte geeft dan zullen ze zich altijd gesteund voelen en blijven doen wat ze doen.

Ja zo wordt de discussie idd nogal moeilijk. Er is een gulden middenweg, die ik zelf overigens ook gevonden heb. Mijn paard staat in de winter ook 's nachts op stal. Dus ik ben niet tegen stallen.
Net als de aanname dat je paard dan zeker wel op een modderige weiland zou staan.
Ik heb het toch ook niet over dat smerige 3x3 donkere Binnenhok waar ze tot hun knieën in de stront staan zonder sociaal contact.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:59

paulinebes schreef:
Ik vind het werkelijk moeilijk te begrijpen dat je maar tegen de wetenschap in blijft redeneren.. Waarom? Een konijn in een klein hokje, een kip in de bioindustrie, een leeuw in een te kleine ruimte in een dierentuin; deze dieren weten ook niet dat ze elders een heel ander en beter leven zouden kunnen leiden. Het konijn los in een grote tuin, de kip scharrelend ergens op een boerderij en de leeuw in een wildpark in Afrika. Dat weten die dieren inderdaad niet, maar wij ontwikkelde wezens.. weten dat wel. Wij bepalen dat nu eenmaal voor die dieren. Dan doe je als slim, beschaafd en ontwikkeld wezen 100.000 onderzoeken naar wat zo'n dier nu fijn vindt, waarbij hij het best gedijt, hoe zijn lichaam het beste functioneert, etc. En dan is de conclusie ieder onderzoek weer, vanuit diverse invalshoeken, dat dieren in een bepaalde leefomgeving het beste functioneren, geestelijk en lichamelijk.
En dan komt Lusitana (en niet alleen zij..) en zij zegt: nee hoor, ik leg een deel naast me neer want mijn visie is de enige juiste, zoals ik kijk naar mijn paarden, dat is de werkelijkheid, die onderzoekers hebben het helemaal verkeerd. In die onderzoeken werd vast een speciaal soort paard onderzocht, dat niet in het minst lijkt op wat ik in mijn stal heb staan...
En om even een vergelijking te trekken met andere dieren: al die konijnen, kippen en leeuwen weten toch niet beter? Ze hebben geen idee. Prima zo; ze zien er best gelukkig uit; lekker laten zitten. Dat er veel kippen zonder veertjes rondlopen..tja ik heb er ook een zien lopen die wel nog veertjes had..Die wolf, ach we weten best dat ie het in een roedel gezellig heeft, maar ja als wij hem in een hokje houden zonder soortgenoten, dan weet hij toch niet beter? Hij is blij als hij me ziet als ik hem kom voeren en hij ligt ook te slapen in dat hok en als ik het deurtje open laat staan blijft hij er gewoon in zitten, dus ach hoe slecht heeft hij het eigenlijk? Als je om die dieren geeft en als beschaafde ontwikkelde en verantwoordelijke mensen dan wil je toch het aller allerbeste voor ze? Dan kijk je naar de behoeften van die dieren lichamelijk en geestelijk en probeer je in alles te voorzien. Dat moet het uitgangspunt zijn.

Precies dit ja! Bedankt voor het verwoorden van mijn gedachten.

Gini schreef:
Wat als je paard ZE, insulineresistent, gevoelig voor mok, hoefbevangen...is? Ook allemaal als uitzondering op de regel opnemen? Dat wordt al een heel boek zo. En wat met misbruik van die uitzonderingen? Moet er een medisch attest voorgelegd kunnen worden of kan je ook gewoon zeggen dat je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid?

Dit zijn werkelijk waar geen excuses om een paard op stal te houden. Zorg voor goede buitenomstandigheden.

paulinebes schreef:
De echte wetenschappelijke onderzoeken zullen niet zonder controlegroep uitgevoerd worden, anders mag het niet meer wetenschappelijk genoemd worden.

Dit is helaas wel zo, er zijn veel slechte onderzoeken. Daarom moet je ook altijd kritisch blijven. Maar op dit gebied zijn wel degelijk veel goede onderzoeken uitgevoerd. Op een gegeven moment kun je er gewoon niet meer omheen.

paulinebes schreef:

Dit begrijp ik ook niet helemaal. Waarom het houden op een stal blijven verdedigen, al helemaal als je er zelf niet achterstaat? En daarbij alle kennis opzij vegen die we hebben over het wezen paard? Hiermee bereik je enkel dat mensen jouw argumenten gaan gebruiken om veel op stal staan goed te praten.

En ik begrijp je wel hoor. De vraag is hoeveel buiten goed is. Ik zeg: hij moet minstens evenveel of meer buiten staan dan binnen onder goede omstandigheden. Jij zegt: nee, dat is niet nodig, het kan ook in minder uur. Dat is volgens mij momenteel het hele punt van discussie. Maar waarom zou je een levend wezen enkel een deel van de tijd aan zijn behoeften willen laten voldoen? Het zogenaamde absolutie minimum voor waarborging van zijn welzijn? Ik vind dat zelf kil en niet klinken alsof het om onze grootste passie gaat, zeg maar.