Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:46

Afbeelding
Nog even voor de duidelijkheid (hoop ik:p) het rode is het deel in de zomer. Opgedeeld in 4 stukken. Nu met het opbouwen staan ze bijvoorbeeld in weiland 3. Het blauwe is het deel waar ze in de winter staan. De twee groene stippen zijn de plekken waar ik aan zat te denken.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:04

Gaan ze in de winter helemaal niet op de wei, maar alleen op de Zandpaddock (bij die groene stippen)? Bij het huis zie ik, volgens mij ook zand, of niet? Ik zou dan de schuilstuur bij bet huis doen en het pad daarheen bestraten (of roosters of vloerbedekking) tegen blubber. Kunnen ze in de zomer ook schuilen. En daar kun je het vanaf elke wei toegankelijk maken, volgens mij. Maar ik
Kan het natuurlijk niet helemaal
Goed inschatten hoe het bij jullie echt is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:12

@PaulineH: een schuilstal is afhankelijk van het aantal paarden en de grootte daar van.
De mijne is 3,60x4,00 mtr voor 2 E'tjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:13

Ik heb een schuilstal van 3x 8, maar bleek niet ok voor 5 paarden. Stond er altijd 1 naast. Dus nog een schuilstal van 3x6 erbij.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:17

Ik heb ze afgelopen november van de weide afgehaald inderdaad. Toen was het zo nat op de wei en liepen ze het alleen maar kapot. Ook met de container naar achteren om hooi te vullen werd een naar karwei. Bedoel je het zo fabster? Roze is verharding en groen de schuilstal bij het huis
Afbeelding

Dan zou ik dus 4x6 oid kunnen doen voor 3?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:18

Voor meer paarden heb je vaak ook meer stallen nodig óf een hele grote ruimte. Zelfs hier is e een wel eens de pineut als de ander een bitcherige bui heeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:24

Ligt een beetje aan hoe de paarden met elkaar omgaan, ja. Als de chef kwaad wil,staat hij er in zijn eentje onder, ook al is de schuilstal groot genoeg.

Ik heb, geloof ik, toch je foto verkeerd gelezen. Ik dacht dat het linker huis van jullie was, ivm alle weitjes die er achterlangs lopen. En dan de schuilstal bij weitje 3 in dat pad. Ik snapte al niet waarom je die paddock helemaal achter in de hoek had. Maar dat is je huis helemaal niet :=

Dan maaakt het mss niet zoveel uit, roze of groene stippen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:40

Ik zou het proberen zo te doen dat ze er zowel in de zomer als in de winter bij kunnen; wij merken met dit warme weer dat ze ook graag even komen afkoelen in de schuilstallen (of onder de bomen). Ook in de dazenperiode komen ze regelmatig even daasvrij staan slapen in de schuilstallen.

Wij hebben voor drie pony's en een paard vier schuilstallen; drie van ca 3x3m en een van ca 3x5 m. Van de 3x3 is er eentje afgesloten met een touwtje, zodat alleen de shet daarin kan. Die stal heeft een voorwand (zoals ook in een gewone stal, met schuifdeur) en we willen niet dat ze elkaar daar binnen klem kunnen zetten. De andere twee 3x3 hebben een geheel open voorkant. De 3x5 heeft de deur (helaas) op de kant van 3 meter; de deur zit in het midden, dus heel erg klem zetten valt mee. Wat mij wel op valt is dat mijn Welsh daar niet snel binnen gaat staan als de andere drie er staan; ze doen het af en toe, met z'n vieren in die stal 8)7

Wat je kunt overwegen is een stal maken die aan de zijkanten dicht is (of onderkant dicht en bovenkant windbreekgaas(panelen)), en aan de voorkant en achterkant open. Als ze in de winter niet de wei op mogen, doe je die kant dicht (schrikdraad, planken oid), in de zomer zorg je juist dat die kant open is zodat ze er van twee kanten in kunnen.

Om te zorgen dat ze er allemaal in kunnen / willen / durven, kun je overwegen om een afscheiding in het midden te zetten (voorbeeld zie je goed in de loopstal van manege de burght (Barneveld). Op de foto's van de vrijloopstal zie je lage tussenwanden die door ranglagere paarden gebruikt kunnen worden om uit het zicht te gaan staan van de ranghoeren.

kvulden, ik heb mijn touwhalsters van Emiel Voest (althans, dat model, ik bestel ze bij iemand anders, die heeft ook leuke kleurtjes :D). Het handigst is om even de neusomtrek van Rosie te meten; dan weet je welke maat je moet bestellen. Daar waar ik ze bestel, kan ik ook aangeven dat ik bijv. maat S wil met een centimetertje meer neusomtrek, omdat het halster in de winter net te krap is anders.
Voor Rosie zou ik, omdat ze zo in de groei is, haar neusomtrek meten net onder het jukbeen (daar moet het touwhalster in ieder geval onder liggen). Als ze dan groeit, heb je nog neus over om het halster te laten zakken.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 07-05-16 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:41

Ik zou hem zo dicht mogelijk bij je huis doen... Ivm loopafstand voeren ed.dus waar dat ander gebouw al staat.... Je moet ook ff kijken naar de windrichting, waar komt die meestal vandaan? Anders staan ze wel droog op maar op de wind...

Ik ga zo naar die 3 jarige kijken.... Ze schijnt al van alles te kunnen... Is verder onbeleerd...
Had al bedacht,dat ik haar als ze eind vier is, dan maar wegbreng om te beleren.
Tis gelukkig niet zo ver rijden...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 09:44

Ik denk dat 4 x 6 te klein is voor het ego van treas icm jouw bonte boef. Je zou wellicht hem dan wel half door kunnen delen met een balk of draadjes. Jouw heren een kant en hij een kant. Ik zou m achter huis van f doen en dan eventueel voorste wei open vd winter. Van wei 3 zou je nog een pad kunnen maken parallel aan pad van ci . Dus dan heb je alleen wei 4 zonder.

Anke wat een pech -O-
Laatst bijgewerkt door Caily op 07-05-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:46

Onbeleerd maar ze kan al van alles? Ben wel benieuwd wat ze dan kan.

Beleren vind ik juist leuk om zelf te doen; dan weet je iig hoe het gedaan is. Ben nu bezig met een leerling om haar bijna 3 jarige enorm slungelige hengst-maar-dat-weet-ie-nog-niet van ruim 1.80m te beleren. In een erg sloom tempo, overigens, want hij mag uiteraard niet kapot.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 09:48

Mijne is ook onbeleerd maar kan verder vrijwel alles :+ Zelfs ballonnen kapot stampen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:52

Vandaar dus mijn vraag :D De shet was onbeleerd, maar ging als een pro mee op de trailer om in het bos te wandelen of naar het strand te gaan. Een obstakeltraininkje draaide ze ook haar hoef niet voor om. Maar qua longeren / lange lijnen kende ze nog niks.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:05

Ow Anke wat prut! Hopelijk kun je ff lekker slapen. Succes!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:15

Twee vakken van 3x4 ervan maken?

Niet veel geslapen. Nu wachten op "uitslag" vd garage.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 10:31

Spatter wat enorm tof!! *\o/* Heel gaaf :D En wat een geweldig dier!

kvulden, ik ben geen fan van touwhalster dus kan je daar niet bij helpen. Ik heb voor Lola een monty roberts dually halter.

Las iets over Tinkers en niet oud worden. En iemand die al aangaf voeding en omstandigheden in hun jonge jaren. Meeste Tinkers die nu oud worden zijn import. Nederlands gefokte dieren zijn er nog maar weinig op leeftijd. Dan zijn het vaak halve importjes. Dus ik heb goede hoop dat veulens van merries die hier gedekt en geboren zijn het langer volhouden. De meeste Tinkers leggen nu tussen de 15 en 25 jaar wel het loodje. Om hele diverse redenen. De moeder van Kyra is slechts 14 geworden, haar vader zou nu 22 zijn, maar toen ik zomer 2013 bij hem was, was hij al niet dik te krijgen en hoestte midden in de zomer de longen uit zn lijf, sindsdien ook niks meer van gehoord, denk niet dat hij er nog is. En zo kan ik nog heel lang doorgaan. Zat tot voorkort vrij diep in het tinkerwereldje.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:39

Monmaster schreef:
[ [url=m/3YEMJY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gisteravond naar het strand geweest, het was heerlijk.... Alsof we op vakantie waren

Hypos, welk strand was jij?

Og Anke .... Wat een gedoe, ik hoop dat jullie snel wil verder kunnen.

Ik woon op texel, dus dan keuze zat op rij afstand.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:44

Afbeelding
Deze is nog vet zat... Haha
Ze heeft alleen enorm last van rasp, heb nu speciaal voer voor haar aangeschaft.... Verder kan ik niet zoveel, tis niet mijn paard. Ik borstel haar lokken wel eens uit en heb haar benen gewassen met teershampoo...
Ik denk zelf dat de lokken een keer afgeschoren moeten worden en er een antibioticakuur plus wassen met imaverol een goede behandeling zou kunnen zijn. Jullie?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:03

Afbeelding

Afbeelding
Heb de paarden maar eens op het andere stuk gezet voordat het gras daar plat gaat liggen. Op sommige stukken staat het tot aan de knieën

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:13

Anke, ik hoop voor jou dat de Spaanse garagisten vlotter doorwerken als de Franse. Autopech in het buitenland, balen!

Spatter: leuk dier zeg, ik kan me best voorstellen dat je een fijne rit hebt gehad.

Ik lees hier dat Tinkers niet oud zouden worden? Wist ik dus echt niet! Vroeger, toen ik kind was, zei men altijd dat boerenpaarden niet oud werden, maar aangezien ik er ondertussen ken die boven de 20 geworden zijn, dacht ik echt dat het een fabeltje was dat sommige rassen niet oud worden. Enig idee waarom Tinkers niet snel een hoge leeftijd halen?

Hehe, lekker weertje zeg! Ik hoop dat het weer maandag en dinsdag aan houdt, dan ben ik pas terug vrij. Meestal heb ik de pech dat de zon heerlijk schijnt wanneer ik moet werken en mijn vrije dagen net regen dagen zijn. Ik ben geen ochtend mens en vraag zelf veel late en nacht. Vind dus dat ik het nadeel "werken op mooie dagen", maar zonder zeuren moet dragen ook. Al ben ik stiekum wel stik jaloers als ik hier al de fijne dingen die jullie aan het doen zijn lees of op foto zie. Ik woon nogal ver van mijn werk, dus heb ik in de voormiddag even tijd voor een klein klusje buiten, te koken en dan moet ik naar mijn werk vertrekken.

Geniet in ieder geval van het zonnetje allemaal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:41

Komt die rasp niet van mijten, monmaster? Als het jeukt, zijn het mijten en moet je die uitroeien. Ik doe dat met frontline voor de grootste honden. 1 pipet per poot. Maar je hebt er ook echte paardenspullen voor.

Een kennis van mij zit ook in de tinkers. Die zei dat je met de import-tinkets nooit precies weet hoe oud ze zijn. Wordt voor een goede verkoop nog wel eens gesjoemeld met papieren. Dus mss zijn die tinkets toch wel ouder dan je denkt. Alleen niet op papier.

Zo heb ik ooit ook mijn shet gekocht. Was mijn eerste ponietje en wist niks. In paspoort stond 13. Maar later ben ik gaan navragen bij tandarts en DA en die zeiden dat je er zo 10 jaar bij op kon tellen. En iemand hier uit het dorp (handelaar ook) werkt zo ook met de papieren. Als er geen paspoort bij zit (en dat kan, als zo n paard bij een oude boer vandaan komt), maken ze er zelf iets moois van, zodat het nog goed verkoopt. Ze zijn dus altijd onder de 15 jaar :+

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:33

Oh, frontlinie heb ik zelf nog... Dat eens proberen!
Dank je...

De merrie van 3, moest nog 3 worden... In juni... Was wel een enorm schatje... Liep goed mee... Ook van de kudde weg, gaf netjes voetjes... Liet tolt zien... Ben eigenlijk al om... Hahaha. Maar ik heb gezegd dat ik aan het eind van de week pas reageer.... Ik word wel verstandig!

Knalharde hoeven, stond goed op der beentjes.... Oogde al heel breed... Dus forse bouw... Hou ik wel van... Nu morgen nog even kijken..... Naar de 10 jarige.

Hypos: heerlijk... Mijn familie van vaderskant komt van Texel.
Wonen vn Den burg, oosterend, den Horn....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:39

Ben best wel een beetje jaloers, Monmaster :D Heel leuk, van doe nieuwe perdjes!

Over knalharde hoeven gesproken: vanmorgen mijn Belg proberen te bekappen. Had m gisteren al rondom gevijld, nu moet de onderkant nog gevijld en steunsels weggesneden. Had expres mijn mesjes loeischerp gemaakt, kokosvet erop gesmeerd om de onderkant wat zachter te maken, maar nog niet te doen....zucht.... Mooie blauwe duim met bloedblaar er aan over gehouden. Morgen de achterhoeven eens bekijken...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:18

Snap ik fabster, maar ken je het gevoel van onrust... Twijfel... Mijn man is al helemaal verkocht van de 2/3 jarige...tis een luxeprobleem... Weet ik ...

Oei... Ff voorzichtiger met jezelf zijn hoor! Ik olie momenteel al dagelijks de hoeven.. Binnen en buiten... Vreselijk droog.

Mm frontline: flesje was leeg.... Ik denk.. Want hij lag, leeggelopen....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:32

Haha, ja, ik ben gek op luxeproblemen. Voor mijnzou de keuze niet moeilijk zijn. Ik ga niet meer voor jonge paarden. Wil er meteen mee weg kunnen.