Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:08

bij ons staan ze zomer en winter 24/7 buiten
ja het land wordt vertrapt als het te klein is maar op 4,5 hec hebben ze ruimte genoeg
vanaf april zetten we een deel af zodat het gras kan groeien en daarna is het een kwestie van verweiden
natuurlijk krijgen ze bijgevoerd en houden we goed in de gaten dat ze geen mok of zo krijgen
nadeel is dat andere mensen het vaak zielig vinden en er vanuit gaan dat je niet bijvoerd omdat je niet zelf 24/7 aanwezig bent dreigen met dierenbescherming omdat het gras kort is enz
daar kan ik zo moe van worden

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:36

Hier de luxe dat de paardjes ( mini's ) aan huis staan. Ze gaan om 8:00 a 8:30 naar buiten en om 22:30 a 23:00 weer naar binnen. Ze staan op een grote redelijk kale weide waar nog wat te knabbelen staat, op stal krijgen ze hooi en muexli.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:41

Hier ook 24/7 op 2 hectare land.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:40

geetje1 schreef:
bij ons staan ze zomer en winter 24/7 buiten
ja het land wordt vertrapt als het te klein is maar op 4,5 hec hebben ze ruimte genoeg
vanaf april zetten we een deel af zodat het gras kan groeien en daarna is het een kwestie van verweiden
natuurlijk krijgen ze bijgevoerd en houden we goed in de gaten dat ze geen mok of zo krijgen
nadeel is dat andere mensen het vaak zielig vinden en er vanuit gaan dat je niet bijvoerd omdat je niet zelf 24/7 aanwezig bent dreigen met dierenbescherming omdat het gras kort is enz
daar kan ik zo moe van worden

Wat irritant dat mensen zo denken. Heerlijk dat je paarden (hoeveel? ) altijd op het land kunnen staan! Lekker de ruimte! Hebben ze wel iets van een schuilstal?

geetje1

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:42

er staan er nu 12 op 4,5 hec ,daarnaast hebben we nog een deel van 4 hec waar ze in april opgaan zodat het andere land kan herstellen , daar staat een schuilstal op maar de paarden staan er nooit in
als het regent of waait gaan ze met de kont in de wind staan maar schuilen doen ze niet ,heb dat ding dus eigenlijk voor niets staan
de DA is blij dat we ze op schraal land hebben staan en gewoon bijvoeren onze shets die er bij staan zijn nog nooit hoefbevangen geweest en dat vind de DA natuurlijk fijn

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:53

[quote="ElfiL92"]Ja maar als paarden in groepjes staat kun je niet altijd hooi voeren op de wei. Dan ontstaan er soms vechtpartijen en dat wordt bij ons op stal voorkomen.

die vechtpartijen hebben te maken met rangorde
bij ons staan er nu 12 en de hoogste in rang eten eerst en jagen de lagere weg
ze moeten op hun beurt wachten
helaas roepen de leken die dat zien dat ze vechten omdat ze te weinig krijgen
al zet ik een baal van 500 kilo in 1x er in dan is het nog vechten tussen de hogere en de lagere
na 1 of 2x "vechten" (is het nog geen eens)weten de paarden precies wie waar en wanneer aan de beurt is en dan is het over

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:10

Ja, dat er 'gevochten' wordt is gewoon logisch. En het zal heus niet altijd en in elke groep gebeuren, maar het gebeurt wel. Gebeurt bij elk dierenras en is gewoon de natuur.
Bij ons op stal willen ze dat gewoon niet (nogmaals, waar ik gelukkig mee ben). Vandaar wordt er niet gevoerd op de wei.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:13

Hier ook strijdt om het hooi hoor, bij het enig paard blijft het bij boos kijken, de andere slaat ook. En weer een ander staan gezellig naast elkaar te eten. De twee dames hebben elk hun eigen net en af en toe doen ze stoelendans. Maar ik zou ook wat minder happig zijn op bijvoeren binnen een grote groep.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:08

wij verspreiden het hooi dan ook , we leggen 2 lange lijnen neer
wat je ziet is dat de "hogere"de ene lijn pakken en de "lagere"de andere lijn
over het algemeen gaat het prima , als ze 24/7 buiten staan moet je wel bijvoeren
maar als ik de hele baal er in zet dan moeten ze met alle er omheen staan en heb je meer problemen onderling dan dat ik een lijn neer leg

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:10

Daarom moet je bij groepen ook meer voerplekken maken en niet maar 1 grote baal neerzetten. Bij ons vormen zich ook vanzelf groepjes die samen uit 1 hoop kunnen eten en af en toe schuiven ze een hoop op.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:16

Hier zijn 4 voerplaatsen voor 9 paarden. Bij de andere groep 5 plekken voor 10 paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:53

[quote="geetje1

die vechtpartijen hebben te maken met rangorde
bij ons staan er nu 12 en de hoogste in rang eten eerst en jagen de lagere weg
ze moeten op hun beurt wachten
helaas roepen de leken die dat zien dat ze vechten omdat ze te weinig krijgen
al zet ik een baal van 500 kilo in 1x er in dan is het nog vechten tussen de hogere en de lagere
na 1 of 2x "vechten" (is het nog geen eens)weten de paarden precies wie waar en wanneer aan de beurt is en dan is het over[/quote]

Bij ons staan nu drie paarden bij elkaar in de paddock. De drie jarige merrie is de baas. Zij tolereert vaak de vijf jarige ruin (samen uit één net eten) maar als hij te vrijpostig wordt krijgt hij klappen. Mijn achttien jarige merrie is laagste in de rangorde. Als zij aan het eten is en één van de anderen komt eraan loopt ze direct weg. Zij krijgt daardoor nooit klappen. Ze begrijpen elkaar ook wel zonder echt te hoeven "vechten", alleen de ruin heeft soms een beetje een bord voor zijn kop. Maar ook weer niet zo dat hij zware verwondingen oploopt.
Ik vind het wel eens sneu als mijn paard net wil gaan drinken en hopla ze moet weer aan de kant, maar ik weet ook dat het voor haar gewoon een gegeven is en dat ze er niet onder lijdt. Op mijn vorige stal was dit wel zo, daar kreeg ze geen hap te eten. Dat was dus geen goed samengestelde kudde.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:25

Wij helaas niet ... Maar 1 à 2 uur, in de zomer wel 4 uur maar ook niet elke dag. :n
De reden: Te weinig weiden voor het aantal paarden en weinig mensen willen paarden bij elkaar in de wei zetten, alleen naast elkaar (weiden zijn ook erg klein).

Daarom gaan wij over 2 weken verhuizen, naar een stal waar de paarden in de zomer de hele dag en nacht op de wei mogen staan en in de winter de hele dag en 's avonds en 's nachts binnen. :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:51

Goede zet!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:16

Paarden staan hier al weer steeds langer buiten. Zeker de afgelopen dagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:16

Wij hebben ze afgelopen week ook om 5 uur nog een keer extra buiten hooi gevoerd en dan pas tussen 7 en half 8 binnen gehaald met dat prachtige weer.
Nu het iets minder is gaan ze meestal rond 6 uur naar binnen, maar zo gauw het weer zo mooi is blijven ze weer langer, en als de klok om is kan dat helemaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:22

Paardlief staat alweer een week dag en nacht buiten :):) Hoop dat ze de wind nu ook gaat trekken. Zo even kijken hoe ze er bij staat, ze wordt zo snel boos als het waait :+

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:07

Als wij op de weide gaan bijvoeren. En we hebben 12 paarden staan dan hebben we 15 voerplekken verdeeld over de weide. Geen gevecht om eten. De ruinen staan wel gescheiden van de merries.

EdisonvdZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:45

Voor mijn oude paardjes had ik een wij met een hele grote schuilstal die altijd open was, zo konde ze naar binnen en buiten wanneer ze wilde. Ze gingen juist met zn alle naar buiten in de stromende regen, en bij hitte pas naar binnen. Dus ik zeg, bij regen gewoon de wei op! Het zijn en blijven nog altijd paarden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:33

Tancreda4 schreef:
Paardlief staat alweer een week dag en nacht buiten :):) Hoop dat ze de wind nu ook gaat trekken. Zo even kijken hoe ze er bij staat, ze wordt zo snel boos als het waait :+

Wat toevallig. Hier ook zo. Heerlijk weer. Te goed om ze op stal te zetten.
Paarden zijn alleen wel enorm druk of dat nu door het weer of het gras komt geen idee.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:02

wij hebben ze overdag op de wei, van 10 tot 18 ongeveer (kan per dag verschillen). Dan halen we ze naar huis en kunnen ze kiezen: ze hebben twee boxen ter beschikking die open staan, ervoor is nog een overdekt stuk, dan een stukje verhard en van daaruit kunnen ze naar de uitloop van 15 bij 30 meter. De wei waar ze nu staan, heeft weinig schuilmogelijkheid. Op de andere wei staan wat bomen en dergelijke. Dat is van de zomer veel fijner, kunnen ze in de schaduw. Daar blijven ze dan ook dag en nacht.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:57

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:16

Galaxyfizzy, klinkt als een perfecte stal! Waar is het? Ook een goede rijbak en uitrijmogelijkheden?

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:24

Onze paardjes staan 24/7 buiten met de mogelijkheid tot het staan in een mega schuilstal. (4 bij 8). Overdag op het gras afgelopen winter was het wel heeeeeeel erg nat maar ze hadden wel veel beweging en konden lekker scharrelen. 's Nachts terug op een droger stuk met die mega schuilstal waar 4 hooinetten hangen voor drie paarden en 's morgens krijgen ze 3 kratten hooi en dan gaat het draadje open naar het gras. In de zomer blijft het draadje open en kunnen ze op het gras blijven. (dit gaat wel met een opschuifdraadje). Wij staan in de randstad met heel goede uitrij mogelijkheden. Tja soms heb je gewoon geluk en loop je tegen een leuke plek aan :).

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:50

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt