Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:29

En van je bak! :D

Fortuna22 schreef:
Van de sleep?
Zal morgen eens een foto maken!

Fortuna22

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:54

Haha, uiteraard!ga ik doen!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:22

Hierbij de foto's van mijn bak!
Afbeelding

En de sleep:

Afbeelding

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:50

Goed idee van die sleep,
volgens mij kan ie nog beter als je ipv hout bv steigerpijp of zoiets gebruikt,
dan is ie zwaarder,

en heeft iemand het als eens met een stuk betonijzer gaas geprobeerd?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:10

Met stugger gaas blijft de kokos er aan hangen en dan gaat het sleuven maken.Ik heb dus daarom nu mozaiek gaas(zo heet dat geloof ik)
Met te zware balken kreeg ik ook te veel ophoping van kokos en daardoor dus ook sleuven.
(Ik heb de lange vezel)

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:39

Bij ons hebben we de meeste problemen ook opgelost door de bak te laten uitgraven..

Wij zitten hier namelijk ook op heel zware klei/leem grond, met dan ook nog een storende oer/ijzerlaag.. Heel het spul laten uitgraven tot op 5m diepte, dan is er 3m 'gewone' zwarte grond in gegaan en daarna een dikke 2,5m rivierzand..
Hierdoor is het al een pak beter begaanbaar! Alleen, het kost allemaal zoveel geld als je het moet laten doen!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:36

Ziet er goed uit hoor je bak.
Bij jou is het er wel veel meer doorheen als bij mij.
En de sleep ziet er ook handig uit!

Fortuna22 schreef:
Met stugger gaas blijft de kokos er aan hangen en dan gaat het sleuven maken.Ik heb dus daarom nu mozaiek gaas(zo heet dat geloof ik)
Met te zware balken kreeg ik ook te veel ophoping van kokos en daardoor dus ook sleuven.
(Ik heb de lange vezel)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:55

zijn er mensen die niet tevreden zijn over hun kokosbak ? Ik heb een rijbak met megatop maar dat is zo vermengd en de bak is weer zwaar en mul, of ik vul weer megatop aan of ik kies voor een ander product kokos bijv.
Hagelkruis, hoe is jouw bak als je er minder doorheen hebt ?
Ik heb twee leveranciers gebeld, een met korte vezels en een met lange vezels, mijn bevindingen zijn nu dat korte vezels ik 2 x zoveel nodig heb en ook 2,5 keer zo duur is dan de lange vezelaanbieder.
Ik onderhoud mijn bak goed, in de winter staan de paarden erin ( haal de mest eruit ) en hij is heel goed gedraineerd. Ik word gek van die gaten die nu ontstaan als ze even een sprintje trekken, hoe is dat met kokos, ook ?
Hoor graag jullie plus en minpunten als dat kan.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:09

garny ik heb langevezel 3 pakken van 125 kg een jaar geleden erdoor gedaan.
zit er nu heel goed door kan gewoon slepen,
en bak is stevig zit op duinzand net als jij!
wil nu de toplaag met korte vezel aanvullen,
daar heb ik nog 5 pakken van charlot van staan,(die zijn 30 kg per stuk of zo)
eventueel ga ik er nog 300 kg bij bestellen,
kijk effe op de website van charlot,
misschien kunnen we samen doen met bestellen?

je kan komen kijken hoe de bak en de vezel eruit ziet,
ga de toplaag van het weekend doen als de wind weg is.....

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:34

Misschien kunnen wij iets voor jullie betekenen, www.vanbemmelrijbakken.nl
Wij komen graag bij u langs om advies te geven en een geheel vrijblijvende offerte te maken

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:35

Hallo, wij zijn nu bezig met het aanleggen van de drainage in onze wedstrijdbanen. Wij zijn ons ondermeer aan het oriënteren op kokosvezel als toplaag, omdat dit een 100% natuurlijk product is. Kan iemand me vertellen of je de korte of de lange vezel moet hebben en hoe lang het duurt voordat de bodem 'zit'?

Is er iemand die een kokosvezelbodem weet in de buurt van Waspik - Noord-Brabant?

Alvast bedankt voor de reacties!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:56

india schreef:
garny ik heb langevezel 3 pakken van 125 kg een jaar geleden erdoor gedaan.
zit er nu heel goed door kan gewoon slepen,
en bak is stevig zit op duinzand net als jij!
wil nu de toplaag met korte vezel aanvullen,
daar heb ik nog 5 pakken van charlot van staan,(die zijn 30 kg per stuk of zo)
eventueel ga ik er nog 300 kg bij bestellen,
kijk effe op de website van charlot,
misschien kunnen we samen doen met bestellen?

je kan komen kijken hoe de bak en de vezel eruit ziet,
ga de toplaag van het weekend doen als de wind weg is.....

ik kom even bij je kijken India en dan hebben we het erover

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:04

Ik ben nu met een soortgelijk project bezig als India. Heb een paar jaar geleden lange vezels door de bak gedaan (zie eerder in dit topic) met hartstikke fijn resultaat maar OMG wat een ellende om die vezels uit te pluizen (zie ook eerder in dit topic :D )! De bak is nu weer te mul geworden, dus heb een lading korte vezels gehaald die eerst nog nat moeten worden :P maar daarna door de bovenste laag gaan. Wordt vervolgd!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:55

ga jij ze er zo op doen of erdoor werken?

ik was van plan de bak te slepen en goed nat te sproeien,
de vezel los te werken met de grasmaaier(zie eerder in dit topic)
en dan erover doen en weer heel nat sproeien,
dan verdwijnen de vezels volgens mij zo in de natte bovenlaag en de rest rij ik er wel door met 4wd en paard

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:58

Ik was eigenlijk wel van plan ze door het zand te laten werken, maar dan niet zo diep. De lange vezels zijn er ruim 10 cm doorgegaan en ik denk dat ze mede daardoor ook zo snel zijn "verdwenen". Bij de korte vezels werd aangeraden zo'n 5 -7 cm te doen en dat lijkt me idd beter.

Hebben jullie ze "door" de grasmaaier "gevoerd" of zijn jullie er met de grasmaaier overheen gereden?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:01

eronderdoor dan slaan de messen ze uit elkaar,
heel fijn en fluffy,

ik ben bang dat als ik de bak nogmaals laat frezen dat de plekken waar nog wel veel lange vezel zit klonten worden.....

en ik weet uit ervaring als ik er met de paarden gewoon in rij dat het zich mooi verdeeld,
ga eerst de hoefslagen doen met mijn restje
maar zou al een half jaar geleden een voorraad halen voor erbij, steeds geen tijd,
maar zag nu dat ze ook bezorgen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:31

Mac schreef:
Ik ben nu met een soortgelijk project bezig als India. Heb een paar jaar geleden lange vezels door de bak gedaan (zie eerder in dit topic) met hartstikke fijn resultaat maar OMG wat een ellende om die vezels uit te pluizen (zie ook eerder in dit topic :D )! De bak is nu weer te mul geworden, dus heb een lading korte vezels gehaald die eerst nog nat moeten worden :P maar daarna door de bovenste laag gaan. Wordt vervolgd!

Mac, hoe lang hebben de lange vezels er in gezeten? Zitten ze nu op de bodem of zijn ze verteerd?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:26

Ongeveer 2 1/2 jaar. Ik vermoed dat ze naar onder zijn getrapt door de paarden. Ik gebruik mijn bak nl. ook als paddock. Niet ideaal, maar het kan niet anders hier ;-) .

Af en toe vind ik hier ook nog wel eens een klont ja, dus ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat lopen := ...

De grasmaaier heeft dat overleefd india := :D ?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:15

niet echt,
maar ik heb nu een grasmaaier speciaal voor de kokos, kost ongeveer 100,- marktplaats,
dus het kan wel,
hij hoeft geen gras meer te maaien!
is altijd goedkoper als de loonwerker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:41

Wij hebben nu een half jaar lange kokosvezels en ik ben dik tevreden! gaten trappen ze nauwelijks nog in de bak,slepen lukt me inmiddels weer met de gewone sleep maar is maar eens in de zoveel tijd nodig.Als de bak nat is kan ik er gewoon doorheen rijden en blijft ie mooi dragen.Enige nadeel is dat de vezels soms wat glad zijn als ze nat zijn.Maar we longeren er ook in en alles en hij blijft gewoon goed.

Wij hebben het los besteld,was dus al machinaal losgemaakt.Verder is het handig om door een loonwerker te laten verdelen in de toplaag.Wij hebben het allemaal zelf gedaan,maar hadden erg veel kokos en de eerste paar maanden was het niet vermengd met de toplaag wat lastig was met rijden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:12

ik heb de knoop doorgehakt en ga ook kokos proberen. ik wacht alleen nog even tot het grondwater gezakt is, omdat mijn ervaring is dat je de bak niet mooi vlak krijgt als je er nu met zware machines opgaat.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:21

Ik heb ook een probleem met mijn rijbak.
Wij zitten op leem dus ik heb een dure drainage en speciaal rijbak zand.
Perfect zolang het dagen achter elkaar regent :') maar das nou niet echt mijn type weer.
Sleep na elke keer rijden en toch blijft de rijbak los, dus aardig zwaar.

Zou kokos voor mij ook een goede oplossing zijn?
Kan ik daarmee de bodem vaster krijgen. En de drainage eronder is dat een probleem?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:33

Kokos is ideaal om een te losse bak stabieler te krijgen; drainage er onder is geen enkel probleem, hebben wij ook.
Onze bak was voor de kokos ook alleen lekker te rijden na een zondvloed............ :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:09

india ik had jou een pb gestuurd maar negeer die maar , heb het topic door geplozen en kom met de conclusie dus: dat lange vezels goedkoper zijn iets lastiger te onderhouden maar iemand had daar ale een mooi zelfgemaakt ding voor.

De lange vezels moet je dus nog wel zelf uitelkaar pluizen?

Ik denk dat ik dat wel ga doen en wild an wel met jou en garny samen doen als dat veel scheelt in de kosten , mijn vriend heeft een loonbedrijf dus machines voor het invrezen genoeg want dat moet toch?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:10

Elisa2 schreef:
Wij hebben nu een half jaar lange kokosvezels en ik ben dik tevreden! gaten trappen ze nauwelijks nog in de bak,slepen lukt me inmiddels weer met de gewone sleep maar is maar eens in de zoveel tijd nodig.Als de bak nat is kan ik er gewoon doorheen rijden en blijft ie mooi dragen.Enige nadeel is dat de vezels soms wat glad zijn als ze nat zijn.Maar we longeren er ook in en alles en hij blijft gewoon goed.

Wij hebben het los besteld,was dus al machinaal losgemaakt.Verder is het handig om door een loonwerker te laten verdelen in de toplaag.Wij hebben het allemaal zelf gedaan,maar hadden erg veel kokos en de eerste paar maanden was het niet vermengd met de toplaag wat lastig was met rijden.

waar heb je dat los besteld? en wat voor machine gebruikte de loonwerker?