Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:32

Muizen hebben we geen last van gelukkig dankzij twee overactieve stalkatten.
Tonnen nemen superveel ruimte in en daarmee blokkeer ik dan de hele stalgang. Veel tonnen vind ik ook niet netjes staan. Dus ik zoek iets compacters.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:34

Phoe dan weet ik het ook niet. Heb je een foto van waar het moet staan?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:37

Eventueel cam die buitenkussen-bakken?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:43

hoeveel zakken moet je kwijt Urielle ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:46

karev schreef:
Phoe dan weet ik het ook niet. Heb je een foto van waar het moet staan?

Een plaats waar nu drie zakken naast elkaar staan en dan twee achter elkaar.
Met vriezers en bakken zou ik dan genoeg scheidingswandjes erin moeten hebben.

Zes à zeven zakken. Ik haal gewoon als het bijna op is dus voorraad aanleggen hoeft niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:50

Je zou ook gewoon de zakken in de vriezer kunnen zetten. Dan hoef je geen schotjes ertussen te doen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:52

Ik heb ook 4 tonnen staan voor 1,5 paard. Muesli, luzerne, bietenpulp en seniorenslobber. Ik zou ook niet echt een goed alternatief weten. Of je zakken in zo'n dekenkist of zetten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:53

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:55

wij hebben grote houten kist staan waar 800 kg brok in kan
de voorkant is in 2 delen uitschuifbaar zodat je ook aan de brok kan as het bijna leeg is
en we kunnen er gewoon scheidingen inschuiven

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:55

Otte001: wij hebben het zelf gedaan.. Grondboor van 20€ gaan halen bij AVEVE en dan palen erin en dan koffieblikken er omgekeerd opzetten en dan laatste stukje erin kloppen ;) Viel best nog mee maar wel Maar dat was vriendje z'n job wel :P Ik was 'vasthouder' van dienst en hield er ook een lat tegen zodat we wisten hoe ver ze erin moesten ;)
De ogen erop vijzen en draad spannen deed ik dan weer ;) (beetje taken verdelen :P )
De man van wie we de andere weide hebben overgenomen heeft dat door Polen laten doen denk ik ;)

Haha, over strooien gesproken.. bij ons gaat er meestal 2 pakken van 20kg koolzaadstro in en elke week halen we heel de stal leeg ;)
We halen wel elke dag de mest eruit en de écht natte plekken en leggen alles weer netjes :)

Wel merk ik enorm veel verschil van paard tot paard hoe de stal erbij ligt.. ;) Ze hebben allemaal hun stal-, plas- en mestgewoontes en de ene is al wat vuiler dan de andere :P

Qua hooi voeren.. bij onze paarden is het heel handig.. Die geven zelf aan wnr het te veel is.. ;) Als we ze ook mr een klein beetje te veel geven ligt het doorheen heel de stal.. geven we ze 'genoeg' is alles netjes op.. Vriendje is nogal geneigd om te rap te denken: ik geef te weinig! :Y) maar dat vertaalt zich dan in hooi dat doorheen de mest ligt omdat ze het niet opeten :+ Dus heel handig! (ook omdat hij dan zélf ziet dat het écht te veel was ;) ) En ze staan echt zeker goed genoeg! :D Alledrie staan ze te blinken en mooi rond :) Dus hopelijk kunnen we dat houden zo ;) We zijn wel erg tevreden over de hooikwaliteit, dat moet ik wel zeggen. Verder krijgen ze elk 1 schep strucomix en 1 schep luzerne 2x per dag en grote porties hooi ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:57

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:58

Ik zou dan iets van bv 'tuinspullenbak' kopen en dan de zakken er naast elkaar, zo'n beetje de rand oprollen en zo erin.. Want vind het lastig aan een vrieskist ofzo dat je die niet helemaal kan leegkieperen.. Wij hebben gewoon van die tonnen staan maar vierkant zou wel praktischer zijn omdat die ronde zo 'slecht' schikken.. :(

Aan diegene met hooinetten e.d... deden het vroeger bij mijn vorige paard ook maar vriendje is altijd bang dat ze erin vast geraken ofzo.. hoe zijn jullie ervaringen ermee? Wij geven nu het hooi op de grond (keren altijd de koolzaadstro wat naar achter en dan leggen we het hooi vooraan op de grond.. is altijd wel netjes op enzo! :) )

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:59

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:03

Ik breek nog een keertje in :+
Wij hebben zo'n eigengemaakte voerkist alleen de ratten/muizen maken gaten in het hout, dus misschien een idee om ijzeren plaatjes over de kantjes zetten ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:15

Wij hebben gewoon zo'n vriezer staan met de volledige zakken erin. Zo'n tafelmodel met de klep aan de bovenkant. Bevalt goed moet ik zeggen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:17

Ik heb de netten ruim vd grond hangen, met fijnemazen, max 3 cm maas en heb de dekensluitingen met de clipjes naar binnen toe. Heb nog nooit 1 vast gehad in de netten. Heb ze ook niet op beslag.

idd vriezer hoeven geen schotten in. Zet je zo de zakken in. Maar dan heb je ipv zakken voer, een lelijke vrieskist staan ;(

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:19

Vrieskist beetje pimpen dan maar? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:23

Ik heb mijn voer binnen staan, dus geen last van muizen. Maar als het buiten zou staan zou ik ook voor een vrieskist gaan.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:27

Bij ons staat het in onze 'container' die ingericht is als 'zadelkamer' zeg maar.. (nu ja, zadels en materialen van waarde liggen thuis hoor ;) er hangen wat halsters, er staan poetsbakjes en bakken met een paar dekjes, zweetdekens,... stal gerief ligt er , de voertonnen staan er,...)
Maar met de tonnen nog nooit last gehad van muizen..

In de stallen en rondom wel veel muizen en ratten (een beek erachter) maar met wat vallen af en toe houden we het heel goed onder controle eigenlijk! (zielig voor de beestjes maar dan moeten ze maar een andere woonplaats zoeken.. :o )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:31

Wat gaan jullie snel. Ik las hier de tip om het paard met stofallergie op hennep te zetten. Daar ben ik ook info over aan het zoeken en wie het hier in de buurt verdeelt.

Urielle, ik heb bakken van Ikea. Die staan in een kast boven elkaar. Zal morgen eens een foto maken. Ik vind het super netjes. Er gaat 15 kg in maar ik heb het kleinere formaat bak. Er bestaat ook nog een grotere.

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10255897/

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:33

Wij hebben gewoon voertonnen, eerder ook het voer in een kliko gehad, leuk tot ie bijna leeg is :+ dan (voorlopig) maar lelijke voertonnen. We hebben helaas veel last (gehad) van ratten en muizen, nu alles netjes in tonnen kisten en kasten is opgeborgen is de overlast gelukkig wat minder

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:39

Mijn man heeft van betonplex een voerkist gemaakt met 5 vakken precies op de maat wat we kwijt konden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:50

Zo hé dat word eens eventjes goed aangepakt daar bij Michelle! Drainage, puin storten... Daar ga je vast veel plezier van hebben. :D

Ik had een paar weken terug ineens het idee om de stal van de pony eens flink op te strooien. Het regende al een paar dagen, en zij is haar hele leven gewend geweest om s'nachts op stal te gaan. Bij vies weer gaat ze er ook echt heel demonstratief in staan. :')
Dus pony kniehoog in het stro gezet. Dat was even leuk toen ze er in ging rollen, maar de volgende dag had ik al spijt als haren op m'n hoofd. Er staan overdag ook een aantal shetlanders bij, en zo werd het stro dus gewoon als wc gebruikt verdorie.
Toen dacht ik, ik ben eigenlijk wel gek ook, ze hebben naast de sloot een hoog stuk zand ter grote van 4 normale paardenboxen waar ze altijd droog (vochtig maar nooit plassen) kunnen liggen.
Dus nu bekijkt de pony het maar.... :Y)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:25

Echt een top idee van die voerbak!! :D Heb het alvast doorgemaild! O:)

Haha onze veulens zijn echte seuten... ze staan heel vaak in hun stal! :Y)
Maar anderzijds vind je ze dan soms weer buiten liggend in het natte gras laat op de avond dus echt een logica is er niet :? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:39

Wij hebben 3 katten, 1 kerkuil en geen muizen :)

Ik heb een diepvrieskist en een container voorbde losse zakken