Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:34

Nou hier kan het gelukkig nog steeds voor droog door. Als ik in de straal van mn lampje keek kwam er wel wat uit de lucht, maar zo klein en weinig dat het niet voelbaar was en oprit was ook nog droog. Paarden wel vochtig. Het leek wel mini-mini natte sneeuw?

Van mij mag het zoals nu/morgen wordt voorspeld blijven. Niet koud, wind is gaan liggen en droog! Mijn paarden staan nu op hele kale weide, ik hoop dat ik ze hier tot eind van de maand op kan laten. Dan hebben ze mooi november-december erop gelopen. Hoop ik januari-februari door te kunnen met de andere weide waar nu nog wel mooi wat gras op staat. En dan in maart even kijken naar giften tegen zuring en eventueel bemesten, en met welke weide ik dan begin.

Ik wil dus spuiten tegen zuring, MCPA/MCPP moet ik daarvoor hebben is mij verteld. Nu wil ik ook spuiten tegen JKK, dat duikt ook ineens overal op :? Kan dat ook met MCPA/MCPP of moet ik daar wat anders voor hebben? Of is daar geen middel voor?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:35

Zijn er mensen hier die met tuinslang vaste waterbakken -tijdelijk- hebben aangesloten of weten of dit even tijdelijke oplossing is?
De tyleenslang vaste oplossing komt mijn vader in het voorjaar meehelpen aanleggen, voor zo lang wil ik graag de tuinslang binnendoor hangen en splitsen bij stal... water vullen is het probleem niet alleen de losse waterbakken 2 x per dag omgooien wordt ik horendol van, kost enorm veel stro en ze vinden het geweldig... grrrr, nu was ik even aan het denken ( en dat is zeer gevaarlijk altijd :+ ) en omdat ik de tuinslang binnendoor heb gelegd door de schuren naar stal, dacht ik... gohh.... zou dat even oplossing zijn?? Want hier krijg ik konijnen van hihi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:42

Bedoel je nou een tuinslang op een automatische drinkbak in een stal? Ik vrees dat de koppeling van die slang de druk niet aan kan eigenlijk, maar geen ervaring mee. Je kan ook kiezen om een kleinere losse waterbak op te zoeken? Ik heb 30L kuipen daarvoor, maar je hebt ook emmers van 20L, die kan helemaal gemakkelijk elders leeg gooien!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:48

Hmmm, wij hebben onze zuring en JKK uitgestoken. Geen idee wat je zou moeten spuiten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:51

Met de JKK kan ik dat nog wel doen, maar zuring helaas echt teveel. En omdat het dit jaar niet is gedaan, zal het komend jaar nog meer zijn vrees ik. Ik heb bij vrienden in weiland gestaan wat gespoten werd en dat zag er erg goed uit, dus moet maar een keer dan. Dan kan ik het daarna gewoon bij gaan houden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:55

Caily schreef:
Bedoel je nou een tuinslang op een automatische drinkbak in een stal? Ik vrees dat de koppeling van die slang de druk niet aan kan eigenlijk, maar geen ervaring mee. Je kan ook kiezen om een kleinere losse waterbak op te zoeken? Ik heb 30L kuipen daarvoor, maar je hebt ook emmers van 20L, die kan helemaal gemakkelijk elders leeg gooien!

ik bedoel, de paarden gooien alle maten en vormen bakken om ;-), het stond een beetje raar in mijn berichtje, sorry

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:58

Oh, dat is stom. Daar heb ik gelukkig geen last van. Kan je geen emmer ophangen of vast maken? Hoe lang staan ze op stal en hoe vaak ben jij er? Ik ken ook mensen die een hangende voerbak in de stal hingen, maar die zijn niet zo groot dus moet je wel vaak vullen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 00:51

Caily schreef:
Oh, dat is stom. Daar heb ik gelukkig geen last van. Kan je geen emmer ophangen of vast maken? Hoe lang staan ze op stal en hoe vaak ben jij er? Ik ken ook mensen die een hangende voerbak in de stal hingen, maar die zijn niet zo groot dus moet je wel vaak vullen.

ze staan alleen 's nachts op stal, onbeperkt hooi, ik ben heel de dag thuis ;-).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 06:06

liekensancho schreef:
Zijn er mensen hier die met tuinslang vaste waterbakken -tijdelijk- hebben aangesloten of weten of dit even tijdelijke oplossing is?
De tyleenslang vaste oplossing komt mijn vader in het voorjaar meehelpen aanleggen, voor zo lang wil ik graag de tuinslang binnendoor hangen en splitsen bij stal... water vullen is het probleem niet alleen de losse waterbakken 2 x per dag omgooien wordt ik horendol van, kost enorm veel stro en ze vinden het geweldig... grrrr, nu was ik even aan het denken ( en dat is zeer gevaarlijk altijd :+ ) en omdat ik de tuinslang binnendoor heb gelegd door de schuren naar stal, dacht ik... gohh.... zou dat even oplossing zijn?? Want hier krijg ik konijnen van hihi.

Gooi eens tegels en of stenen in je waterbak, dan kunnen ze de bak niet meer omgooien ;-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 07:18

DubbelDun schreef:
Ik had vanmiddag ook nog een beetje geluk (en toch ook wel een braaf paard)...
Ik zat ong 30 meter voor een pad naar rechts waar ik in wilde toen daar ineens in volle galop 2 koetsjes met iig de voorste een dubbelspan de bocht om kwamen richting mij. Paard was al wat 'wakker', maar toen had ze helemaal ogen op steeltjes... dus maar even gezwaaid of het wat langzamer kon.
Dat werd netjes gedaan en 20 meter achter me meteen weer in galop...
Daarna waren natuurlijk alle blaadjes eng en kraakten de bomen juist vanaf dat punt veel meer...
Maar we zijn weer veilig samen thuisgekomen :D

Ik ken ze, kom ze ook wel eens tegen, als je niet gebaard had of het wat langzamer kon waren ze je in galop voorbij gekomen ben ik bang. Ze zitten wel eens achter mij met de aanspanning, steeds weer stappen om een afstand te creëren om vervolgens in volle galop weer terug te komen vlak achter je...

Is het men- ruiterpad langs de tankbaan al weer te doen of ligt er nog steeds grof puin voor de bosbouw?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 07:42

Caily schreef:
Ik wil dus spuiten tegen zuring, MCPA/MCPP moet ik daarvoor hebben is mij verteld. Nu wil ik ook spuiten tegen JKK, dat duikt ook ineens overal op :? Kan dat ook met MCPA/MCPP of moet ik daar wat anders voor hebben? Of is daar geen middel voor?

JKK krijg je daar ook dood mee ...

Lekker Penny die foto's <3 :D

kvulden schreef:
Als jullie de bak laten slepen door je paard. Hoe maak je de sleep dan vast aan je paard? Iemand misschien een foto?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary schreef:
Het gras op het maisland naast onze paarden groeit ook vrolijk verder.

Dat is een groenbemester.Dit zijn ze verplicht op zand/löss om de voedingsstoffen niet uit te laten spoelen.Vaak is dit rogge...

http://www.kennisakker.nl/files/Kennisd ... R_MAIS.pdf

DubbelDun schreef:
Ik had vanmiddag ook nog een beetje geluk (en toch ook wel een braaf paard)...
Ik zat ong 30 meter voor een pad naar rechts waar ik in wilde toen daar ineens in volle galop 2 koetsjes met iig de voorste een dubbelspan de bocht om kwamen richting mij. Paard was al wat 'wakker', maar toen had ze helemaal ogen op steeltjes... dus maar even gezwaaid of het wat langzamer kon.
Dat werd netjes gedaan en 20 meter achter me meteen weer in galop...
Daarna waren natuurlijk alle blaadjes eng en kraakten de bomen juist vanaf dat punt veel meer...
Maar we zijn weer veilig samen thuisgekomen :D

Lekker link en onverantwoord DD,moeten ze goed mee doorgaan wordt het op een gegeven moment wel verboden om met aanspanningen te rijden.Vragen om ongelukken :n

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 08:48

Tinky12 schreef:
Lekker link en onverantwoord DD,moeten ze goed mee doorgaan wordt het op een gegeven moment wel verboden om met aanspanningen te rijden.Vragen om ongelukken :n

Niet alleen de menners kunnen er wat van hoor Tinky12. Ik kom ook genoeg ruiters tegen waarvan ik me afvraag of ze enig benul hebben waar ze mee bezig zijn.

Ook wij doen regelmatig een galopje voor de wagen, onze oude dame vindt dat geweldig om te doen, alleen waar is het hele gebeuren, wij deden het altijd op de menroute langs de tankbaan bij ons in het bos, prima overzichtelijk en een heel stuk geen zijpaden die er op uit komen, zie daar geen kwaad om op dat soort stukken een lekkere galop te pakken, maar een onoverzichtelijk pad is zowel voor menners als voor ruiters vragen om ellende, zeker als je weet dat veel ruiter en menpaden met de gewone paden kruisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:42

Afbeelding
Effe snel een foto. Dit is een dag na de behandeling....

Ben hele dag op pad, lees straks bij!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:51

Hmmm dat ziet er niet lekker uit. Ik ben hier niet mee bekend. Het ziet er geloof ik wel rustig uit. Hopen dat het mooi geneest.

Nou hier nog steeds regen het is niet veel, maar al wel weer heel lang. Zo de paardjes doen en even een rondje erf opruimen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:26

meggiemeg schreef:
Niet alleen de menners kunnen er wat van hoor Tinky12. Ik kom ook genoeg ruiters tegen waarvan ik me afvraag of ze enig benul hebben waar ze mee bezig zijn.

Ook wij doen regelmatig een galopje voor de wagen, onze oude dame vindt dat geweldig om te doen, alleen waar is het hele gebeuren, wij deden het altijd op de menroute langs de tankbaan bij ons in het bos, prima overzichtelijk en een heel stuk geen zijpaden die er op uit komen, zie daar geen kwaad om op dat soort stukken een lekkere galop te pakken, maar een onoverzichtelijk pad is zowel voor menners als voor ruiters vragen om ellende, zeker als je weet dat veel ruiter en menpaden met de gewone paden kruisen.

Ja...niet helemaal goed geformuleerd...ik bedoelde dat het onverantwoord is om op onoverzichtelijke stukken te galoperen zowel aanspanning als onder het zadel.
Ik weet dat het in het Amsterdamse bos op een gegeven moment verboden is geworden voor aanspanningen omdat er zoveel klachten waren dat aanspanningen te hard passeerden.
Dat ze er ohz ook wat van kunnen weet ik..ben zelf vaak genoeg bijna van m'n sokken gereden omdat ze in rengalop "even" moesten passeren _-:(
Ben dan wel zo beleeft om "het rauwe vloekenboek"even open te slaan :o

Galoperen op overzichtelijke stukken is geen punt,zolang je maar rekening houd met anderen en ook niet 2 meter na het passeren weer vol gas geeft :+
Ik ben met mijn jongens in het span :D ook wel stukken in galop geweest...lekker de helling opscheuren,vinden ze geweldig en hebben ook niet veel aanmoediging nodig :D

Wat een sch%%tweer in het >;) het miezert tot en met...bah :(

Uhm...weet niet wat er aan de hand is...er wordt iedere keer automatisch "http://" geplaats in mijn tekst :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:30

Ik vind de wond er best mooi uit zien.
Zit daar nog verband oid om ??
En die grote sarcoid plek daarnaast, wordt die met zalf behandeld ?

@meggiemeg: ik weet niet welk pas naast de tankbaan je precies bedoeld, maar op de hei bij de Driesprong zien de brede tankbanen er prima uit. Alleen de aanrijroutes naar/van de hei is een modderbende.

Mijn gras bevat erg weinig engels raai en ik kan ook echt verschil zien in geel/bruin-heid tussen de verschillende soorten grasjes. Vooral de hele fijne grasjes zijn dus geel.
Omdat het puur op het zand ligt zou het gebrek aan voeding kunnen zijn en krijg je dat de zwakke rassen het niet redden en de sterkere (vaak het raai) het wel redt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:30

@tinky: je link doet het niet :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:38

O, dat is niet echt heel netjes nee, zo hard passeren...

Oe, die wond ziet er niet echt lekker uit, vervelende plek ook zo! Maar ik heb er verder geen verstand van. Zie je na 1 dag al verschil?

Ik denk dat mijn shettie straks ook eens de paddock mag gaan slepen. Die vindt voor de kar en voor de slee helemaal geweldig, nou, dan mag ze mooi ook de paddock slepen! :)

En ik las nog iets over naar ongedierte onder de vloer... getsie!

Dat paars staat erg leuk bij die tinker!

Yontheke, zo iemand ben je toch liever kwijt dan rijk... Maar jammer dat het dan zo moet lopen!

Zaterdag even met mijn IJslandermerrie gaan rijden. Ze had de hele week stil gestaan en ze was nogal fris. Bij ons eerste galopje moest ze even wat kwijt in de vorm van een paar jolige bokjes :D
Verder heerlijk gereden, het weer viel bij ons echt alles mee afgelopen weekend!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:52

Niet netjes van dat paseren, ik had het 3 weken geleden ook, blonde vrouw op vos kwam me tegemoet en toen we net naast elkaar waren gaf ze me toch een party gas in rengalop weg, de mijne kierewier natuurlijk die gaat altijd als een bezetene maaien met zijn voorbeen heb hem toen ook maar in galop gezet waardoor hij rustig werd. Was ook geen bekende als ik er nog een x tegen kom is ze voor mij :Y)

die sarcoid ziet er goed uit het is een netje wond. Ik heb met mijn vorige paard een melanoom gehad onde er het zweetblad, heb ik eruit laten snijden.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:04

DubbelDun schreef:
Bah, altijd naar dat soort ongelukken.
Is er al bekend wat het letsel is ??

Op overig nieuws heeft ze gereageerd gisteravond, zelf had ze arm uit de kom. En het paard had slagaardelijke bloeding aan beide voor benen staat nu in de Uithof. Paard was door de schrik in prikkeldraad gesprongen. Brrrrrr. Moet er niet aan denken.

mijn overbuur zei me van de week nog je mag je paarden wel in mijn weide gooien mega grote weide omheind met prikkeldraad waar normaal de koeien van hem lopen. En tegen over mijn huis, was wel mooi geweest. Maar ik durf het niet te doen met het jachtpaard, als ie een poging doet om te springen of wat dan ook.

Zo we gaan weer in sollicitatiemodus, bah...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:17

Hallo!! Ik ben even afwezig geweest. Afgelopen week heel hard geklust in ons huis, weinig tijd voor andere dingen gehad. We willen voor de kerst over en dat wordt een race tegen de klok. Nog even een paar weken bikkelen maar dan straks wel kerst in ons nieuwe huis vieren :D

Even heel globaal door de laatste pagina's gebladerd. Leuke foto's gezien! En handig om de bak met een ladder te slepen :D Ik moet nog steeds een goede sleep kopen, doe het nu met een kunststof palletbodem. Ga ook eens een ladder proberen :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:19

dynamiek schreef:
liekensancho schreef:

Gooi eens tegels en of stenen in je waterbak, dan kunnen ze de bak niet meer omgooien ;-)

Helaas, al deze opties al geprobeerd, vraag was ook of ik even een tuinslang aan vaste bakken kon maken ;-). De losse bakken is absoluut geen optie meer.. ook 'hangen' is niets, het blijft iets om mee te donderstralen ... en blijkbaar vinden ze dat enorm nodig... ondanks lick its, speelbal met biksjes etc... ze kunnen gewoon elkaar groomen op stal, hebben grote stallen etc.. nachtje stal is toch 'vervelend' :-(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:23

Arm uit de kom is heel pijnlijk en slagaderlijke bloeding aan beide benen is heftig. Ik hoop dat dat weer helemaal goed komt.

Prikkeldraad is hier ook als eerste verwijderd toen de paarden aan huis kwamen.

Vwb waterbakken...
Ik heb naar mijn schuiltent toe een gewone tuinslang hangen die 'vast' op de waterleiding zit (wel met een open/dicht knop), die slang hangt in een grote metselbak en die vul ik om de dag.
In de stallen heb ik de automatische waterbakken ook verwijderd (die krengen bleven lekken na elke vorst) en daar hangt nu een tyleenslang (dus met druk er op) en dan een kleine metselbak op de grond die ik vul wanneer nodig.
De bonte laat de losse bak gewoon staan, of hij moet leeg zijn, maar mijn oudje gooit hem idd om. Dus die heeft hangbakken die ik dagelijks vul.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:31

Inmiddels ben ik (op 30 meter na) van alle prikkeldraad af maar de paarden hebben er niet naar gekeken en zijn ook niet in de buurt geweest.

Jkk is idd niet dood te krijgen met mcpa/mcpp. Hier moet je wat serieuzer spul voor hebben maar ik weet niet of je dat als particulier nog kunt krijgen in nl.
Wij hebben ook een groot jkk probleem in 1 van onze weides. Heb het al geprobeerd met gif dat ik hier gevonden had, maar dat was schijnbaar niet sterk genoeg.
Daarna maar begonnen met trekken maar dat is een vrij intensief klusje op 2ha. Ga dus af en toe ff een uur of 2 trekken en dan is het weer even genoeg.

Probleem is ook een beetje dat je zo de grond open houd en dus plaats voor nieuwe jkk creëert. Het mooiste zou zijn als je dan meteen de kale plek weer in kunt zaaien met gras zodat het vrij snel weer dicht groeid en de jkk minder kans heeft.

Alternatief is alles dood spuiten en de (stukken) wei opnieuw in zaaien. Maar dan duurt het even voordat je weer een mooie stevige grasmat hebt.

-

Waterbak op tuinslang kan goed, mits de druk goed genoeg is. Bij te weinig druk duurt het erg lang voordat het bakje vol is.
Wij hebben het op een IBC van geprobeerd maar dat gaf snel te weinig druk. Zijn toen dus overgestapt op een grote bak (van beton en ongeveer 150 kilo).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:44

3 of 4 paaltjes de grond. Cement kuip er op laten zakken. Vullen met water en dan gooien ze hem niet om