tita schreef:Citaat:Ik zeg heb je een stapaarden zoek dan een goede stal, maak het op andere punten beter voor je paard.
Je intentie is goed, maar niemand heeft een stalpaard. Dat is wat je er zelf van maakt.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Je intentie is goed, maar niemand heeft een stalpaard. Dat is wat je er zelf van maakt.
Lusitana schreef:Nikass schreef:Je intentie is goed, maar niemand heeft een stalpaard. Dat is wat je er zelf van maakt.
Er is geen paard geboren om in een paar hectare weide met gekweekt gras te leven, dat maken we er zelf van.....Of een paard nou de ene of de andere kant op geconditioneerd wordt...Het is altijd wat wij er van maken.
We rukken ze niet uit de wildernis. Ik denk dat we dat wel voor ogen moeten houden.
Ik pleit absoluut niet voor het lang binnenhouden van paarden, maar bij paardenhouderij heb je het altijd over tegennatuurlijk houden, al is het maar omdat we castreren en bepalen wat ze eten en waar bv, ook al houd je ze zo "natuurlijk mogelijk". En dat "mogelijk" ligt dus voor een groot deel ook aan omstandigheden/mogelijkheden.
Daarbij kun je ook kijken naar waar individuele paarden zich prettig bij voelen en dan heb je wel degelijk een aantal die zich prettiger voelen in een stalleven om welke reden dan ook, en dan kun je nog zo hard gillen dat mensen daar dan voor gezorgd hebben, dat is verder niet van belang of wel?
Weet dat paard veel. Die vindt het gewoon lekker om op stal te staan....
Hij vind het misschien net zo lekker om op de wei te staan, maar dat weet hij niet.
Van het paard uit hoeft er dus echt niet accuut verandering in te komen.
Sterker nog, vaak kennen ze stal EN weide en merk je nog dat ze stal prettiger vinden. Moet je ze dan de stal ontnemen omdat je principes hebt en vindt dat een paard buiten hoort? Is het niet prettiger voor het paard om te kijken waar de behoefte ligt van dat individuele paard?
Vala schreef:Tita, wat grappig dat je het woord stalpaard continue verkeerd schrijft. Want idd jij hebt stapaarden! En een paard past zich nu eenmaal aan aan de situatie. Ze kunnen ook niet anders.
De mijne was ook niet ongelukkig op stal en ik deed mijn stinkende best hem er minimaal 2x per dag uit te halen. Nu hij 24/7 de vrijheid heeft zie ik hoe hij zich daaraan aanpast. En dus niet meer naar binnen wil. Naar mijn idee zie ik hem nu zoals hij werkelijk is, als kuddepaard met een stuk minder behoefte aan mij.
En ik ben helemaal niet van de 24/7-sekte en hou er ook niet van om dit te 'prediken'. Maar er is wel een wereld goor me opengegaan!
Urielle schreef:Vala schreef:Tita, wat grappig dat je het woord stalpaard continue verkeerd schrijft. Want idd jij hebt stapaarden! En een paard past zich nu eenmaal aan aan de situatie. Ze kunnen ook niet anders.
De mijne was ook niet ongelukkig op stal en ik deed mijn stinkende best hem er minimaal 2x per dag uit te halen. Nu hij 24/7 de vrijheid heeft zie ik hoe hij zich daaraan aanpast. En dus niet meer naar binnen wil. Naar mijn idee zie ik hem nu zoals hij werkelijk is, als kuddepaard met een stuk minder behoefte aan mij.
En ik ben helemaal niet van de 24/7-sekte en hou er ook niet van om dit te 'prediken'. Maar er is wel een wereld goor me opengegaan!
En ik heb een paard wat bij 24/7 buiten graatmager werd en de hele dag stond lucht te zuigen waar hij maar kon. Compleet gestresst van de hele tijd bij de andere paarden moeten staan. Een weekje terug op stal en zijn lijntje was in elk geval weer aanvaardbaar. Wil ook niet zeggen dat we nu elk paard moeten opstallen omdat dit paard er beter mee af is.
Het stukje van Lusitana is gewoon zo ontzettend waar!
Lusitana schreef:Er is geen paard geboren om in een paar hectare weide met gekweekt gras te leven, dat maken we er zelf van.....Of een paard nou de ene of de andere kant op geconditioneerd wordt...Het is altijd wat wij er van maken.
We rukken ze niet uit de wildernis. Ik denk dat we dat wel voor ogen moeten houden.
Lusitana schreef:Is het niet prettiger voor het paard om te kijken waar de behoefte ligt van dat individuele paard?
Lusitana schreef:Nikass schreef:Je intentie is goed, maar niemand heeft een stalpaard. Dat is wat je er zelf van maakt.
Er is geen paard geboren om in een paar hectare weide met gekweekt gras te leven, dat maken we er zelf van.....Of een paard nou de ene of de andere kant op geconditioneerd wordt...Het is altijd wat wij er van maken.
Ik pleit absoluut niet voor het lang binnenhouden van paarden, maar bij paardenhouderij heb je het altijd over tegennatuurlijk houden, al is het maar omdat we castreren en bepalen wat ze eten en waar bv, ook al houd je ze zo "natuurlijk mogelijk". En dat "mogelijk" ligt dus voor een groot deel ook aan omstandigheden/mogelijkheden.
Daarbij kun je ook kijken naar waar individuele paarden zich prettig bij voelen en dan heb je wel degelijk een aantal die zich prettiger voelen in een stalleven om welke reden dan ook, en dan kun je nog zo hard gillen dat mensen daar dan voor gezorgd hebben, dat is verder niet van belang of wel?
Hij vind het misschien net zo lekker om op de wei te staan, maar dat weet hij niet.
Sterker nog, vaak kennen ze stal EN weide en merk je nog dat ze stal prettiger vinden. Moet je ze dan de stal ontnemen omdat je principes hebt en vindt dat een paard buiten hoort? Is het niet prettiger voor het paard om te kijken waar de behoefte ligt van dat individuele paard?
Somebitch schreef:Tenzij die vriendin het probleem was en hij liever snachts rust had voor zichzelf.. En zo kan je aan meerdere dingen denken.
Somebitch schreef:Er zijn zoveel verschillende manieren van 24-7 buiten houden, dat jij waarschijnlijk niet de juiste manier gevonden hebt.
tita schreef:Flauwe opmerking vala, iPad maakt er af en toe andere woorden van, je mag hem wel onderbouwen hoor als je vind dat ik mijn paarden slecht houdt.
Ik hoef mijn paarden niet 24/7 op de wei, sterker ik kom er voor uit dat ik het niet wil.
Mijn pony heeft het nu stukken beter dan 4 jaar terug, vandaag nog even in de wei gehad maar hij durfde niet te lopen en stond te hinniken bij hek, moet ie er dan maar in blijven omdat ie anders maar 3 uur uit zijn stal is geweest.
Urielle schreef:Somebitch schreef:Er zijn zoveel verschillende manieren van 24-7 buiten houden, dat jij waarschijnlijk niet de juiste manier gevonden hebt.
En als ik het nu heel hard zou terugspelen zeg ik: al die mensen die hier posten dat een paard niet op stal hoort, hebben de juiste manier van stallen nog niet gevonden voor hun paard![]()
![]()
Niet dat ik dat denk hoor, maar ik vind het zo'n onzinnige manier van redeneren.Ik ben het helemaal eens met Lusitana, kijk naar je paard en zoek uit op welke manier hij het goed doet, en hou hem volgens die manier. Het ideaal van je paard en niet het ideaalplaatje van 'hoe het zou moeten'.