Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:17

Ninx, nog even dit: het lijkt er heel erg op dat je zo stellig overtuigd bent van je eigen mening en insteek dat je ook helemaal geen enkele hint of duidelijke suggestie van anderen aanneemt. Het zou tegenover je discussiegenoten aardiger zijn als je dat wel deed en bovendien wat meer aandacht besteedde aan wat je discussiegenoten te vertellen hebben. Het lijkt er nu namelijk erg op alsof je niet eens leest wat andere posten, er alleen uitspraken uit filtert, los maakt van de bedoelde context en vervolgens inzet om je eigen punt voor de zoveelste keer te herhalen, al dan niet vergezeld van een opmerking hoe slecht een ander het allemaal doet en hoe goed jij je boeltje voor elkaar hebt. Nog afgezien daarvan heb je een beetje de gewoonte om drogredenen toe te passen en informatie te vervalsen en dat is niet netjes naar anderen.
Succes ermee Lachen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:29

Ik kan er maar niet over uit dat mensen het gewoon goed praten dat een paard op stal hoort te staan! Boos! Boos!
sorry hoor maar een wei is toch mijn eerste vereiste als ik een paard zou aanschaffen!
Gelukkig staan mijn paarden wel in de wei en in de winter op een zand paddock. Maar geef ze toch die keus!!
En laat ze niet verpieteren in een hokje van 3 bij 3 meter!
Denk toch eens een keer aan je paard en niet aan jezelf!! Boos!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 22:32

Lovely schreef:
Ninx, nog even dit: het lijkt er heel erg op dat je zo stellig overtuigd bent van je eigen mening en insteek dat je ook helemaal geen enkele hint of duidelijke suggestie van anderen aanneemt. Het zou tegenover je discussiegenoten aardiger zijn als je dat wel deed en bovendien wat meer aandacht besteedde aan wat je discussiegenoten te vertellen hebben. Het lijkt er nu namelijk erg op alsof je niet eens leest wat andere posten, er alleen uitspraken uit filtert, los maakt van de bedoelde context en vervolgens inzet om je eigen punt voor de zoveelste keer te herhalen, al dan niet vergezeld van een opmerking hoe slecht een ander het allemaal doet en hoe goed jij je boeltje voor elkaar hebt. Nog afgezien daarvan heb je een beetje de gewoonte om drogredenen toe te passen en informatie te vervalsen en dat is niet netjes naar anderen.
Succes ermee Lachen.

Pittig verwoord en eigenlijk best onterecht, ik kan het niet met je eens zijn. Vanzelfsprekend steek ik graag hand in eigen boezem wanneer ik mezelf iets teveel laat gaan. En eerlijk is eerlijk, soms duizelt alle informatie uit al die posts me een beetje. Maar wanneer ik ze niet zou lezen, zoals jij zegt, had ik ook niet de zinnen die ik 'schijn te benutten voor mijn snode plannen' eruit kunnen filteren.
Ik ben toch 1 van de vele mensen in dit topic met deze mening? Er zijn zelfs een paar zeer heftige en harde posts geplaatst waar mijn posts qua heftigheid niet eens aan kunnen tippen.
Ik stel geen belachelijke eisen, maar de enige eis die ik stel is dat een paard tenminste een fors dagdeel naar buiten moet kunnen.... hetzij in een paddock, hetzij in een weiland, hetzij op een gouden voetbalveld. Dit is zoals ik het heb geleerd, het altijd heb zien doen en altijd zelf zal willen doen. In mijn ogen is dat niet 'uniek', maar 'normaal'. En eigenlijk niets eens de moeite van het discussieren waard, zoals iemand anders in dit topic zei... omdat zij dacht dat iedereen er zo over denkt.
De tijd die ik besteed aan dit topic getuigt van het feit dat ik iedereen netjes van repliek wil dienen. Ik probeer dat te doen door in 'algemeenheden' te blijven, en juist niet teveel op de persoon te spelen. Wanneer ik iemand kwets of een persoonlijke aanval heb gepleegd, laat het me weten.... dan is mijn excuses de jouwe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:50

Dus omdat er in NL te weinig plek is om je paard buiten te houden, denkt niemand eens 'misschien moet ik maar geen paard houden, want ik kan het dier niet bieden wat hij nodig heeft'. Verward
Vreemde mentaliteit, waar ik persoonlijk helemaal niets mee kan.

Ik lees hier toch dat meerdere mensen rustig een nieuw paard aan schaffen, terwijl ze niet eens weidegang of dagelijkse uitloop kunnen bieden. Schiet mij maar lek. Maar goed, ik was er allang achter dat een aantal mensen in de gehele mensheid er een vreemde (egoistische) mentaliteit op na houden.... Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:54

daar ben ik het dus roerend mee eens... ik zou persoonlijk niet aan paarden begonnen zijn als ik ze veel op stal moest houden, en ook niet aan een hond als deze dan veel in de bench moest zitten...

Nadya, zoals jouw paard zijn er velen die niet graag (of erger) op stal staan, maar het wordt ze opgelegd, en ja, een paard kan zich erg goed aanpassen en de meeste doen dat dus ook, waardoor het lijkt alsof ze zich op stal heerlijk voelen. ondertussen raakt zo'n dier iets zó 'paards' kwijt, dat kunnen wij ons niet voorstellen en de mensen met stalpaarden waarschijnlijk al helemaal niet...

ik zou het afschuwelijk vinden als mijn dieren zo'n leven beschoren zou zijn, nog een reden om nooit afscheid van ze te nemen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:58

Precies Merrieveulen, alleen al daarom, omdat er nog veel te veel mensen zijn, die het maar normaal vinden dat een paard zo lang opgesloten moet staan, wil ik mijn paard nooit meer weg doen!! Gaat ook niet gebeuren.
Heb bij mijn vriend al geregeld wat er moet gebeuren, mocht mij iets overkomen en hij toch weg zal moeten eventueel. Knipoog
Ik kan zelfs wakker liggen van dit soort dingen wat mijn paard betreft. Verdrietig

Ik weet heel zeker dat mijn paard er geen makkelijker paard op zal worden, mocht hij zo opgesloten gehouden gaan worden. Duivel

Gelukkig gaat het niet gebeuren, want reken maar dat ik dan kom spoken. Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:00

Ik had een tijdje geleden ook 1 van mijn pony's te koop gezet.
Omdat ik eigenlijk er toch iets te veel had staan.
Maar ik kon het dus niet doorzetten. Mede omdat ik bang was dat mijn pony verkeerd terecht zou komen, dus te veel op stal zou komen te staan. Dus heb ik ze uit de verkoop gehaald!
En staat ze lekker met de rest op de wei en zandpaddock dag en nacht< zomer en winter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:05

Zo heb ik mijn Shetlander ook alleen aan iemand verkocht, waarvan ik weet dat hij daar buiten staat, zij superlief is voor al haar dieren (ze heeft er erg veel) en hij daar voor het leven blijft staan. Ik vond het helemaal niets om hem op MP te zetten en de reacties die ik kreeg, vond ik al helemaal verschrikkelijk. Ik zal best superkritisch zijn, hoor, maar dat is mijn goed recht.

Ben nog steeds superblij dat ik iemand uit mijn eigen kennissenkring had gevonden, die hem een heerlijk tehuisje heeft gegeven. Heb er ook van geleerd dat ik nooit meer een dier weg doe. Wat een verdriet heb ik er van gehad, zeg. Dat was de eerste en de laatste keer. Maar goed, ik ben ook een watje, hoor. Haha!
Als zo'n beestje in mijn hart zit, gaat 'ie er nooit meer uit.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:11

Weidegang EN sport gaan moeilijk samen in deze regio, OF je moet heel veel geld hebben Lachen

Niet iedereen wil af en toe een buitenritje maken, er zijn ook mensen die fanatiek sporten....... maargoed, neemt niet weg dat ook de merendeel van de sporters hun paarden gewoon op het land willen.......

Het is alleen heel moeilijk om hier een betaalbare accomodatie te vinden waar je EN een binnenbaan heb, En een buitenbaan heb, en, en, en hebt EN land........ zowizo niet onder de 350 per maand Lachen

dus eigenlijk wordt de paardenSPORT inderdaad weer alleen voor de rijken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:16

KiWiKo, ik vind het niet zo erg dat de sport weer voor de rijken wordt, als daarmee wordt gezorgd dat de beestjes ook buiten kunnen staan. Ik heb liever dat de paarden die er zijn, een fijn paardwaardig leven hebben naast hun leventje met ons, dan dat jan en alleman maar een paard kunnen aanschaffen en hem vervolgens veel te lang op stal houden. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:23

helaas zijn er veel semirijken die toch een paard willen Haha! EN dan de sport in willen......... en je wordt op allebei de fronten toch afgerekend.......

geen accomodatie is niet goed kunnen trainen, en geen land is een opgesloten dier wat uiteindelijk niet presteerd.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:29

Dat weet ik en ik vind het ook moeilijk ermee te leven dat vele paarden zo'n leven tegemoet gaan......
Vandaar mijn eh.... strijdtocht. Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:36

Iedereen heeft met zijn paard een eigen doel voor ogen, voor de ene is dat alleen maar knuffelen, voor een ander is het serieus springen of dressuren en voor een derde is het fokken. Al die gebruiksdoelen stellen verschillende eisen, daar kun je toch echt niet omheen. Ik vind het echt onnozel geredeneerd dat je een top sportpaard 24/7 in de wei laat ronddollen, net zoals ik het absoluut onverantwoord vindt dat iemand een veulen gaat fokken terwijl moeder en kind níet 24/7 naar buiten kunnen. Het is gewoon te simpel geredeneerd dat alle paarden gelijk zijn. Ras, leeftijd en gebruiksdoel spelen wel degelijk een rol.
Waar je de grenzen legt, daar kun je eindeloos over doorpraten (gaat goed...meer dan 60 pagina's in 3 dagen), dat moet iedereen zelf beslissen met inachtneming van de basisvoorwaarde dat je paard een dierwaardig bestaan moet hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:38

Ik geloof niet dat iemand het hier had over een topsportpaard 24/7 buiten laten lopen, hoor. Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:48

't is ook Exemplarisch bedoeld. Op de meeste sportstallen komen paarden nl. juist wel in de wei of in de paddock. Ik vind het trouwens wel prettig als er een zichtbare relatie is tussen gebruiksdoel en omstandigheden. Ik zie ook veel B/L ruiters die denken dat ze bezig zijn met topsport (op weg naar de GP) en daarom hun paard ook op een top-stal hebben, vaak zijn dat meiden die zich niet echt verdiepen in het wezen paard maar het meer als statussymbol zien. Die laten hun paard vrolijk op stal staan, stel je voor dat ie zich blesseert in de wei!
Dat is dus NIET de groep serieuze ruiters die graag met hun paard willen presteren in de sport, daar hard voor moeten werken om het allemaal te kunnen betalen en daarom érgens concessies moeten doen.
(Zo, even kort door de bocht, mag toch om kwart voor 1 's nachts Clown )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:53

absoluut, en ik ben het er nog mee eens ook Haha!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:12

het is jammer dat ik hier ook lees dat veel het idee hebben dat anderen meningen afdwingen
maar ik vind het nog veel triester dat er dan serieus mensen zijn die het dus niet eens zijn met de meningen dat een paard minimaal toch wel 4 uur (naar mijn mening nog langer) buiten zou moeten komen!!!!!

ik heb op zo'n (ff tellen) 5 stallen gestaan met uniek en overal verhuisd omdat men de afspraken over het buiten zetten niet na kwam.....
dan zouden ze 's winters 4 uurtjes in de paddock staan, bleek nog geen uur
's zomers de hele dag op het land, bleek 4 uur
mochten ze de hele dag in een paddock, bleek 's winters 30 cm blubber waar mijn ieniemienie pootjes niet in kunnen staan zonder daar blessures aan over te houden!

nu sta ik op www.manegehetkleineros.nl 's zomers 24/7 weiland (1 mei tot 1 oktober) en 's winters moeten we ze zelf buiten zetten in de paddock, ik dus ook voor mijn werk dat doen en rond 5/6 uur weer naar binnen.........

als je ergens staat waar dit allemaal niet kan, moet je een andere plek zoeken,
is dat te duur? vraag jezelf dan eens nodig af wat jij jouw paard kan bieden en of dat voldoende is voor een paardwaardig bestaan!
(borstelen/knuffelen/1 x per dag een schone stal/rijden/longeren horen daar niet bij, want dat is voor een paard echt niet nodig Knipoog hij kiest liever voor vrijheid van beweging!)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:17

ach en zo heb ik op een kleinschalige privéstal gewerkt waar alle luxe van de wereld was, deze mensen hadden geen paarden in pension (wel vijf paarden van henzelf), een dressuurring buiten, een eigen binnenbak, stapmolen, gewoon écht alles, óók mooi gelegen fraaie weides. de paarden stonden 3 kwartier per dag in de molen, werden ongeveer een uur gereden en stonden 2 uur!!! per dag in de wei... de rest van de tijd brachten ze op stal door, ook in de zomer. ik begrijp dat niet, zulke mooie weides lagen er. die mensen vonden het dus niet belangrijk voor hun paarden, met twee uurtjes per dag in de wei, en dat ook nog eens alleen, met ruimte tussen de heiningen zodat ze niet konden snuffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:26

Lovely schreef:
Je hebt vooralsnog met dit topic niemand tot andere gedachten gebracht en zo zal het met alle ander topics ook vergaan.

Vergis je niet wat een topic als deze bij mensen teweeg brengt. Het zet mensen echt wel aan 't denken.
Er werd immers ook al aangegeven dat op Bokt het onderwerp weidegang/stalstaan nu veel meer een issue is dan een paar jaar geleden. Dat geeft aan dat er dus weldegelijk een bewustwording en verandering plaatsvindt.
Mensen zullen in een topic als deze vast niet gaan zeggen "Oké je hebt gelijk, ik ga op zoek naar een plek met weidegang voor mijn paard". Maar er zullen zeker mensen zijn die dit wèl gaan doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:29

merrieveulen schreef:
ach en zo heb ik op een kleinschalige privéstal gewerkt waar alle luxe van de wereld was, deze mensen hadden geen paarden in pension (wel vijf paarden van henzelf), een dressuurring buiten, een eigen binnenbak, stapmolen, gewoon écht alles, óók mooi gelegen fraaie weides. de paarden stonden 3 kwartier per dag in de molen, werden ongeveer een uur gereden en stonden 2 uur!!! per dag in de wei... de rest van de tijd brachten ze op stal door, ook in de zomer. ik begrijp dat niet, zulke mooie weides lagen er. die mensen vonden het dus niet belangrijk voor hun paarden, met twee uurtjes per dag in de wei, en dat ook nog eens alleen, met ruimte tussen de heiningen zodat ze niet konden snuffelen.

Heb je niet gevraagd waarom dat was?
Lijkt mij dat 2 uur naar buiten meer werk kost dan een hele dag. (bijv uitmesten enz kost meer tijd en geld)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:36

Op de vraag waarom er zich in het topic niet meer mensen melden die hun paard op stal hebben staan? Lijkt me dat die niet zitten te wachten om hier aangevallen te worden?

Je gaat toch niet moedwillig jezelf mengen in een topic waarvan je weet dat er over je heen gevallen gaat worden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:42

superwoman schreef:
merrieveulen schreef:

Heb je niet gevraagd waarom dat was?
Lijkt mij dat 2 uur naar buiten meer werk kost dan een hele dag. (bijv uitmesten enz kost meer tijd en geld)

jawel, er was geen reden voor. uitmesten is idd meer werk maar daar was ik dus voor, hihi! zij vonden twee uur gewoon genoeg en de paarden wilden na die twee uur ook weer naar binnen want dan kregen ze voer.. DUS was twee uur op de weide genoeg volgens deze eigenaren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:44

Zeeuwtje68 schreef:
Ik had een tijdje geleden ook 1 van mijn pony's te koop gezet.
Omdat ik eigenlijk er toch iets te veel had staan.
Maar ik kon het dus niet doorzetten. Mede omdat ik bang was dat mijn pony verkeerd terecht zou komen, dus te veel op stal zou komen te staan. Dus heb ik ze uit de verkoop gehaald!
En staat ze lekker met de rest op de wei en zandpaddock dag en nacht< zomer en winter.

en heb je er eigenlijk geen tijd voor krijgt ze minder aandacht

lekker om zo de rest van je leven te moeten slijtn

De mijne zou dat dus iig niet leuk vinden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:50

merrieveulen schreef:
jawel, er was geen reden voor. uitmesten is idd meer werk maar daar was ik dus voor, hihi! zij vonden twee uur gewoon genoeg en de paarden wilden na die twee uur ook weer naar binnen want dan kregen ze voer.. DUS was twee uur op de weide genoeg volgens deze eigenaren.

Dus het voerschema was de reden?
Ongeacht of je het er mee eens bent/was of niet. Deze mensen deden dat echt niet zomaar.
Hoe lang geleden was dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:51

@tita, hoezo zou Zeeuwtje geen tijd voor die pony hebben?

Wil je uitleggen hoeveel tijd aan aandacht een paard volgens jou minimaal behoort te hebben per dag? En hoe ziet die aandacht er dan uit?