Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:04

Denk dat je paard ook wel in de hit moet passen hoor.
Hoor genoeg verhalen van paarden die niet bij de voerstations mogen omdat de paarden hoger in rang de boel bewaken.
Ben er zelf nog nooit geweest dus zou het niet weten.
Vind het opzich wel een ideaal systeem.

Maar zou toch liever een paddockparadise hier in de buurt willen hebben hoor.

Helaas ben ik niet in het bezit van een auto en moet ik het echt van stallen hier in de omgeving hebben.
Meer richting breda etc gaat voor mij dus niet lukken.

Genoeg stallen hier in de buurt, maar weinig mogelijkheden.

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:12

Mijn verzorgpaad staat voorlopig ook 24/7 op stal, vanwege mok. Ze word wel elke dag gelongeerd of gereden en wanneer het land weer droger is kan ze weer langzaam aan op t land.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:49

mavantos schreef:
Citaat:
@mavantos: wat vindt jij van de situatie van jouw paard? Wil je niet anders of kan je niet anders? Op wat voor manier komt jouw paard wel uit stal?

Ik zou heel graag iets anders willen, ik wil mijn paarden niet 24/7 buiten. Maar als ze in de ochtend naar buiten gaan en rond een uur of 6 naar binnen in gescheiden delen of met maar een shetje erbij ofzoiets dergelijks. Ik wil niet dat ze het risico lopen om in 10en geslagen te worden. Ik gun ze alles buiten, maar hier in de buurt is het óf je kan in een goede binnenbak rijden zonder weidegang óf je hebt een matige buitenbak (zonder een goede bodem) en een weide erbij. Ik woon aan de kust in de randstad (westland) en je hebt hier weinig mogelijkheden. Ik start nu Z2 en het is gewoon nodig om een goede berijdbare bodem te hebben en dat ik echt iedere dag zou kunnen rijden. Als ik een dag voor de wedstrijd niet even kan rijden omdat de bak onder water staat, dan hoef ik niet te gaan starten en mijn doel is om zo hoog mogelijk te gaan rijden in de sport (zolang het leuk blijft!). En ik heb met school e.d. geen tijd genoeg om iedere dag 2 stallen uit te mesten en zelf een aantal keer per week te voeren. Ik zou dolgraag mijn paard dagdelen naar buiten hebben met een klein pony maatje, maar ik wil ook een goede berijdbare bak.

Dat probleem begrijp ik. Daar moet je hier regii Amsterdam ook altijd tussen kiezen. Terwijl het allebei belangrijk is voor je paard. Ik heb nu gelukkig wel de combinatie, maar het is een drama hier

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:26

Brendaaaa schreef:
Ik hoor heel veel negatieve berichten over de hit actief in Rhoon.......

Ow echt?!
Het is bij mij om de hoek en ga er nogal eens kijken....
Ziet er altijd keurig uit en de paarden (zowel in de hit als gewoon op stal) staan er goed bij.
Hoewel ik de paarden (een aantal) in de hit wel behoorlijk rond vond....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 06:07

Brendaaaa schreef:
_KaWi_ schreef:
Maar het principe paddock met voer schijnen ze hier niet te kennen.
Ik hoef mijn paard echt niet op de wei hier in de winter.
Daar is de grond gewoon niet goed genoeg voor hier, een natte bende.

Maar waarom kan je hier in de omgeving niet gewoon stallen vinden met wat paddocks en hooiruiven waar de paarden 's ochtends in worden gezet en aan het eind van de middag weer binnen.

Alleen paddocks waar je ze zelf los kan gooien en mag staan wachten omdat je je paard toch wel graag buiten wilt hebben.

Ik sta nu op een stal waar hij gelukkig een paar uurtjes buiten wordt gezet en met wat stalgenootjes dingen geregeld heb waardoor hij toch wel 5 uurtjes buiten komt op een dag.
Maar wat voel ik me vaak schuldig zeg als het weide seizoen weer voorbij is.

En dan sta ik nog op een stal waar ze erg vroeg de wei op mogen en pas laat in het jaar eraf gaan. En ook met vorst de wei nog op mogen.

Nou inderdaad!! Dat bedoel ik dus; mensen roepen hier maar dat het zielig is voor paarden om altijd op stal te staan, maar ik hoor echt niemand uit mijn omgeving die het voor elkaar heeft dat zn paard de hele dag buiten staat in de winter! Ooook niet op een paddock. Dus ik wacht nog steeds op een naam van een stal waar dat hier in de omgeving geregeld is.

Offtopic, ik sta op een stal in Oostvoorne waar ik dit heb ;)
Hele jaar door weidegang, zolang het weer het toe laat 24/7 en anders 's nachts op stal. Ruime boxen met buitenluik. Inclusief mesten, voeren, binnen/buitenzetten, dekens wisselen, medicijnen geven e.d. Goed berijdbare en verlichte buitenbak.
Wordt zelfs in de winter hooi gegeven op de wei om te zorgen dat ze niet teveel zand binnenkrijgen. Ik prijs me ook érg gelukkig met deze stal!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:47

_KaWi_ schreef:
Maar het principe paddock met voer schijnen ze hier niet te kennen.
Ik hoef mijn paard echt niet op de wei hier in de winter.
Daar is de grond gewoon niet goed genoeg voor hier, een natte bende.

Maar waarom kan je hier in de omgeving niet gewoon stallen vinden met wat paddocks en hooiruiven waar de paarden 's ochtends in worden gezet en aan het eind van de middag weer binnen.

Alleen paddocks waar je ze zelf los kan gooien en mag staan wachten omdat je je paard toch wel graag buiten wilt hebben.

Ik sta nu op een stal waar hij gelukkig een paar uurtjes buiten wordt gezet en met wat stalgenootjes dingen geregeld heb waardoor hij toch wel 5 uurtjes buiten komt op een dag.
Maar wat voel ik me vaak schuldig zeg als het weide seizoen weer voorbij is.

En dan sta ik nog op een stal waar ze erg vroeg de wei op mogen en pas laat in het jaar eraf gaan. En ook met vorst de wei nog op mogen.

Nou inderdaad!! Dat bedoel ik dus; mensen roepen hier maar dat het zielig is voor paarden om altijd op stal te staan, maar ik hoor echt niemand uit mijn omgeving die het voor elkaar heeft dat zn paard de hele dag buiten staat in de winter! Ooook niet op een paddock. Dus ik wacht nog steeds op een naam van een stal waar dat hier in de omgeving geregeld is.[/quote]

Hele jaar door weidegang, zolang het weer het toe laat 24/7 en anders 's nachts op stal. Ruime boxen met buitenluik. Inclusief mesten, voeren, binnen/buitenzetten, dekens wisselen, medicijnen geven e.d. Goed berijdbare en verlichte buitenbak.
Wordt zelfs in de winter hooi gegeven op de wei om te zorgen dat ze niet teveel zand binnenkrijgen. Ik prijs me ook érg gelukkig met deze stal![/quote]

Klinkt geweldig !
Maar jullie staan vast vol en omdat het een super plek is zullen er ook weinig mensen vertrekken en is er een wachtlijst ??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:10

Hit actief is iets waar ik zelf nooit voor zou kiezen.
Sta er gewoon niet achter en vind het niet bij mij passen.

Had mijn merrie gister in de paddock ging mijn oudje rijden na anderhalf uur was zij aan de beurt.... Ik roep haar ze draait om en vliegt door draad naar me toe ;( flinke striemen op haar borst.
Zo leuk vond ze het.

Mijn paarden komen 2x daags buiten en is nog kort volgens maatstaven van bokt.
Maar als we realistisch zijn, er zijn aanzienlijk meer stapaarden dan paarden die meer dan 4 uur per dag buitenkomen.
Dus de situatie zal nooit veranderen, maar de paarden hebben we stukken beter dan ruim 20 jaar geleden.
Sommige stapaarden hebben het niet slechter dan bepaalde paddockpaarden.

Ik kan mijn eigen situatie niet veranderen op dit moment, in deze omgeving. En heb 2 hele verschillende paarden en met beide moet er rekening worden gehouden. Dus beide leveren ze in.
En ik rijd met een doel dus bepaalde sportkwaliteiten vind ik belangrijk om mijn paarden gezond te houden zo is bv een solarium echt een must. (daardoor loopt mijn 31 jarige nog onder zadel)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:03

iedergeval gaan paarden die overdag in een paddock staan en s'nachts op stal niet dood aan de atypische myopathie :7

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:26

geerke schreef:
iedergeval gaan paarden die overdag in een paddock staan en s'nachts op stal niet dood aan de atypische myopathie :7

Die atypische myopathie wordt schijnbaar veroorzaakt door het eten van de bladeren en zaden van de esdoorn. Niet zozeer door het buiten staan op zich. Vind ik toch weer een absurde reden om je paarden dan maar niet op de wei te laten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:06

geerke schreef:

:D

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:17

Mijn paard staat op een pensionstal en gaat in de zomer (ivm dazen in Brabant) 's nachts buiten en overdag op stal. Nu staat hij elke dag behalve zondag uurtje of 5 buiten. In het voorjaar richting zomer een uurtje of 14. Prima zo hoor.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:20

Karin_deB schreef:
Brendaaaa schreef:

Wordt zelfs in de winter hooi gegeven op de wei om te zorgen dat ze niet teveel zand binnenkrijgen. Ik prijs me ook érg gelukkig met deze stal!

Hoe heet die stal?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:42

geerke schreef:

Ja, tenzij er een esdoorn bij je paddock staat....... Duh!

Nog een (net zo domme) opmerking : paarden die de hele dag op stal staan kunnen ook niet dood gaan aan zandkoliek...... Duh!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:20

criollo_yess schreef:
geerke schreef:

Ja, tenzij er een esdoorn bij je paddock staat....... Duh!

Nog een (net zo domme) opmerking : paarden die de hele dag op stal staan kunnen ook niet dood gaan aan zandkoliek...... Duh!

Klopt en de kans dat ze mishandeld/misbruikt worden is denk ik ook kleiner op een stal met toezicht dan ergens in een weiland.....

Ieder voordeel heb zijn nadeel :9

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:23

niet altijd....er is een paard vermoord in zijn stal.. |(

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:32

@geerke, ik las het
Schreef ook dat de kans kleiner is.
Lijkt wel of deze mafkees wil zeggen dat paarden nergens veilig zijn
Bahbah wordt er gewoon naar van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:50

Technisch gezien niet in de stal, is een stal die gewoon altijd open staat als schuilstal .. Maar niet dat dat wat zegt, daarnaast zijn wel gewoon dichte stallen en daar kunnen ze er ook gewoon aan als ze willen ... Dus "op stal" zegt niks ... Op stal langs een huis in een extra afgesloten gebouw is alweer wat anders ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:46

Wat een ongelofelijke kinderachtige dooddoeners, komen er weer langs!
Een paard hoort gewoon niet te lang in een stal. Punt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:50

Bij mij is het mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn pony op de wei te zetten. Kom ik niet, gaat hij niet naar buiten.
Maar nu is het wel zo dat ik mijn pony aan sommigen mensen durf toe te vertrouwen om hem op de wei te zetten, bijv. met zn speelmaatjes.
Hij komt dus alsnog iedere dag meerdere uren buiten. Vind het jammer dat het niet meer is, maar hij mist het niet heb ik het gevoel.

Hij is erg blij als hij buiten komt, rent wat rond en speelt wat, maar daarna staat hij uren bij het hek te wachten tot ik hem weer kom halen en dan loopt hij even hard uit de wei als erin.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:19

[***] schreef:
Technisch gezien niet in de stal, is een stal die gewoon altijd open staat als schuilstal .. Maar niet dat dat wat zegt, daarnaast zijn wel gewoon dichte stallen en daar kunnen ze er ook gewoon aan als ze willen ... Dus "op stal" zegt niks ... Op stal langs een huis in een extra afgesloten gebouw is alweer wat anders ;)

Daarom stond er 'met toezicht' ;)
In de gebieden met veel ruimte en veel weilanden waar mensen niet zo dicht op elkaar wonen is er minder toezicht (lijkt mij) dan in de altijd drukke randstad waar mensen hutjemutje (vaak in flats) dicht op elkaar wonen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:33

Twiggy2008 schreef:

vind ik ook...maar wat is lang?
Als ik nu op mijn beeldscherm kijk van de camera in de stal zie ik mijn oude paard van 27 heerlijk languit liggen.Op een dik droog strobed.Zonder wind.
De stal is wel open.Wat frisse lucht betreft.
Die van mij komen er gewoon overdag uit.Fries pas na 9 uur vanwege de mugjes en die gaat weer naar binnen om half 5.
Ze staan dus best lang op stal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:44

geerke schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als ik nu op mijn beeldscherm kijk van de camera in de stal zie ik mijn oude paard van 27 heerlijk languit liggen.Op een dik droog strobed.Zonder wind.
Die van mij komen er gewoon overdag uit.Fries pas na 9 uur vanwege de mugjes en die gaat weer naar binnen om half 5.

Vind ook de soort stal nogal een verschil maken (niet alleen de maat), buitenstal (met permanent uitzicht naar buiten en altijd frisse lucht en daglicht), of binnenstal achter tralies, staan ze naast een paard die ze leuk vinden of staan ze er naast een waar ze steeds mot mee hebben waardoor ze in de tralies gaan hangen enzo, staan ze op stro waardoor ze altijd wat te knagen hebben of op vlas of zaagsel.
Meer buiten is beter maar ook in een stal heb je slechte en betere oplossingen.
Ik gaf eerder al aan, het houden van een paard is een zeer tijd- en geldrovende hobby.
Je doet dat niet als je niet het beste voor hebt met die dieren anders kies je voor wielrennen ofzo, dan kun je ook rijden maar dan op een stalen ros
Ik ben er van overtuigd dat de meesten van ons hun best doen binnen hun kunnen en ook dat een deel van ons vind dat het nog beter moet kunnen en daar uiteindelijk ook naar streven.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:33

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn paard na de stalverhuizing wel minder buiten staat. Ik moet haar elke dag zelf buiten/binnen zetten en beschik alleen over een fiets en het is een behoorlijk stukje fietsen. Ik probeer haar er elke dag zoveel mogelijk buiten te hebben. Het is wel zo dat ze een box heeft met zo'n voederdeur (?) waardoor ze lekker met het hoofdje naar buiten kan en snuffelen met andere paarden. EN, niet onbelangrijk, heeft ze VOLLEDIG onbeperkt hooi te eten. Ze staat al die uren op stal dus heerlijk hooi te eten. Omdat ze onbeperkt op stal heeft staat ze ook bij het hek wanneer ze weer naar binnen mag. Redn dat ze nu wat vaker binnen staat is omdat de landen toch wel wat te nat zijn en ze last van mok heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:36

Rare mensen zijn er altijd in de zomer van 2011 hadden mijn pony en ander pony zelfde wond in spiegelbeeld net onder de borstkas, alsof iemand met een mes had lopen snijden.

Overdag gebeurd, blijft raar.... Daarom zou ik sowieso nooit ergens willen staan zonder toezicht of s'nachts alleen op de weide.

Nens77 klopt type stalling is ook heel fijn, bedoel stel je paard komt 8 uur buiten in een natte paddock, gaat vervolgens in een lage donker stal met tralies.
Welk paard heeft dan meer paardwaardig leven.
Paard met goede ventilatie stal die er 1-3 uurtjes uitkomt, schoon bedje, kwaliteitvoer voldoende ruwvoer
Of paard 8 uur buiten paddock, lage donker tralie-stal

Of jawel hier is een boertje die gooit alles in de paddock op die stal staat het type mooi weer ruiter en tokkies.... Mensen komen gerust 3 weken niet, paard komt elke dag buiten krijgt 2x ruwvoer, slechte krachtvoer ( tegelijk) mesten moet jezelf doen..... Niemand vind raar daar als je paard op berg stront staat.
Stallen zijn donker, en oud en vochtig.....
Bakken zijn reden om gratis blessures te krijgen

Waar doe je goed aan :D
Ik zeg heb je een stapaarden zoek dan een goede stal, maak het op andere punten beter voor je paard.
Moet je 30 euro meer betalen voor een luikje .....doen
Meer betalen voor extra hooi beurt .....doen.

Betaal maar iets meer voor een stalling als je geen weidegang kan bieden voor paard.... Zoek dan goede stalling en niet bij bartje, jantje,markje voor 30 euro minder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 05:41

geerke schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als mijn paard 27 is, zijn we in een andere fase, dus dat zien we tegen die tijd wel weer. Met een beetje geluk heb ik hem dan ook lekker aan huis. :)
Voor mijn paard is een hele nacht op stal te lang. Daarom mag hij altijd zelf kiezen. Hij loopt vanuit de stal zo de paddock in met zijn Haflingervriendin. En weer terug. De wei is nu helaas echt te nat, dus daar staan ze sinds gisteren niet meer op. Er woont iemand op ons gehuurde land met schuilstallen, we hebben ook attente buren, die altijd een oogje in het zeil houden, en we hebben er ook een groot hek voor zitten. Vanaf de weg kom je er niet zomaar. Ik zou persoonlijk mijn paard ook niet aan de openbare weg willen hebben, dus daar let ik ook altijd op.