[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:42

Amalarab schreef:
Ja maak nu eens iets dat maar 1x p 24 u gevuld hoeft te worden en dan aub geen scherpe hoeken en randen

Nou hing ik in de winter een aantal netten op van EJ wat ook goed werkte

Nou, gewoon lange / brede / platte hooinetten dus :)

We hebben er hier een aantal in en buiten de stal hangen en als we die allemaal vol stouwen dan hoeven we maar 2 of 3 keer per week hooi te geven, ideaal als het dagenlang van dat vieze natte baggerweer is in de winter +:)+

We hebben ook 2 van die grote kunststof bakken zoals op de foto's van Atent ook met zo'n zelfde buis met net er aan vast, geinig :D

Dat werkt ook wel okee maar vind ik toch wat minder handig dan de netten.

Mac: ik had diegene op MP ook wat vragen gemaild maar geen enkele reactie gehad :n

Het is dat je er over begint, ik was het alweer vergeten eigenlijk! Weet niet eens meer wanneer ik precies gemaild heb maar is dus wel lang genoeg om het vergeten te zijn.... niet echt een positieve indruk dus zo -O-

Swift

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:50

Ik heb na weken wel een mailtje terug gekregen met 1 zinnetje (zonder kop of staart dus waar ik niet eens iets uit op kon maken) terwijl ik allemaal vragen had gesteld...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:51

We hebben die verkoper zeker afgeschrikt met allerlei "lastige vragen" :P

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:54

pmarena Wat voor mazen hebben jouw netten, en hoe hang je ze op?

Ik heb dezelfde soort bakken als attent, met betongaas eroverheen. Er passen 2 balen hooi in.
Bak was binnen een bak leeg :(

Nu heb ik een groot plat hooinet, past 1 baal in. Ook de volgende dag leeg.
Ik had het net tussen 2 palen gehangen, maar tegen die palen gaan ze staan duwen dus die stonden binnen no time schots en scheef :(

Ik wil ook zo graag iets waar ze langer dan een dag mee doen! Of heb ik van die vreetzakken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:45

Deze dus, maaswijdte 30mm: http://www.youtube.com/watch?v=MTAjH30H39o

Vanalles geprobeerd en dit bevalt ons allemaal het beste :j

Die van ons eten in de winter op de dagen dat ze niet of nauwelijks gras bij krijgen, samen een klein baaltje hooi per dag / een kleine ronde baal (die je nog net zelf kunt rollen) in plastic per week. En dan krijgen ze dus onbeperkt maar wel alles uit netten met 30 mm MW :)

Bakken met gaas wil ik sowieso niet. Lijkt me niet goed voor de tanden en ook niet ideaal met vorst en qua geluid. Netten met knoopjes wil ik ook niet omdat dat teveel schuurt aan de lippen naar mijn zin en ook daar kunnen ze weer sneller op bijten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:14

pmarena schreef:
Deze dus, maaswijdte 30mm: http://www.youtube.com/watch?v=MTAjH30H39o

Vanalles geprobeerd en dit bevalt ons allemaal het beste :j

Die van ons eten in de winter op de dagen dat ze niet of nauwelijks gras bij krijgen, samen een klein baaltje hooi per dag / een kleine ronde baal (die je nog net zelf kunt rollen) in plastic per week. En dan krijgen ze dus onbeperkt maar wel alles uit netten met 30 mm MW :)

Bakken met gaas wil ik sowieso niet. Lijkt me niet goed voor de tanden en ook niet ideaal met vorst en qua geluid. Netten met knoopjes wil ik ook niet omdat dat teveel schuurt aan de lippen naar mijn zin en ook daar kunnen ze weer sneller op bijten.

Wij hebben ook zo'n net, wel met grote maaswijdte(4). Die hebben ze hier op 4 uurtjes leeg.
Iets wat je maar eens in de zoveel dagen maar hoef te vullen dat klinkt heerlijk! Doe maar daar maar 1 van :D Maar ik vrees dat ik zoiets niet ga vinden voor die knollies hier...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:52

Zo heb ik weer liever dat ze gewoon met hun hoofd naar beneden staan omdat dat een natuurlijkere eethouding is :D .

Die groene netten van Loewe bijvoorbeeld hebben geen knopen en zijn zacht, dus geen geschuur aan de lippen :-) . Het rammelt bij ons alsnog wel iets vanwege de karabijnhaken waar iets speling in zit, maar daar staat de bak ver genoeg voor bij de huizen vandaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:41

Dat met het hoofd naar beneden vind ik ook :j

Daarom zijn van die rare dingen zoals Kliko's echt een grote no-go voor mij :n

Maar bij deze netten plukken ze een plukje hooi eruit en eten het dan gewoon in een ontspannen houding op.

Echt zoals grazen krijg je het toch niet, ook niet uit een kist want het meeste gras staat toch ook niet op borst- of kniehoogte zeg maar :P

Als het maar niet te hoog zit en ze niet met zijwaarts of omhoog gedraaide hals hoeven te plukken, dan vind ik het prima en de netten voldoen daaraan. Ze plukken dan wel wat voor zich uit maar ik vind dit geen vervelende belasting verder, zoals ik dat wel vind bij ouderwetse te hoog hangende ruiven of hooinetten of hooi-kliko's waarbij ze hun hals zo gemeen moeten draaien.

Netten van 4 cm zijn toch wel een heel stuk ruimer dus is wel logisch dat ze daar een stuk sneller uit eten :j

Het net op de video is gewoon zelfgemaakt van Huck-materialen, en de buis is een oude steigerpijp die we nog hadden liggen.

In de juiste vorm gebogen, 2 gaten gegraven, ding erin gezet, zak snelbeton erin, gaten geboord en isolatoren erin gedraaid waar het net aan op kan hangen.

Erg leuk zo in de wei, de wei is 180 meter lang en zo kunnen ze van de ene naar de andere punt lopen om de hooinetten leeg te eten. En als ze zo vrij staan dan gaan ze ook wel eens met de borst er tegenaan staan en dan hals er overheen en aan de andere kant eten :P

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:22

Mn slowfeeder van de paardendrogist brvalt ook goed :) paard trekt hooi er uit en eet het dan op inderdaad :)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:22

Atent schreef:
Ik heb dit kan lekker veel hooi in,
[ Afbeelding ]
Vorig jaar stonden ze bij mijn buurman in de wei en had ik geen zin om elke keer met hooi te slepen, ik deed hem in 1 keer helemaal vol deden ze heel lang mee. Stelde alleen elke dag de kettingen bij.
Dit heeft geen scherpe randen of hoeken.
Ik moet mijn bak alleen verhogen anders staat mijn haf er elke keer in.

Dit had ik ook maar met kettingen eraan kreeg ik een soort van rammelbak.
En met elastiek ging het elastiek kapot.
Ik had ook een bagagenet er overheen alleen na een tijdje gaat dit kapot.

Dus opzoek naar een nieuwe oplossing

Ps. maak wat gaten in de bodem met een boormachine, dan kan het regenwater eruit lopen

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:43

Ik heb er gaten inzitten
en ik heb ene net van huck, dit gaat niet kapot!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:47

Bij netten is goedkoop echt duurkoop. Die goedkopere aanhanger e.d. netten krijgen de meeste paarden binnen enkele weken wel kapot :=

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:02

even een inverstering bij Huck.nl maar dan heb je ook wat!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:53

Hier onze zelfgemaakte slowfeeder. Is gemaakt van een sportnet, de maaswijdte is denk ik 4 cm, gaan nu al ruim een jaar mee.
We hangen ze met een karabijnhaak vast aan de rubberen kuip en daarin zijn nog gaatjes geboord zodat het water wegkan. (moet vochtig gemaakt worden wegens stofallergie)

Afbeelding

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:24

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:09

Ja Haystack, dat zijn gewoon Huck-netten volgens mij maar dan gemaakt als hooi-kussen.

Ik vind dat formaat niet zo praktisch, heb het liefst minimaal 150 cm breed want dan kun je er tenminste een fatsoenlijk dot hooi in kwijt die ze niet binnen een paar uur alweer op hebben :)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:48

EstherMe schreef:
Mn slowfeeder van de paardendrogist brvalt ook goed :) paard trekt hooi er uit en eet het dan op inderdaad :)

Al heeft de fanatieke vreetzak er nu een gat in zag ik -O-

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:43

Sanniej_ schreef:
Kent iemand de hooinetten van deze site?
http://www.equiculinair.nl/product_info ... ucts_id/72

Ja ik! ik ben er zeer tevreden mee, ik heb dat xxl hooinet, het is een sterk net en de mazen worden ook niet echt groter na een tijd, wat je bij de meeste netten wel ziet

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:13

Is dat net geknoopt of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:27

Nope, is echt Huck materiaal (om te zien in ieder geval).

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:34

Heb je dat soort dan ergens anders wat groter?
Het is wel voor 1 paard maar weet niet of dat toereikend genoeg is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:42

Van Zeldenrust Haystack willen ze hem op verzoek vast ook wel wat groter maken denk ik hoor :j

Wij hebben hier 2 van die hooikussens, 2 netten met open bovenkant (vast gehangen aan isolatoren) van 1 meter breed, nog 1 van 2,5 meter breed, een paar van anderhalve meter breed waarvan de meeste 75 cm hoog en 2 stuks ik denk een meter hoog, deze laatste 2 komen uit Duitsland van heunetz.de geloof ik.

Die laatste 2 zijn de fijnste :j

Die zijn het hoogste en daar kan per net een half baaltje hooi in.
In die van 2,5 meter breed en 75 cm hoog kan ook een half baaltje.
In die van anderhalve meter breed en 75 cm hoog kunnen 3 plakken (en nog een plak los er bovenop)
In die van een meter breed kunnen met veel getob en gepruts net 2 plakken, in de praktijk doen we er meestal 1 omdat het zo'n gedoe is om die 2e erbij te krijgen :P

De hooikussens gebruiken we eigenlijk niet, ook weer omdat ze zo klein zijn en het zo'n getob is om ze open te rijgen, te vullen met die ene-anderhalve plak en weer dicht te rijgen... onhandige rotdingen zijn het :=

We hebben hier 2 D-ponies die in de winter als ze op de paddock staan, bij onbeperkt hooi een half baaltje per pony per dag weg-eten.

Dus als we dan alle netten vullen hoeven we 2 dagen niet bij te vullen :)

Kortom: als je een pony of paard er serieus uit wilt gaan voeren dan zou ik aanraden om echt niet kleiner dan anderhalve meter breed te kiezen.

Omdat je er anders veels te weinig in kan doen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:49

Handig :)
Die van mij krijgt het in principe voor erbij te knabbelen, maar als ie te dik wordt wil ik al zn voerbeurten er in..
Hij wordt 2x per dag gevoerd. Dus stel ik vul m bij (1x per dag of 1x per 2 dagen) en zijn avondvoer gaat er in.. wat zou het juiste formaat zijn? :+

Gebruik nu nog die ander maar met 1 gaatje er in zal die niet het eeuwige leven hebben gelaas..

Dievan de paardendrogist vult erg handig, bovenkant is open :)) zoiets wil ik welbterug! Gemak dient de mens ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:06

Sanniej_ schreef:
Kent iemand de hooinetten van deze site?
http://www.equiculinair.nl/product_info ... ucts_id/72

Hier bevallen die hooikussens erg goed. Hooikussen
Paarden staan 's nachts op stal en met dit hooikussen doen ze toch een stuk langer over hun eten. Plus ze lopen het niet door hun stal.
Pas daar een hooinet gekocht van 2mx90cm maaswijdte 3cm, en dat is ook van stevig spul gemaakt. Om te zien hetzelfde materiaal als de hooikussens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:10

EM: Tja ik weet niet hoe veel die van jou eet natuurlijk :P

Ik zie dat die witte netten van de Paardendrogist 105 cm hoog zijn, dat is een mooie maat +:)+

En dan zijn ze zeg maar in 120 - 140 - 180 cm breed.

Je moet het zo zien dat je in die van 120 cm breed 2 plakken van een klein baaltje naast elkaar erin kunt hangen. In die van 140 breed kun je dan wellicht 2 plakken naast elkaar, maar dan ook wel 2 plakken dik, dus 2x2 plakken zeg maar. En er bovenop kun je door de hoogte ook nog wel wat kwijt dus je zal daar (denk ik) wel bijna een half baaltje in krijgen.

In die grotere krijg je wel 3 plakken naast elkaar en wellicht dan ook wel dubbele plakken.
Daar zul je (denk ik) wel ruim een half baaltje hooi in kunnen stouwen.

Bij ons doet 1 D-pony daar dus een hele dag mee in principe. Omdat ze onbeperkt krijgen eten ze niet zo gek veel.

Maar je hebt best kans dat een groter paard of een dier dat vreet alsof hij nooit wat krijgt, dat al (makkelijk) in 1 nachtje weg eet.

Bij ons zijn de mazen ook 30 mm dus nog iets kleiner en de draad-dikte lijkt ook wat dikker (= duurzamer) te zijn maar dat is een gok hoor, weet ik niet zeker want foto's kunnen immers vertekenen ;)