Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:00

Jeetje wat gaan jullie hard. Ben je even uit rijden.

Het is gelukt. Het laden ging nog niet suoer zoals met oefenen. Ik had te veel stress. Maar toch het begin is er en we gaan gewoon weer verder met oefenen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:02

Gewoon blijven oefenen! Je 1e winst is binnen. Volgende keer geet hetvast weer makkelijker.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:37

Ik heb vorig jaar 1 keer hier een bruine rat zien lopen.
Qua muizen zitten hier vooral spitsmuizen.
Maar ik heb hier ook 4 katten, 3 van mezelf en 1 is vorig jaar gewond aan komen lopen en zij loopt er nog steeds.
Ik kon haar alleen niet goed schatten qua leeftijd en ze krijgt dus nu kittens.
Over 2 weken is ze uitgerekend.
Mijn katten lopen altijd buiten, man en zoon zijn heel erg allergisch.
Wij wonen aan een boerenlandweg helemaal buitenaf.
Er komt niet veel verkeer langs, maar wat er langs komt rijdt echt ontzettend hard (tussen de 80 en 100 km/u)
Bord aan de weg hebben wij nu ook al een tijd staan ' pas op kinderen' maar ze zijn hier schijnbaar allemaal blind ofzo >;)
Buurman had laatst al bijna een kat onder de auto dus ik zei hem dat ie dan wat rustiger moest rijden.
'Ja maar ik mag hier 80' aldus buurman.
Dus ik: ' en wat nou als het de volgende keer mijn kind is??? '

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:02

Blij dat wij aan een klein doodlopend weggetje wonen! Lijkt me vreselijk al dat verkeer dat zo langs raast (Heb een dochter van 4).

Hier ook op zoek naar (weer) een nieuwe smid. Eerste was wel goed, maar de paarden gingen zich steeds meer misdragen en zij corrigeerde dat niet. Duurde dus super lang eer alle paarden bekapt waren, waren we zo een halve dag verder! Toen een jonge vent gevonden die ze wel de baas kon, maar ik wil iets meer oog voor detail en hij wilde ook meer geld voor "draft horses".... nou heb ik een Fries en een kruising staan, maar die vallen voor mij toch echt niet onder trek paarden....

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:11

Ga zo weer even bijlezen.
Van de week de 2 pony's en ezel geënt, vandaag de rekening gekregen. Valt dat even tegen.
35 euro voor de prikken 3 stuks en 40 euro voorrij kosten.

Nooit echt bij stil gestaan, ging anders altijd de prik halen, Dus geen voorrijkosten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:39

Ben blij dat ik weer zelf de hoeven doe. Ik heb er 3 die errug lastig zijn bij de smid. Ik schaamde me dood voor hun gedrag. Terwijl ze fysieke problemen hebben en t gewoon niet goed kunnen.

Afgelopen week heb ik de zadelkamer leeggehaald, een gang leeggehaald, dekens weg, voer weg, alles weg. Veel weggegooid. Zoveel emmers bewaard die vast ooit weleens handig waren, maar je kunt nu eenmaal niet alles bewaren :D

Morgen komt de timmerman de stal veranderen. Hij wordt vergroot. *\o/* *\o/* Er komt een gang bij, het kippenhok ( dat waren voorheen 2 shetlanderstallen) en mijn grote zadelkamer komen erbij. Ik had al een inloopstal van 45m2 en nu komen daar wat metertjes bij *\o/* Met nog een deur, zodat ik dan 3 deuren erin heb en hopenlijk mijn laatst gekomen fjord er ook in kan.

De kippen gaan tijdelijk in het hooi wonen, totdat we een nieuw tractorhok met nieuw kippenhok hebben gebouwd.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:01

Bij gelezen
Hier alleen een oude kat, die 25 uur per dag slaapt. We zitten op het erf van m'n schoonmoeder, maar die heeft afgelopen winter niks tegen de ratten gedaan. Ze heeft wel de duurste apperaten staan om ze te bestrijden. Wij zijn ze wel gaan 'voeren' in 2 stallen, helaas had ik vorige week wel een dikke in de schuur waar ook onze wasmachine staat en een hoop speelgoed van de Kids. Die was nog niet eens bang ook. Maar goed voer doet wonderen, na 3 dagen kon hij zo de container in. De andere schuren zijn schoon, sinds het gif er staat.
Zodra ons toekomst plan er staat komen er jonge katten en gaan we heel consequent ratten bestrijden.

Ook hier de hoefsmid gehad, jong, enthousiast en erg gedreven. Hij doet zelf ook mennen en bij een 4 span groomen.
Ben erg blij met hem, hij is rustig en niet gauw onder de indruk. Alleen de ezel is nog wat wantrouwend naar hem, maar dat draait denk ik wel bij. Of die heeft gewoon pech, 150kg is natuurlijk een vliegje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:35

Ok, de beloofde foto's
Macho eind juli
Afbeelding
Macho eergisteren

Afbeelding

Macho vandaag

Afbeelding
Afbeelding

Tussen augustus en gisteren is mijn vorige smid hier 3 keer geweest voor de paarden, je kan moeilijk zeggen dat Machoke zijn voetjes gisteren ok waren.

Bij Quick heb ik niet echt goede standfoto's, maar goed ik doe een poging.
Quick vorig jaar februari bij de fokker

Afbeelding
Eind juli

Afbeelding

Februari

Afbeelding

En vandaag na zijn trimbeurt van gisteren

Afbeelding
Afbeelding

Als ik het zo naast mekaar zie, vind ik zelf toch ook wel dat hij schever wordt.

Ah, onze niet vangende tijger.

Afbeelding

Ik zou dolgraag een binnenhuiskat willen, maar vriendlief ziet dat niet zitten.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:37

Poe, wat een hoeven had Matcho tot gisteren! Goed dat je een andere smid hebt gezocht. Heeft de nieuwe smid ook een termijn gegeven waarbinnen hij denkt dat Matcho zijn hoeven weer 'goed' zijn? Want dit is duidelijk niet opgelost met 1 bekapbeurt.
Ik vraag me echt af waarom je vorige smid niks van de zool wilde halen.
Loopt Matcho al een stuk beter? Of heeft hij juist een beetje spierpijn omdat z'n hoeven weer normaler zijn?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:46

Zo te zien is Macho bevangen en dan groeien de hoeven veel harder dus hij zou zeker iedere 6 weken gekapt moeten worden maar echt heel netjes zal het niet meer worden.

Quick stond bij de fokker inderdaad recht en niet koehakkig.
Hoppelijk kan de nieuwe smid hem weer netter zetten.

Waar komt hij vandaan?
Uit Belgie of Duitsland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 00:25

Macho is 2 jaar geleden en vorige zomer bevangen geweest, klopt. Vorige smid vond alle 6 weken veel te snel. En afspreken met hem was ook niet zo simpel. Moest op 3 weken rekenen voor hij tijd had en ik moet wachten op mijn uurrooster voor ik kan afspreken. Heb vandaag bv mijn uren voor mei gekregen en zou dus nu al opnieuw moeten afspreken met mijn oude smid. Alleen kan mijn uurrooster tot eind april nog aangepast worden en is de smid geen reden om niet te komen werken. Nieuwe smid heb ik maar te bellen en hij plant me de week daarna in. Vorige smid kwam ook niet zo graag snel terug. Heb hem hier 1 keer na 7 weken gehad en kreeg toen te horen dat hij er amper iets kon afhalen. Nu gaat de smid wel alle 6 weken komen.

Quick komt van Duitsland. De nieuwe smid heeft me wel gezegd dat het best een poos zal duren voor hij terug goed staat, moet vooral geduld hebben.

Edit: @ Sakvis: ze kwamen vandaag toch zoals altijd in volle galop door het bos, vermoed dat Macho dus niet te veel last heeft van de wijziging. Jammer dat ik geen goede foto van hem vh eind vh jaar heb, toen is eigenlijk het scheef groeien verergerd. Daarvoor ging het nog redelijk. Kwa termijn voor Macho heeft hij niets gezegd, bij Quick ook niet trouwens. Hij heeft alleen gezegd dat hij een 6-jarige heeft die ooit ook scheef stond en nu recht is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 06:42

Sow Matcho had ze wel echt al te lang.
Waarom vijl je zelf tussentijds niet bij?
Gelukkig is hij nu bekapt. Zal wel een tijdje duren voordat hij weer netjes erop staat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:36

Wat een gedoe en geregel met die vorige smid.
Als ik mijn smid een appje stuur dan is hij er binnen 3 dagen. Krijg dezelfde dag altijd bericht terug met suggesties wanneer hij kan. En dat is een kwestie van dagen. Geen weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:32

Anke schreef:
Sow Matcho had ze wel echt al te lang.
Waarom vijl je zelf tussentijds niet bij?
Gelukkig is hij nu bekapt. Zal wel een tijdje duren voordat hij weer netjes erop staat.

Omdat ik totaal niet weet hoe je een paard moet vijlen en er zelfs niet in slaag om mijn eigen nagels recht af te knippen (En nee, ik wil geen opleiding volgen, ik gruwel van het idee dat ik dan moet oefenen op hoeven van dode paarden).Als ik al een jaar lang te horen krijg van mijn smid dat Macho zo'n voeten heeft omdat ie bevangen geweest is en het geen nut heeft om hem sneller te laten komen, vertrouw ik daarop. Ben pas sinds de laatste bekapbeurt kritischer geworden en heb vorige week aan de DA speciaal nog nagevraagd of ik dit nog met een gewone smid kon oplossen, anders had ik een ortopedische smid gezocht. Macho is al 10 jaar bij mij, heeft nooit slecht gestaan en ik baal zelf al erg genoeg dat ik mijn vorige smid te lang vertrouwd heb. Maar ik ga het mezelf echt niet verwijten dat ik zelf niet de voeten van mijn mannen vijl.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:40

Ik maak altijd meteen een nieuwe afspraak op t moment dat mijn smid er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:44

Buxy schreef:
Ik maak altijd meteen een nieuwe afspraak op t moment dat mijn smid er is.

Fijn, maar ik kan dat niet met mijn werk. Ben verpleegkundige, heb geen vaste uurrooster en onze wensen voor bv juni, moeten we tegen eind april ingediend hebben. Hoefsmid was hier eergisteren, kon geen wensen voor mei meer indienen, had ook mijn rooster voor mei nog niet, dus is het onmogelijk om al een volgende afspraak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:52

Mooi dat je nu een goede smid hebt SVRL Hopelijk knapt Macho langzaam weer op.
Verder kan ik er weinig over zeggen. Heb wel een cursusje gedaan, maar vertik het om het zelf te doen.
Daar laat ik lekker een professional voor komen. Vaak is het wel lastig om een goede te vinden, maar gelukkig heb ik er nu één.
Ik maak ook altijd een afspraak voor de volgende keer, maar dat is in jouw geval lastig als je met wisselende werktijden zit.
Indien het nodig is, dan is mijn smid er binnen een week.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-17 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:52

Die van mij komt ook altijd binnen een paar dagen als ik hem app.
SVRL vijlen is echt niet moeilijk.
Zodra de smid is geweest haal ik min 1 x per week even de vijl om de hoeven. Gewoon netjes de ronding blijven volgen
Hooguit een paar mm haal ik er dan af.
Melle heeft een platvoet en een stijlvoet voor. Dus stijlvoet doe ik zoveel mogelijk de verzenen vijlen en de platvoet de teen.
Zo houd ik ze toch redelijk gelijk.
ik heb toen van mijn hoefsmid een oude vijl gekregen die voor af en toe gebruik nog prima is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:04

Maar een randje afvijlen en ze op die manier 'gelijk' houden zegt toch meer iets (of eigenlijk alleen maar) over het esthetische beeld van de hoef?

Het ziet er 'gelijk' uit, maar er veranderd niets aan het binnenwerk van de hoef toch?

Tenminste dat zegt mijn smid tegen mij.
Ik vijl zelf ook weleens een randje of braampje weg, maar het heeft in mijn ogen niets met echt hoefonderhoud te maken.

Spatter jouw man is smid. Wat zegt hij hierover? Of waarschijnlijk kan jij er ook wel antwoord op geven?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:46

Solleke_Noah, hoe is het met de grote man? Herstelt hij goed van zijn breuk?
Chasey, hoe is het met Nick?

Super kvulden, leuk dat je lekker buiten hebt kunnen rijden!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:17

Selka schreef:
Solleke_Noah, hoe is het met de grote man? Herstelt hij goed van zijn breuk?
Chasey, hoe is het met Nick?

Super kvulden, leuk dat je lekker buiten hebt kunnen rijden!

Lief dat je het vraagt! Die is dolgelukkig dat hij weer terug in zijn kudde is :) (de middelste ;) ). Deze week is de dierenarts nog langsgeweest voor de laatste controle echo en alles zag er prima uit! Eindelijk alles achter de rug :D

Afbeelding

Chasey: voelt Nick zich alweer beter?

kvulden: heb al je verslagen van het oefenen met de trailer meegelezen, knap dat je het zo rustig aanpakt allemaal.

Hier vijl ik zelf de hoeven af en toe wel bij. Mijn hoefsmid is ook zo lastig te pakken te krijgen. Hij is wel erg goed dus dat neem 'k maar voor lief.

Hopelijk kan de nieuwe smid Macho zijn hoeven snel weer opknappen :)

Las nog iets over mestballen... hier zijn die altijd donker en vast (duidelijke ballen). De paarden staan op voordroog.

De boer die mijn hooi afdoet kwam vragen of hij moest kalken... beetje laat toch nu in het voorjaar, niet?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:22

Oh super fijn! Bij jou een bejaardentehuis of niet ? :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:25

Ja ben ook echt super blij dat hij terug is :D

Ehh een bejaardentehuis omdat ze allemaal lui zijn, of.. ? :P want oud zijn ze niet haha. Heb er eentje van 26 jaar, maar die stond buiten beeld hooi te eten. De rest is allemaal onder de 16 jaar :D

Ik geef toe dat ze er wel behoorlijk onelegant en scruffy bij liggen zo _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:26

[***], dat klopt, maar ik doe dit zelf in overleg met mijn smid omdat melle zulke ongelijke voeten heeft.
ik heb 'm jaren geleden gevraagd of het verstandig was om het zelf te doen en hij vond het een erg goed idee.
Ben er in de loop der jaren wel handig in geworden en hou de de andere 3 nu ook bij en ja ook de onderkant van de hoef.

Fijn dat het weer helemaal goed met hem gaat Solleke_noah.

Heeft iemand hier al een keer regen besteld >;) :roll: t is hier allemaal kurkdroog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:33

Hier maken de meesten ook gelijk een vervolg afspraak en die dat niet kunnen, weten dat hij op bepaalde dagen in hun hoek is dus als ze een week van te voren bellen worden ze netjes ingepland.
Al moet ik zeggen dat dat bellen steeds minder wordt, ik wordt geappt, JW wordt geappt en sommige sturen een berichtje via bokt :D
En komt hij al vaak op een stal dan is het natuurlijk makkelijk deze mensen ergens tussen /bij te zetten.

De hoeven lichtjes vijlen kan geen kwaad en voorkomt scheurtjes maar pas wel op dat je er niet teveel af haalt ( ja, dat gebeurd) of dat je stillekens aan scheef vijlt.

Solleke wat liggen ze lekker :z

Hier is het op het moment een spelletje dat als ik de honden uit laat in het bos, Tika naar de draad komt en de herder opjaagt, die daar vrolijk in mee doet en zo rennen ze naast de draad met elkaar mee, rent Tika de rijbak in naar voren en komt Nina mee doen.
Zo zijn ze 5 minuten aan het gek doen en dan heeft Tika er weer genoeg van.