[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eowyn_95

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:55

Ja, als het van de buren niet mag, ga ik het aan andere buren vragen. Zonder extra wei vind ik wel zielig anders... Maar was benieuwd hoe ik m'n eigen stukje zou gaan indelen <<)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:09

Femke dölle heeft ook een PP op klein perceel, wellicht kan dat nog voor inspiratie zorgen. Er zijn tal van paarden die er slechter bij staan in de winter. Als je voor de droge maanden een mooi stuk land erbij kan krijgen zou ik het wel het overwegen waard vinden hoor.

Hier vandaag eerste weilandjes omheind. Nog 3 te gaan en dan is het noodzakelijke voor de merries af. Nog boel niet noodzakelijk, maar dat verban ik nog even uit mn hoofd.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:12

Snackplekken... Zoveel mooie ideëen maar ik geloof nooit dat mijn sloper dat niet gewoon sloopt. Zoals die mooie ideeën van een boomstronkje dat ingefreesd is om er een kommetje van te maken. Die gooit dat gewoon om?
Hoezeer ik autobanden ook waardeer vanuit Passive Physio-oogpunt, ik wil liefst zo min mogelijk onnatuurlijk materiaal in mijn wei omdat ik dat gewoon echt rommelig vind ogen en ik wil graag een zo natuurlijk mogelijke look. Dat was anders wel ideaal geweest om bakjes recht te houden. In een poging voor ook een snackhoek te maken, had ik een bergje in een hoek gemaakt en daar een gat in gegraven waar ik een emmer had ingewerkt met een gat in, waardoor het water weg kon. Dat heb ik helemaal verstevigd met keien rond. Ik ben er makkelijk anderhalf uur mee bezig geweest om dat helemaal klaar te maken, stevig te maken.

Een halfuur heeft dat gehouden. Aarde en keien. De emmer was er in no time uit. Keien verplaatst. Ik heb bij wijze van spreken gewoon mijn rug gedraaid. Ik vraag me werkelijk waar af wat instagram-reality is en wat écht reality is van die mooie snackplekjes. Of het ligt aan mijn paard, dat is ook mogelijk.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:16

Haha, wij hebben veel dezelfde ideeën volgens mij neile. En mijn Fuchs en jouw paard zijn sowieso zielsverwant geloof ik :') :+

Maar denk inderdaad dat het wel heel erg van je paarden afhangt ook. Met mijn eerdere arabier hadden dat soort mooie snackbakjes echt prima gekund. En denk dat het mijn IJsco nu ook best goed zo gaan. Sloop&Co (waarbij de Fuchs absoluut pro sloper is, maar de merrie kan er ook wat van, die stopt overal haar benen in....) maken vooral dat ik euhh.... creatief moet zijn met dingen veilig maken :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:23

Eowyn,
Ik zou wat verder kijken naar hoe je kunt verrijken. Door op slimme plekken versperringen te maken kun je ze bijvoorbeeld meer laten lopen. Ik heb even snel mijn eerste gedachte geprobeerd weer te geven (telefoon kraswerk..)
Zwart zijn omheiningen, groen is een vak beplanting. Kies bijvoorbeeld bamboe. Geel voerplekken, blauw water, wit een zoutblok, rood iets zoals een schuurwandje met borstels.

Afbeelding

Door het L vormige hek zorg je dat ze meer om moeten lopen. Je zou ook een deel van het pad kunnen verhogen zodat de paarden ook nog hoogteverschil hebben en daarmee een uitkijkpunt. Bijvoorbeeld door damwand platen te gebruiken aan de zijkant (of bielzen rechtop naast elkaar in de grond zetten)kun je dan nog behoorlijk de hoogte in. Zelfs op een klein oppervlak.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:12

Ik heb bij huis ook een niet al te grote plek. Een bak van 20x30 ongeveer en een verhard stuk van 15x15 die staan allebei aktijd open en een overkapping van 8x4 en een mestbak van 3x3. Ze gaan straks weer naar de wei.

Zijn er hier ook mensen die de permanente palen van Gallagher gebruiken? Ik ben benieuwd naar de ervaring. Ze lijken mij makkelijker als je besluit weer eens iets te verplaatsen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:14

Die van jou en mij tesamen zijn de Familie Sloopkogel dan inderdaad. ;) Je weet wél: krijgen zij hét of zichzelf niet kapot, dan is het wel degelijk stevig.

En ja ik denk het ook, afgaande op wat jij er bij jou van aan het maken bent. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:17

Meningen verschillen. en dat mag.

Maar ik zou op 20 x 20 waarbinnen dan ook nog schuilgelegenheid én mest moet komen echt nooit een D pony willen houden. Ook niet als dat alleen voor de wintermaanden was.

Niet alleen omdat ik het te weinig ruimte vind. Maar ook omdat het gruwelijk veel van je bodem vergt.

Kun je niet iets maken rondom je perceel? Dat je wel dezelfde oppervlakte hebt maar met meer strekkende meters?

Het PP van Femke Dölle is alsnog op 1600m2.
Bij 20x20 heb je het maar over 400m2

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:39

Oei, als bij Femke 4 keer zoveel is, is het wellicht wel erg klein :o Bodem is mbv goede drainage, paddock platen en verharding wellicht wat aan te doen.

Hangt denk ik ook deels van type paard af. Mijn merries van nu die rennen graag een rondje en doen gek, maar mijn twee oude merries (waren 16 en 27 bij vertrek) hadden die behoefte totaal niet.

En ook wat een paard gewend is, mijn 3 merries gaan van 11000m2 naar 6500m2 dus dat vind ik al heel wat (Maar van enkel weiland wel naar luxe met schuilstallen en 2 paddocks met verharding en drainage) en hengst gaat van 3500m2 naar 2500m2. Maar ook met betere bodem, schuilmogelijkheid etc. Maar als je paard van box met alleen uitloopje komt dan is 400m2 misschien wel 10 of zelfs 20 keer zo groot... ik zou het eigenlijk zonder situatie te kennen niet zo goed durven zeggen. Al zou ik nooit paard opsluiten in een box met enkel uitloopje.

@Kirsten, heb je een linkje van de palen die je bedoeld?

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:29

Bedankt voor jullie meningen allemaal!
Ook heel erg bedankt voor de tekening @Malenka, daar kan ik zeker wat inspiratie uit halen :)

Natuurlijk hoop ik op het weiland vd buren, dat ligt er recht naast. Als ik daar een pad rondom mag maken, is het probleem al wel opgelost. Als dat niet gaat, kan ik aan andere mensen in de straat vragen of ze daar misschien overdag kunnen staan. Sommigen hebben wel een grotere paddock of rijbak waar er paarden in staan.

Geen zorgen, ik ga sowieso geen pony's houden op 20x20 voor 24/7.
Maar voor die tijd die ze er wel in staan, wil ik het ook zo leuk mogelijk voor ze maken <3

@pol013, Dat lukt helaas op ons perceel niet :(, Maar dank je voor het idee!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:47

Eowyn_95 schreef:
Bedankt voor jullie meningen allemaal!
Ook heel erg bedankt voor de tekening @Malenka, daar kan ik zeker wat inspiratie uit halen :)

Natuurlijk hoop ik op het weiland vd buren, dat ligt er recht naast. Als ik daar een pad rondom mag maken, is het probleem al wel opgelost. Als dat niet gaat, kan ik aan andere mensen in de straat vragen of ze daar misschien overdag kunnen staan. Sommigen hebben wel een grotere paddock of rijbak waar er paarden in staan.

Je moet niet van zoveel andere afhankelijk willen zijn of hele duidelijke afspraken hebben met huurtermijnen. Op een stuk van 20/20 een dikke investering doen en na 2 jaar geen weide meer hebben is echt zonde

Geen zorgen, ik ga sowieso geen pony's houden op 20x20 voor 24/7.
Maar voor die tijd die ze er wel in staan, wil ik het ook zo leuk mogelijk voor ze maken <3

@pol013, Dat lukt helaas op ons perceel niet :(, Maar dank je voor het idee!

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:11

Heeft iemand hier toevallig een rechthoek perceel voor paddock paradise ? Wij hebben een perceel van 80x120, er komt in een hoek een rijbak van 20x40 maar voor de rest van het perceel zoek ik nog inspiratie :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:30

Hoe hebben jullie je afrastering?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:33

Manolito,
Ik heb geen rechthoekig perceel maar wil graag met je meedenken door een schetsontwerp te maken. Heb je een screenshot van Google Earth/maps of een andere plattegrond?

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:19

@ Matheno we hebben nog geen afrastering, zijn we nu aan het plannen allemaal. Nu enkel rondom het perceel als afsluiting

@ Malenka lief, dank je !

Alles binnen de rode lijn is bedoeld voor paarden
Links loopt een sloot, bovenin het perceel bij het kruisje komt een doorgang waardoor ze het water in kunnen

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:37

Mag ik vragen waarmee jullie schetsen maken? Eenvoudige app/ programma?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:55

Mijn zeer handige man wil zelf een mooie schuilstal maken, super lief en ben ik natuurlijk heel blij mee. Ik twijfel nog enorm over wat ik als bodem zou willen. We beginnen op grond die in de winter vrij nat is. Het eiken frame van de stal komt op betonpoeren te staan en het eiken blijft dus een stukje van de grond. Qua muren waarschijnlijk eerst een deel steen en daarna houten delen.

Hoe zouden jullie de bodem opbouwen als je het ideaal zou kunnen doen?
Overwegingen:
1. Draineren (sloot is ernaast)
2. Wel/geen tegels (1 paard slijt zijn hoeven snel)
3. Wel/geen paddockroosters (zodat evt water goed weg kan)
4. Rubberen matten (zodat ze de schuilstal niet gebruiken om te plassen)
5. Hoe kan ik het comfortabel maken zonder dat ze gaan plassen?
6. Een potstal maken?
7. Andere opties?

Ik kan nu alles nog kiezen maar vind het enorm moeilijk.

Mijn paarden liggen wel graag binnen, ze staan nu op een groot PP, hoog in rang in de kudde dus ze kunnen altijd liggen waar ze willen en ik vind hen in dit seizoen overduidelijk 's ochtends binnen en kan aan het zand of het vlas zien dat ze absoluut binnen hebben gelegen ook.

En laatste vraag: ik zie online vrij veel schuilstallen waarbij de onderkant niet dicht is, dus er is ruimte tussen de bodem en de zijwand. Natuurlijk zodat het vocht de zijwand niet aantast. Lijkt me voor een paard minder fijn om te liggen qua wind ? Of overdrijf ik nu en is dat prima?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:15

Ophogen, draineren (urine moet ook weg kunnen), tegels en daarop rubber matten. Dat is het makkelijkste schoon te houden, en er kan iets van vlas/stro op bij nood als moeten opstallen wegens weer of blessure.
En zeker gezien het nat in de winter, dakgoot om water op te vangen/weg te leiden van de schuilstal en stuk er omheen ivm begaanbaarheid en geen opspattend regenwater tegen je muren.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:18

tamary schreef:
Ophogen, draineren (urine moet ook weg kunnen), tegels en daarop rubber matten. Dat is het makkelijkste schoon te houden, en er kan iets van vlas/stro op bij nood als moeten opstallen wegens weer of blessure.
En zeker gezien het nat in de winter, dakgoot om water op te vangen/weg te leiden van de schuilstal en stuk er omheen ivm begaanbaarheid en geen opspattend regenwater tegen je muren.

Dank je wel! Mudcontrol tegels in plaats van tegels? En dan nog rubberen matten voor het comfort? Wat vind je daarvan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:24

Alles waar rommel tussen blijft zitten gaat stinken, vandaar dichte tegels, ik heb er 30x30 in liggen goed opgesloten en daar een groot deel van afgedekt met niet doorlatende rubber puzzelmatten. Makkelijk schoon te maken en geen stank, broei of andere ellende. Liggen ook iets op afschot zodat urine er uit loopt ipv blijft staan. Moet ik ze er echt opsluiten, dan gaat er een laagje vlas achter omdat er anders wel teveel vocht blijft staan en de boel gaat stinken. In het voorjaar is het heel makkelijk uit te vegen en geheel leeg te trekken met een sneeuwschuif en bezem. Die zijn ook veilig voor je rubber matten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:36

Wij zitten met hetzelfde eigenlijk, frame en dak staan al, ook op betonpoeren, maar de bodem moet er nog in.

Hoe zou je de drainage aanpakken? Wij willen beton gaan storten (ivm stevigheid van de constructie), daarbovenop zou ik dan ook iets van rubber matten willen doen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:24

Prairy schreef:
Wij zitten met hetzelfde eigenlijk, frame en dak staan al, ook op betonpoeren, maar de bodem moet er nog in.

Hoe zou je de drainage aanpakken? Wij willen beton gaan storten (ivm stevigheid van de constructie), daarbovenop zou ik dan ook iets van rubber matten willen doen.

beton is zo enorm dicht dus dan kan urine of water helemaal niet meer weg, daarom zou ik liever tegels willen

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:26

tamary schreef:
Alles waar rommel tussen blijft zitten gaat stinken, vandaar dichte tegels, ik heb er 30x30 in liggen goed opgesloten en daar een groot deel van afgedekt met niet doorlatende rubber puzzelmatten. Makkelijk schoon te maken en geen stank, broei of andere ellende. Liggen ook iets op afschot zodat urine er uit loopt ipv blijft staan. Moet ik ze er echt opsluiten, dan gaat er een laagje vlas achter omdat er anders wel teveel vocht blijft staan en de boel gaat stinken. In het voorjaar is het heel makkelijk uit te vegen en geheel leeg te trekken met een sneeuwschuif en bezem. Die zijn ook veilig voor je rubber matten.

Goed punt, zo fijn dat mensen meedenken!
Als je zegt: een laagje vlas 'achter' bedoel je dan op de rubber matten achter in de stal?
Laat je het dan de hele winter erin? Omdat je zegt dat je het in het voorjaar er makkelijk uit krijgt?
Sorry voor mijn gedetailleerde vragen maar volgens mij heb jij het precies geregeld hoe ik het qua uitkomst graag wil dus wil heel graag leren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:44

Ik doe er alleen vlas in als ik ze er opsluit (als het echt overal modder is zoals deze winter al gebeurt is), rest van de tijd niet, ze plassen, mesten en slapen het liefst buiten. Makkelijk er uit krijgen is ook van toepassing op alle rommel aan zand, aarde, blaadjes, etc. wat ze er in lopen. Dat zou wat minder zijn als ik er een drempel in zou leggen, maar omdat het zo makkelijk schoon te vegen is, doe ik dat liever niet.
Achterste strook waar alles naar afloopt ligt bij opstallen dus vlas, omdat daar dan wel eens een natte plek ontstaat omdat er dan teveel geplast wordt om af te voeren, zo sterk loopt het namelijk niet af.
Als ik er vlas in moet doen, dan haal ik het er enkel uit als het vies is/verzadigd, schoon blijft gewoon liggen. Ze blijven er toch af en het helpt alles droog te houden met vochtig weer en veel regen (hoge luchtvochtigheid en staldak is niet 100% waterdicht meer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:52

Ninx schreef:
Mag ik vragen waarmee jullie schetsen maken? Eenvoudige app/ programma?

Ik gebruik paint... Niet overdreven handig maar dat past wel bij me (als het om computerskills gaat dan). :+