Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:58

tita schreef:
Citaat:
Ik zeg heb je een stapaarden zoek dan een goede stal, maak het op andere punten beter voor je paard.

Je intentie is goed, maar niemand heeft een stalpaard. Dat is wat je er zelf van maakt.

NatasjavE

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:03

Nou,....mijn merrie die met normaal weer heel fris en fruitig naar de wei stapt had het vandaag maar bar en boos weinig trek in. Haar humeur klaarde pas op toen het zonnetje doorbrak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:29

Nikass schreef:
Je intentie is goed, maar niemand heeft een stalpaard. Dat is wat je er zelf van maakt.

Er is geen paard geboren om in een paar hectare weide met gekweekt gras te leven, dat maken we er zelf van.....Of een paard nou de ene of de andere kant op geconditioneerd wordt...Het is altijd wat wij er van maken.

We rukken ze niet uit de wildernis. Ik denk dat we dat wel voor ogen moeten houden.

Ik pleit absoluut niet voor het lang binnenhouden van paarden, maar bij paardenhouderij heb je het altijd over tegennatuurlijk houden, al is het maar omdat we castreren en bepalen wat ze eten en waar bv, ook al houd je ze zo "natuurlijk mogelijk". En dat "mogelijk" ligt dus voor een groot deel ook aan omstandigheden/mogelijkheden.
Daarbij kun je ook kijken naar waar individuele paarden zich prettig bij voelen en dan heb je wel degelijk een aantal die zich prettiger voelen in een stalleven om welke reden dan ook, en dan kun je nog zo hard gillen dat mensen daar dan voor gezorgd hebben, dat is verder niet van belang of wel?
Weet dat paard veel. Die vindt het gewoon lekker om op stal te staan....
Hij vind het misschien net zo lekker om op de wei te staan, maar dat weet hij niet.
Van het paard uit hoeft er dus echt niet accuut verandering in te komen.
Sterker nog, vaak kennen ze stal EN weide en merk je nog dat ze stal prettiger vinden. Moet je ze dan de stal ontnemen omdat je principes hebt en vindt dat een paard buiten hoort? Is het niet prettiger voor het paard om te kijken waar de behoefte ligt van dat individuele paard?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:40

Lusitana schreef:
Nikass schreef:

Er is geen paard geboren om in een paar hectare weide met gekweekt gras te leven, dat maken we er zelf van.....Of een paard nou de ene of de andere kant op geconditioneerd wordt...Het is altijd wat wij er van maken.

We rukken ze niet uit de wildernis. Ik denk dat we dat wel voor ogen moeten houden.

Ik pleit absoluut niet voor het lang binnenhouden van paarden, maar bij paardenhouderij heb je het altijd over tegennatuurlijk houden, al is het maar omdat we castreren en bepalen wat ze eten en waar bv, ook al houd je ze zo "natuurlijk mogelijk". En dat "mogelijk" ligt dus voor een groot deel ook aan omstandigheden/mogelijkheden.
Daarbij kun je ook kijken naar waar individuele paarden zich prettig bij voelen en dan heb je wel degelijk een aantal die zich prettiger voelen in een stalleven om welke reden dan ook, en dan kun je nog zo hard gillen dat mensen daar dan voor gezorgd hebben, dat is verder niet van belang of wel?
Hij vind het misschien net zo lekker om op de wei te staan, maar dat weet hij niet.
Sterker nog, vaak kennen ze stal EN weide en merk je nog dat ze stal prettiger vinden. Moet je ze dan de stal ontnemen omdat je principes hebt en vindt dat een paard buiten hoort? Is het niet prettiger voor het paard om te kijken waar de behoefte ligt van dat individuele paard?

:j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:05

Mijn paard heeft ook in de winter veel op stal gestaan.
Nooit het idee gehad dat ze het erg vervelend vond. Tuurlijk wilde ze wel graag naar buiten maar ook weer graag naar binnen.
Nu ze 24/7 buiten staat breekt ze na zo'n 10 minuten toch echt de stal wel af... Dus het is ook een kwestie van proberen als je dat niet doet weet je het dus ook niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:25

@ Nens77. Klopt wij hebben weinig verloop en een kleine wachtlijst. Hebben ook maar 7 stallen waarvan 1 paard van de eigenaresse is.
Vooral het kleine is ook erg prettig. Veel mogelijkheden :)

@ Brendaaa. The Lions Stables.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:53

Tita, wat grappig dat je het woord stalpaard continue verkeerd schrijft. Want idd jij hebt stapaarden! En een paard past zich nu eenmaal aan aan de situatie. Ze kunnen ook niet anders.
De mijne was ook niet ongelukkig op stal en ik deed mijn stinkende best hem er minimaal 2x per dag uit te halen. Nu hij 24/7 de vrijheid heeft zie ik hoe hij zich daaraan aanpast. En dus niet meer naar binnen wil. Naar mijn idee zie ik hem nu zoals hij werkelijk is, als kuddepaard met een stuk minder behoefte aan mij.
En ik ben helemaal niet van de 24/7-sekte en hou er ook niet van om dit te 'prediken'. Maar er is wel een wereld goor me opengegaan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:58

Vala schreef:
Tita, wat grappig dat je het woord stalpaard continue verkeerd schrijft. Want idd jij hebt stapaarden! En een paard past zich nu eenmaal aan aan de situatie. Ze kunnen ook niet anders.
De mijne was ook niet ongelukkig op stal en ik deed mijn stinkende best hem er minimaal 2x per dag uit te halen. Nu hij 24/7 de vrijheid heeft zie ik hoe hij zich daaraan aanpast. En dus niet meer naar binnen wil. Naar mijn idee zie ik hem nu zoals hij werkelijk is, als kuddepaard met een stuk minder behoefte aan mij.
En ik ben helemaal niet van de 24/7-sekte en hou er ook niet van om dit te 'prediken'. Maar er is wel een wereld goor me opengegaan!

En ik heb een paard wat bij 24/7 buiten graatmager werd en de hele dag stond lucht te zuigen waar hij maar kon. Compleet gestresst van de hele tijd bij de andere paarden moeten staan. Een weekje terug op stal en zijn lijntje was in elk geval weer aanvaardbaar. Wil ook niet zeggen dat we nu elk paard moeten opstallen omdat dit paard er beter mee af is.

Het stukje van Lusitana is gewoon zo ontzettend waar!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:10

Urielle schreef:
Vala schreef:

En ik heb een paard wat bij 24/7 buiten graatmager werd en de hele dag stond lucht te zuigen waar hij maar kon. Compleet gestresst van de hele tijd bij de andere paarden moeten staan. Een weekje terug op stal en zijn lijntje was in elk geval weer aanvaardbaar. Wil ook niet zeggen dat we nu elk paard moeten opstallen omdat dit paard er beter mee af is.

Het stukje van Lusitana is gewoon zo ontzettend waar!

Maar je hebt 24/7 buiten op een slechte manier en 24/7 buiten op een goede manier. ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:15

En zo blijft het ipv een gezonde discussie een wellusnietusspelletje. Op elke post wordt een tegenargument teruggevuurd

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:46

Leuke foto om even een beeld van mijn paardjes te laten zien. Slechte foto helaas, want is vanuit het huis genomen. Dit was net na een regen bui toen het zonnetje ging schijnen
Afbeelding
En deze foto is tijdens een hele harde regenbui.
Afbeelding

Ze hebben wel de keuze om in de stal te gaan schuilen of liggen o.i.d. maar dit is wel vrij duidelijk dacht ik toch ? :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:37

Lusitana schreef:

Het paard is nog steeds een bewegingsdier. Dat we ze geen natuurgebied à la de grootte van Californië kunnen geven, wil niet zeggen dat je niet zoveel mogelijk aan hun behoeften moet voldoen (maw: dat we ze in hokjes moeten opsluiten). Dat is een stukje zwart-wit-denken van de hoogste orde: als we ze niet het ene uiterste kunnen bieden, geven we het maar helemaal op en kunnen we ze net zo goed het andere uiterste geven. Nee. Ook in een gedomesticeerde omgeving kun je zoveel mogelijk bij hun behoeften aansluiten. En dat is geen opsluiting in een hokje waar je nauwelijks 2 of 3 keer inpast, van geen enkel dier trouwens. Iedereen valt over de bio-industrie, orca's in de film Blackfish, konijnen in hokjes, honden in benches (ondenkbaar dat je je hond er maar 4 uur uit zou laten). Maar bij paarden is het ineens normaal. Come on. Is het dan niet duidelijk dat dat oogkleppen zijn, opgelegd door wat 'normaal' is?

Lusitana schreef:
Is het niet prettiger voor het paard om te kijken waar de behoefte ligt van dat individuele paard?

Je blijft keer op keer het fysieke stukje buitensluiten. Sure, er zijn vast paarden te vinden die het wel oké vinden om op stal te staan en bijv. maar 4 uur of minder buiten te komen (al denk ik dat hier vaak een gebrekkige waarneming, of struisvogelpolitiek van de eigenaar aan ten grondslag ligt, eerder dan dat een paard echt zo gelukkig is). Maar dat wil niet zeggen dat dat goed voor ze is. Integendeel, het is op zoveel manieren slecht voor ze. In ieder geval fysiek. En ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het mentaal ook niet al te best is. Dat is mijn eigen waarneming, gebaseerd op de vergelijking tussen hoe stalpaarden en kuddepaarden erbij lopen. Dus, dan kan je zeggen, 'het is maar jouw waarneming'. True. Maar het fysieke stukje kan ik onderbouwen met wetenschap. Dat zijn gewoon feiten.

Plus: ik ben voor buiten met schuilstal. Dan geef je hem dus de keus tussen binnen en buiten en kijk je dus waar de individuele behoefte ligt van het paard. Ik kan me niet voorstellen dat een paard, dat graag binnen staat, ook graag daar opgesloten staat. Het is echt absurd om dat te denken. Mijn paard is ook een watje en staat vaak in de schuilstal. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem daar óp te sluiten.

En nogmaals maar even mijn toevoeging: ben nog steeds niet per sé tegen een stal. Vind het zelf nog acceptabel wanneer ze in ieder geval meer buiten komen dan binnen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:39

Lusitana schreef:
Nikass schreef:

Ik ben het er echt wel mee eens dat je per paard moet kijken, maar ik geloof werkelijk waar niet dat er ook maar 1 paard is dat beter wordt van 24/7 op stal staan.
Dat er paarden zijn die een nacht op stal zelfs nodig kunnen hebben geloof ik gelijk, maar 24/7 op stal verdedigen onder het mom kijk naar het individu en zich "prettiger" voelen bij dat stalleven gaat er bij mij echt niet in. Veelste veel wetenschappelijke onderbouwing die dat tegen spreekt, veelste veel normaal logisch denken dat dat tegen spreekt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:45

Ik heb sinds kort ontdekt dat mijn "stalhater" vooral zo ellendig was op stal door het beleid op de vorige stal. Daar stond ze op zaagsel met afgepast hooi, had dus grote delen van de dag écht niks te doen ondanks dat ze overdag gewoon buiten stonden. Gevolg: als een idioot tegen de wanden schoppen (tot aan piephakken en een stijve achterhand en moeite met lopen aan toe), draaien, schrapen, ruzie maken met de buren. Enorm gefrustreerd paard dus. Van alles geprobeerd, uiteindelijk maar van stal verhuisd (ook door andere redenen, maar hoofdreden was gestresst paard).

Ik sta nu op een stal waar ze in de winter per saldo qua uren minder buiten komt dan de vorige (in de zomer wel 24/7 buiten, maar we zijn pas van het najaar verhuisd dus daar nog geen profijt van gehad), maar ze staat nu in een buitenstal op stro. Voor de rest alles exact hetzelfde, alleen in het algemeen een wat ontspannener sfeer op stal. Paard staat nu wanneer ze binnen staat tevreden op stal wat in het stro te scharrelen en te slapen, houdt alles op het erf in de gaten en is compleet relaxed. Een wereld van verschil.

En dat terwijl het voor mij echt moeilijk was om in de winter het risico te gaan lopen dat ze maar 4-6 uur per dag vrij buiten komt, zeker aangezien ik zelf haar het liefst het hele jaar rond 24/7 buiten met schuilstal en 1 of 2 vriendjes zou zien. Nu staat ze dus idd wel maar 4-6 uur per dag buiten, maar paard is 10 keer happyer dan op haar vorige stal. En ik maar denken dat het in de winter hier net zou erg zou zijn als op vorige stal, de winst die ik zag was in de 24/7 buiten in de zomer... Beste zet ooit geweest.

Het is dus duidelijk niet zwart/wit :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:48

Somebitch schreef:
Maar je hebt 24/7 buiten op een slechte manier en 24/7 buiten op een goede manier. ;)

Zeg je nou dat ik mijn paard slecht hou of begrijp ik je nu totaal verkeerd? >;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:01

Nee ik zeg niet dat je je paard slecht houdt.

Je hebt paarden die genoegen nemen met enkel een wei, je hebt paarden die genoegen nemen met een kleine beschutting, je hebt paarden die genoegen nemen met uitloopstal etc.

Er zijn zoveel verschillende manieren van 24-7 buiten houden, dat jij waarschijnlijk niet de juiste manier gevonden hebt. En sar is ook helemaal niet erg want makkelijk is het niet om erachter te komen wat jou paard het fijnst vind. ;)

Sorry als het zo overkwam zo bedoelde ik het niet. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:07

Nou, hij had beschikking over een ruime overkapping en de buitenstallen stonden (opgestrooid en al) open bij wijze van schuilstal, er stond een grote baal voordroog waar ze naar believen van konden eten en hij stond met zijn vaste vriendin waar hij altijd mee buiten staat overdag... dus hij kon het mi inkleden hoe hij het wou ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:11

Tenzij die vriendin het probleem was en hij liever snachts rust had voor zichzelf.. En zo kan je aan meerdere dingen denken.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:27

Lusitana schreef:
Nikass schreef:

Ik vind het werkelijk moeilijk te begrijpen dat je maar tegen de wetenschap in blijft redeneren.. Waarom? Een konijn in een klein hokje, een kip in de bioindustrie, een leeuw in een te kleine ruimte in een dierentuin; deze dieren weten ook niet dat ze elders een heel ander en beter leven zouden kunnen leiden. Het konijn los in een grote tuin, de kip scharrelend ergens op een boerderij en de leeuw in een wildpark in Afrika. Dat weten die dieren inderdaad niet, maar wij ontwikkelde wezens.. weten dat wel. Wij bepalen dat nu eenmaal voor die dieren. Dan doe je als slim, beschaafd en ontwikkeld wezen 100.000 onderzoeken naar wat zo'n dier nu fijn vindt, waarbij hij het best gedijt, hoe zijn lichaam het beste functioneert, etc. En dan is de conclusie ieder onderzoek weer, vanuit diverse invalshoeken, dat dieren in een bepaalde leefomgeving het beste functioneren, geestelijk en lichamelijk.
En dan komt Lusitana (en niet alleen zij..) en zij zegt: nee hoor, ik leg een deel naast me neer want mijn visie is de enige juiste, zoals ik kijk naar mijn paarden, dat is de werkelijkheid, die onderzoekers hebben het helemaal verkeerd. In die onderzoeken werd vast een speciaal soort paard onderzocht, dat niet in het minst lijkt op wat ik in mijn stal heb staan...
En om even een vergelijking te trekken met andere dieren: al die konijnen, kippen en leeuwen weten toch niet beter? Ze hebben geen idee. Prima zo; ze zien er best gelukkig uit; lekker laten zitten. Dat er veel kippen zonder veertjes rondlopen..tja ik heb er ook een zien lopen die wel nog veertjes had..Die wolf, ach we weten best dat ie het in een roedel gezellig heeft, maar ja als wij hem in een hokje houden zonder soortgenoten, dan weet hij toch niet beter? Hij is blij als hij me ziet als ik hem kom voeren en hij ligt ook te slapen in dat hok en als ik het deurtje open laat staan blijft hij er gewoon in zitten, dus ach hoe slecht heeft hij het eigenlijk? Als je om die dieren geeft en als beschaafde ontwikkelde en verantwoordelijke mensen dan wil je toch het aller allerbeste voor ze? Dan kijk je naar de behoeften van die dieren lichamelijk en geestelijk en probeer je in alles te voorzien. Dat moet het uitgangspunt zijn. En dat je uiteindelijk hier en daar wat moet inleveren door omstandigheden; het zij zo. Je bepaalt dan zelf hoeveel je wilt inleveren op het welzijn van dat dier, wat nog acceptabel is. Maar het inleveren zou nooit al het beginpunt moeten zijn.
In onderhandelingen geef je toch ook niet alles al weg? Je gaat altijd voor het maximaal haalbare en niet bij voorbaat al met minder? Anders wordt het toch nooit zoals het moet zijn?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:37

Flauwe opmerking vala, iPad maakt er af en toe andere woorden van, je mag hem wel onderbouwen hoor als je vind dat ik mijn paarden slecht houdt.

Ik hoef mijn paarden niet 24/7 op de wei, sterker ik kom er voor uit dat ik het niet wil.

Mijn pony heeft het nu stukken beter dan 4 jaar terug, vandaag nog even in de wei gehad maar hij durfde niet te lopen en stond te hinniken bij hek, moet ie er dan maar in blijven omdat ie anders maar 3 uur uit zijn stal is geweest.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:40

Somebitch schreef:
Tenzij die vriendin het probleem was en hij liever snachts rust had voor zichzelf.. En zo kan je aan meerdere dingen denken.

Dat is dus het geval (icm dat hij zich op stal veiliger voelt dan buiten, hij is de hele tijd aan het waken) , daarom staat hij ook 's zomers gewoon terug alleen in zijn stalletje in de nacht.
Maar dat maakt wel duidelijk dat het kuddeleven buiten niet (meer) aan elk paard besteed is en dat sommige paarden op stal gewoon heel gelukkig zijn :) (want hij vindt het 's zomers best leuk om overdag een paar uurtjes met haar naar buiten te gaan, maar zolang hij zijn energie kwijt kan, vindt hij het op stal ook gewoon helemaal prima. Uiteraard moet hij wel zijn beweging hebben maar met een intensieve training is hij zijn energie ook _en zelfs eerder dan gewoon buiten staan_ kwijt.)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:51

Mijn paarden staan altijd buiten, in de winter met een regendekentje, ze hebben een giga schuilstal waar 4 pony's in passen maar ze staan in weer en wind buiten. heb met sneeuw dus ook altijd schimmels in de wei ipv zwarte paarden...
Ze staan alleen binnen met eten want ik voer ze wel binnen zodat het hooi droog blijft, maar meestal trekken ze een pluk uit de ruif en gaan ze er mee buiten staan....
En 1 merrie heeft de gewoonte om binnen te poepen dus moet wel dagelijks mesten ondanks dat ze altijd buiten lopen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:51

Somebitch schreef:
Er zijn zoveel verschillende manieren van 24-7 buiten houden, dat jij waarschijnlijk niet de juiste manier gevonden hebt.

En als ik het nu heel hard zou terugspelen zeg ik: al die mensen die hier posten dat een paard niet op stal hoort, hebben de juiste manier van stallen nog niet gevonden voor hun paard :P

Niet dat ik dat denk hoor, maar ik vind het zo'n onzinnige manier van redeneren. ;) Ik ben het helemaal eens met Lusitana, kijk naar je paard en zoek uit op welke manier hij het goed doet, en hou hem volgens die manier. Het ideaal van je paard en niet het ideaalplaatje van 'hoe het zou moeten'.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:08

tita schreef:
Flauwe opmerking vala, iPad maakt er af en toe andere woorden van, je mag hem wel onderbouwen hoor als je vind dat ik mijn paarden slecht houdt.

Ik hoef mijn paarden niet 24/7 op de wei, sterker ik kom er voor uit dat ik het niet wil.

Mijn pony heeft het nu stukken beter dan 4 jaar terug, vandaag nog even in de wei gehad maar hij durfde niet te lopen en stond te hinniken bij hek, moet ie er dan maar in blijven omdat ie anders maar 3 uur uit zijn stal is geweest.

Ik vind het helemaal niet slecht hoe jij je paarden houdt dat zeg ik nergens, vond het gewoon een grappige spelfout. De rest is je eigen interpretatie.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:14

Urielle schreef:
Somebitch schreef:
Er zijn zoveel verschillende manieren van 24-7 buiten houden, dat jij waarschijnlijk niet de juiste manier gevonden hebt.

En als ik het nu heel hard zou terugspelen zeg ik: al die mensen die hier posten dat een paard niet op stal hoort, hebben de juiste manier van stallen nog niet gevonden voor hun paard :P

:+

Niet dat ik dat denk hoor, maar ik vind het zo'n onzinnige manier van redeneren. ;) Ik ben het helemaal eens met Lusitana, kijk naar je paard en zoek uit op welke manier hij het goed doet, en hou hem volgens die manier. Het ideaal van je paard en niet het ideaalplaatje van 'hoe het zou moeten'.

Ik zou ook mijn paard liever meer buiten zien.
In de zomer heeft hij 24/7 op de wei gestaan, lekker met vakantie 2,5 maand.
Behalve dat hij een dag of 4 weer heeft moeten wennen terug op stal (hij was vooral zijn weidemaatjes aan het roepen want die kwamen niet van dezelfde stal) kan ik aan hem geen verschil ontdekken tussen 24/7 op de wei of daarna weer terug op stal. Hij is altijd dezelfde blije kokosnoot.
Was op de wei alleen bang voor zandkoliek (ondanks een zoutsteen stond hij steeds grond te likken) en gaf ik hem zandweg. En hij werd baggervet op de wei want hij hoefde daar niet te werken en dan in combinatie met onbeperkt gras :Y) En hij zat de eerste vier weken helemaal onder de wonden.
Zijn mok werd ook niet erger/minder op de wei.
Als ik aan hem gemerkt zou hebben dat hij volledig somber had geworden na zijn terugkomst was ik echt wel versneld op zoek gegaan naar iets anders.
Echter ik zou hem pas willen verhuizen als ik echt een superplek voor hem heb.
De reden hiervan is dat paarden bij verhuizen grote stress ervaren en ik dan mijn paard niet een paar keer per jaar aan wil doen omdat de volgende stalhouder zijn mooi praatjes niet waarmaakt....

Ik kijk dus inderdaad naar mijn paard en ben erg blij dat hij dus vrij makkelijk overschakeld van type huisvesting. Je weidepaard zou wat gaan mankeren en stalrust moeten houden of op een kliniek komen te staan en de hele toko afbreken.
Daarnaast moet een paard in de natuur zich inderdaad voortbewegen om niet van honger dood te gaan.
Dus je kunt het op twee manieren uitleggen, het paard loopt om te kunnen blijven leven en niet van honger dood te gaan of het paard loopt omdat het nu eenmaal een 'loop'dier is en hij zonder lopen niet kan functioneren. Hun lichaam is gebouwd op de manier zoals ze het beste kunnen overleven (evolutie).
Ik weet ook heel zeker dat de wilde katten veel meer lopen en bewegen dan mijn luie huiskatten.
Simpelweg om het feit dat de eerste groep dood zou gaan als ze niet jagen en mijn katten hun eten in een bakje aangereikt krijgen...

Ik ben het dus eens met Lusitana