Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:22

Heel fijn [***]! Ben benieuwd naar foto's!
Wat ik met Andor zijn sarcoiden moet aanvangen weet ik nog niet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:23

Moderatoropmerking:
Ik heb net een aantal berichten verwijderd die niet in dit topic horen. Graag alleen ontopic hier reageren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:27

@[***]: mooi breed stuk om in 1x te slepen, maar ik denk dat het nóg beter gaat als je er nog een betonpaal bij legt zodat je over de hele breedte dezelfde druk hebt.
De bak ligt er goed bij zo.
Fijn dat het met het sarcoidpaard goed gaan. Hij zal nog wel op de pijnstilling staan ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:35

Asvinia

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:37

Ik zal zeker even hoi zeggen Caily!

Dynamiek; Jeetje! Heftig zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:53

@[***] handig, die laddersleep! En mooie stek heb je! Wauw!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:50

Bah, altijd naar dat soort ongelukken.
Is er al bekend wat het letsel is ??

Ik had vanmiddag ook nog een beetje geluk (en toch ook wel een braaf paard)...
Ik zat ong 30 meter voor een pad naar rechts waar ik in wilde toen daar ineens in volle galop 2 koetsjes met iig de voorste een dubbelspan de bocht om kwamen richting mij. Paard was al wat 'wakker', maar toen had ze helemaal ogen op steeltjes... dus maar even gezwaaid of het wat langzamer kon.
Dat werd netjes gedaan en 20 meter achter me meteen weer in galop...
Daarna waren natuurlijk alle blaadjes eng en kraakten de bomen juist vanaf dat punt veel meer...
Maar we zijn weer veilig samen thuisgekomen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:54

dynamiek schreef:

Oei! Daar fietste ik wel eens met de pony's toen ze daar vlakbij stonden. Rondje om de Denkavit (veevoerfabrikant) was altijd een lekker stukje om ze even hun benen te laten strekken.

DD, ik verbaas me regelmatig over de snelheden van andere ruiters en menners in het bos, vooral bij kruisingen met andere paden. Mijn paard verbaast zich meestal mee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:01

Idd het zijn de kruisingen die voor de problemen zorgen... als ze hier op de tankbaan galopperen prima, dat is breed en overzichtelijk (als ze maar wel afremmen voor ze een andere ruiter passeren). Maar in het bos op smallere paden...
Ik was iig blij dat ik niet 25 meter verder liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:06

DubbelDun schreef:
@[***]: mooi breed stuk om in 1x te slepen, maar ik denk dat het nóg beter gaat als je er nog een betonpaal bij legt zodat je over de hele breedte dezelfde druk hebt.
Fijn dat het met het sarcoidpaard goed gaan. Hij zal nog wel op de pijnstilling staan ??

Jep! Nog een betonpaal zou ideaal zijn, maar die heb ik niet.....

Maaaaaaaar dan heb ik mijn man achter de hand, die verdeeld zijn gewicht over de hele breedte.

Safina, bedankt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:09

DubbelDun schreef:

Tot en met maandag op Metacam, daarna eventjes kijken hoe het gaat, maar zoals het nu gaat lijkt het daarna niet nodig. Hoop dat het zo voorspoedig blijft gaan.....

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:16

safina schreef:
Marters eten ratten en muizen. Misschien helpt dat? :D

Helaas soms ook de kabels van je auto haha.. Hier lopen ze ook rond, schrok me rot toen ik er 1 voor het eerst zag.. Ben er alleen nog niet achter of het een boom of steenmarter was.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:38

Zo dat was even flink bij lezen. Ik weet zo gauw niet eens wat te reageren. Maar dat is door anderen ook al goed gedaan.

Zo Rosie had vanmorgen even volle pret met Marinka. Marinka vloog zo hard door de bak. Met de oren in de nek. Pfff ik wilde bijna zeggen dat daar de bak stopt. Maar ja dat wist ze zelf ook. Rosie er achter aan. Toen ze bij Marinka was ging ze steigeren en in die houding ook nog omhoog springen. Wauw wat een mooi gezicht.

Ik heb van de beste Sint een mooi boek gekregen over het gedrag van paarden. Echt super. Alles mooi beschreven en in beeld gebracht met tekeningen. Super blij mee. Lekker lezen de komende tijd.

Als jullie de bak laten slepen door je paard. Hoe maak je de sleep dan vast aan je paard? Iemand misschien een foto?

Zie ik nu dat er offtopic berichten weg zijn gehaald? Blijkbaar heb ik die niet gezien. We praten hier toch altijd ontopic???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:43

Aan de strengen van het tuig. ik maakte van strotouwtjes een lus van een halve meter lang (vond het nooit nodig dat een pallet er strak achter lag eigenlijk) en had snelkoppelingen aan mijn strengen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:48

Ik deed een karabijn haak aan de strengen strop. Aan de karabijn een dik lang touw zodat de zweng niet te dicht op de hakken lag. Dan trek je nl de pallet of sleep omhoog. Zweng eraan en klaar. Ik zal ff zoeken of ik een foto heb.

Edit: alleen met slee ipv sleep hihi
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:04

Ik heb nog tuig bij mijn shet, maar weet eigenlijk niet of de zweng van de kar afkan.

Hier regend het alweer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:24

Hihi [***], waar is de man? :)) Maar resultaat ziet er super uit! Wij hebben hier wel trekker met weidesleep maar ik vind die trekker gevaarlijk, weidesleep te groot en de bak en mn paddock zijn ook niet zo makkelijk toegankelijk. Die ladder ziet er goed uit! Er ligt hier bij mn huurbaas langs de oprijlaan al zo lang ik hier woon een ladder in de berm dus die ga ik binnenkort maar eens jatten, nu nog even wat bedenken om erop te binden. Ik heb wel tegels maar dan moet er weer een frame onder. Mijn huurbaas heeft zoveel troep, ik kom vast wel wat tegen :D

Kyra is ook aangespannen beleerd, zonder oogkleppen. Lange lijnen heb ik toen ze jong was veel gedaan, dus dat pak ik denk ik over een paar dagen/weken weer op. Kan ze ook mooi de paddock, bak en weide slepen! Helaas voor de wagen durf ik niet omdat ik zelf vrij onervaren ben en de laatste keer ervoor behoorlijk mis is gegaan (lees van het erf zonder koetsier en twee straten verderop met wagen en al in greppel weer gevonden), dus daarvoor ga ik haar wegbrengen in de toekomst. Wil dan ook gelijk dat ze de kleppen leert voor het dubbelspan wat ze hopelijk ooit gaat vormen met Lola!

Fijn dat de sacroiden behandeling goed lijkt te gaan! Ik duim dat hij zonder metacam ook pijnvrij is!

Dat ongeluk ziet er niet fijn uit, idioten :n

DD jij gelukkig wat meer geluk gehad. Elkaar passeren en naderen doe je toch gewoon in stap :?

Regen?! Het zou hier tm vrijdag droog blijven!!

Mag ik nog even spammen? Ik had het zadel vorige week al gepast, maar nu dekje, bontjes en hoofdstel erbij! En dan kan je het natuurlijk niet laten ook even op te stappen! Op elke hand één rondje stap en één rondje draf, toen vond ik het weer genoeg. Superbraaf hoor, maar ze was er net 24 uur dus eerst lekker wennen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry hoor, ik ben net een overjarige penny :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:30

Lekker toch caily. ..rijkdom is dat!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:31

Paars staat goed. Voordeel van zwart, dan staan een hoop kleuren mooi :)

Net de meiden maar binnen gezet, want het regende. Dus er hangt nu in de hal een hele zware fleecedeken te drogen...
Overigens net ook een mug doodgeslagen die op de muur van de gang zat... in december nota bene.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:42

De buurman van een vriendin was net (jaja, in het donker) z'n gras aan het maaien. De natuur heeft niet door dat het december is. Het gras op het maisland naast onze paarden groeit ook vrolijk verder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:48

Hier groeit het gras niet meer, sterker nog... er komen allemaal gele plekken in ??
Aan het ontbreken van vocht zal het niet liggen :D
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken ??

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:53

Geel of een beetje oranjig (das geen woord)? Wij hebben 1 stukje wei waar dat ook zo is; dit stukje is afgegraasd en daarna weer aan het groeien gegaan. Zou het "roest" kunnen zijn?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:02

Mischien verzopen gras?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:08

karev schreef:
Mischien verzopen gras?

Arm gras :(:)
Bij ons lijkt me dat sterk. Onze graslongeerbak (15 x 15 m) is groen, de strook van 5 meter die langs twee zijdes ligt is geel. De stroken gras die daar weer naast liggen, zijn weer groen. Beetje vaag.
Als ik internet mag geloven is het kroonroest, wat vaker voorkomt bij schraal grasland en dan met name Engels raaigras.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:12

Volgens mij komen de gele plekken door het beetje vorst wat we af en toe hebben gehad.