Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 07:55

tita schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Ik had een tijdje geleden ook 1 van mijn pony's te koop gezet.
Omdat ik eigenlijk er toch iets te veel had staan.
Maar ik kon het dus niet doorzetten. Mede omdat ik bang was dat mijn pony verkeerd terecht zou komen, dus te veel op stal zou komen te staan. Dus heb ik ze uit de verkoop gehaald!
En staat ze lekker met de rest op de wei en zandpaddock dag en nacht< zomer en winter.

en heb je er eigenlijk geen tijd voor krijgt ze minder aandacht

lekker om zo de rest van je leven te moeten slijtn

De mijne zou dat dus iig niet leuk vinden

Die pony staat toch in een groep buiten en heeft daardoor de gehele dag beweging en afleiding.... vaak zitten ze dan niet echt op ons te wachten hoor Knipoog
Jouw poownie zal uitkijken naar je komst, en het fijn vinden dat je iets met hem gaat doen.... maar deels natuurlijk ook omdat ie na 20 uur die 3x3 echt wel goed bekeken heeft en iets wil gaan ondernemen.
Niet banketstaaf bedoeld, maar dat is natuurlijk een volstrekt andere situatie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:01

Ben ik het niet met jullie eens.

Als iemand schrijft dat ie teveel paarden heeft, heeft imo niet genoeg tijd om aandacht te geven.

Als men denkt ik heb weidegang 24/7 en ik doe er verder weinig mee, dan heb ik ook zoiets van doe een ander hobby zoeken

Mijn pony staat nu gewoon in de weide en die komt rond 15.00 naar binnen (volgende maand mogen ze gelukkig weer hele dagen we hebben weide kunnen lenen van een boer maar die moet nu nog ff hooien)

Mijn pony staat echt niet op mij te wachten weidegang maakt hem erg moe.

Maar ik vind een paard hebben voor de heb en hem in de wei pleuren ook fout.

Hoeveel tijd dat iemand door brengt met zijn paard is compleet verschillend.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:12

Apple schreef:
Op de vraag waarom er zich in het topic niet meer mensen melden die hun paard op stal hebben staan? Lijkt me dat die niet zitten te wachten om hier aangevallen te worden?

Je gaat toch niet moedwillig jezelf mengen in een topic waarvan je weet dat er over je heen gevallen gaat worden?

Tja denk dat ik het wel weet Haha!. Ik ben een dierenbeul en zoek niet goed genoeg naar een stal mijn paard is zielig bla bla bla........ Ik denk dat dit topic weinig los maakt omdat de meeste stalmensen het niet gaan lezen. Ik wel en durf het ook aan denk dat het ook aangeeft hoe bewust ik met mijn paard ben en het voor mij geen "mode object" of "hebbe ding" is.

Ik weet toen ik 20 jaar geleden begon met paarden konden ze overal nog naar buiten maar het wordt steeds minder er zijn veel stallen maar weinig die idd hun afspraken nakomen of er hangt een groot prijskaartje aan of de rest is waardeloos. Om nou te zeggen als je er geen geld voor hebt moet je er niet aan beginnen vind ik ook een beetje cru gezegt. De bedragen lopen stiekum zo hoog op dat het boven de huurgrens van een huis gaat denk dat dat ook niet gezond is.

Ik vraag me af wat de "weide" mensen nu willen dat als je echt geen optie hebt je paard gaat verkopen?. Ik denk dat ze dan ook even naar de andere kant moeten kijken want ik zie dan bijna geen optie dan hem naar de slacht te brengen omdat de markt dat zo vol komt dat ik niet weet waar hij terecht gaat komen. Hem naar de slacht brengen is dan de snelste en beste optie voor het zielige paard als hij de handel in verdwijnt vraag ik me af of dat beter is?. NOU in mijn hoofd is dat echt geen optie want ik ben stapel gek op hem en doe meer als 100% mijn best om hem happy te maken binnen zijn en mijn mogelijkheden. Ben ik dan een dierenbeul?. Ik denk het niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:34

tita schreef:
Ben ik het niet met jullie eens.

Als iemand schrijft dat ie teveel paarden heeft, heeft imo niet genoeg tijd om aandacht te geven.

Als men denkt ik heb weidegang 24/7 en ik doe er verder weinig mee, dan heb ik ook zoiets van doe een ander hobby zoeken

Mijn pony staat nu gewoon in de weide en die komt rond 15.00 naar binnen (volgende maand mogen ze gelukkig weer hele dagen we hebben weide kunnen lenen van een boer maar die moet nu nog ff hooien)

Mijn pony staat echt niet op mij te wachten weidegang maakt hem erg moe.

Maar ik vind een paard hebben voor de heb en hem in de wei pleuren ook fout.

Hoeveel tijd dat iemand door brengt met zijn paard is compleet verschillend.

Ik vind het júist een goed teken wanneer een paard ook zonder menselijke aandacht kan. Dat is voor mij een teken dat hij een goed paardenleven heeft en niet afhankelijk is van een of ander mens.
Als ik aankom en paardlief staat te draaien en te hinniken voor het hek van de wei dan is er iets duidelijk mis met zijn leefomgeving.

En om mezelf in te dekken; dat betekent dus niet dat ik een paard in de wei 'pleur' en hem heb voor de heb. Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:39

Er zijn de zat die dat wel doen of in de zomer rijden en in de winter lekker in de weide laten staan.....

en een paard wat bij het hek staat te hinniken en naar je toe komt wil niet zeggen dat ie niet zonder menselijk aandacht kan

Typisch dat mensen weer voor paarden kunnen denken

Als mijn pony naar mij hinnikt wat zal ie zeggen

"Baas red me ik verveel me, doe iets met me gooi me in de wei dan ben ik pas echt blij"

tuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:40

@tita:
In plaats van de conclusie te trekken dat iemand niet genoeg tijd heeft voor haar pony en 'm daarom verkoopt, zou je ook kunnen vragen waaròm ze die pony destijds wilde verkopen.
Ze had er 'te veel', maar in welk opzicht? Weet jij dat? Volgens mij niet.

Vervolgens zeg je dat zij dus geen tijd voor de pony heeft en dat de pony nu te weinig aandacht van haar krijgt. Als ik jou vraag hoeveel aandacht een pony/paard volgens jou dan behoort te hebben en in welke vorm, zeg je nu: "Hoeveel tijd dat iemand door brengt met zijn paard is compleet verschillend.". Als dat toch zo verschilt, hoe kun jij dan oordelen dat deze pony van Zeeuwtje tòch te weinig aandacht krijgt?

En waarom zou iemand een andere hobby moeten zoeken wanneer iemand niet op z'n pony of paard rijdt? Moet je er nou persée op rijden? Doe je een paard anders tekort? Naar mijn mening dus niet.

Je zegt: "Maar ik vind een paard hebben voor de heb en hem in de wei pleuren ook fout."
Jij hebt toch ook een paard 'voor de heb'? Maar jij rijdt er op en hebt hem veel op stal staan, dus dan is het goed? En iemand anders rijdt niet en heeft hem in de wei lopen, en dan is het niet goed?

Ik snap niet zo goed waar je naartoe wilt, tita.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:43

Jij draait alles om

Als ik zeg ik heb teveel paarden dan betekend dat gewoon dat ik er geen tijd voor heb PUNT

En hem maar in de weide laten omdat niemand in jouw ogen er goed genoeg voor is, ben je net zo goed egoistisch bezig

Ik vind dat paarden die gezond zijn en kunnen bewegen aandacht moeten hebben.
Niet in vorm van weidegang en 1x in de week rijden.

Maar trek vooral je eigen conclusie

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:47

tita schreef:
Er zijn de zat die dat wel doen of in de zomer rijden en in de winter lekker in de weide laten staan.....

en een paard wat bij het hek staat te hinniken en naar je toe komt wil niet zeggen dat ie niet zonder menselijk aandacht kan

Dat bedoel ik ook juist niet Tita!
Als mijn paard bij het hek staat te hinniken dan is er iets mis met zijn leefomgeving. Dát zeg ik.

Een paard dat niets te kort komt en op een goed georganiseerde wei staat heeft absoluut geen reden om bij het hek te gaan staan draaien. Neemt niet weg dat ook die paarden wel degelijk kunnen genieten van menselijke aandacht. Maar het is geen eerste levensbehoefte.

Vroegah vond ik het ook leuk wanneer paarden me op stonden te wachten en hinnikte. Dat waren paarden die 24/7 op stal stonden. Inmiddels ben ik er wel achter dat deze paarden ziek waren van eenzaamheid en verveling... En ik maar denken dat ze me zo lief vonden. Clown

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:58

Wel leuke dat nu weide mensen tegen weide mensen in discussie gaan?.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:42

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:47

Wat bedoel je met nu wel goed??.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:53

Omdat de poll van het vorige topic spoorloos verdwenen is denk ik. Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:06

CindyUniek schreef:
het is jammer dat ik hier ook lees dat veel het idee hebben dat anderen meningen afdwingen
maar ik vind het nog veel triester dat er dan serieus mensen zijn die het dus niet eens zijn met de meningen dat een paard minimaal toch wel 4 uur (naar mijn mening nog langer) buiten zou moeten komen!!!!!

ik heb op zo'n (ff tellen) 5 stallen gestaan met uniek en overal verhuisd omdat men de afspraken over het buiten zetten niet na kwam.....
dan zouden ze 's winters 4 uurtjes in de paddock staan, bleek nog geen uur
's zomers de hele dag op het land, bleek 4 uur
mochten ze de hele dag in een paddock, bleek 's winters 30 cm blubber waar mijn ieniemienie pootjes niet in kunnen staan zonder daar blessures aan over te houden!

nu sta ik op http://www.manegehetkleineros.nl 's zomers 24/7 weiland (1 mei tot 1 oktober) en 's winters moeten we ze zelf buiten zetten in de paddock, ik dus ook voor mijn werk dat doen en rond 5/6 uur weer naar binnen.........

als je ergens staat waar dit allemaal niet kan, moet je een andere plek zoeken,
is dat te duur? vraag jezelf dan eens nodig af wat jij jouw paard kan bieden en of dat voldoende is voor een paardwaardig bestaan!
(borstelen/knuffelen/1 x per dag een schone stal/rijden/longeren horen daar niet bij, want dat is voor een paard echt niet nodig Knipoog hij kiest liever voor vrijheid van beweging!)

Jouw manege heeft dus alle luxe (buitenbakken, binnenbak, stallen, zomers weidegang en meerdere paddocks!) en is kleinschalig.
Op de site lees ik dat er 5 manegepony's zijn, en 4 pensionpaarden. jullie hebben de beschikking over 5 paddocks en nog 2 buitenbakken.
Als je dat zo leest zou je kunnen verwachten dat elke pensionpaard zijn eigen paddock kan hebben (terwijl een aantal hem vast ook gezellig kunnen delen) en de manegepony's zouden dan de 5e paddock of 1 van de buitenbakken kunnen delen...
Als alle stallen op die manier georganiseerd zouden zijn, zat je alleen nog met het regelen van een rooster voor buiten en/of binnenzetten en kun je de paarden dus lekker buiten hebben overdag het hele jaar door...
Super!

Is het een bewuste keuze dat ze zo kleinschalig zijn? Of is er iets waardoor ze niet zoveel klanten hebben?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:27

joyce B schreef:
CindyUniek schreef:
het is jammer dat ik hier ook lees dat veel het idee hebben dat anderen meningen afdwingen
maar ik vind het nog veel triester dat er dan serieus mensen zijn die het dus niet eens zijn met de meningen dat een paard minimaal toch wel 4 uur (naar mijn mening nog langer) buiten zou moeten komen!!!!!

ik heb op zo'n (ff tellen) 5 stallen gestaan met uniek en overal verhuisd omdat men de afspraken over het buiten zetten niet na kwam.....
dan zouden ze 's winters 4 uurtjes in de paddock staan, bleek nog geen uur
's zomers de hele dag op het land, bleek 4 uur
mochten ze de hele dag in een paddock, bleek 's winters 30 cm blubber waar mijn ieniemienie pootjes niet in kunnen staan zonder daar blessures aan over te houden!

nu sta ik op http://www.manegehetkleineros.nl 's zomers 24/7 weiland (1 mei tot 1 oktober) en 's winters moeten we ze zelf buiten zetten in de paddock, ik dus ook voor mijn werk dat doen en rond 5/6 uur weer naar binnen.........

als je ergens staat waar dit allemaal niet kan, moet je een andere plek zoeken,
is dat te duur? vraag jezelf dan eens nodig af wat jij jouw paard kan bieden en of dat voldoende is voor een paardwaardig bestaan!
(borstelen/knuffelen/1 x per dag een schone stal/rijden/longeren horen daar niet bij, want dat is voor een paard echt niet nodig Knipoog hij kiest liever voor vrijheid van beweging!)

Jouw manege heeft dus alle luxe (buitenbakken, binnenbak, stallen, zomers weidegang en meerdere paddocks!) en is kleinschalig.
Op de site lees ik dat er 5 manegepony's zijn, en 4 pensionpaarden. jullie hebben de beschikking over 5 paddocks en nog 2 buitenbakken.
Als je dat zo leest zou je kunnen verwachten dat elke pensionpaard zijn eigen paddock kan hebben (terwijl een aantal hem vast ook gezellig kunnen delen) en de manegepony's zouden dan de 5e paddock of 1 van de buitenbakken kunnen delen...
Als alle stallen op die manier georganiseerd zouden zijn, zat je alleen nog met het regelen van een rooster voor buiten en/of binnenzetten en kun je de paarden dus lekker buiten hebben overdag het hele jaar door...
Super!

Is het een bewuste keuze dat ze zo kleinschalig zijn? Of is er iets waardoor ze niet zoveel klanten hebben?

hee wat leuk dat je het hebt bekeken Haha! (ik heb de site ook gemaakt Tong uitsteken)

onze stallen zijn oud/gaar en er is wat volk geweest waardoor iedereen zo'n beetje weg ging... ik sta er nu weer sinds 1 jaar, maar ben 4 jaar weg geweest.

we hebben niet echt een bestuur en de voorzitter is vaak van de '5-jaren-planning' dus dat irriteerde sommige mensen ook.....

inmiddels zijn we een 'doorstart' aan het maken en komen er weer wat nieuwe lessers bij!
we hebben nu zo'n 7 groepslessen (maximaal 4 dus ivm pony's) en steeds weer nieuwe jonkies die gaan eerst alleen!

de 4 pensionpaarden (waaronder mijn uniek) zijn van jonge mensen (oudste 23, daarna ik 21, nog een 21 en een van 14) dus wij regelen de boel onderling zo'n beetje....

mijn vriend doet vaak wat met de tractor, we maken zelf de paddocks, het weiland, voeren, buiten zetten, binnen halen, etc.

de instructie is 23/ergens achter in 20/en ergens in de 30

maar we zijn nu een heel gezellig clubje en gaan steeds meer dingen doen, zoals ook weer op ponykamp! en we hebben nog stalen vrij Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:00

dat het oud is zal wellicht klanten afschrikken, maar wat ik zag op de site zag het er verzorgd bij. Jullie hebben het goed voorelkaar daar lijkt het, met een binnenbak en toch het hele jaar de paarden in elk geval overdag buiten kunnen zetten. Super hoor! Niet zo uit jullie jasje groeien dat dat niet meer lukt hoor Haha!

Maar goed, met die paddocks, kunnen er best wat paarden bij als ze samen met 1 of 2 anderen er in kunnen staan Knipoog

Wie weet levert dit topic jullie nog wat klanten op!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:19

[PP] -> [VSW]

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 19:32

@ Cindyuniek: dat is idd een erg gezellige stek wanneer ik de site bekijk....

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:12

Ik ben het er mee eens Haha!
Geen land = Geen paard...

Al zou ik graag ééntje willen Knipoog Maarja, dan later maar Haha!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:23

Ik ben speciaal verhuisd van de randstand naar Friesland om mijn paarden een beter leven te geven. Ze stonden op een manege waar het iedere dag erg druk was en waar het voerbeleid slecht was. In de zomer was er mogelijkheid voor weidegang, alleen met 70 paarden in de wei werd er nogal eens geknokt. In de winter stonden de paarden binnen. Ik merkte dat mijn paarden niet gelukkig waren in deze omstandigheden. Toen heb ik mijn slag geslagen en enigszins wat risico's genomen die nu super zijn uitgepakt. Mijn paarden staan swinters in de paddock buiten en zomers in de wei. De omgeving is echte natuur. Ik zie dat de paarden veel gelukkiger zijn, rustiger in het hoofd en ze glanzen als goud. Voor mij is dit de goede stap geweest!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:31

Kitty1 schreef:
Ik ben speciaal verhuisd van de randstand naar Friesland om mijn paarden een beter leven te geven. Ze stonden op een manege waar het iedere dag erg druk was en waar het voerbeleid slecht was. In de zomer was er mogelijkheid voor weidegang, alleen met 70 paarden in de wei werd er nogal eens geknokt. In de winter stonden de paarden binnen. Ik merkte dat mijn paarden niet gelukkig waren in deze omstandigheden. Toen heb ik mijn slag geslagen en enigszins wat risico's genomen die nu super zijn uitgepakt. Mijn paarden staan swinters in de paddock buiten en zomers in de wei. De omgeving is echte natuur. Ik zie dat de paarden veel gelukkiger zijn, rustiger in het hoofd en ze glanzen als goud. Voor mij is dit de goede stap geweest!

Helemaal top om dit te lezen, daar wordt ik echt happy van!!!!
Veel geluk in Fryslan!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:43

Nou ik ben het er niet mee eens.
Mijn paard staat op stal.
En ik ben vaak zat bij hem.
En wij hebben ook een weide.
En ik zet hem elke dag een half uurtje in de wei met een shet.
Maar hij is weer blij als ik hem weer lekker op stal zet dat zie ik aan hem zelf want een half uur is genoeg voor hem.
Een keer had ik hem langer in de wei.
Toen iemand een paard eruit wou halen .
Zag hij zijn kans en schoot met alle geweld.
Er tussen uit .
En meneer staat voor zijn staldeur.
En denk maar niet dat ie terug naar de wei wou.
toen dat meisje hem terug wou brengen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:52

babbii_lief schreef:
Nou ik ben het er niet mee eens.
Mijn paard staat op stal.
En ik ben vaak zat bij hem.
En wij hebben ook een weide.
En ik zet hem elke dag een half uurtje in de wei met een shet.
Maar hij is weer blij als ik hem weer lekker op stal zet dat zie ik aan hem zelf want een half uur is genoeg voor hem.
Een keer had ik hem langer in de wei.
Toen iemand een paard eruit wou halen .
Zag hij zijn kans en schoot met alle geweld.
Er tussen uit .
En meneer staat voor zijn staldeur.
En denk maar niet dat ie terug naar de wei wou.
toen dat meisje hem terug wou brengen.

Heeft jouw paard altijd op stal gestaan?
Is dat half uurtje altijd de maximale tijd die hij buiten heeft gestaan? Zou hij langer buiten mogen staan wanneer hij dat wel zou willen?
Hoe lang heb je dit paard al?

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:00

Ninx mijn paard is 3,5.
Hij deed dat bij de eerdere eigenaar ook al.
Ik heb hem een maand.
En als ie langer wil mag dat zeer zeker.
Hij heeft altijd de kans om lekker in de wei te staan.
Heeft ie gehad zeer zeker en nu ook.
maar hij wil niet.
Mischien later wel daarom zet eik hem nu elke dag.
Een half uur in de wei .

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:03

Ninx nee heeft langer in de wei gestaan.
Maar als ie een kans ziet schiet ie naar de stal omwille wat.
ook bij eerdere eigenaar.
En daarom zet ik hem nu maar elke dag half uur in de wei.
Anders word het te gevaarlijk voor diegene die een ander paard.
Eruit haalt. voor de rest is hij super braaf.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:41

tita schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Ik had een tijdje geleden ook 1 van mijn pony's te koop gezet.
Omdat ik eigenlijk er toch iets te veel had staan.
Maar ik kon het dus niet doorzetten. Mede omdat ik bang was dat mijn pony verkeerd terecht zou komen, dus te veel op stal zou komen te staan. Dus heb ik ze uit de verkoop gehaald!
En staat ze lekker met de rest op de wei en zandpaddock dag en nacht< zomer en winter.

en heb je er eigenlijk geen tijd voor krijgt ze minder aandacht

lekker om zo de rest van je leven te moeten slijtn
De mijne zou dat dus iig niet leuk vinden

Dat is grote onzin, ik denk dat mijn paarden meer aandacht van mij krijgen dan jij aan de jouwe geeft!
Ik heb ze nl thuis staan, en zie ze dus altijd. Ik ga er heel vaak heen, en haal ze uit de wei ga wandelen, Parellien poetsen enz...
Rijden gaat nog niet met allemaal!
Maar geloof me dat ik ze per dag 2 uur aandacht geef per pony he.
Hoe zit dat met jouw paard dan?
Voordat je zo reageerd op mijn verhaal eerder.
Zal ik je vertellen dat ik er 1 heb van net 2 en twee van net 4 dus je begrijpt dat het een hoop werk is voor mij om alles zover te krijgen. En ik er dus over gedacht had om er 1 te verkopen. Maar dat niet kon!
Snap je het nu meer?
Beetje voorbarig om zo te reageren vind je ook niet?
Voordat je weet hoe of wat!