Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:13

beetje vriendelijker is wel gezelliger....

Hier nog keurige stallen.
Bij larouscha heb ik een natte plek weg gehaald vanmorgen (ligt er morgen een week in)
Ze heeft nog heeeel veel hele korrels aan de randen liggen.
Dit in tegenstelling tot creamer waar het weer allemaal mot is (en tegelijk begonnen)

stefje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:08

Wat overpeinzingen:
Ik merk met mijn merrie die permanent op stal staat (afgezien van enkele uurtjes in buitenbak maar dat is niet elke dag) dat de strokorrel-bodem het toch wel zwaar heeft, in de zin van dat hij niet genoeg tijd heeft om te drogen. De bodem is permanent licht-vochtig, daardoor staat ze ook vaak met volle hoeven, zelfs zo erg dat ze op 'klompjes' staat. Daar ben ik niet blij mee. Ik ga nu, samen met het 's ochtends even uitmesten, ook maar de hoeven uitkrabben. Maar al met al gaat het net aan goed met de bodem.
Iemand die iets weet tegen de volle hoeven?

Ik heb trouwens een 'nieuwe' aanpak: de natte plek haal ik er ongeveer 1x per week uit, de rest van de koek probeer ik nog enigszins los te werken, dat gaat goed als ik maar goed oplet dat ik daarmee niet in de natte plek beland, want die geeft dan stanklucht en dat wil ik niet.

Ik denk dat ik de volgende keer toch minder water erin ga doen, en dan gewoon even goed kijk of ze ervan gaat eten. Denk de helft of 3/4. Ze eet nu niet van de korrels die ik bijstrooi, het boeit haar gelukkig echt niet (ik mix ze ook behoorlijk). Zo veel dat het wel een zachte bodem is, maar nog niet alle korrels uiteengevallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:40

Stefje, ik heb ook geen water meer toegevoegd de tweede keer. Ik vind dat eigenlijk zonde van de opname van vocht door de strokorrels.

Box 1 die 3 weken ligt wordt alweer licht klammig. Dit komt echt omdat ik zo'n smeerlap heb, waarbij mesthopen niet terug te vinden zijn, maar overal drolletjes belanden.
Vandaag en morgen weer grote schoonmaak- en droogbeurt.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:49

Max 15 liter water ,op 5 zakken.!
Met het bijstrooien,geen water meer opdoen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:20

In plaats van water pure azijn er op spuiten werkt effectiever.
Je hebt dan maar een paar liter nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:54

Stef, ik denk dat je aan klompjes weinig kan doen, denk aan sneeuw.

Zou het helpen als je een klein dun laagje stro er over heen strooit, dan heeft ze wat te doen en dan is het stro misschien wel een buffertje. Met uitmesten kan je misschien het natte stro samen harken en dan opnemen? Mijn paard mag geen stro anders zou ik het ook doen zodat hij niet steeds aan die korrels zit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:29

Ik heb inmiddels de ervaring dat je, als je paard eenmaal aan strokorrels gewend is en je hebt een keer de hele stal leeggehaald, je de korrels niet meer hoef te bevochtigen. Paard kent de korrel al en zal het niet meer eten. De azijn zoals hierboven vermeld, is dan ook overbodig.
Paarden die het product kennen, leren in de eerste weken dat het niet lekker is om te eten en laten het bij het bijstrooien en bij het helemaal nieuwe bed, het met rust.

Klompjesvorming heb je ook bij zaagsel en vlas, daar kun je weinig tegen doen.

De smid is gisteren geweest en zegt dat de hoeven van de paarden er goed uit zien.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:53

Azijn overbodig? het zorgt er voor dat je een vieze lucht op de korrels aanbrengt en daardoor wordt het minder aantrekkelijk om er van te snoepen.
Sommige paarden zullen het toch proberen.
Ik dacht dat het de bedoeling van dit forum was om ervaringen te delen maar blijkbaar wordt dit niet door iedereen gewaardeerd.
Het lijkt mij beter om 3 liter azijn door de stal te verspreiden dan 15 liter water zoals eerder aangegeven. Dit geldt ook als iemand voor het eerst de korrels in de stal gooit, vandaar deze geplaatste reactie!
Hier gaan de stallen goed, foto's van vanochtend zijn geplaatst.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:22

Maar het water is toch ook voor het uiteenvallen, als je bij de start alleen 3 liter azijn eroverheen doet, zal voor de eerste nachten veel te weinig korrel uiteengevallen zijn, en ligt het paard op harde korrels lijkt me? Of is dat niet zo? Ik vraag me af hoeveel liter vocht bij de start met een zak of 5 (Strovan in mijn geval) genoeg zou zijn... Wat je bij de start minder toevoegt kan de korrel later des te meer vocht opnemen...
Ik waardeer juist in de loop van het traject dit topic, het blijft toch voor velen een eerste experiment met dit 'nieuwe' produkt, voor mij wel.
Bij het bijstrooien van 1 zak in de loop van het traject zeg maar voeg ik geen water toe hoor (voor alle duidelijkheid). :-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:26

Citaat:
De azijn zoals hierboven vermeld, is dan ook overbodig

Hmmm.. nou ik vond het - zeker voor beginners met ik-lust-alles-paarden - een hele goede tip! :9
Maar ik merk wel dat de paarden aan de brokkeltjes wennen, eten doen ze niet meer na verloop van tijd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:28

Bij mij wel! Ik vind ze vervolgens uiteengevallen terug in de waterbakken. Even mond spoelen want toch niet zo lekker....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:31

@ Stefje,
Het is niet persé nodig om het nat te maken. Doordat het paard eroverheen loopt, ligt, urineert vallen de korrels ook uiteen.
Ik gaf alleen maar aan dat azijn ervoor zorgt dat er een vies geurtje aan de korrels komt waardoor ze er niet snel van zullen eten. De paarden gaan wel op de korrels liggen hoor.
Ik ben hier 2 1/2 wk terug ook met 5 zakken Ecobodem gestart en heb daarover 3 ltr. azijn gegooid. 's Nachts heeft het paard heerlijk gelegen. Als ik bij strooi gooi ik 1 fles azijn erover, gewoon voor de zekerheid.
Via onderstaande links is mijn verhaal over de stallen hier te lezen.

@JP,
Bedankt voor jouw steun ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:33

Ik zie ze niet meer echt staan te kauwen , maar de snuiten zitten elke ochtend nog wel onder de gele prut.
Met bijstrooien heb ik ze alleen bij Missy iets nat gemaakt, bij Boon ook al niet meer.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:35

Hier hebben ze af en toe ook gelige snoetjes, ze zoeken blijkbaar toch iets? :~

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:40

Pauli tref ik 's morgens altijd aan met een gele snoet! Kijk je dan in haar stal dan is er écht niet één hooitakje meer te vinden - volgens mij snuffelt ze de hele bodem af naar overgebleven hooidraadjes en daar is ze bijna de hele nacht mee bezig denk ik. Fries daarentegen heeft alleen maar wat mot aan d'r oortje omdat ze lekker heeft liggen slapen. En de hooibeurt van de voorgaande nacht ligt her en der verspreid door de stal. Dat eet ze niet, veuls te kieskeurig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:43

Imker, mijn paarden hadden bij vlas geen klompjes, ik had ook altijd een losse bovenlaag omdat ik op tijd bijstrooide, dat is misschien het verschil. Vlas maakt geen balletjes als je het samenknijpt.

Bij mijn paard zit het stromot als een dikke stevige koek in zijn hoef vast en dat vind ik wel een minpunt. De zomer dat het warm en kan gaan broeien moeten we dus nog even gaan afwachten. Ik heb nl nooit iets van hoevenkrabben/vetten/teren gedaan en de hoeven van mijn paard kunnen in het boekje van modelhoef staan volgens mijn smid, mede omdat ik nooit wat er aan doe.

Nu moet ik mij dus aanleren om zijn hoeven te krabben en ik vergeet het dus regelmatig. Ik zal ze zeker in de gaten moeten gaan houden.

Mijn paard heeft s'morgens ook zo een mooie gele snoet :D

Ik heb nu meer korrels in de stal dan voorgeschreven en dat werkt wel een stuk beter, ik heb al een week niet bijgestrooid en dat hoef ik dit weekend ook niet zie ik al. :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:49

Ik vind het plakken in de hoeven ook wel een nadeel - je moet het echt goed bijhouden want het vormt een harde koek die er ook niet zo snel uitgelopen wordt. Het blijft behoorlijk stevig zitten naast de straal en dat kan op den duur voor problemen zorgen. Ik had bij Rhapsodie Koolzaadstrooisel ook geen klompjes, wel een dunne plak maar die viel er bij het lopen zo uit. Nou ja, nu we niet zoveel tijd meer aan uitmesten hoeven te besteden, hebben we tijd over om hoefjes te poetsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:59

Net even de hoefjes gedaan, na een week niet. Overbelaste bovenarm biceps :D Leek wel cement. Dus het is zeker zaak om dit niet te verwaarlozen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:23

Bij mij zit er wel een koekje in de hoeven, maar ook niet in allemaal en het valt er vanzelf uit als ze de stal uit komen.
Ik doe sowieso altijd de hoeven uitkrabben als ze 's avonds op stal komen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:37

Bij Dioos vallen die koeken er gelijk uit als ze uit stal komt, gelukkig :)

Dioos heeft doordat ze kreupel was weer een paar dagen op stal gestaan en dan gaat de bodem hard achteruit ... Ook vochtig weer werkt niet mee ... Ik ging een keer de bodem helemaal netjes maken, alle poep en grote brokken eruit. Ik gooide al het fijne mot op een hoop en toen ik die weer ging verspreiden was de onderkant alweer koek geworden ... Het was wel heel makkelijk uit elkaar te krijgen, maar bij ons is het al best vochtig in stal dus dat blijf je houden ...

Nu negeer ik de onderkant al een tijdje. Ik haal elke dag de poep eruit en als ik een hele donkere plek zie schep ik die eruit. De onderkant is wat harder en er ligt nu een mooi zacht laagje bovenop (van een paar centimeter). Ze staat er nu 3 weken op. Ik heb er in het begin 4 en een halve zak ingegooid. Tot nu heb ik 2 zakken bijgestrooid, de laag is nog redelijk tot goed, maar ik moet denk wel weer bijna bij gaan strooien, dit ga ik denk een paar keer doen (niet de zak in 1 keer, dat is weer te veel).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:41

bij creamer en larouscha vallen de koeken ook gelijk uit de hoeven als ze de betonplaat voor de stallen 's morgens oplopen.
Alleen Larouscha zag ik deze week een keer met een gele snoet, was ook de eerste keer dat ik het zag.
Bij creamer heb ik het nog nooit gezien, terwijl zij wel elke nacht de zijkanten naar binnen woelt :roll: Doet ze dus denk ik met haar hoeven maar de reden kan ik niet vinden. (of het moet zijn om alvast een veulenbed te maken, maar ze moet nog 7 weken....)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:45

Je zou het gewoon moeten bekijken of je paard bij een volgende hele schone stal (dus nieuwe korrels) ze op gaat eten. Zo niet: niets eroverheen doen.
Zo ja, dan bevochtigen en evt. met azijn werken.

Mijn paarden eten ze nu niet meer (behalve Imker,) maar die is nu van de Ecobodemkorrels af en eet geen Strovankorrels), die hebben in de gaten dat de korrels toch geen voer zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:04

Die van mij heeft het nooit gegeten en ik heb er ook nooit iets overheen gegoten. Gelukkig. De box is mooi droog en heb dus ook geen klompjes in de hoeven. Doe nooit wat aan die voeten. Alleen de smid komt daaraan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:51

Bij hebben ze allebei dagelijks een gele snoet, maar dat komt denk ik vooral doordat mijn kuilgras nu erg fijn is.

Ook eten ze er standaard van als ik bijstrooi. Ik vind dat voor de paarden geen probleem, 't is alleen zonde van de korrels :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:24

Ik weet niet of er nog iemand is die het bijhoudt, maar ik heb gisteren in box 2 na 2 weken 1 zak bijgestrooid en vandaag in box 1 weer 1 zak.

Totaal box 1: 22 dagen - 7 zakken
Totaal box 2: 15 dagen - 6 zakken