Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:19

Ik heb het er ook net even over gehad en mijn boer zei precies hetzelfde; Waarom ze er uit gaan halen als je ze ook kunt afspuiten als ze erin liggen? Want de achterste helft is open ivm gierput eronder en dat is met hardhout dichtgemaakt, hij zei dat dit onverwoestbaar is en het water er juist mooi onder door weg kan. Dat het hardhout onverwoestbaar is is mij wel duidelijk, want die liggen hier ook in het looppad van het weiland, al jaren. Dus ik mag zijn hogedrukspuit gebruiken en dan toch de stallen schoonspuiten, scheelt wel een hoop gesjouw!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:22

Ja jaren alleen zand gehad maar ik heb nu al een tijd stoeptegels en vind het toch veel veel fijner. Zand bleven ze op plassen, ging stinken met uitmesten nam ik steeds zand mee waardoor het steeds dieper werd

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:24

Werkt leuk bij shetjes. Echter bij grote niet praktisch. Snel een vieze smeerboel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:26

Ik wil hier ook rubberen tegels, maar de plannen bij de buren zijn veranderd waardoor er twee tinkers blijven staan voorlopig ipv 1 en ik kan en ga niet voor 4 paarden zorgen dus ik hoop dat de plannen nog wat door kunnen gaan.

Zit hier wel met een dilemma. Heb 1 paard wat nu op gewicht is waar wel wat bij mag en 1 paard met flink overgewicht, en de wei is flink vet. Ze staan er nu elke dag een paar uur op afhankelijk van het fructaan maar ben erg bang dat ik straks een bevangen paard heb.
Ze apart zetten wil ik nog proberen maar de afrastering is niet zo super. Maaien gaat haast niet om verschillende redenen.

Wel een vrolijk gezicht, de hangbuik had ze al :+
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:34

Wij hebben er op stal een paar op zand gehad tijdens de verbouwing.
Ik vond het waardeloos, al was het na afloop wel makkelijk mesten :D hadden een grote machine voor gehuurd, en kon zo alles eruit scheppen zonder bang te zijn iets te slopen (vaak ligt er plastic onder bij tijdelijke stallen). Zat wel wat zand door de mest maar dat was makkelijk te mengen met de mest uit de gewone stal.

Ik wil in de stal achterin ook een goot maken zodat de pis weg kan. Tzt alleen kijken of ik dat in de greppel laat lopen of opvang, maar zou niet weten waar ik het dan vervolgens kwijt moet.

Hier beginnen ze ook al wat grasbuikjes te krijgen :D teken van voorjaar zullen we maar zeggen.

Vanmiddag alvast een stukje gemaaid, er stond weer veel boterbloem. Je kan wel precies zien wat de natte stukken zijn door de gele gloed.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:36

Ik heb ze overdag apart, de dikste krijgt strook begrazing, terwijl Tristan onbeperkt kan grazen.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:49

Zo ook weer evenbij gelezen, hoop dat het internet het nu blijft doen, dan loop ik niet weer 15 pagina's achter.
Veel verschillende onderwerpen voorbij zien komen, pyjama's bij paarden, heb geen pyama, wel Jallatte onder jurkjes.

Een heel mooie hond, die helaas is gaan hemelen |(

Veel vooral stevige paarden, met alle narigheid die daarbij kan komen kijken, gelukkig hier geen ervaring mee. Wel stevig paard, maar nog geen narigheid daarvan. Wel ander leed.
Mooie zelf gemaakte/ontworpen jurk

En prachtige rij foto's

Die heb ik ook met oortjes, of dochterlief.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

morgen heeft ze weer les op dd manege en later geef ik een ander meisje les op mijn pony.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:56

Gras ziet er idd goed "vet" uit.

Leuk ponylesjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:56

@hypos: dochter zit netjes.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:23

Ik heb ook rubberen tegels in stal. Op dichte beton vloer. In die vloer op elke hoek van een tegel een gat geboord de zandlaag in.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:44

Hier alleen klinkers en vandaag heeft de buurjongen alles leeggehaald. Morgen gaan we de stallen uitspuiten en schoonmaken en dan gaan de paarden er alleen nog met heel slecht weer in. :D De kippen waren helemaal in de war dat er geen vlas, zeik en keutels meer in lagen. :') Liepen echt een beetje ontheemd te tokken...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:12

Dan inderdaad eerst tegels en dan rubber. Lijkt me een goed plan.

Net even met Rosie op het erf geweest. De laatste keer was voor mijn vakantie. Phoe. Dit viel niet mee. Weinig blijven hangen van het volgen en vooral halt houden. Het ging voor de vakantie bijna als vanzelf, maar nu echt niet. Vooral als ze de andere kant op wil, dan de kant waar ik sta, is het moeilijk te corrigeren. Dus dat word weer lekker oefenen en me even weer inlezen, want wist op dat moment niet echt wat ik kon doen. Vast staan ging overigens wel heel goed.

Leasing Robe. Die heb ik nog niet. Hoe lang moet die zijn? Ik heb die nog nooit gehad. Altijd met het staltouw of de longen gewerkt. Maar bij Rosie is een leadingrobe wel handig denk ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:20

zapje denk niet dat Tika zo breed wordt, vond haar zelfs voor een fjord kruizing enorm breed gebouwd

DD ze had smalle schouders maar zonder dat voortuig en achterbroek was ik nooit blijven zitten, zo stijl gingen we bergop en af

fabster ze was enorm lief en makkelijk, helemaal niet dwars

zand in stal is echt goor, heb dat ooit ergens op pension gehad, jakkes

Hier de matten er ook nog nooit helemaal uitgehad maar ik rol ze wel op om er af en toe onder door te vegen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:41

Wij hebben nu zand op straatstenen. Dat werkt redelijk, omdat ze er alleen staan als ze dat zelf bedenken (niet zo vaak dus :D). Mest is lekker makkelijk eruit te vissen, urine stinkt wel als het niet snel droogt. Ik hark het laagje af en toe rond om het zand te laten drogen.

kvulden, mijn leadrope is 4,5 m. Een halstertouw vind ik te kort, een longeerlijn te lang. Ik werk tijdens grondwerk (en wandelen en fietsen / steppen) het liefst met een goed passend touwhalster en een leadrope.

Zo, zadel weer aangepast, iets bijgevuld. De zadelmaker vroeg waarom ik er even niet mee gereden had, want zo schokkend slecht lag het niet. Zekere voor het onzekere.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:53

Oh spatter!! Wat een leukerd!!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:57

Ik ben nog niet zo bekend met touwhalsters. Hoe weet je nou dat hij inderdaad goed past. En kun je ze aanpassen of zo. Dat koppie van Rosie groeit zo hard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 04:37

Snik..snik. Staan ergens in de buurt van Madrid stil.
Auto oververhit...koelvloeistof loopt leeg. Auto heet en slaat af.
ADAC gebeld. Nu wachten op de Spaanse wegenwacht.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:12

Wat ellendig, Anke!
Ik hoop dat jullie snel geholpen zijn en duim dat het mag meevallen met de auto.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 06:13

Nu ergens in een hotel.
Gauw paar uurtjes slapen

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:34

Afbeelding
Gisteravond naar het strand geweest, het was heerlijk.... Alsof we op vakantie waren

Hypos, welk strand was jij?

Og Anke .... Wat een gedoe, ik hoop dat jullie snel wil verder kunnen.
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 07-05-16 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:44

Oef Anke, wat een ellende. Maar komt vast goed. Voor je het weet, ben je weer thuis.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:59

Oh Anke, bleeeh! Succes!

Ik was mijn vriend kwijt vannacht. :+ Bleek een merrie van de buren aan het bevallen te zijn en hij had een appje gehad of ie even wilde komen helpen. :') Ik me rot gezocht met een slaaphoofd toen ik wakker werd.. :') Prachtig merrieveulen.. ze hebben allerlei mixjes en dit is een tinkermix met groninger. Er zijn er nog 3 op komst, een van een haflingermerrie en 2 andere tinkermixjes. Denk dat ie ze allemaal zelf wil houden, ze hebben veel ruimte maar de dochters zijn een beetje klaar met de paarden dus wellicht dat er ook wat weggaan.. pa vindt het nog zo leuk. :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:13

Schrok je niet, Kristelhans? Wel leuk, veulentjes...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:17

Jaaa, ik was echt in de war. Hij valt wel vaker op de bank in slaap en daar was ie niet... dus misschien een peukje buiten maar daar was ie ook niet. :') Toen even een fluitje buiten gedaan en meteen een pruttel hinnik uit de paddock van onze merrie en een 'jooeee' vanaf de overkant. :P Net het veulen even gezien vanuit de verte, echt een leuk ding!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:25

Bah Anke wat naar!.. Hopelijk valt het mee en kunnen jullie de weg naar huis vlot weer vervolgen.

Haha kristelhans wel herkenbaar om slaapdronken op zoek te zijn naar je partner ^^ Wel superleuk dat er een veulen is geboren, toevallig een foto? :)

Wauw monmaster wat heerlijk!

Hoe groot zijn jullie schuilstallen? Ik wil er een maken waar sowieso drie paarden van 1,50-1,65 in kunnen. Ik dacht aan balken van 5m die zijn 20,- ps en dan die halveren dan kosten de balken van 2,5m 10,- ps. Ze zijn 10x10 want wil wel dat het blijft staan als mijn dikke dodo er tegenaan gaat staan etc ^^

Qua plaats ben ik er ook nog niet geheel uit. Ik zou het of tussen de stallen en de rijbak op het linkerstuk plaatsen want daar ligt al een deel verharding waar ik op voer in de winter. In de zomer lopen ze op het land 24/7 en staat de winter paddock dicht. Dan zouden ze dus ook niet bij de schuilstal kunnen. Daarom dacht ik misschien aan de achterzijde van de rijbak. Daar staat het ongeveer op 1/3e van het land en kunnen ze er op twee stukken sowieso gebruik van maken. Het eerste en tweede land grenst daaraan. Landje 3 en land 4 zouden dan niet met de schuilstal kunnen ivm rust van de wei als ze daar af gaan. In de winter zouden ze dan niet bij de schuilstal kunnen omdat ze dan het land kapot lopen. Waar zouden jullie het neerzetten of hebben jullie nog nieuwe inzichten?
Afbeelding