Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:27

drijfmest? oei daar moet ik dan weer niet aan denken.

Riddershow

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:28

Om ze enthousiast te maken voor de bal kun je eerst met ze aan de hand werken dat bal schoppen = koekje dus leuk. Mijn paarden zijn er nu bijna niet weg te slaan, bal gaat alle kanten uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:30

Ik heb een mestput van beton van 10/12 m2 en daar doe ik een half jaar mee. Ik laat hem leeghalen door een bedrijf, meestal 2x per jaar.

@manishdra : ik vind veel scherpe hoeken in je ontwerp zitten, die zou ik afvlakken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:32

oh ja. als ze inderdaad genoeg uit kunnen vliegen in de paddock en bak zijn ze in het weiland relatief rustig (mits ze er niet te lang opgesloten staan, als ze er genoeg van hebben en terug willen en ze kunnen niet, dan gaan ze wel klieren) Helaas hebben wij veengrond met daaronder een oerlaag waardoor in de loop van de winter het water steeds meer blijft staan en de bovenlaag verzadigd raakt en soppig wordt. Gewoon lopen is al genoeg om flinke gaten te trappen in de natte delen. rennen en spelen is funest.

@Caira, waarom wil jij geen mest laten injecteren?
Ik liet het in voorjaar, en een keer na het maaien doen zodat het gras goed bijgroeide in het voorjaar en voor de volgende oogst, vooral omdat ik liever geen (verse) paardenmest gebruikte ivm mogelijke wormbesmetting. En het hielp het gras en handje in de strijd tegen onkruid.
Ik heb helaas niet de ruimte om mijn mest minimaal een jaar te laten liggen om geheel te composteren.

Afgelopen jaar is het alleen in het voorjaar bemest omdat ik mijn ruwvoeroogst niet meer hoefde te delen en genoeg (teveel) had aan 1x maaien. (andere boer die graag de mestruimte op ons land wil hebben en geen gras nodig heeft)
Komend jaar twijfel ik nog of ik het zal laten injecteren.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-11-09 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:33

Oh de mest van mijn weiland gaat over de schutting het mais in :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:07

Dan doe ik het handiger :D de paarden lopen nu naast hun paddock gewoon op het maisland van de buren kunnen ze gelijk daar mesten :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:15

Zaaien ze bij jou geen groenbemester over maisland ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:17

voor het maisland niet. Wel wanneer er een ander graan op gestaan heeft. Maar i.p.v. groenbemester ga ik vragen net als vorig jaar om gras te zaaien dan hebben mijn paarden in de winter lekker veel gras ;-). alleen vrees ik dat ik dit keer het graszaad zelf moet betalen en dan kan ik er nog 2 maal van maaien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:35

drijfmest is vaak veel te rijk voor paarden. Mijn merrie krijgt er een hele heftige reactie op. Fotosensibiliteit en zware mok.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:40

@Dinopino; dan had je het er nu al in moeten hebben zitten, anders groeit het echt niet meer.
@caira: er kan verschil zitten tussen koe- en varkensmest qua reactie.
Helaas heb ik daar niets over te vertellen, want de boer bepaalt wat er over gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:44

kan, maar ik vind beide te vet en te eiwitrijk voor paardenweides. Er worden niet voor niets verbanden gelegd tussen mok en zomerexceem en voeding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:47

Op de site van PN lees ik wel dat zwaarder bemesten voor weides waar overbegraasd wordt minder slecht is als gedacht.
Maar als bij specifieke gevallen blijft dat een paard er niet tegen kan, dan moet je het niet gaan opzoeken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:03

dubbeldun nu lopen ze op het maisland. Pas wanneer hij weer in een zomer graan gaat zaaien wil ik het in de winter als wei gaan gebruiken. Bij ons zaaien ze geen groenbemester wanneer het maisland is

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:08

hier de afgelopen 3 jaar ook geen groenbemester op het maisland geweest. Het jaar daarvoor wel een keer. Wel zonde van dat gras dat ondergespit werd :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:36

oh maar daar is dan 2 maal van gehooid en mijn paarden hebben er de hele winter op gestaan. Maar wanneer ik die ploeg zie denk ik ook zonde ;-(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:57

hihi, hier gaat rond april de ploeg door het land en wordt het ingezaaid met mais. Geen tijd om te hooien dus... Was wel een leuke winterweide geweest voor de paarden :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:08

Nou eindelijk weer een paddock paradise want het is eindelijk weer eens meer dan 24 uur droog geweest. Pony's waren helemaal blij dat ze weer eens op de wei mochten met z'n drietjes *\o/* . Als het zo nat is mogen ze alleen om de beurt omdat ze anders de hele boel lopen te vertrappen.
Het enige wat ze hier doen met dat prachtige weiland is er huizen op bouwen. Zo triest. Zie je eerst een prachtig weiland, dan bulldozers en dan jarenlange nieuwbouw ellende |(

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:22

joyce B schreef:
In najaar en winter blijf ik het zo lang mogelijk op het kale land verspreiden (mag officieel niet, maar paarden lopen ook op land te poepen, dus wat is er anders dan dat laten liggen?)

Ruwe mest mag je winterdag gewoon op het land brengen. Injecteren van mest mag na 1 september niet meer ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:24

Helaas zijn die regels wat verscherpt de laatste jaren.
In het schema op LNV-loket staan dat je geen vaste mest of drijfmest uit mag rijden op grasland en bouwland op zand- of Lossgrond van 1 september tot 1 februari, en grasland op Veen- en kleigrond tussen 15 september en 1 februari.

Vaste mest mag wel het hele jaar uitgereden worden op bouwland op Veen- of kleingrond.
Ik weet niet of de maisgrond van de overbuurman officieel onder veen of zandgrond valt, dus houdt me maar aan de regels voor zandgrond zodat hij niet in de problemen kan komen. Voor mijn weide is het mijn eigen probleem als ze er moeilijk over gaan doen...

http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_ ... e_id=19488

Hier is de link naar de PDF met een heel handig blokschema.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:32

Hier is vorige week nog een flinke lading drijfmest over een naburig maisland (zandgrond) gegaan, wél werd het de dag erna omgeploegd. DUs nu zie je er niets meer van ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:15

tja, ze kunnen het risico nemen, maar de boete als ze betrapt worden is echt niet mals... Dat loopt in de duizenden euro's heb ik begrepen van de boer die hier altijd injecteert.
Toen ik vorig jaar na het oogsten in september wilde laten injecteren was dat ook een probleem. Het jaar daarvoor (geloof ik?) werd de uitrijdperiode verlengt met 2 weken omdat het inaugustus zo vreselijk nat was geweest dat de meeste boeren hun mest niet hadden kunnen uitrijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:53

Ja ik denk ook dat iemand gewoon de gok genomen heeft en zolang er niemand klaagt ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:32

Ik wil even terug komen op mijn knutselwerkje.

Ik had enkele weken geleden een grote vuilbak (ala kliko) gekocht voor men hooi uit te gaan voeren. Ben er een paar uurtjes mee bezig geweest. De schuine plank (zodat het hooi naar beneden schuift) op maat maken was het meeste werk. Als je zelf een zou willen maken koop dan een vuilbak zonder hoeken of kantjes aan.

Dan had ik voor het gat een netje gemaakt, alla hooinet.

Conclusie: met het netje is het geen succes. Ponies eten er niet echt van. Denk dat de gaten te klein waren (ongeveer 2 op 2), Heb nu het netje er uit gesneden. Denk dat dit meer succes gaat hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:06

2x2 cm is idd veel te klein. Met 3x3 moeten ze al aardig frutten om het er door te krijgen :D
Zonder net vrees ik dat ze erg grote plukken eruit gaan trekken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:38

Idd, maar misschien dat er ooit nog eens iemand komt met een website of boek dat we nog niet gehad hebben. :-)

@dubbeldun: dat denk ik dus ook. Heb het net er nu even vooruit geknipt omdat de ponies nu terug op de volledige weide staan en het hooi dan toch niet echt interessant is.