Mijn situatie: 2 paarden aan huis, één 3,5-jarige waar ik (bijna) altijd hulp mee heb wat betreft rijden en een Fjord met een auto-immuunziekte. Dat betekent dat hij niet zonder medicatie (Prednison) kan. Delen door twee is in mijn geval dus niet helemaal reëel. Met het jonkie les ik veel, ga ik naar concours, enzovoort, maar de Fjord krijgt medicatie, speciaal voer, enzovoort.
Voor degene die het interessant vinden waar het geld aan uit is gegeven: hoge bedragen van benodigdheden paard is vanwege nieuwe Rambo dekens gekocht voor de 3,5-jarige en een stel halsters die hij gesloopt had. Benodigdheden in en om stal waren een opstapblok, een ketting voor de poetsplaats en een mestschep voor in de trailer. Inschrijfgeld is voor Jonge Paarden Competitie. Lessen overig zijn grondwerk lessen voor het trailerladen van de 3,5-jarige. En tot overige kosten heb ik Rondje Instructie van de KNHS gerekend (2 verschillende) die ik doe vanwege het hebben van een jong paard (Jonge Paarden Trainen en Trainen met Hartslagmeter). Benzine die ik kwijt ben om naar clubles te gaan, naar concours te gaan, et cetera heb ik niet meegerekend.
Door het Excel bestand krijg ik steeds beter inzicht in wat ik kwijt ben aan de paarden. Ik wist dat ik veel geld iedere maand er naar toe bracht, maar het is wel echt schrikbarend... Hopelijk komt daar aankomende maand(en) wat verandering in.