Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:30

Succes met de operatie Imker!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:48

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:07

Ik hou nu maar m'n eigen verbruik-lijstje in m'n profiel bij :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:46

Flosje446 schreef:
Ik moet voor meerdere maanden iemand anders zijn paard (Senna) gaan doen, omdat de eigenaresse chemokuren moet gaan volgen. Senna staat bij Diosa op stal en ik ben nu aan het twijfelen of ik Senna ook op strokorrel ga zetten. Senna eet altijd onwijs veel stro en vind het gewoon erg fijn om in haar stal rond te scharrelen. Over de strokorrel kan ik azijn sproeien zodat ze het niet eet, maar kan je ook wat stro in stal leggen zodat ze dat kan eten of werkt dat niet (dat de stal dus meteen een stuk viezer wordt)?

Oef, chemokuren, been there... wens haar sterkte en beterschap! (ik zat tijdens mijn kuren tussendoor nog elke week op mijn paard als ik weer wat bijgekomen was, misschien een troost voor haar...)
Ik geef mijn merrie ook stro bij in haar strokorrel-stal. Een flinke pluk 's ochtends, en 's avonds, tegelijk met haar kuilgras. Ik strooide het eerst door haar box, maar daar ben ik van teruggekomen omdat dat de korrelstal veel lastiger uit laat mesten. Nu geef ik het gewoon op een hoopje, naast haar hoopje kuilgras. Wordt zeer gewaardeerd (is altijd op na een aantal uur). Gaat heel prima dus :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

Ik hoop echt dat morgen mijn pallet Chopped komt want er mag nu wel een zakje of 2 bij.

Overigens zag ik op de site van Top staan dat zijn korrels 6,20 kosten en dat ze in zakken van 25 kilo zouden zitten.
Dat kan volgens mij niet kloppen.. Volgens mij hebben korrels nog nooit in zakken van 25 kilo gezeten.
Heeft iemand daar kortgeleden nog korrels gehaald ??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:15

ik vermoed een tikfout :=

edit: ik zie nu op hun site dat ze zelfs nog 5 cent goedkoper zijn dan jij vermeld dd!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:01

Heb nu dus ook stropellets (Strovan) en ben zeer tevreden. En dat terwijl ik het nog niet eens 'volgens het boekje' gedaan heb. Dwz had net de stal van onze smeerkees weer een flinke beurt gegeven en een zak vlas bijgestrooid toen ze belden dat ze de dag erop de zakken zouden komen brengen. Heb toen de volgende dag 1 zak korrels er bij in gestrooid en wat gemengd met het vlas. Na 2 dagen had ik al een beter en schoner bed dan ooit tevoren. Na een kleine week nogmaals een zak bij gestrooid en de stal ziet er steeds top uit. Ondanks dat hij gisteren de hele dag binnen heeft gestaan vanwege het rotweer hiero. Normaal gesproken is het dan op enkel vlas een bende. Ik ben dus echt super enthousiast over dit produkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:31

jennyk schreef:
edit: ik zie nu op hun site dat ze zelfs nog 5 cent goedkoper zijn dan jij vermeld dd!
Je hebt gelijk, ik heb blijkbaar met een schuin oog naar de vlasprijs gekeken. Maardan nog klopt het gewicht niet vermoed ik.

@Aslo: ik heb de eerste keer ook mijn 'oude' vlas gemengd met korrels en dat beviel idd heel goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:42

DubbelDun schreef:
@Aslo: ik heb de eerste keer ook mijn 'oude' vlas gemengd met korrels en dat beviel idd heel goed.

Nu gebruik je inmiddels enkel stropellets neem ik aan. Bevalt dit nog beter? Weet ik wat ik verwachten kan ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:47

Door wat voor vrachtwagens werden bij jullie de pallets gebracht (van die hele grote)? Om bij onze stal te komen heb je een hoogtebeperking van 3,75m en een grote vrachtwagen past hier dus niet onderdoor. Ik moet hier rekening mee houden als er nieuwe pallets besteld moeten worden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:52

Hij zou met een vrachtwagen komen. Dat gaat hier aan huis dus ook niet zo geweldig. Derhalve heb ik het laten bezorgen op ons bedrijf, scheelde hem ook nog eens 60 km heen en terug, dus was ie wel blij mee ;) Mijn man heeft toen de zakken in de station mee naar huis genomen. Er liggen er nu nog 6 op de zaak, neemt ie van het weekend ff mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:56

Ik heb geen idee hoe groot de vrachtwagen is die bij mij gaat komen. Maar die bij Jenny wilde ook al niet voor de deur komen :D

@Aslo: ondertussen is het vlas niet meer terug te vinden tussen de korrelmot, idd door het bijstrooien.
Ik kan niet zeggen of het me beter of niet bevalt. Eigenlijk vond ik het met het vlas ertussen wat 'luchtiger' als het nu is.
Nu is het meer 'koekerig' en alleen de bovenlaag is los.
Misschien iets om ook eens in de gaten te houden als je stal wat weken (en zakken) verder is :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:15

DubbelDun schreef:
@Aslo: ondertussen is het vlas niet meer terug te vinden tussen de korrelmot, idd door het bijstrooien.
Ik kan niet zeggen of het me beter of niet bevalt. Eigenlijk vond ik het met het vlas ertussen wat 'luchtiger' als het nu is.
Nu is het meer 'koekerig' en alleen de bovenlaag is los.
Misschien iets om ook eens in de gaten te houden als je stal wat weken (en zakken) verder is :D

Oké, nu vind ik zelf die vaste mat juist heel fijn. Kan nu eindelijk zijn mestballen makkelijk weghalen, liggen er gewoon bovenop. In de luchtige vlasmat waren ze altijd verstopt en moest ik echt zeven om ze eruit te vissen. En dan schudde je de stal daarna ff lekker op en kwam je weer opnieuw allemaal mestballen tegen, bleh. Ook valt me op dat de mestballen nu heel erg ingedroogd zijn zeg maar en veel minder 'kleur' af geven. Altijd fijn met schimmels :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:26

de dolsma vracht kon idd niet aan de deur afgeleverd worden. De Topvracht wel. Ben wel heel benieuwd of het idd 25kg zakken zijn en wat dat dan weer voor soort is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:28

Je hebt geen Top-zakken meer liggen toch?? Dan zou je er eens eentje op een weegschaal kunnen zetten :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:33

nee ik heb helemaal niets meer liggen. Alles is op |(
Ik zit al te denken of ik een paar toppies zou bestellen.....
Maar eigenlijk wil ik die chopped eerst proberen......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:40

Als je haast hebt zou je morgenavond al terecht kunnen en anders donderdag. Ik laat het wel weten of het er is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:18

ow ik heb geen haast hoor, ik wil alleen weten watvoor korrels top nu heeft. Zijn het de groene of is ie weer terug op de "oude".

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:46

Update van vandaag is weer onderweg.
Ik blíjf me erover verbazen dat ik nu op dag 104 zit en de stal er steeds beter bij komt te liggen.

*operatie van mijn jongste zoon is goed verlopen, de buisjes zitten erin en de amandelen zijn eruit. Hij heeft er gelukkig weinig mee geleden, mijn hart bloedde wel toen hij daar zo zielig lag...* ;(

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:47

I mker: fijn dat alles goed is gegaan,gelukkig zijn ze van die operatie vaak snel weer de oude.

Dubbeldun:
ik hoor het wel als de korrels gebracht zijn,dan spreek ik wel met je af wanneer ik ze kom halen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:44

De Topkorrels zijn nog steeds de groene korrels. Hij krijgt pas later dit jaar weer andere.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel kilo er in een zak zit, volgens mij gewoon 20. (de oude korrel dan, maar die andere zakken zagen er niet groter uit).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:48

imker schreef:
Update van vandaag is weer onderweg.
Ik blíjf me erover verbazen dat ik nu op dag 104 zit en de stal er steeds beter bij komt te liggen.

*operatie van mijn jongste zoon is goed verlopen, de buisjes zitten erin en de amandelen zijn eruit. Hij heeft er gelukkig weinig mee geleden, mijn hart bloedde wel toen hij daar zo zielig lag...* ;(

goed dat het goed is verlopen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:03

Helaas nog geen nieuws op het chopped-korrelfront. Ze zijn dus gisteren niet geleverd. Ze stonden wel op de wagen maar de vervoeder is er niet aan toe gekomen |o . 1000x excuses van Zeoliet en hij hoopt dat de pallet morgen geleverd gaat worden.
Ik hoop het ook want eigenlijk moeten er heel nodig een paar zakken bij.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:41

Ik heb vandaag ook mijn eerste pallet chopped korrels bij Zeolite besteld. Dit word voor mij de eerste keer korrelen, dus ben heel benieuwd of het gaat bevallen. Ik krijg volgende week al geleverd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:34

Leuk, kunnen we samen 'Choppen' :)
Overigens hoop ik dat Zeoliet die vervoerder even de oren gewassen heeft qua leverdata nakomen en dat jij ze idd krijgt op de afgesproken datum.