[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 03:37

tamary schreef:
Ik doe er alleen vlas in als ik ze er opsluit (als het echt overal modder is zoals deze winter al gebeurt is), rest van de tijd niet, ze plassen, mesten en slapen het liefst buiten. Makkelijk er uit krijgen is ook van toepassing op alle rommel aan zand, aarde, blaadjes, etc. wat ze er in lopen. Dat zou wat minder zijn als ik er een drempel in zou leggen, maar omdat het zo makkelijk schoon te vegen is, doe ik dat liever niet.
Achterste strook waar alles naar afloopt ligt bij opstallen dus vlas, omdat daar dan wel eens een natte plek ontstaat omdat er dan teveel geplast wordt om af te voeren, zo sterk loopt het namelijk niet af.
Als ik er vlas in moet doen, dan haal ik het er enkel uit als het vies is/verzadigd, schoon blijft gewoon liggen. Ze blijven er toch af en het helpt alles droog te houden met vochtig weer en veel regen (hoge luchtvochtigheid en staldak is niet 100% waterdicht meer.

Past een spoorbiels niet bij je plaatje? Die kan je aan de kant leggen als het moet. Ik ga ze ook leggen bij de overgang paddock-track zolang de bodem vd track nog niet is aangepakt.

capopjekop

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 06:16

Wij hadden eerst zand in de schuilstal maar dat werd vies. Dus toen hebben we er grind in gedaan en daarop rubber matten. Zomers ligt er niks op de bodem. Zodra het buiten natter wordt doe ik in een stal een lekkere laag vlas zodat ze altijd in een stal droog en zacht kunnen liggen

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:39

capopjekop schreef:
Wij hadden eerst zand in de schuilstal maar dat werd vies. Dus toen hebben we er grind in gedaan en daarop rubber matten. Zomers ligt er niks op de bodem. Zodra het buiten natter wordt doe ik in een stal een lekkere laag vlas zodat ze altijd in een stal droog en zacht kunnen liggen

Komt er niet enorm veel troep tussen het grind te zitten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:13

Ir111 schreef:
Ninx schreef:
Mag ik vragen waarmee jullie schetsen maken? Eenvoudige app/ programma?

Ik gebruik paint... Niet overdreven handig maar dat past wel bij me (als het om computerskills gaat dan). :+

Ik ook Paint :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:15

Manon 2 schreef:
capopjekop schreef:

Komt er niet enorm veel troep tussen het grind te zitten?

Nee daar liggen de tegels op. En die liggen in de hele stal aaneengesloten

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:25

Als jullie het over rubber matten hebben, bedoelen jullie dan die speeltuintegels? 50x50 ongeveer? Of zijn er grotere, zachtere rubberen matten? Ik weet niet zeker of ik weet wat jullie bedoelen en als er verschillende zijn, welke hebben dan jullie voorkeur voor in een schuilstal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:26

Manon 2 schreef:
Als jullie het over rubber matten hebben, bedoelen jullie dan die speeltuintegels? 50x50 ongeveer? Of zijn er grotere, zachtere rubberen matten? Ik weet niet zeker of ik weet wat jullie bedoelen en als er verschillende zijn, welke hebben dan jullie voorkeur voor in een schuilstal?

Deze matten heb ik liggen :
https://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel

Caily schreef:
Past een spoorbiels niet bij je plaatje? Die kan je aan de kant leggen als het moet. Ik ga ze ook leggen bij de overgang paddock-track zolang de bodem vd track nog niet is aangepakt.

Spoorbiels weegt zo'n 75kg, die leg je niet zo even aan de kant (ook geen machines hier).
Laatst bijgewerkt door tamary op 20-01-21 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:27

Afbeelding
Het is denk ik niet heel goed te zien maar het zijn van die puzzeltegels die je in elkaar klikt.

Ik zal eens kijken of ik een duidelijkere foto heb
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-01-21 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:30

Caily schreef:

Spoorbiels wordt heel glad buiten, zou ik niet willen :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:34

Gevonden. Er hadden konijnen tunnels onder gegraven dus ik had de tegel los gehaald en kreeg hem niet meer vast :') gelukkig heb ik een handige vader. Die heeft alles weer vlak gemaakt en de tegels weer strak vast geklikt. Ze zijn 1 bij 1 meter gok ik

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:41

Wij hebben de dikkere van 1 x 1.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:46

Laatst bijgewerkt door Manon 2 op 20-01-21 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:48

Wij halen ze vaak 2e hands bij handelaren. De dunste die wij hebben zijn 4 cm

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:54

Die adverteren vaak in lokale fb groepen of op marktplaats.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:55

Manon 2 schreef:
Robijntjah schreef:
Wij halen ze vaak 2e hands bij handelaren. De dunste die wij hebben zijn 4 cm

Ah deze misschien https://www.rubberwinkel.nl/paardenspor ... -1-x-1-mtr

Wat voor soort handelaren moet ik dan aan denken? Sorry ik weet echt nog niks haha

Dat zijn doorlatende matten en die wil ik niet meer (smerig, snel stuk door urine die er onder bleef staan, mat liep vol en schoon houden ervan was geen doen). De huidige zijn lichter, schoon te houden en er komt weinig onder terecht.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:05

Wij hebben van die koe matten. Iets van 1 meter bij ruim 1.5 volgens mij. Loei zwaar en ze gaan mij wel overleven vermoed ik zo.
Heb ze van een koeienboer overgenomen die duidelijk de tweedehands waarde niet kende haha. Via Marktplaats. Afbeelding
Afbeelding

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:14

tamary schreef:
Dat zijn doorlatende matten en die wil ik niet meer (smerig, snel stuk door urine die er onder bleef staan, mat liep vol en schoon houden ervan was geen doen). De huidige zijn lichter, schoon te houden en er komt weinig onder terecht.

Ah je zou zeggen: het is juist goed als de matten meer doorlatend zijn want dan kan de urine makkelijker weg. Zo fijn om iedereens ervaringen te lezen!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:20

Olympia96 schreef:
Wij hebben van die koe matten. Iets van 1 meter bij ruim 1.5 volgens mij. Loei zwaar en ze gaan mij wel overleven vermoed ik zo.
Heb ze van een koeienboer overgenomen die duidelijk de tweedehands waarde niet kende haha. Via Marktplaats.

Maken deze matten het ook wat zachter om te liggen? Of vooral minder ruw? Want lijkt me vrij dun toch? Of is dat maar de foto.....Ik zou het liefst iets neerleggen zonder vlas of stro zodat ze er niet op gaan plassen. (waarschijnlijk ga ik het dan in de winter toch zielig vinden en er alsnog vlas ofzo opleggen, maar idealiter zou ik zolang er buiten droge ligplekken zijn, liever alleen de matten neerleggen)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 05:10

Ik heb van die speeltuin tegels en matten die ook wel eens op stallen op de poetsplaats liggen. Maar ze liggen hier buiten. In de stal heb ik 1 helft beton en 1 helft stoeptegels op zand. Ben benieuwd wat me beter gaat bevallen. Bodem bedekking ben ik nog niet uit. Vlas en rapsodie durf ik niet meer aan, sto kan ik lastig opslaan, zaagsel heeft de voorkeur, maar wel prijzig. Wellicht doe ik de zomer door geen bodem erin. Als je iets wilt voor zacht liggen kan je ook kijken naar een matras misschien.

Ik heb 3 spoorbielzen liggen op de track, als balkjes oefening zeg maar. Ze zijn inderdaad glad bij nat weer. Maar paarden stappen er prima overheen en voelen zelf ook wel dat het glad is. Ze doen wel gekkere dingen hier. Mijn ene veulen gaat in een palletbox "op de uitkijk" staan om maar iets te noemen. En nee, je tilt ze zeker niet zomaar even aan de kant, maar als ik erdoor moet kan ik ze prima schuiven/tillen door ze aan 1 kant klein beetje op te tillen en kwart te draaien zodat ze langs de track liggen. Op mijn vorige plek zorgde ze ervoor dat het zand niet de bak uit naar de put op de verharding spoelde/werd gelopen. Dat werkte super. Ik wil er eigenlijk nog een paar bij zodat ik bij alle doorgangen in/uit de paddocks en plekken waar ik grond kabel graaf een kan leggen. Ik heb ook boom stammetjes op de track, dat werkt ook wel, maar daar gaan de paarden nog wel eens mee aan de haal/rol.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:32

Deze zijn denk ik 2,5-3 cm. Wil je wel gelijk uit de illusie halen van niet plassen en poepen op lege matten. In onze schuilstal die ze overdag gebruiken ligt nu niks meer (eerst een dikke laag hooi wat ze niet aten). Maar ze mesten en plassen er als een dolle. Wil vanavond wel ff een foto voor je maken.
Ik heb ze voor de warmte en omdat we ruwe klinkers eronder hebben. En ben echt blij ermee. Ze zijn niet zacht, maar juist heel dicht rubber. Weet niet hoe te omschrijven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:35

Die combi heb ik ook nog niet gevonden: wel liggen, niet plassen. HIer is het eerder zo dat ze er nog eerder speciaal voor naar binnen gaan om te plassen dan dat ze er gaan liggen. Beide komt ook wel voor. Maar ik weet hier zeker dat als ze er niet op willen plassen, ze er zeker niet op gaan liggen. 8)7

In de basis zou ik zeggen: en waterdichte vloer op afschot leggen. Alles waar mest en urine tussen kan sijpelen kan gaan stinken. Maar dat is wel afhankelijk van hoe intensief het gebruikt wordt. Met alleen een paar weken in de winter kom ik wel weg maar een stal met stoeptegels onder het stro.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:59

Caily schreef:
Bodem bedekking ben ik nog niet uit. Vlas en rapsodie durf ik niet meer aan, sto kan ik lastig opslaan, zaagsel heeft de voorkeur, maar wel prijzig. Wellicht doe ik de zomer door geen bodem erin. Als je iets wilt voor zacht liggen kan je ook kijken naar een matras misschien.

Hier liggen ze in de winter heel graag binnen op het stro. Ik heb echt een dik pak liggen. Het wordt inderdaad als toilet gebruikt. Dat neem ik dan maar voor lief (lekker snel klaar met uitmesten, ik hoef niet de hele track over :D ). Ik gebruik in winter (dec / mrt) 2 baaltjes stro per week. Dat vind ik nog wel te overzien.

Hier schijnt vandaag het zonnetje. Gevolg -> eindelijk staat de paarden weer buiten. Ze hebben serieus de afgelopen 5 dagen maar sporadisch een voet buiten de schuilstal gezet. Terwijl de track gewoon goed is en er buiten voldoende hooi ligt. Lekkere watjes. <3

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:02

pol013 schreef:
Die combi heb ik ook nog niet gevonden: wel liggen, niet plassen. HIer is het eerder zo dat ze er nog eerder speciaal voor naar binnen gaan om te plassen dan dat ze er gaan liggen. Beide komt ook wel voor. Maar ik weet hier zeker dat als ze er niet op willen plassen, ze er zeker niet op gaan liggen. 8)7

In de basis zou ik zeggen: en waterdichte vloer op afschot leggen. Alles waar mest en urine tussen kan sijpelen kan gaan stinken. Maar dat is wel afhankelijk van hoe intensief het gebruikt wordt. Met alleen een paar weken in de winter kom ik wel weg maar een stal met stoeptegels onder het stro.

:D een waterdichte vloer op afschot, mmmm wat is echt waterdicht wat je in je tuin op de bodem zou kunnen leggen?
Ik heb natuurlijk nog geen idee wat ze gaan doen, misschien gaan ze er wel het hele jaar in plassen en mesten.
Ik heb nu nog de keuze dus wil het daarom echt zo goed mogelijk doen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:04

Ir111 schreef:
Hier liggen ze in de winter heel graag binnen op het stro. Ik heb echt een dik pak liggen. Het wordt inderdaad als toilet gebruikt. Dat neem ik dan maar voor lief (lekker snel klaar met uitmesten, ik hoef niet de hele track over :D ). Ik gebruik in winter (dec / mrt) 2 baaltjes stro per week. Dat vind ik nog wel te overzien.

Hier schijnt vandaag het zonnetje. Gevolg -> eindelijk staat de paarden weer buiten. Ze hebben serieus de afgelopen 5 dagen maar sporadisch een voet buiten de schuilstal gezet. Terwijl de track gewoon goed is en er buiten voldoende hooi ligt. Lekkere watjes. <3

Daar zit ook wat in! Makkelijk uitmesten als ze het binnen doen!