Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:32

pallets voor de hooischuur zijn vandaag geleverd. wat een gesjouw :P de leverancier liep vast op onze inrit (modder). ik ben vanmorgen wezen kijken naar roosters om de inrit te verharden. die worden volgende week donderdag geleverd. Zojuist palen, schuurdeur, dakplaten etc besteld bij hornbach. wordt thuisbezorgd van het weekend als het goed is.
Daarna nog een bestelling bij gamma plaatsen voor balken en nog wat palen.
en daarna aan de gang met weidepalen en lint/draad.
pffff wat een werk:P

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:20

Aiai en dit weekend komt er weer een storm aan :( gelukkig voorspellen ze minder felle rukwinden dan storm Ciara.

Ik ben dinsdag nog even gaan uitwaaien. Voor de eerste keer met mijn pony Ranger op buitenrit geweest. En hij deed het super zelfs met die felle wind.
Denk dat hij het fijner vind dan saai rondjes door de wei rijden.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:26

Als je palen moet hebben, kijk dan eens bij een houthandel of veehandel. Die zijn vaak goedkoper dan bij de Gamma.

Met dit weer ben ik best blij dat ik van alle lint en koord af ben en metaaldraad heb staan. Anders had ik nu de hele weide kunnen opknappen met nieuw materiaal.

Dinsdagavond heb ik gelongeerd in die wind. Paard deed het prima. Dacht vandaag te rijden (voormiddag of avond) maar ik heb geen waterdicht nierdeken meer -O- Gelukkig wel een stapmolendeken dus dat wordt weer longeerwerk. Hoe dan ook moet paard iig weer aan het werk, anders is hij nooit klaar voor de eventings en de zomerwedstrijden. (Al mag ik niet klagen over zijn basisconditie).

Zondag was weer jumping voorzien maar daar rij ik niet heen met zulke wind.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:43

Metaaldraad, dat heb ik eenmaal gebruikt toen ik nog bij mijn ex z'n kennissen op de wei stond en paard van toen gewoon door stroomdraad heen rende. Zodra ik metaaldraad op borsthoogte erbij gehangen had kreeg die meer respect voor de draden, de fjord jaarling die er toen Bij stond die had er alsnog iets op gevonden om eronderdoor te kruipen :').
Ik vind het enerzijds wel eng voor als ze er toch eens in blinde paniek zouden doorrennen, lijkt me lelijkere wonden te geven dan koord of lint.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-02-20 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:44

Ik moet nog draden repareren,wij hebben best stormschade.Eens geen bomen om,ben ik mijn staldak kwijt. Hier en daar tussen linten stuk. Ik heb nog steeds alles open staan ze lopen nog op 4,5 ha.Maar als Dennis is gepasseerd wil ik de hooi wei gaan afsluiten en de voorste wei zodat ze over 2 maandjes weer gras genoeg hebben.Dan komen ze op 1 ha te staan.
Als er sowieso wat overblijft van de wei want het hoost hier vreselijk. Ben moed aan het zoeken de honden uit te gaan laten...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:46

beatje schreef:
Ik moet nog draden repareren,wij hebben best stormschade.Eens geen bomen om,ben ik mijn staldak kwijt. Hier en daar tussen linten stuk. Ik heb nog steeds alles open staan ze lopen nog op 4,5 ha.Maar als Dennis is gepasseerd wil ik de hooi wei gaan afsluiten en de voorste wei zodat ze over 2 maandjes weer gras genoeg hebben.Dan komen ze op 1 ha te staan.
Als er sowieso wat overblijft van de wei want het hoost hier vreselijk. Ben moed aan het zoeken de honden uit te gaan laten...

Dat is inderdaad minder fijn. Wij vreesden ook wel voor het dak van de stal die zou ooit eens met minder hevige wind krom gelegen hebben. Maar als bij wonder is hij deze keer blijven liggen. Wel was de wind vol in mijn berghok gewaaid want daar lagen wat spullen overhoop.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 11:43

Goed bezig Hutcheron, zal best wat werk zijn maar als het eenmaal af is heb je wel eer van je werk!

Art_Ificious en Varekaj lekker met de paarden bezig geweest.

Beatje; Je staldak kwijt? :wow:

De enige stormschade hier was aan de hooiopslag. De zeilen waarmee het dichtgemaakt was zijn kapot gewaaid dus heb het nu maar even afgedekt voor zover mogelijk en dan van het voorjaar als er geen stormen meer komen herstel ik het.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:27

Ach wat lief dat wit hondje gaat op haar achterpootjes zitten <3

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:49

Ik heb de palen bij hornbach besteld omdat ik daar ook de dakplaten vandaan wilde en paalpunthouders etc. Dan is bezorgen maar 40€. Als ik vervolgens de palen weer apart moet bestellen en bezorgen bij een houthandel dan ben ik die bezorgkosten weer kwijt. Moet nu alleen nog balken hebben, die bestel ik bij gamma met van die bundelkorting.

Zit alleen wel na te denken hoe ik die inrit het beste kan verharden. Donderdag (volgende week) worden de roosters gebracht. Dit zijn kunststof roosters van 1,20 bij 60 cm breed. Ik wil twee bielzen maken zodat de autobanden eroverheen kunnen. Ik graaf het bovenste laagje gras af en leg daar de roosters in en dan flink zand eroverheen. Ik hoop dat dat voldoende gewicht geeft om het op zijn plek te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:51

Die platen druk je toch gewoon door het gras heen?? Scheelt je een hoop werk ook :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:58

welke platen heb je precies besteld Hutcherson?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:17

Ja het lag er 35 jaar op ,geen lekken of niks.Stal is super stevig ,ik vermoed een ruk wind er onder. Wat wel grappig is dat de paarden keurig nog in stal gaan staan ,ik voer altijd alles apart en iedereen gaat keurig op zijn plek staan.
Gelukkig heb ik nog kleine schuil hokjes waar ik mijn hooi voer en waar ze zomers onder kunnen staan voor schaduw.Dus als het niet te hard waait kunnen ze er droog staan.
Ik heb nu damwandplaten besteld om er op te leggen.Morgen zouden ze er aan beginnen.Ach als het nog eens 35 jaar blijft liggen mogen we niet klagen.
En ondanks dat we in het bos wonen,geen 1 boom om ,enkel veel takken en zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:46

DubbelDun schreef:
Die platen druk je toch gewoon door het gras heen?? Scheelt je een hoop werk ook :)

Dat kan lelijk tegenvallen ik had zelfs wat moeite met grastegels in modder te duwen waar de modder niet zo diep doorzakte.

De volgende lading grastegels ga ik ook eerst een laagje grond wegschoppen zo liggen de tegels ook meteen een stuk beter waterpas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:01

wordt dat niet glad op grastegels? Ik heb een stuk voor de stallen wat nogal blubber wordt omdat ze juist daar hun str*nt gaan droppen en met regenweer wordt dat 1 zooi. Met verharding kan ik dat daar dan gewoon altijd makkelijker wegscheppen.

Lint of koord, alles doen ze hier sneuvelen. Met wind rekt dat enorm uit, de rek gaat eruit, het gaat lubberen en dan ook minder geleiding. Ideaal voor die van mij om hun gewicht er tegen te gooien en er dan tussenuit te proberen piepen -O- Nadat ik zowat ieder jaar meermaals dingen moest herstellen/vervangen ben ik naar metaaldraad overgegaan. Werkt toch een stuk beter.
Lint/koord kunnen trouwens ook hele smerige wondes geven. Die metaaldraad is redelijk dik en draait veel minder snel zo strak ergens omheen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:13

Ik denk dat een buitenomheining van die kwaliteit is / moet zijn, dat als een paard er door gaat ze sowieso kapot zijn.
Hier is de buitenomheining breed lint, en bovenaan en onderaan vrij dik koord met een goede klap op.
De binnenomheining zijn op bepaalde plaatsen van dat heel dun koord, daar gaan ze soms wel eens doorheen (zonder schade), als ze proberen door de buitenkant te gaan dan zal er garanti wel schade zijn aan de paarden.

verharding is inderdaad het simpelste om uit te mesten. Hier gaan ze vooral op de rubbertegels rond de ruif en onder het afdak. Enerzijds erg irritant (weet wel beesten, ge hebt 4*5 om droog en proper te staan, en doordat jullie daar gaan schijten sta je alsnog met de voeten in de drek). Anderszijds is dat een volume van minstens 2 kruiwagens dat ik in 10 minuutjes tijd samenveeg en in mijn mestbak net naast de verharding schep.
Die halve tot hele kruiwagen mest dat ik uit mijn zandpaddock haal ben ik dubbel zo lang mee bezig om alle restjes eruit te krijgen...

Mijn ruif is nu langs twee kanten verhard, de derde kant liggen er paddockroosters, en de vierde kant is modder. Tegen volgend jaar wil ik rondom verharding zodat ze niet meer elkaar constant door de drek jagen, want de hoeven van mijn trekpaard zijn dramatisch met al die natte...
Ik twijfel nu of ik de ruif laat staan waar die staat. (dicht bij toegang van mijn weide, vlak naast het afdak. Al 2 zijdes verhard. Zijde drie en vier echter diepere blubber, dus er rond blijft het blubber.
Of ik verplaats hem naar de paddock, daar heb ik al een zandbasis, nadeel is dat ik dan wel 3 of 4 zijdes moet verharden, het risico dat ze meer in het zand mesten (en er dan doorheen trappelen wat dramatisch is om op te ruimen) en ze verder van het afdak staan (en dus minder gaan schuilen?)
Voordeel zou zijn dat ik hem tegen/naast de omheining kan zetten en mijn voordroogpakken aan de buitenkant dichtbij leggen, als ik de verharding een beetje doortrek dan kan ik mijn aanhangertje met hooi tot er vlak tegen zetten, wat weer gemakkelijk is om te vullen. (nu moet ik vanaf aanhanger op karretje naar ruif, als ik de ruif tegen de omheining plaats (en ze dus aan drie zijdes kunnen eten ipv 4), dan kan ik de aanhanger zo plaatsen dat ik vanaf de aanhanger in de ruif kan gooien.)

Ik denk erover om steenschotten te gebruiken als snelle en ev gemakkelijk verplaatsbare verharding, iemand ervaringen mee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:44

Tot nu toe geen gladheid opgemerkt bij dat stukje grastegels wat ik heb liggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 00:17

Ik heb roosters gekocht die ze normaal in pluimvee bedrijven gebruiken. Het zijn zeer stevige kunststof roosters van 1,20 m bij 60 cm en zitten allemaal gleuven tussen. Ik kan ze 'normaal' leggen waarbij je ze inderdaad een stuk de grond in kunt duwen. En dan zand erover. Maar als ik even wat afgraaf dan is het gelijk wat meer waterpas. En dan een berg zand erover voor gewicht. Paarden komen daar niet op bij ons. Is puur voor de oprit.
Webgaan gewoon betegelen in de paddock en bij stal. Voerplekken en waterplek zijn dan ook verhard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 03:33

Ik ken twee mensen die steenschotten gebruiken als ondergrond, dat gaat prima. Tenminste met paarden zonder ijzers die nuchter genoeg zijn om zelf op te letten.

Hier de buitenomheining niet heel stevig of dik. Maar mijn paarden zijn allemaal wel braaf, zolang de stroom aan staat. Anders weten ze dat draad wel enigzins mee geeft als ze dat ene grasje willen hebben.

Ik ben van mening dat als er echt paniek is, ze er toch wel door knallen. Heb een keer mijn paard in het staaldraad gehad (en vervolgens samen met drie anderen mij vloerde en overheen rende), heel veel geluk gehad dat ik het na kan vertellen (met mn hoofd op fietspad gekomen) en dat paarden ongedeerd zijn gebleven. De houten palen waren rot dus braken af, paard wist er snel uit te springen.

Maar dusdanig geschrokken dat ik dat echt nooit bij mn paarden wil hebben. Loop dagelijks meerdere keren langs de plek waar dat gebeurd is, en nog elke dag denk ik eraan als ik een paard bij me heb. Terwijl het echt onzin is, het een een afscheiding van een tuin en toentertijd dat gebeurde liep het betreffende paard los mee met verweiden, samen met een andere, terwijl ik er nog 2 aan het touw had. Inmiddels kan ze gewoon aan een halster meelopen, ik heb nooit meer paarden los met verweiden.

Scheelt wel dat mijn paarden aan een afgelegen fietspad staan wat niet direct op de weg uit komt. Er is veel toezicht van buurtbewoners die er wandelen/fietsen, veel hebben mijn nummer wel of weten hoe met paarden om te gaan. Er is overal gras langs de fietspaden, dus als er een los loopt (wat in 3 jaar tijd 4 keer is gebeurd) heb ik nog niet gelijk paniek. Kan me voorstellen dat het langs een weg net even anders is. Denk dat ik dan persoonlijk voor heras zou kiezen, mocht kostenplaatje geen rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:24

Ik wil binnenkort eea gaan bestellen bij paard en plant om de paardjes af en toe te laten snoepen van wat anders dan gras en hooi. Dit stukje ga ik afzetten natuurlijk in de eerste instantie. Jullie al ervaring? En ideeen? Er komen sws twee of drie wilgen aan de waterrand zodat ze daar lekker van kunnen smikkelen. Wanneer zou je dit best kunnen aanplanten? Kan dat nu al?
En ik wil 1 kapotgelopen weide doorzaaien met mengsel van bioron. Weet iemand wanneer dat best kan? En ik begreep eerst een keer maaien voor de paardjes erop kunnen zodat de wortels sterk worden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:17

Ik had een rol voordroog gekocht.Maar ik was niet tevreden over de kwaliteit en dus weer hooi gekocht.Er lag nog voordroog in de stal op de grond en hooi in de ruif.3 keer raden wat ze eten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:33

Humpiedumpie schreef:
Ik wil binnenkort eea gaan bestellen bij paard en plant om de paardjes af en toe te laten snoepen van wat anders dan gras en hooi. Dit stukje ga ik afzetten natuurlijk in de eerste instantie. Jullie al ervaring? En ideeen? Er komen sws twee of drie wilgen aan de waterrand zodat ze daar lekker van kunnen smikkelen. Wanneer zou je dit best kunnen aanplanten? Kan dat nu al?
En ik wil 1 kapotgelopen weide doorzaaien met mengsel van bioron. Weet iemand wanneer dat best kan? En ik begreep eerst een keer maaien voor de paardjes erop kunnen zodat de wortels sterk worden?

Kruiden of planten wou ik ook graag. Lavendel bv.

Wilg kan je blijkbaar in de winter een tak van een boom afsnoeien en deze gewoon in de grond planten. Zou vanzelf wortelen.

Britta31 schreef:
Ik had een rol voordroog gekocht.Maar ik was niet tevreden over de kwaliteit en dus weer hooi gekocht.Er lag nog voordroog in de stal op de grond en hooi in de ruif.3 keer raden wat ze eten.

Hooi :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:39

Ik heb vandaag weer kosten nog moeite gespaard voor de paarden.
Ik bekijk het maar als Valentijnscadeau voor hen :+

In de stal rubberen tegels (voornamelijk tegen zand eten als ze restjes hooi van de grond opeten) en is een gelijkeren ondergrond ook en misschien vind het oudje het ook fijn als ligplek. Maar dat valt nog af te wachten want die zie ik quasi nooit liggen.
Afbeelding

En omdat het stukje grastegels voor de stal zelfs toen het zo modderig was nog erg goed begaanbaar was, heb ik dit stuk uitgebreid naar het dubbele ervan.
Voor de stal is nu dus 2m x 3,5m grastegels
Dit wordt misschien ook nog breder maar wil eerst zien of het stuk ervoor ook wel echt diepe modder wordt. Dat ernaast wel dus misschien in de lengte richting de wei wat verlengen.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:16

Nou dat heb je netjes gedaan ;) hopen dat het werkt zoals je wil ;) Gelukkig geen modder bij mij :D
Afbeelding
(hier was het nog niet af, maar nu wel en heel blij mee) en verder is de bak ook bijna altijd droog en als het niet droog is wel grotendeels en als het stopt met regenen binnen een halve dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:31

Dat ligt er netjes bij :)
Ik heb een stel 60x40 tegels liggen, die blijven uit zichzelf redelijk goed liggen. Jammer dat ze zo loeizwaar zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:31

Tegels is hier helaas geen optie. Grastegels kan nog gras doorlaten maar ik zit tegen een natuurgebied dus mag niet zomaar bestraten ofzo.