Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:41

@b485 : is het een idee om de schuine plank te kombineren met een gazen/tralies voorkant??
Zodat het ook goed vast zit én je het geheel er makkelijk uit kunt halen ??

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:33

Het hooi zit nog redelijk aan de onderkant.

Als ik nog eens knutseltijd heb, ga ik er eerst een netje met grotere gaten voor maken.

Maar misschien dat een gewicht aan de bovenkant ook kan helpen.

Voorlopig zijn men pony beesten niet geïnteresseerd in het hooi want ze staan op 1,20ha (voor een shetlander en een kleine Welsh). op deze weide heb ik nog geen paddock paradise.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:22

Hier zijn ze bezig met nieuwe hooiruiven, incl. ontwikkeling 1 die na 20-30 min. even dicht gaat (zonder electronica) Wie was er ook al weer aan het expirimenteren met zo'n doseervoerder iets?
http://swedishhoofschool.com/feeders2.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:00

Zo daar zitten echt mooie dingen tussen :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:22

ook wat van nederlands bodem zo te zien. ik heb het gevoel dat wanneer de paarden aan zo'n hooinet de hele dag plukken ze echt niet meer bewegen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:28

Veel kleine netten ophangen, neem daarnaast een pony die altijd het hooinet van een ander lekkerder vindt en de ander erbij wegjaagt en je hebt je beweging weer terug.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:29

Dan zou ik me toch afvragen of de juiste paarden wel de juiste hoeveelheden binnenkrijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:42

@DP: dat probleem heb ik dus met Missy ook. Boon eet eerst haar eigen net leeg en verjaagd Missy dan van haar net. Die gaat op zoek naar nog een ander net, tot Boon er weer aan komt.
Daarom heb ik ook 4 netten hangen :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:44

In het begin kunnen ze bij mij nog rustig eten, maar na verloop van tijd begint het hooinetje verwisselen. Ben blij dat ze dan allemaal tegen die tijd toch al wat behoorlijk naar binnen hebben.

Loves_You

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:40

ja wij hebben gewoon een weiland.
en meer niet.
het is best wel saai en dit klinkt ook erg leuk!
maar het is wel veel werk;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:58

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:52

Helaas zijn ze in Amerika iets verder in die dingen als hier. Zal ook iets met de langduriger vorst daar te maken hebben gok ik :D
Zie mijn antwoord in je topic

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:54

Ik heb mijn paddock paradise sinds een half jaar in gebruik. Het bevalt heel goed, alleen nu zit ik ook met modder op de track... Het is niet zo erg dat ze er tot de knieen inzakken, maar toch niet fijn.
We hebben onze bak laten omkeren, het gele zand naar boven laten halen (we zitten op zandgrond). Nu zit ik te denken om dat met onze track ook te doen, het gele zand boven laten halen. Onze track is 3 meter breed. Maar stel dat het toch weer 1 weiland moet worden, omdat ik het toch anders wil of spijt krijg, heb ik dan de hele grondlaag kapot gemaakt en is het dan moeilijk om er weer gras te laten groeien?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:10

nee hoor, als je pad niet meer intensief belopen wordt groei het meestal vanzelf vol met gras en onkruid. Wil je dat het weer mooi gras wordt, dan kun je gewoon een laagje zwarte aarde er overheen laten brengen en dat inzaaien.

De vorige eigenaren van mijn pony hadden voor hem achter huis een paddock gemaakt met dikke zandlaag. Toen ze hem verkochten hebben ze daar weer grasveld van gemaakt door zwarte grond op te brengen en te zaaien en het is een prachtig stukje, goed drainerend grasveld geworden.

Een huis waar we zijn wezen kijken was gebouwd op puinafval. Daar hadden ze ook een laagje aarde overheen gestort (wisslend van 20 tot 60 cm dik) en daar hadden ze een prachtige tuin in aangelegd en een stuk weide. een deel was teelgrond voor een kas, groententuin en boomgaard. Niets te zien van het puin onder de grond.

Ik heb zelfs een verhaal gehoord over mensen die over een asfalt tennisbaan in de achtertuin een laagje aarde hadden aangebracht en grasveldje van hadden gemaakt. Zelfs dat zag er uit als gewoon grasveld. De latere eigenaren hebben de aarde er toen weer afgehaald en de baan voor iets anders gebruikt. Lijkt me dat asfalt helemaal geen fantastische ondergrond is voor gras :P

Zou me dus over dat zand niet druk maken.
De reden dat wij het (nog) niet hebben gedaan is dat het bij ons om een enorme oppervlakte gaat en dat heel veel geld gaat kosten. Maar als je een goedkope grondwerker hebt, dan zou het wel een mooie oplossing zijn tegen de modder!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:32

Op asfalt kan het ook alleen je moet een goede afvoer hebben en de laag aarde moet dik genoeg zijn.

Ik heb op papier ook weer even zitten fröbelen, want het kriebelt toch wel. Alleen moet ik mijn redelijk nieuwe gazen hekwerk aan één kant losmaken en de stang doorzagen ;(
Afbeelding

En een nog verder uitgewerkt geheel:
Afbeelding
Van deze laatste wil ik nog even geen kostenplaatje weten :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:04

We werken met hooinetten, hangen soms buiten / soms binnen. Hier zie je ze buiten, binnen hangt een hooinet van 2 meter breed. En met een hooibox met een rooster erover. Boven de hooibox hebben we een soort afdakje getimmerd dat ook nog een stukje over de pony's staat als ze ervoor staan. Kunnen ze een beetje droog eten.
Ik vind die foto dat ze bij de hooibox staan zo schattig. Echt ponygeluk. Lekker buiten, samen aan het hooi.
Ongeveer 2 weken geleden kwam het welshje, alwyn, de ' grootste' bij het spul en was het dagen lang dikke ruzie, maar nu ziet het er gelukkig erg gezellig uit :D
En het is dus nog erg nat...kan ze nu echt niet buiten de paddock doen want ze trappen echt alles aan gort, helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:14

dubbeldun wil je nu je hele paddock gaan bestraten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:29

Voorlopig nog niet, dat gaat me te duur worden (en te veel werk).
Eerst maar eens de simpeler uitvoering.
Overigens heb ik weer een 2e plan bedacht :D

Afbeelding

Kan mijn hek iig blijven staan. De longeercirkel wordt iets minder massief als op tekening, zodat er nog wel iets te knabbelen overblijft :D
Maardan wil ik eerst zeker weten dat ik ook dit jaar de wei weer kan huren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:35

maar wanneer ik het goed begrijp wil je dus kokoships op je wei gooien en hopen dat het dus minder modderig wordt wanneer je paardjes er door heen kachelen. Waarom je longeerplaats niet in je looproute meenemen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:39

tess_84 schreef:
Je maakt je paddocks en tracks toch maar net zoals je zelf wil? Er "moet" niets, alles is toegestaan, denk dat het juist de kunst is om met een "klein" stukje grond veel te kunnen doen.
Tja aerdenhout1, mijn paard heeft een hele tijd moeten stilstaan omwillen van een blessure en mocht dan ook maar op een klein stukje, leek me dan niet echt eerlijk om daar een ander paard mee de dupe van te laten zijn. Ik denk ook niet dat dit het onderwerp van dit topic is ;) Ik ben me er wel van bewust dat een paard een kuddedier is en best in groep staat, maar dit is nu niet het punt. Bovendien kan ze wel andere paarden zien en horen, in de buurt staan er genoeg. Eens ze op de wei mag, komen er waarschijnlijk nog twee geitjes bij. Ok, niet de ideale weidegenootjes, maar beter dan niets, lijkt me.

shetlander?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:45

@DP: doe eens tekenen wat je bedoelt ??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:58

@DD ben jij gezegend met zoveel rubber tegels dat je zo'n groot stuk kunt betegelen met rubber?? Hoe ga ze die leggen zodat je niet verschuiven? Het nadeel van je laatste tekening zou ik de geringere hoeveelheid gras vinden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:03

Het longeergedeelte gewoon als een looppad in een cirkel met een in en een uitgang naar je pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:17

@DP: dat wordt te smal als ze daar beide in kunnen lopen. Boon is niet altijd even braaf naar Missy toe en op haar oude dag is ze ook niet zo snel meer. Verder wordt het op dat keine oppervlak dan we een heel bos van paaltjes en dat ziet er ook niet fraai uit.
@wuswa: nee ik heb niet zoveel tegels en matten, dus vandaar dat dat pas een optie is als ik geld teveel heb :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:07

Hier nog wat opzetjes:

Afbeelding

Érg luxe lijkt me dat overdekte gedeelte, maar dat gaat de gemeente nooit goed vinden vrees ik :D