Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:35

ik ben vanmorgen op pension bij mijn paard geweest. daar staat ie nu nog. Het ging prima. waaide hard daar maar hij stond er gewoon normaal bij. Daarna ben ik stoeptegels op gaan halen voor de bestrating van de nieuwe stal, eigenlijk de hooiopslag die we gaan bouwen) en toen was ook alles nog rustig. We hebben op ons perceel een treurwilg en die ging alle kanten op, gelukkig wel weg van de stallen. maar alles lag vast of stond binnen.

morgen moet ik verdorie naar de tandarts en dinsdag ga ik van die 125liter tonnen halen voor watervoorziening in de stal en buiten. helaas hebben wij een grondwaterpomp en geen automatische drinkbakken nog.
woensdag worden de panelen geleverd voor de hooiopslag-wand. donderdag en vrijdag moet ik werken en wil ik uiteten met mijn geliefde (moet ook tijd voor gemaakt worden) en aankomend weekend wil ik kijken of ik palen, paalhouders, balken en dakplaten kan laten leveren.
Al met al ben je dan toch bijna 1000 euro kwijt om een hooiopslag te maken van bijna 40m2.
Geen idee hoeveel hooibaaltjes daarin passen. maar mijn kast komt er ook te staan en de pallet met vlas ook.
leuk project. maar daarna komt nog project palen slaan. en daarna nog project bestrating.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:42

Ik kan in een stal van 3x3 ong 75 kleine baaltjes kwijt. Dan zit het wel propvol en 5 a 6 lagen hoog.
Dus een 75 baaltjes per 9m2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:42

Ik mocht vandaag 2x naar mijn zomerweiland 15 km van huis voor meldingen van losse dakplaten. Kom ik daar aan, klappert er inderdaad een klein stukje plaat. Maar niks wat erop zou wijzen dat het zou wegvliegen of loskomen. Ging om een stukje dat uitsteekt over de zijkant. De rest lag nog muurvast, kon ook geen wind onder komen etc.

De paarden heb ik vanmiddag even in de bak laten lopen, snel stallen gemest en voldoende hooi voorzien. Die vonden de wind iig niet bijzonder spannend.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:55

Duhelo schreef:
Ik kan in een stal van 3x3 ong 75 kleine baaltjes kwijt. Dan zit het wel propvol en 5 a 6 lagen hoog.
Dus een 75 baaltjes per 9m2.

oh, wow dat had ik niet verwacht. ik hoopte dat ik in ieder geval voor een maand baaltjes kwijt kon (baaltje per paard per dag).
zal er zo'n 300 kwijt kunnen dan denk ik? het is voorin de opslag 2,80m hoog (maar ga het niet tot de nok volleggen) en achterin 2 meter hoog.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:13

300 moet lukken. Als het 6 hoog ligt is het ongeveer 2 m hoog. Ik leg enkël de achterste 2 rijen 6 hoog. De voorste 2 ongeveer 5 hoog.
Let wel op. Je legt ze best op palletten en met een ruimtentussen de rijen. Zodat er circulatie tussen is. Ik had veel last van condens waardoor het hooi nat werd.
Ik zou de eerste keer starten met 200 baaltjes en kijken wat dat geeft van ruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:29

Met 6 balen op elkaar zit je eerder tegen de 2,50 aan dan aan 2 mtr. En de meeste baaltjes zijn net iets breder dan 1 mtr, dus daar ga je ook met berekenen vaak scheef.
Eerst 200 nemen en kijken hoe je uitkomt is een goed advies. Bijkopen kan altijd nog :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:42

met dat idee ben ik sowieso al heel blij. ik heb echt het ruimtelijk inzicht van een stok als ik op de plek sta waar het gebouwd gaat worden... en dan denk ik: nou als hier maar 30 baaltjes in passen dan ben ik al blij.
Ik ga ze zeker op pallets zetten! ik ga eerst bestraten en daarna pallets. er zijn twee ingangen en 1 is afsluitbaar met een deur, andere kant laat ik open. dus kan altijd wel doortochten. dak goed afkitten, dus hopelijk blijft het goed droog.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 01:13

Ik vind 5 hoog eigenlijk hoog zat, zowel qua stapelen als qua weer eraf krijgen. Verder is bij mij qua ruimte denk ik ongeveer gelijk aan Duhelo. Ik leg ze wel strak tegen elkaar en gelijk op de grond, maar mijn garage is best redelijk geïsoleerd, en ik voer binnen 3 weken een partij van 60 weg en laat dan weer 60 nieuwe komen. Anders wordt het een beetje onpraktisch met de rest van de zadelkamer hier :o

Paarden net als altijd op de wei met dit weer, ik maak me niet druk. Er vallen hier veel bomen, sowieso wel. Laatst op buitenrit echt op amper 30 meter bij ons vandaan, ik schrok me dood, de paarden keken wel verbaasd maar liepen braaf door. Neem aan dat die 3 Tinkers die ene warmbloed wel rustig houden. Grootste gedeelte van hun track/paddock met een lengte van ca 200 meter ligt midden door de weide dus geen kans dat er wat op hun valt. Tenzij ze dom naar achteren op de wei gaan staan. Maar daar is het breder dus het zal wel loslopen. Ze hebben (meer dan) genoeg hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 06:49

Caily schreef:
Ik vind 5 hoog eigenlijk hoog zat, zowel qua stapelen als qua weer eraf krijgen. Verder is bij mij qua ruimte denk ik ongeveer gelijk aan Duhelo. Ik leg ze wel strak tegen elkaar en gelijk op de grond, maar mijn garage is best redelijk geïsoleerd, en ik voer binnen 3 weken een partij van 60 weg en laat dan weer 60 nieuwe komen. Anders wordt het een beetje onpraktisch met de rest van de zadelkamer hier :o

Hoeveel paarden heb je? En hoeveel wegen de baaltjes?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:33

Wij gebruiken een stal van 3x3 als opslag. Hier past voor een maand hooi in ongeveer. Een grote baal graszaadhooi van 450 kg en dan nog 2 100 kg balen weidehooi. Al vul ik het weidehooi soms tussendoor nog bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:16

@Humpiedumpie: het gewicht van kleine baaltjes is zeer uiteenlopend. ik heb ze gehad van 15 kilo, maar ook van 25 kilo, En als je ouder wordt is 15 kilo best lekker :)
Verder zijn 'verse' baaltjes vaak zwaarder als wanneer ze een tijdje liggen, máár het gewicht heeft ook te maken met het soort hooi (grof of fijn), want dat fijne neemt eerder omgevingsvocht op in natte maanden.
Overigens stapel ik ze ook dicht tegen elkaar míts het goed droog is, als er iets regen op gekomen is kun je ze beter wat wijder stapelen vanwege het uitwasemen wat ze dan gaan doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:32

Ik heb 4 paarden, allemaal rond de 1.55m (en allemaal drachtig). Ik voer onbeperkt en dat houd in 2-3 pakjes per dag. Mijn hooiboer claimt dat ze minimaal 23kg per stuk wegen. Dat wil ik wel geloven. Het hooi is doorgaans erg grof en droog, strak geperst. Maar het verschilt ook wel wat omdat hij veel verschillende partijen heeft. Echter is de kwaliteit altijd goed en gewicht altijd min of meer gelijk. En ik betaal maar 3,50 inclusief bezorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:07

DubbelDun schreef:
@Humpiedumpie: het gewicht van kleine baaltjes is zeer uiteenlopend. ik heb ze gehad van 15 kilo, maar ook van 25 kilo, En als je ouder wordt is 15 kilo best lekker :)
Verder zijn 'verse' baaltjes vaak zwaarder als wanneer ze een tijdje liggen, máár het gewicht heeft ook te maken met het soort hooi (grof of fijn), want dat fijne neemt eerder omgevingsvocht op in natte maanden.
Overigens stapel ik ze ook dicht tegen elkaar míts het goed droog is, als er iets regen op gekomen is kun je ze beter wat wijder stapelen vanwege het uitwasemen wat ze dan gaan doen.

Dat weet ik.. ik heb ze gehad van 12 kilo, heb er nu van 27 kilo.. dan kun je er geen vijf stapelen, maar 3.. dus even voor de beeldvorming ;).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:24

Britta31 schreef:
[ [url=m/7bzEHK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik hoop dat het oude kippenhok blijft staan.Anders waait het hok bij de paarden in de wei.Even kijken hoe hard het waait anders gaan de paarden in de geitenwei.

Kippenhok staat nog.Maar het oude speelhuisje ligt in de geitenwei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:45

Daar weten de geiten vast wel raad mee :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:27

Hier de vraag of iemand op de wei kon komen in de zomer, ik heb gezegd dat het niet mogelijk is. Ik wil er niemand bij hebben, veel nare ervaringen mee gehad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:34

Welke nare ervaringen moet ik aan denken bij het 'aannemen' van weidegenootjes/medehuurders?
Ik zit wel met de vraag:wat als iemand niet betaald... Wat doe je dan met het paard?
Wat als iemand zich niet aan de afspraken houd? Waar moet ik op letten bij het selecteren wie ik bij me op stal wil hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:43

Er stond iemand die gaf aan dat ze ook hield van natuurlijk paarden houden. Ik heb geen water en geen stroom maar dat vond ze niet erg. 2 keer per week vroeg ze om een vergadering op de wei.

Als we nou dit en dat, alles moest opeens anders.Zo natuurlijk hield ze geen paarden dat bleek wel.En niks was goed, dit heb ik vaker mee gemaakt. Ik ben zelf erg makkelijk, maar zorg niet voor gedoe en gezeur.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:09

Doe jij dan ook alle verzorging?Zoja,een paard erbij die voor jou het makkelijks is wat werk betreft.En hetzelfde met de eigenaar.Zo is het bij mij ook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:13

Nee de verzorging deden we om de beurt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:16

Ik wil wel zelf de verzorging gaan doen en dat stalgenoot 2x per week de track en weide poepvrij maakt. De rest doe ik.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:20

Ik heb een haflinger ruin in “pension”als maatje voor mijn ruin.Ik doe alle verzorging.Ook omdat zijn eigenaar door haar werk niet de dagelijkse verzorging kan doen.Ze komt natuurlijk wel langs,maar ik doe alle verzorging op mijn manier.Zij betaald daar natuurlijk maandelijks voor.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:01

Ik huur nu dus samen, mijn medehuurder stopt er ivm leeftijd en gezondheid mee, maar doe dit NOOIT meer. Ondanks dat ik echt alles moet regelen en organiseren heeft hij echt zijn eigen manier van paarden houden. Dat vaak ten koste van het onderhoud en gezondheid van zijn dieren. Ik kan in veel gevallen niets doen behalve geld uitgeven om de boel in goede banen te houden. Ben er dood ziek van en doe het echt NOOIT maar dan ook NOOIT meer.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:49

Mij bevalt het ook beter alleen. Ik heb gelukkig lieve weide eigenaars die een beetje bijspringen en een kleine pony die ik mag lenen van een vriendin als maatje. Voor mijn gemoedsrust is het gewoon beter alleen te doen, zelfkennis gebied mij om te zeggen dat ik het toch helemaal graag wil doen zoals ik het wil en dan moet je al iemand vinden die 100% op dezelfde golflengte zit.

Wat kunnen jullie veel baaltjes leggen. Ik kan er max een 30 tal leggen. Ik heb ook nog een stal over, waar ik de paarden eigenlijk zelden inzet, maar die is nu gevuld met hout van de eigenaars en wil die er liever niet "uitschoppen". Zou wel handig zijn als er daar ook een stuk of 30 inkunnen, zeker in de winter.

Veel sterkte Varekaj, lijkt mij vreselijk. Hopelijk wordt dynamiek in de kudde snel rustig!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:52

Ik huur met 2 en we hebben 1 volpension pensioen paard. Ik doe de dagelijkse zorg dus bepaal dagelijkse gang van zaken. Andere huurder ondersteund bij te plannen taken zoals mest wegbrengen, hooi lossen en deelt financieel het onderhoud en aanschaf van de weide. Samen hebben we dezelfde visie qua paarden houden en ze vertrouwd me volledig.
Pension paardje probeer ik te voorzien in wat nodig is, maar niet tot in het oneindige. Maak wel eventuele keuzes en beperkingen bespreekbaar, ze is vrij om te gaan als het ergens anders "beter" is.