Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 09:58

boemel schreef:
Hier ook badkamer en wc beneden.
Boven ook een WC en nog een ruimte waar het leidingwerk grotendeels ligt, zodat we daar in de toekomst wel een 2e badkamer kunnen maken.

Mijn vriend denkt erover deze ruimte versneld af te timmeren zodat deze als slaapkamer kan fungeren en met de kamer er tegenover aangeboden kan worden voor vluchtelingen.

Ik vind t een lastige! Ben erg op mijn rust en privacy gesteld en merk ook dat ik het echt nodig heb om goed te functioneren.

We hebben beide een drukke baan, zitten nog in verbouwing, geen goede gezondheid en hebben de helft van de tijd kids in co ouderschap, die 20km verderop op school en sport zitten en waar heel veel tijd in zit.

Van de ene kant vind ik het echt fijn als ik mensen kan helpen. Van de andere kant ... ik heb zo geen behoefte aan extra gedoe.

Ik denk dat ik het idee nog maar even parkeer.

Wij zitten hier ook over te denken.. we wonen in de buurt van een bedevaartsoord in België (Scherpenheuvel) en daar zijn al een 100 tal Oekraïners opgevangen. Maar zit een beetje met dezelfde zaken als jij in mijn maag. In juni beval ik en ik ben ook wel nogal van de privacy :o langs de andere kant voel ik me bijna schuldig, wij hebben belachelijk veel ruimte om maar met twee te zijn (zes slaapkamers, tja, oude boerderij...) dus het voelt verkeerd om het niet open te stellen. Dilemma's :\

En bedankt voor de tips ivm de subsidie, ben weliswaar van België maar hier heb je ook duurzaamheidspremie en renovatiepremie :j dus ga er wel eens naar kijken!

Nog twee knappe Spaanse dames gezien, heel mooi die laatste foto in het zonnetje, knap dier <3

Van die oude balkenplafonds zijn zooo mooi he! Die hebben we hier helaas niet, enkel betonnen gewelven waar nu gyproc tegen staat.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:01

Boemel, heel herkenbaar je verhaal over de vluchtelingen. Zo sta ik er ook in. Als het moet kan er plek gecreeerd worden. Zelfs als zelfstandige woonruimte. Maar ze komen altijd langs onze woonruimte. En het is nu niet geisoleerd en kost kapitalen om het daar warm te krijgen. En ze gaan daar medio juni aan de slag met de buitenkant en laatste kozijnen te vernieuwen.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:56

Wij hebben een huis uit 1971, dus met het echte oud valt het hier allemaal gelukkig wel mee.

Ik ben ook echt te veel gehecht aan mijn privacy om vreemden binnen te laten. Bovendien hebben wij in huis geen kamers over en zit in on bijgebouw alleen een wc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:00

Wij hebben een woning van 124 m2 extra op het terrein maar ik ben ook nog in dubio of ik het wel wil.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:24

Ik heb de twijfel ook wel, aan de ene kant ik zou er zelf ook blij mee zijn als mensen mij helpen. Aan de andere kant we slapen zelf al in de woonkamer.. dus wellicht als we de boel klaar hebben. Ik zou het wel kunnen maar denk dat m’n vriend meer op z’n privacy gesteld is dan ik.

Het zijn echt mega lieve mensen, ben jaren terug in Oekraïne geweest en het is zo’n mooi en fijn land. Het doet me echt pijn om te zien wat die stomme Poetin aanricht. Had ooit nog terug willen gaan maar t zal nooit meer zo zijn als toen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:30

Wij kunnen 2 kamertjes van ca 3x3m missen en denk dat het ons hooguit eur 800 kost om te fixen.

Maar, die kamers zitten wel echt in ons woondeel. Badkamer, wc en keuken moeten gedeeld worden. En dus ook alle leefgeluiden.
En wij werken thuis en dat vind ik fijn. Ik zou dan bewust naar kantoor moeten 1 uur reistijd per dag) om niet op de lip te zitten bij elkaar.

In Mei/Juni wordt het gehele huis voorzien van nieuwe kozijnen. De binnenschilder komt binnenkort en de trap moet bekleed en deels geschilderd worden.

Enerzijds voelt het egoïstisch om dat als argument op te voeren om het niet te doen, maar anderzijds ... ik vind het nu al zoveel en geniet echt van mn paardenuurtjes.

Mijn vriend ziet het allemaal als geen probleem. Ik wel ... rekening houden met boodschappen/koken/ badkamer/geluid. Wat als ze zelf geen inkomen hebben? Wat als ze zelf niet goed verzekerd blijken? Wat als het niet klikt? Wat als we elkaar niet kunnen verstaan? Wat als ze rommel maken en ik daar steeds wat mee moet?

Ik wijs het idee niet volledig af, maar nu vind ik het te vroeg. Wil eerst zeker weten dat de overheid echt onvoldoende plek kan realiseren en zekerheid over maximale verblijfsduur en kosten.

Bij ons vorige huis hadden we een vakantiehuis voor de verhuur in de tuin. Daar had ik dus direct "ja" op gezegd, maar dan had ik mijn privacy voor 90% kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door boemel op 08-03-22 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:39

Dat dus Boemel, zo sta ik er ook in. Maar hier hebben ze eigen woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer en het leef geluid zal meevallen. Maar alles staat vol met verbouwspullen en kasten. En de marathonwagen. Het is echt wel een week sjouwen en ruimte creeeren willen we het leeg hebben. Daarnaast, wij verbruiken nu 600 kub gas op jaarbasis, als je daar gaat stoken ben je minimaal net viervoudige kwijt……….

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 11:55

De chauffagist is net geweest om onze verwarmingsketel te bekijken, er is een beest (muis of iets) in de brander gekropen en die heeft de boel verstopt. Was enkel nog een verkoold lijkje over :\ Die verstopping heeft intern zoveel schade veroorzaakt, dat herstel 1800 euro gaat kosten, ofwel direct hele nieuwe ketel + boiler (die ook ver om zeep is) voor 9000 euro. Maar dan zijn we nog niet van de mazout (= stookolie) af, en geen idee hoe rap een warmtepomp er staat.. en dan moet eerst het huis geïsoleerd enz enz... in de tussentijd hebben we nog steeds geen warm water of verwarming.

Waarom wilden we ook alweer zo'n leuk boerderijtje en geen nieuwbouw appartement? :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:58

Jeetje Solleke_Noah, dat is niet niks!
Kan je het tijdelijk oplossen met een elektrische boiler en een elektrische kachel totdat de warmtepomp geïnstalleerd is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:06

@solleke: jemig , dat is slecht nieuws ;( Heb je nog een goed werkende schoorsteen?? voor een houtkachel of anders een palletkachel en hier in NL kun je ook boilers huren, wie weet kan dat in België ook wel ??

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:07

Jeetje, wat heftig! En verwarmen middels airco? Zou dat wat zijn? Wij verwarmen de bovenverdieping met airco en dat gaat echt heel snel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 12:13

Dais_ schreef:
Jeetje, wat heftig! En verwarmen middels airco? Zou dat wat zijn? Wij verwarmen de bovenverdieping met airco en dat gaat echt heel snel.

Ik geloof dat dat bij ons niet mogelijk was omdat wij heel lage plafonds hebben. Als ik dat goed begrepen heb. Maar ik ga het zeker nog eens uitpluizen.

edit: elektrische boiler tijdelijk huren ga ik ook even uitpluizen, thanks! Onze schoorsteen werkt nog gelukkig! (wel tsjokvol roet nu door die verstopping dus moet ook wel weer gekuist)

Pfffff weet even niet waar eerst te beginnen. Van de gemeente ook een brief gehad dat we verplicht een IBA (= individuele waterzuivering) moeten installeren, we zijn momenteel niet aangesloten op riolering en te ver weg van de straat om aan te sluiten. Was al een mannetje van de gemeente langs geweest en we moeten het binnen 2022 in orde hebben. Gaat ook weer een flinke cent kosten :\

#zeurmodus uit

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:20

Oh jee wat een tegenslag zeg! :(:)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:37

Ja dan snap ik zeker dat je niet weet waar te beginnen... Het hangt vaak zo met elkaar samen maar de uiteindelijke oplossingen zijn dan ook nog weer niet goedkoop.. maar als je weer tijdelijk iets doet kost het ook weer geld... en dan nog een verplichting die waarschijnlijk ook niet goedkoop is. Hopen dat je snel duidelijkheid hebt waar te beginnen en wat financieel en verstandig de beste keuze gaat zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:41

Ik had bij vitalbix een voeradvies opgevraagd voor Guusje. Mooi uitgewerkt verslag binnen 2 dagen binnen dus dat vond ik wel erg netjes. Ook duidelijke uitleg met wat ik nu voer wat dat doet. Maar zit even in de maag met de brok die ze aangeeft. Is voor paarden met matige tot zware arbeid. Nu moet ze wel aankomen maar heb liever geen extra energie erin... ben geen held :+ laat maar gewoon mak en saai. Ze is toch al een aansteller af en toe dat wakker ik liever niet aan. (Ze is eigenlijk gewoon ontzettend braaf maar ik ben snel onder de indruk zullen we maar zeggen :') en als ze dan even dramaqueen speelt drama ik mee _O- )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:56

@joyce: moet ze in gewicht aankomen dan (is ze te mager ?? ) , want veelal zit er in dat soort geadviseerd voer gewoon een hoop suiker/zetmeel. Terwijl er ook krachtvoer bestaat met beduidend minder.

@solleke: ik ken de Belgische wet niet, maar er zijn afvalsystemen die veel door off-grid mensen gebruikt worden die weinig kosten en toch heel goed werken. Te denken valt aan een compost-toilet en een grijswatersysteem (hergebruik van bijv . waswater voor wc-doorspoelen) en een grindbak met bepaalde beplanting als zeef/afbraak-systeem. Op internet is hier genoeg over te vinden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:59

@Joyce, welk voer adviseert Vitalbix? Want ik heb alle soorten gehad van hun en bij alles hebben ze ook categorieën voor lichte recreatie op het voer staan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:01

Jeetje Solleke, wat een sores en wat balen dat het allemaal zo veel kost. Sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:21

Wat een tegenslag solleke.

Wij hebben op stal een boiler hangen bij de wasplaats.
Toen 2e hands gekocht voor 100 euro. En hij hangt alweer 16 jaar.
Kan me voorstellen dat ze nu duurder zijn doordat meer mensen dat nu willen.
Maar toch, je hebt dan iig alvast weer warm water. Misschien is dat voor nu ook even een optie?

En dan kijken wat je voor nood aan kachel kunt doen. Gelukkig gaan we voor nu de goede kant van het jaar in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 13:33

Van de boiler was een goeie tip, die zijn inderdaad gewoon te huren dus zeker een optie. Merci!!

IBA hebben we al een systeem gekozen ondertussen, zal inderdaad een soort bovengrondse bak worden waarover gefilterd wordt. Ging er vooral om dat alles zo tezamen komt, pfff :+

We zijn nu inderdaad aan het kijken of we de periode tot warmtepomp/zonnepanelen kunnen overbruggen met evt gehuurde boiler en kachel ter verwarming. Mijn vriend neigt naar de ketel maar gewoon vervangen maar dan hangen we weer een jaar of tien vast aan stookolie als we zo'n grote investering gaan doen.

Gelukkig schijnt de zon en zijn de paardjes happy {:}

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:36

Ohh wat een situatie Solleke... zit niet mee zeg.. -O-
Gelukkig zijn er al een hoop tips gegeven, hopelijk kun je er wat mee.. en heb je in ieder geval weer snel warm water en/of verwarming...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:42

En anders kijken of een palletkachel wat is. Die heb je ook met warm water voorziening. Of als je in de toekomst airco wil, die verwarmen ook.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:52

MarloesHJ schreef:
@Joyce, welk voer adviseert Vitalbix? Want ik heb alle soorten gehad van hun en bij alles hebben ze ook categorieën voor lichte recreatie op het voer staan.

DubbelFun schreef:
@joyce: moet ze in gewicht aankomen dan (is ze te mager ?? ) , want veelal zit er in dat soort geadviseerd voer gewoon een hoop suiker/zetmeel. Terwijl er ook krachtvoer bestaat met beduidend minder.

Ik heb aangegeven dat ze wat schraal is. Ze mag wat aankomen, ook in bespiering. Maar bespiering kan pas als ze op gewoon gewicht is natuurlijk. Ze krijgt nu havens onderhoudsbrok 1kg, fibre nuggets (maar meer dat ze even de buik vol heeft) met maisvlokken (kreeg ze ook al bijgevoerd op manege). En hooi minimaal 7 kg, niet echt helemaal onbeperkt maar wordt wel bijgegeven als het op is, of even niet als de volgende voerronde bijna is.

Advies gaf aan 1,2 kilo vitalbix active+ en dan eventueel de eerste weken een verhoogde dosering van 1,6 kilo per dag om eventuele tekorten aan te vullen.
in de winter dan Linseed oil en vitame E bijvoeren voor extra omega-3 vetzuren.

Wat ik begrepen heb zitten hier weinig zetmeels en suikers in. Dat zou dus nu wel meer in de brok zitten wat ik nu geef.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:03

Oké... heb even jullie advies nodig, tenminste.. ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik heb hier een weitje, iets minder dan een halve ha.. daar heeft de hele winter een merrie gelopen, dus hij is aardig kort/op nu... vorig seizoen zeeschelpenkalk erover uitgereden (wat in 3 jaar tijd de bodem zou intrekken) + compost. Wat zouden jullie er nu in het voorjaar aan doen, om het een beetje de kans te geven om te herstellen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 14:05

xXutopiaXx schreef:
Oké... heb even jullie advies nodig, tenminste.. ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik heb hier een weitje, iets minder dan een halve ha.. daar heeft de hele winter een merrie gelopen, dus hij is aardig kort/op nu... vorig seizoen zeeschelpenkalk erover uitgereden (wat in 3 jaar tijd de bodem zou intrekken) + compost. Wat zouden jullie er nu in het voorjaar aan doen, om het een beetje de kans te geven om te herstellen?

Denk vooral flink aantal maanden rust geven, zodat het gras ook terug kan groeien en grasmat zich kan verdichten. Evt wat open plekken bijzaaien.