Libera schreef:Voor de mensen met cameras, welke hebben jullie?
Aan vaste stroom of met oplaadbare batterij?
Wireless of vaste verbinding?
Kun je vanaf je telefoon kijken/wifi of juist niet?
Ik hoor overal voors en tegens van en ik weet niet zo goed wat nou het beste is...
Ik heb nu 5 Foscam camera's in stallen en hokken. Ik heb ze al jaren draaien, de meest zijn bedraad, maar die in de paardenstal is nog op wifi. Ondanks dat wifi op zich wel goed werkt, is bedraad net wat stabieler dus die wordt ook nog aangelegd. Ik heb normaal de wat simpele en goedkopere indoor modellen van foscam, wel met draaifunctie (PT) en microfoon en dat bevalt prima. Ik kan ze ook buiten mijn huis met 4G op mijn telefoon bekijken en bedienen.
Ik wil nog een camera gericht op het weiland/paddock buiten aanleggen maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb nog een lading oude outdoor PTZ cameras liggen, die het misschien nog wel doen.
En we hebben nog ergens een nestkastje met minifoscam camera liggen, één seizoen succesvol gebruikt, maar die hangt nog niet op onze huidige stek.
Je begrijpt dat ik erg positief ben over camera's en gebruik ze ook veelvuldig. Om te kijken of de paarden nog hooi hebben, of ze rustig staan met onweer of vuurwerk. Of alle kippen al op stok zitten of dat ik eieren kan gaan rapen en of de konijnen het niet te warm hebben.... Of gewoon omdat het leuk is om naar je dieren te kijken als ontspanning als je niet in de buurt bent of ze niet wilt storen.
Ik heb ze niet nodig gehad voor bewaking. Ik denk dat ik in het geval van terugkerende indringers zoals bij Selka eerder voor een wildcamera zal gaan. Die maakt foto's en slaat ze lokaal op en kun je ook verdekt opstellen op wat meer afgelegen plekken zonder wifi en stroom. Met de camera's die ik heb, heb je toch net wat meer faciliteiten nodig en moet je ook wat meer moeite doen om de beelden op te kunnen slaan. Je zou ook kunnen kiezen voor dummy cameras en bordjes met waarschuwing voor videosecurity. Misschien schrikt dat genoeg af?