Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:33

Hier staan ze min of meer apart.

Afbeelding

De Haf en die kleine staan op hun kleine erfje van Stelcon-platen (grijs ingetekend op foto) met een stalletje (zwart ingetekend op foto) met hooiruif , en die van mij staat op het zand , met de boogstal (zie groene "rechthoek" van 3 x 5 meter) erop , in de stal haar hooinet van 3 meter lang , paddockje / longeercirkel eromheen (zie gele stuk op de foto).

's Nacht willen de eigenaren van de andere 2 ze apart hebben , en dan zij dus op hun eigen verharde stukje met stalletje , en Rena op het zand onder de boogstal. Zand heb ik laten storten , werkt prima !

Het ging perfect zo eigenlijk , alleen het blauwe stuk open zodat ze daar overdag samen konden lopen , rond beide stalletjes , in het zand , op het stukje pad dat vertrappeld mag worden en dan dat stukje gras in die meest rechtse punt. Ze konden dan in beide stalletjes lekker hooi eten en hoefden eigenlijk het gras niet op , omdat ze de hele dag konden eten en drinken bij de stalletjes.

Jammer genoeg besloten de andere eigenaren om hun stalletje dicht te doen overdag...waardoor ze dus allemaal op Rena haar stukje moesten gaan leven. En Rena is de baas dus die werd dat af en toe zat als ze zelf niet meer bij haar eigen hooinet kon , en dan jaagde ze soms de andere 2 weg , was Rena de rotpony natuurlijk :n Dat is wel jammer.

FahyaFemke

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:08

maar waarom ging hun stalletje dicht dan...
had jij daar niks op in mee te beslissen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:16

Hoeveel paarden staan er nu dan Pmarena? Heeft die van jou nu dus geen maatje?

Mooi gedaan zo met die foto :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:35

Deze wilde ik jullie nog laten zien :D Malle en Pluk met "De Bal"!

Ze vinden er overigens geen moer aan verder :roll: Ik had gehoopt ze wat te kunnen geven tegen verveling gezien ze met deze bagger alleen in de kleine paddock met inloopstal staan met z'n allen. Jeddah en Musti vonden de bal nog een beetje spannend ;)
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:37

Ik heb van Mooni ook nog een bal in de paddock liggen. De wind speelt er meer mee als de paarden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:52

De Haf en de kleine pony staan er , en Rena.

Dus 2 D-pony's en een Shet / Welsh-achtig beestje.

Tsja , het stalletje is van de huurders van de wei , en ik heb Rena er bij mogen zetten van hun , en betaal hun dan ook de helft van de weidehuur daarvoor. Dus het is in principe natuurlijk gewoon hun plekje :)

Het zit direct achter ons huis en we gaan in de tuin (zit direct tegen de wei aan) een erfje en stalgebouwtje maken , en dat is dan natuurlijk wel gewoon van ons. Het drinkwater komt ook bij ons vandaan.

Ik geef ze 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga (om 8 uur) hooi in beide stalletjes , en zet de draad open tussen beide stallen zodat ze allemaal bij elkaar op beide stukken kunnen lopen. Eind van de ochtend wordt dan hun stalletje uitgemest. En eind van de middag gaan de ponies weer apart voor de nacht.

Zo ging het eigenlijk prima , totdat ze besloten om hun stalletje dicht te doen overdag zodat het eind van de middag nog mooi schoon zou zijn voor de nacht , omdat ze er dan na het uitmesten niet meer in mesten overdag. Dus tja dan staat het hele spul natuurlijk overdag bij Rena te dringen en dat gaat vaak goed , maar ook niet de hele tijd. Ze staan vaak met z'n drietjes heel gezellig in Rena haar boogstalletje te eten maar om nu maar 1 hooiplek te hebben voor 3 ponies dat is natuurlijk niet ideaal. En voor mij ook niet want ik heb het hartstikke druk met baan , eigen bedrijfje , verhuizing & verbouwing en heb genoeg tijd voor de verzorging van Rena maar rijden komt er niet meer van , zeker door het extra werk van de 2 ponies op Rena haar stukje overdag.

Met alleen Rena hoef ik elke dag 1 keer water en hooinet bij te vullen en 1 kruiwagen mest te verwerken , en dan wordt het dubbel....of ik moet haar tussen de drollen laten staan als ik op die 1 kruiwagen blijf , en dat vind ik ook weer niks :n

Ik zit wat dat betreft dus wel een beetje in dubio hoor wat ik nu moet doen , dat mest-verhaal is voor mij best een probleem. Zit nu ook even op Bokt terwijl ik eigenlijk m'n boekhouding moet doen , maar ik loop gewoon overal vast op het moment , krijg niks echt goed af :P

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:19

Lastig Pmarena... ik zou het zo ook even niet weten :n Het is wel fijn dat Rena niet alleen staat natuurlijk, maar als jij dan met 3 keer zoveel mest zit is ook niet handig.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:31

waarom mesten die mensen zelf niet uit?
of vraag je of ze je willen helpen?

Ik deed altijd alles samen toen ik samen stond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:59

Heb ik gedaan uiteraard :)

Maar het probleem zit hem een beetje erin dat zij eigenlijk geen mest weghalen op de wei.

Zo'n 2 maanden voordat Rena verhuisde ben ik al flink wat uren gaan maken in de wei om 1 en ander op te knappen.
Er stond op zeker de helft van de wei rommel : heel hoog gras (op mestplekken waar ze dus niet meer eten) , veel berenklauw en JKK. Ik wilde niet dat Rena tussen die rommel stond dus heb er heel wat tijd in gestoken om dat eruit te halen. Vriendlief heeft nog 2 weekenden staan bosmaaieren om de ergste stukken hoog gras en berenklauw plat te maken , en de draad vrij te maaien want daar stond ook rondom hoog gras tegen waardoor er geen stroom meer op stond en de vorige bewoners al een paar keer de kleine pony van de weg hebben geplukt , of het beestje stond in het (toen) bietenveld achter de wei. Ik heb ook overal breed bruin schriklint omheen gezet omdat ik alleen het gele koord een beetje eng vond , als Rena dan een sprintje trekt en ze heeft het niet in de gaten :=

Heb ook heel wat kruiwagentjes mest weggehaald , en dan het weiland in 2 stukken verdeeld d.m.v. dat pad en die weitjes aan de uiteindes.
Ben wel blij dat dat mocht want het is natuurlijk best een rare manier van afrasteren als je het idee erachter niet kent :P

Afijn de wei is nu weer netjes en groen. Ik ben heel erg benieuwd wat dat in het voorjaar gaat doen , of het onkruid dan weer opkomt :=
Ik wil eigenlijk graag voorkomen dat we WEER zoveel tijd erin moeten stoppen , en gewoon netjes de mest weghalen vind ik echt nodig om van die slechte plekken te voorkomen. Maar zij hebben de mest nooit weggehaald dus tsja , dat is een verschil van mening denk ik.

Ik baal er natuurlijk wel van dat ze overdag in principe Rena haar stukje vol komen scheiten en dan 's avonds lekker naar hun schone stalletje gaan terwijl Rena tussen de drollen achterblijft , ik vind dat niet netjes. Maarja wat zijn de opties dan ? :

- zelf alles weghalen , maar daar heb ik eigenlijk de tijd niet voor en vind ik ook belachelijk dat ik andermans stront weg moet halen
- gewoon die kruiwagen van Rena weghalen en de rest laten liggen , maar dan staat Rena tussen steeds meer stront en het is de pest voor het dure zand , dat slibt helemaal dicht van mest...
- niet meer samen zetten , maar dat is ook weer zo sneu voor alle ponies

Zucht. Ik hoop echt dat ze zelf wat meer mest weg gaan halen , voel me echt een beetje de Sjaak nu. Zit er echt mee. Zucht.....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:52

mmm, moeilijke kestie
Is het niet mogelijk dat alle ponies overdag de weide ingaan zodat zowel jou stalletje als dat van de andere ponies stront vrij blijft? Eventueel daar 2 of meerdere plekken maken waar ze hooi kunnen eten?

Als je de weide natuurlijk stront vrij wilt houden en de andere eigenaren zien daar het voordeel niet van in, zit er weinig anders op dan alles zelf op te ruimen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:56

@Pmarena: als jet hun wei is dan heb je weinig te vertellen, behalve te stoppen met Rena daar erbij zetten.

Maar probeer het in overleg uit te werken zonder dat álles op jou komt te liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:02

inderdaad een lastige situatie...
Het is jouw dure zand, het is hun gehuurde wei waar jij gebruik van mag maken...
Hoe gaat dat straks als jij je stalletje en erfje af hebt?
En hoe en waar staan hun pony's en worden hun pony's gevoerd als jullie ze apart houden?

Denk dat je inderdaad niet te veel van ze moet "eisen" omdat het in hun ogen prima gin op hun manier, ze er weinig werk van hadden en jij te gast bent bij hun... Straks zeggen ze je de huur op als je teveel praatjes krijgt...

Zijn ze nog veel met die pony's bezig? Of denk je dat het een aflopende zaak is... Met een beetje mazzel houden ze het over een tijd voor gezien en kun je het weitje zelf overnemen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:21

Ik weet ook niet hoe dat straks gaat , in principe wordt het stalgebouwtje met een inloopstal zodat alle 3 de ponies er gebruik van kunnen maken.
Hun stalletje mag er eigenlijk ook niet staan , de gemeente heeft al een brief geschreven maar pakt het niet verder op. Als hun stalletje ècht weg had gemoeten van de eigenaar van het land dan zouden zij weggegaan zijn daar / de ponies weggedaan hebben omdat ze wel een stal willen.

Hun voordeel van het delen van de wei is natuurlijk dat wij als bewoners dan geen druk gaan zetten bij de gemeente om het stalletje weg te krijgen , en hun drinkwater komt bij ons uit de waterleiding , wij houden natuurlijk ook wat toezicht , zeker omdat Rena erbij staat , en ik geef ze 's ochtends hooi voordat ik naar mijn werk ga. En heb dus al heel wat werk verricht (alles op mijn kosten) waar zij ook veel profijt van hebben , en er gaat nog heel wat volgen. Dus tja , ik ben heel erg blij dat Rena er mag staan , maar het is niet zo dat het alleen maar in mijn voordeel is. Na al die verbeteringen ga je ook niet meer weg , maar soms denk ik er inderdaad wel eens aan omdat ik gewoon de tijd (en zin) niet heb om zoveel tijd per week (andermans) stront tussen het gras en zand uit te krabbelen. Maar ik wil dus ook niet dat Rena in zo'n mijnenveld moet lopen , en heb ook geen zin om weer zoveel tijd kwijt te zijn om de wei een beetje netjes te houden qua onkruid , maar wil ook niet dat Rena tussen het JKK staat , op een wei zonder deugdelijke omheining omdat de stroom het niet doet :P

Als ik nou zeeën van vrije tijd had dan was het wat minder erg geweest , maar het is ook wel leuk dat je tijdens een "vrij" uurtje eens een ritje met je pony kunt maken ipv. dan maar weer achterstallige stront weghalen.... ze staat hier nu sinds augustus en in die tijd heb ik 2x een half uurtje gereden , en een keer een half uurtje een rondje gewandeld. De rest van de tijd eigenlijk alleen maar onderhoud verricht en stront staan krabben :P

Ik hoop gewoon maar dat het d.m.v. overleg nog wat verbeterd. De mensen zelf hebben de ponies ook niet zozeer als hobby , ze zijn voor hun dochter van 16.
Die hoeft niet zoveel eraan te doen , moeders mest de stal dagelijks uit en ik kan me best voorstellen dat ze het niet leuk vind om dan ook nog poep te gaan ruimen op het zand , maarja om het dan voor mij en Rena te laten liggen is ook niet echt leuk.

Op de wei is geen optie omdat ze die dan helemaal kapot trappen. Vorig jaar hebben de 2 ponies alleen op de betonplaten en in het stalletje gestaan , dus de beestjes zijn erg blij met de uitbreiding van zand , boogstalletje en dat rondje dat ze kunnen lopen :j

Ach ja , zo heb je altijd wel wat zullen we maar zeggen.

Nouja we zien wel hoe het verder gaat. Het is eigenlijk gewoon mijn probleem , dat ik 3 keuzes heb die allemaal niet ideaal zijn :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:57

Hoe doen jullie dat trouwens met de mest , in een grote mestput opslaan en eens in de zoveel tijd (laten) legen , of anders ? :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:12

wij hebben een niet zo grote plaat met 3 opstaande randen.
In de zomer spaar ik de mest op en rijd het dan einde van de zomer uit over eigen land wat al kaal is voor de winter.
In najaar en winter blijf ik het zo lang mogelijk op het kale land verspreiden (mag officieel niet, maar paarden lopen ook op land te poepen, dus wat is er anders dan dat laten liggen?) en de rest op de mestplaat opsparen tot minstens 1 februari en vanaf dan proberen om het weer uit te rijden.

Ik probeer altijd of ik het elders kwijt kan. Bij de buurman over de tuin of het gras, bij de boer in de buurt of het over het maisland mag tegenover ons huis (vanaf 1 februari tot het land in het voorjaar geploegd, bemest en ingezaaid wordt) en moet nog vragen aan een boer iets verderop of ik mijn zaagselmest/afval kan brengen. Heeft een kennisje al voor me geinformeerd, maar moet zelf nog even kennismaken.

In Zeeland zitten veel akkerbouwers toch? Als je geluk hebt mag je het daar brengen of willen ze het voor je ophalen in het voorjaar als ze de mest over het land gaan brengen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:17

bij ons wordt een gedeelte over het land uitgereden en de rest bij andere mensen (vriendlief is loonwerker). Nu hebben we echt prachtige mest omdat we geen stro meer gebruiken.

Hier trouwens het weiland weer opengezet, paardjes ook weer blij, heerlijk rollen en kriebelen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:24

Blijft moeilijk Pmarena! Heb je van jullie zelf helemaal geen weiland dan?

Mest laten wij 1 keer per jaar, anderhalf jaar ophalen door de loonwerkers.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:26

ik heb de afgelopen dagen elke dag een paar uur de doorgang naar de bak opengehad. Die is vandaag weer goed opgedroogd dus ik zal vanmiddag de wei eens gaan bekijken.

Ze lopen er nu lekker bloot in het zonnetje. Er wordt nog niet zoveel gerend en gestoeid, dus blijkbaar kunnen ze hun energie in de paddock ook nog voldoende kwijt. Beter dan vorig jaar als ik het zo bekijk (nu 400m2 zand ipv ongeveer 220m2)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:27

Nee we hebben zelf geen weiland , dat is helaas niet te betalen hier , een huis met weiland. We hebben een perceel van ruim 750m2 , dat is al heel wat :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:33

valt mij ook op dat ze zich keurig gedragen op het land.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:37

Mijn ervaring is ook dat als ze genoeg ruimte hebben qua afdak , verharding en zand , waar dan bovendien de hele dag hooi en water en alles beschikbaar is , dat ze dan weinig schade aanrichten aan de wei. Het rennen doen ze dan wel in een rondje op het zand , en ze gaan de wei ook amper op als het nat is. Gaan ze er al op dan zoeken ze alleen wat grasjes op of staan wat rond te kijken in de omgeving en gaan dan weer terug naar hun hooi :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:59

Vraag aan diegenen die het over het land uitrijden: Gooien jullie de mest gewoon op een hoop om die dan op de kale plekken uit te strooien? Of doen jullie nog bewerkingen met de mest?

Blijven ze dan van het gras eten dat er op die plekken terug groeit?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:21

mesthoop en dan elk jaar een beetje van de oude mest laten liggen dan gaat het proces veel sneller. Als ik hem nu opentrek zit hij VOL met wormen.

Dan van het voorjaar met de mestwagen uitstrooien en dan slepen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:25

Wij verspreiden het (helaas nu, ivm hoge kosten loonwerk, met de 4x4, karretje en handwerk) dun en gelijkmatig over de hele wei. In het najaar over een stuk dat al kaal is, waar eventueel de paarden in de winter of voorjaar als het gras weer lang genoeg is, nog wat op kunnen lopen, in het voorjaar meestal op een stuk wat daarna eerst gemaaid wordt voor ruwvoer. En eventueel nog bemest met drijfmest omdat we veel land hebben en in verhouding minder mest. (1 mestbult vol kunnen we ongeveer 0,5 tot 1 ha mee bemesten, ongeveer 1,5 ha wordt in de zomer gebruikt als hooiland, de andere helft is voor het grazen.) Als de bult goed aangestampt is en vol ligt, dan is het met 3 a 4 man een dag werken met karretje vol scheppen, naar plek toerijden, verspreiden, en evt. dikkere stukken naharken om beter te verspreiden. Met een weidesleep slepen zou e ons het naharken kunnen besparen, maar dan moet ik zo'n ding vinden die achter de auto aan kan.

Ik heb meer het idee dat ze hun plas- en mestplekken van het in de weide staan mijden, dan dat ze problemen hebben met de egaal verspreidde mest van het uitrijden. Zeker na het maaien merken ze daar niets meer van en het ruwvoer wordt ook met smaak gegeten. Als het gras te lang wordt vinden ze het minder smakelijk. Nu in de winter merkte ik dat ze het gras van het lager gelegen deel van het land beter aten dan het gras van het hoger gelegen deel.
Misschien een voordeel bij een nadeel, want als het lager gelegen deel eerder kaal is, kan ik ze daarna nog wat langer door laten grazen op het hogere deel en het lagere deel afsluiten zodat ze het daar minder vertrappen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:27

Ik pak even ter verduidelijking mijn ontwerpje erbij
Afbeelding

De kleine paddock bij de merries, hoe groot moet ik die maken? P wil nog wel eens verdedigend zijn tov "zijn merries" en dus R wegjagen, maar ik wil wel dat R zich kan verplaatsen en niet in 1 hoekje vast zit. of moet ik heb ipv vierkant driehoekig maken zodat er geen hoeken in zitten waarin R vastgezet kan worden?

Het pad langs de grote wei loopt door een hoek, deze moet wat afgeschuind worden zodat ze de hoek ook in een wat hoger tempo kunnen nemen, maar hoe groot zal deze moeten worden?

De paden zullen eerstmaar 3 meter breed worden met een verplaatsbaar draadje.

Waar de opening voor weide 2?