Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:55

Selka: nare situatie. Even de boel extra in de gaten houden. En raar paard. Hopen dat het niets is.

Over zonnepanelen: Die accu's kunnen nu inderdaad nog bijna niet uit. Ik hoop dat ze dat binnen een paar jaar ook oplossen. Plek zat voor een flinke accu. Voor nu is terug leveren nog voldoende lucratief dus hebben we gewoon weg gelegd wat we zelf verbruiken.
Als we van het gas af willen kunnen we nog 1 of 2 panelen bij de omvormer er bij doen. Maar van mij mag het hele dak vol komen te liggen zodra het uit kan.

Ik ben met dit weer nog steeds gewoon fanatiek aan het rijden. Maar inderdaad alleen vroeg in de ochtend. Om 6 of 7 uur mijn bed uit (ook in het weekend) en gassss. Breekt wel een beetje op. Maar er is wat regen onderweg.....

Ik heb ook een pensionado staan. Heb hem al vanaf 3 en hij is nu 22. Alleen vertikt hij het om met pensioen te gaan en rij ik nu dus 2 paarden. De opvolger is er namelijk ook al. Zeker als het heel koud is of heel heet is dat wel echt %) %) Maar kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om hem te laten staan als hij nog zo fit is.

Sterkte voor de zwangere dames. Lijkt mij echt loodzwaar nu.

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:58

Wat een nare situatie Selka. Ik denk dat ik in zo’n geval ook een camer op zou hangen. Slim van die extra draad. En hopelijk zijn ze genoeg geschrokken maar als dit al de derde keer is zou ik daar weinig hoop op hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:03

Hebben jullie geen buurt app oid? Dat meerdere mensen ze in de gaten kunnen houden.
Een camera zou ik sowieso snel ophangen in dit geval. Al is die nog niet aangesloten....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:03

Wtf Selka! Dat is toch je ergste nachtmerrie, wat een debielen _-:(
Kan de dog ze niet opeten?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:06

(Wild)cameras ophangen!
Idioten!!
Komen ze met regelmaat?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:18

Wat een mafketels zeg!

Die huizen zijn idd aan de prijzige kant, maar wat wel meewerkt voor zo'n prijs is dat ze niet ver van Enschede af liggen, dat maakt het al duurder dan dat je hier wat koopt.

En naar het noorden of het buitenland... tja, manlief is nogal gehecht aan de Achterhoek. En voor zijn werk kan hij niet overal terecht: Twente, Eindhoven of het westen... Ik kom in het buitenland ook niet echt aan het werk denk ik, dus tja.
Ons huis was trouwens 4 ton, met 1.4 hectare grond. Maar dat was op het dieptepunt van de huizencrisis, daar krijg je ze hier ook niet meer voor.
Tenzij je het zo doet als Chasey gedaan heeft.

Hier net terug van een rondje hardlopen. Is al wel warm, maar toch wel even fijn wat gedaan, voelt goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:18

Getver Selka, dat is echt naar! ;( Ik zou buiten zijn gaan slapen, bij de paarden.

Ik wilde trouwens nog zeggen dat wij een jaar of 5 geleden het asbest dak van de stal hebben verwijderd en toen hebben we gekeken naar panelen waar de zonnecellen al inzaten. Toen stond dat in de kinderschoenen en hebben we er niet voor gekozen.

Als onze keuken ooit nog klaar komt, gaan we weer nadenken over andere zaken en dat is wellicht een zonnepaneel. Maar ik wil ook heel graag openslaande deuren in de keuken. Enfin, dromen mag. :j

Ik moet zo naar t ziekenhuis om mijn hechtingen te verwijderen. Ik knijp hem behoorlijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:20

Camera is idd ook een goed idee.

Sterkte Antheman

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:26

Voor de mensen met cameras, welke hebben jullie?
Aan vaste stroom of met oplaadbare batterij?
Wireless of vaste verbinding?
Kun je vanaf je telefoon kijken/wifi of juist niet?

Ik hoor overal voors en tegens van en ik weet niet zo goed wat nou het beste is...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:36

We hebben op het dak van de schuur 24 panelen liggen. Meer kan de omvormer ook niet aan geloof ik. We hebben net een jaar rond gedraaid en hebben feitelijk 0 stroomkosten en overcapaciteit. Zeker met deze zomer hebben we als sinds half april 0 energiekosten per maand, of eigenlijk opbrengst. In de winter gaat ons gasverbruik nog flink omhoog, dus de 0 op de meter redden we nog niet echt. We houden ook een beetje de ontwikkelingen rondom accus in de gaten. Dat zou een mooie oplossing zijn, want dan is een zonnepaneel nog effectiever en zullen we waarschijnlijk ook de andere kant van het dak gaan gebruiken en proberen van het gas af te komen. Maar daar moet eerst nog heel wat meer voor gebeuren in het huis aan isolatie, vloerverwarming en warmtepomp etc... Ik mis nog net die 50.000 euro om dat allemaal te laten doen. :|

Ons eerstvolgend projectje daarin wordt het vervangen van de kozijnen en ramen in de woonkamer. het is wel dubbelglas, maar oud en de houten kozijnen zijn aan vervanging toe. Ik wil daar kunstofkozijnen met HR+++ en zonwering. Dat gaat al weer een stap helpen in de isolatie hoop ik.
En op de benedenverdieping moet ooit vloerverwarming komen als vervanging van de radiatoren, maar dan vrees ik dat we de hele vloer eruit moeten halen. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat onder het laminaat een plavuizenvloer ligt die in beton is gelegd, met direct daaronder het zand. In het beton liggen ook de CV leidingen vermoed ik.

Ik ben bang dat dit ook een hele kostbare verbouwing wordt, maar duurzaamheid en comfort zijn voor mij wel belangrijke zaken, dus dat gaat echt wel een keer gebeuren. Dit is ook niet iets wat we zelf willen of kunnen doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:37

Of anders een nep camera.Als het tieners zijn zijn ze in een groep niet al te slim.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 03-08-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 10:50

Ze krijgen zeker wel een schok. Heb ik van de week per ongeluk zelf nog getest. Stroomklok geeft ook goed stroom aan. Camera hangt er al alleen heb ik 'm niet op de cloud maar de hoek waar het gebeurd is ligt in een bomenrij dus schaduw, dus slecht beeld helaas.
MM, dat doet ie ook wel. Gister liep ie grommend mee en dan is 76 kg zwarte hond toch wel indrukwekkend denk ik maar helaas kon ook hij niet over de omheining naar ze toe.
belle_boef, die andere 2 keer was de woning nog niet bewoond. Dan is het natuurlijk heel stoer om rond te hangen.
Antheman, daar heb ik over getwijfeld. Honden mee. Maar de Dog is heel erg waaks en slaat bij het minste aan. Ik weet zeker dat als de paarden onrustig zouden zijn geworden hij zou blaffen. Met vriend al afgesproken dat ik met de hond de straat op zou rennen en hij de politie zou bellen :+

Heel veel sterkte in het ziekenhuis!

Wij hebben een WiFi camera op vaste stroom. Ben erg tevreden tot nu toe. En ja ik kan vanaf mijn telefoon kijken. Je moet alleen wel abonnementskosten betalen als je de beelden online wilt kunnen terug zien. Wij hebben de: https://www.coolblue.nl/product/679076/ ... 9900p.html

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:52

Libera schreef:
Voor de mensen met cameras, welke hebben jullie?
Aan vaste stroom of met oplaadbare batterij?
Wireless of vaste verbinding?
Kun je vanaf je telefoon kijken/wifi of juist niet?

Ik hoor overal voors en tegens van en ik weet niet zo goed wat nou het beste is...

Ik heb nu 5 Foscam camera's in stallen en hokken. Ik heb ze al jaren draaien, de meest zijn bedraad, maar die in de paardenstal is nog op wifi. Ondanks dat wifi op zich wel goed werkt, is bedraad net wat stabieler dus die wordt ook nog aangelegd. Ik heb normaal de wat simpele en goedkopere indoor modellen van foscam, wel met draaifunctie (PT) en microfoon en dat bevalt prima. Ik kan ze ook buiten mijn huis met 4G op mijn telefoon bekijken en bedienen.

Ik wil nog een camera gericht op het weiland/paddock buiten aanleggen maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb nog een lading oude outdoor PTZ cameras liggen, die het misschien nog wel doen.

En we hebben nog ergens een nestkastje met minifoscam camera liggen, één seizoen succesvol gebruikt, maar die hangt nog niet op onze huidige stek.

Je begrijpt dat ik erg positief ben over camera's en gebruik ze ook veelvuldig. Om te kijken of de paarden nog hooi hebben, of ze rustig staan met onweer of vuurwerk. Of alle kippen al op stok zitten of dat ik eieren kan gaan rapen en of de konijnen het niet te warm hebben.... Of gewoon omdat het leuk is om naar je dieren te kijken als ontspanning als je niet in de buurt bent of ze niet wilt storen.

Ik heb ze niet nodig gehad voor bewaking. Ik denk dat ik in het geval van terugkerende indringers zoals bij Selka eerder voor een wildcamera zal gaan. Die maakt foto's en slaat ze lokaal op en kun je ook verdekt opstellen op wat meer afgelegen plekken zonder wifi en stroom. Met de camera's die ik heb, heb je toch net wat meer faciliteiten nodig en moet je ook wat meer moeite doen om de beelden op te kunnen slaan. Je zou ook kunnen kiezen voor dummy cameras en bordjes met waarschuwing voor videosecurity. Misschien schrikt dat genoeg af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:54

Wat een super leuke pony MM, ik heb echt een zwak voor oudjes <3

Balen van de hoefzweer, maar wat fijn dat Zanzi alweer rad loopt!

Zwanger zijn met dit weer, dat lijkt me echt een verschrikking... Arme Djoena :(:)
Wat naar Selka, geen prettig gevoel... Hopelijk blijven ze nu weg... Ik zou idd ook een wildcamera ophangen.

Succes in het ziekenhuis Antheman!

Wij hebben zonnepanelen op het dak van de stal liggen. Al een aantal jaar, ze waren niet eens heel duur via deze aanbieder. In het begin wel veel gezeik mee gehad omdat ze steeds uitvielen, uiteindelijk is dat wel goed gekomen. Het probleem was dat er iemand in de buurt een heel groot dak vol had geknald met zonnepanelen, waardoor het net overbelast raakte en die van ons er uit knalden. Maar met dit weer leveren de panelen wel veel energie op *\o/*

Woensdagavond nog even lekker met Saph aan de slag geweest. Wilde eerst gaan rijden, maar het was om 8 uur nog 27 graden, dus we zijn maar even ons huiswerk voor de les gaan oefenen :D

Afbeelding
Als het goed is krijg ik dit weekend het zadel voor mijn nieuwe paard binnen, dus hopen dat we een koel moment kunnen vinden om even te rijden. Hij heeft het altijd al zo snel warm, dus met deze temperaturen zet ik hem echt niet aan het werk :(:)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:55

Britta31 schreef:
Als tieners zijn zijn ze in een groep niet al te slim.

hahahaha...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:00

Jakkes Selka wat waardeloos. Goed dat je de wijkagent inseint. Zou mooi zijn als er bij hem een lichtje gaat branden welke groep het is. Hoop dat ze flink van jullie geschrokken zijn en niet meer komen.

Sterkte in ziekenhuis Antheman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:31

Hèh bah wat naar Selka. Ik vind het ook altijd spannend als er jeugd langsfietst, maar over het algemeen kent iedereen elkaar hier in het dorp wel een beetje en de meeste jeugd ken ik ook van gezicht.

Daarbij zijn het veel boerenzonen en dochters en die zullen niet zo snel vee laten ontsnappen. Maar ik ben wel altijd alert als ik iets hoor buiten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:41

Hopelijk past je nieuwe zadel Jitske.

Is een hele felle lamp op bewegingssensor nog een idee? Dat schrikt denk ik ook wel af als je ineens herkenbaar in fel licht staat. Heeft mijn oom ook bij hem op het erf, sta je ineens vol in de schijnwerpers.

Ben toch blij dat wij echt een eind van de weg af zitten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 11:57

xJitskee, leuk paard! Hopelijk is het zadel wat.

[***], wij wonen er natuurlijk pas dus ik ken zo goed als niemand. Het is een dorp van 2000 inwoners dus dit had ik niet verwacht. Ik kom uit de stad en daar gebeurde zo goed als nooit wat.

MM, ja daar dacht ik ook aan. Alleen nu hebben we geen elektra in het huis dus zal dat op batterijen moeten zijn. Loop zo de Praxis binnen. Eens kijken of ze iets hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:12

Er zijn ook schijnwerpers met zonnepaneel, alleen geen idee of dat een beetje werkt :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:21

Ik heb een ledlamp op zonnecel bij de paarden. Kostte €20 komt geen bak licht vanaf maar doet het wel goed. Kan me voorstellen dat als je een betere koopt hij het ook beter doet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:43

Over ruwvoer: ik heb net een aantal zakken pulp ingeslagen. Wij zitten redelijk in onze ruwvoer voorraad maar dan moet er wel nog wat gras gaan groeien voor de winter. Als we helemaal geen gras zouden hebben deze winter gaat het hard. Heb ze normaal 10-12 uur op het gras staan het jaar rond.
Als het nog een beetje wil bij trekken red ik het met wat extra pulp en stro wel.
Hoef ik ook niets aan te gaan kopen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:02

Ik zit een beetje in dubio...
Wij gaan volgende maand 2 weken op vakantie.
Heb een vriendin die dan voor de paarden zorgt maar normaal gesproken staan ze op het gras en hoeft ze alleen maar de uitloop te mesten, wat brok te geven en water bij te vullen.

Nu met het hooi is het best wat extra werk, aangezien ik een merrie heb die voernijd heeft heb ik met 3 pony's 5 voerplekken zodat iedereen altijd ergens kan staan. Ook is er dan automatisch veel meer mest op de verharding.

Nu heb ik nog wat gras bewaard in een ander weitje waar ze 2 weken mee zouden kunnen doen. Maar..
1. Ze hebben al een maand geen gras op, ik ben bang dat ze zich volproppen.
2. Misschien verziek ik dan het kleine weitje ook wel... Het stuk waar ze nu op lopen is echt woestijn.

Van te voren langzaam opbouwen, daar is het te weinig gras voor.

Strookbegrazing is ook geen optie. Mijn 2 jarige heeft geen respect voor prikpaaltjes.

Zouden jullie ze op het gras durven zetten?

Ik wil mijn vriendin ook niet met teveel werk opzadelen, zou het leuk vinden als ze volgende keer weer zou willen helpen ;-)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:05

Ik ben dit voorjaar weggegaan en heb mijn pony's vanaf toen vol op het gras gedaan. Maar goed, ik had wel de luxe om ze elders (huurwei) te laten wennen aan het gras. Heb je al met je vriendin overlegd? Misschien maak jij het probleem groter dan het is omdat je je bezwaard voelt om haar met werk op te zadelen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:07

Citaat:
Heb je al met je vriendin overlegd? Misschien maak jij het probleem groter dan het is omdat je je bezwaard voelt om haar met werk op te zadelen.

Dat sowieso altijd :')
Ik vind het altijd erg moeilijk de verzorging van mijn dieren aan een ander over te laten.