Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:12

Ja het is in poedervorm. Ik deed het over de brokjes. De eerste keer ging dat goed, de tweede keer liet hij al wat staan en de derde keer trok hij de neus er gelijk al voor op :')
Ik moet het hem 2 weken lang 2x per dag geven.
Ik heb nog wel ergens een lege spuit liggen die nog nooit gebruikt is, is ook nog in verpakking. Misschien kan ik daar wat mee.
De wormenspuit moet ik herhalen over een aantal weken. Ben alleen vergeten hoeveel weken precies. Staat vast wel op de visitebrief anders bel ik er wel even achteraan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:15

Poeder deed ik dus altijd door de stroop en dan in een oude wormspuit prutsen. Beetje techniek heb je wel nodig, anders wordt het nogal een plakkerige boel :') Maar ze kreeg dan wel alles binnen, dus tja.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:20

Bloedworm is echt naar. Ben met Mojo ruim een half jaar bezig geweest om hem er bovenop te krijgen. Hij kreeg er bloedarmoede bovenop en hij was zo moe. Echt sneu. Te vlug op elkaar ontwormen heeft weinig zin. Equest Pramox is een fijn ontworming hiervoor. Sowieso is het fijn om deze standaard in december te geven. Succes met nick en bliksem.

Ik las dat nick en bliksem alles samen doen behalve echt spelen. Hiet hetzelfde, maar dat komt denk ik door het formaat verschil. Mojo speelt graag, maar niet op de ruinen manier met Kleintje wat hij vroeger in pension wel met alle ponys deed. Op dag 1 dat kleintje erbij kwam, gebeurde er iets en vloog Kleintje door de lucht.... ik denk dat Mojo weet dat het gevaarlijk is met hun gewichtverschil. Mojo weegt bijna 450 kg en Kleintje 100kg. Samen crossen en bokken doen wel, waarbij Kleintje flink kan uitdagen

loonaCSV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:36

Ik had eens een vraagje, zijn er hier nog mensen waarvan hun paard moeilijk zijn winterhaar kwijt geraakt? Ik heb er nog nooit echt last van gehad, meestal na een paar grondige poetsbeurten was het allemaal weg bij mijn paard Casper. Wat doen jullie als je paard moeilijk verhaart?
Saartje en Valiënta (ook 2 schatten van paarden die ik heb) hebben toch al even geen winterhaar meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:23

@ Sakvis: Macho zijn voeten waren echt wel slecht. Hij is 2 jaar geleden het laats bevangen geweest en sindsdien was zijn teentje iets langer. Dacht toen, och, het groeit er wel uit. Deze winter begon het vooraan op te krullen en was ik al wat ongerust. Dus heb ik mijn vorige smid er naar laten kijken. Die heeft dus enkel maar een beetje van de teen gehaald, de zool was volgens hem kort genoeg en daar is hij niet aangeweest. Gevolg, Macho is op zijn zool beginnen lopen. Ik was zelfs bang dat zijn hoefbeen gekanteld was, dus heb ik vorige week eerst raad gevraagd aan de DA. Door het werk van de smid van vandaag, zien zijn voetjes er al een pak beter uit. Bij Quick heeft hij me duidelijk laten zien wat hij bedoelde. Quick slijt meer af aan de binnenkant van zijn achterhoeven. Had zelf al wel opgemerkt dat hij vaak koehakkig staat, maar dacht dat het bij zijn ras hoorde. Smid van vandaag zegt dat Quick mogelijks zijn hoeven zo afslijt, maar rechtzetten is wel belangrijk om later problemen te vermijden. Ik heb expliciet aan de vorige gevraagd om daarop te letten en kreeg iedere keer te horen dat zijn voeten ok waren. Denk niet dat Quick pas de laatste weken zijn voeten scheef af loopt. Ik heb dus zelf niet echt het gevoel dat hij zijn voorganger afbrand, bij Mach zag ik zelf ook wel dat het niet echt ok was.

Lynn: Ik weet niet goed wat ik van Bacardi moet denken. Hij komt gewoon in galop naar voor als ik hem roep, maar soms loopt hij ook heel stijf. Hij heeft zeker artrose op 2 nekwervels, maar zijn benen waren volgens de osteo nog ok in oktober of november. Het is wel zo dat hij tot de vorige bekapbeurt enkel gevoelig leek vooraan. Hij had het moeilijk met tillen en wilde nadien niet neer zetten. Vandaag kreunde hij echt toen zijn voorste hoeven gedaan werden, bij de achterste wilde hij voor het eerst na het bekappen niet onmiddellijk terug zijn gewicht erop zetten. Ofwel zit zijn nek terug helemaal vast, ofwel is er meer aan de hand, maar hij loopt dus niet duidelijk kreupel. Normaal ging ik in juni de osteo laten terug komen, maar ik denk dat ik ze toch sneller ga laten komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-17 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:30

Hoi!

Ik lees al een tijdje mee (ook in deel 3) en heb ook de paarden 'aan huis'. Dwz aan het ouderlijk huis. Exact 14 jaar nadat mijn eerste pony aan huis kwam gaat hij over 2 mnd met de rest van de paardenbende mee naar mijn eerste eigen huis.

Op de nieuwe plek krijgen we véél meer ruimte dan ik nu heb en voor het eerst hebben we de plek om voor een heel jaar hooi op te slaan. Nu heb ik iets te veel ervaring met ongedierte en vroeg me af hoe jullie dat doen. We zullen zo'n 400 kleine balen gaan opslaan in een droge, afsluitbare voormalige varkensschuur. Betonvloer, betonwanden, hoog dak. Ruimte zat. Opzich is het risico voor ratten/muizen niet heel groot, maar mijn ervaring is dat die krengen heel goed weten waar de goede plekjes zijn. Dus.... wat kunnen we doen? Nu hebben we hooi in een oude trailer of op pallets achter de boxen, maar steeds maar 40 baaltjes in voorraad. Wel de hulp van een goede stalkat. Op de nieuwe plek zal er hulp zijn van 2 katten en een kleine terrier. Die kunnen er alleen niet altijd in (kattenluik?)

Dus barst los: Pallets, gif, kattenluik of stel ik me aan?

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 06:29

Wij hebben altijd hooi voor een heel jaar.. En ook wel muizen. Ik leg altijd wel vergif neer maar verder niet. Hier heeft het eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.

Hoef problemen zijn heel vervelend hopen dat het goed komt maar pas op met standverandering! Vriendin had ook een nieuwe smid en pony had iets een steil voetje (moest volgens hem ook gecorrigeerd worden) na de 2e keer was de pony kreupel (geïrriteerde peesaanhechting) dus pas er mee op..

Mijn ene paard verhaard ook slecht (ppid) maar begint nu toch wel langzaam te komen. Mijn andere paard verhaard volop op dit moment. Eventueel wat extra olie/lijnzaad geven en anders nog even geduld hebben. (Mocht de fries echt niet lekker verharen ga ik die over een paar weken helpen door hem te scheren)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:08

Goed personeel helpt enorm tegen de muizen.

Toen wij hier gingen wonen, namen de binnenkatten iedere dag wel 3 muizen mee naar binnen. Wat de buitenkat deed, was onbekend :) Dat nam gelukkig wel af.

Nu nog maar 2 katten, 1 binnen en 1 buiten en ik zie werkelijk nooit muizen. Ik heb ook kippen en die trekken weer ratten aan. Allemaal geen last van. Ik hou mijn hart vast als mijn buitenkat haar ogen sluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:47

Buxy schreef:
Wij hebben altijd hooi voor een heel jaar.. En ook wel muizen. Ik leg altijd wel vergif neer maar verder niet. Hier heeft het eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.

Hoef problemen zijn heel vervelend hopen dat het goed komt maar pas op met standverandering! Vriendin had ook een nieuwe smid en pony had iets een steil voetje (moest volgens hem ook gecorrigeerd worden) na de 2e keer was de pony kreupel (geïrriteerde peesaanhechting) dus pas er mee op..

Mijn ene paard verhaard ook slecht (ppid) maar begint nu toch wel langzaam te komen. Mijn andere paard verhaard volop op dit moment. Eventueel wat extra olie/lijnzaad geven en anders nog even geduld hebben. (Mocht de fries echt niet lekker verharen ga ik die over een paar weken helpen door hem te scheren)

Bij Macho moest er wel drastisch gecorrigeerd worden, zo niet zou zijn hoefbeen beginnen kantelen. Bij Quick is hij best wel voorzichtig geweest. Hij heeft duidelijk gezegd dat het een langzaam proces zou zijn om hem recht te krijgen. Maar hij moet wel recht geraken, wil hij gezonde benen blijven houden. Ik baal gewoon dat mijn andere smid niet sneller heeft ingegrepen bij Macho. Quick is redelijk koehakkig en zou zijn achterbenen nog meer naar buiten gaan draaien als we nu niet corrigeren. Had mijn vorige smid gevraagd om daarop te letten, maar volgens hem was de beenstand van mijn uk wel ok. Heb eerlijk gezegd dan toch liever een smid die mijn paardje recht wil krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:58

Standverandering kan idd heel vervelende gevolgen hebben, maar het zoeken naar een goede hoefsmid is tegelijkertijd ook gewoon lastig. Als het goed is komt er binnenkort weer iemand vanuit de NB kant, want ondanks dat ik best een goede smid had gevonden (bekapt echt heel netjes!), merkte ik toch meningsverschillen over wat gezonde voeten zouden moeten zijn.

Mijn ene kat neemt idd ook regelmatig muizen mee, maar er zitten er hier ook flink wat. Helaas hebben er ook een paar overwinterd in mijn dekens, bahbahbah.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:18

Hier ook katten die de muizen vangen. Toen we hier kwamen wonen zag ik regelmatig een muis buiten. Nu al tijden niet meer.

Gif doe ik niet aan. De katten gaan ook dood als ze zo'n muis eten die gif heeft gehad. En ook zitten hier veel uilen. Die wil ik ook graag levend houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:36

Ratten doe ik op het moment niets aan, ga binnekort wel de zolder uit de schuur halen dus dan zullen ze wel moeten verhuizen.

Verharen zijn ze hier flink mee bezig maar ze zitten toch nog vrij dik in het haar vind ik.

loonaCSV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:56

Bij mij zijn er toch al 2 helemaal uit hun winterhaar, geen winterhaar meer te vinden.
Wij hebben 1 kat en 2 honden die alle ratten of muizen pakken, maar toch blijven er maar komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:19

Mijn 2 paarden zijn nog volop aan het verharen, degene met de dikste vacht verliest op het moment zoveel haar dat je er een trui van zou kunnen breien...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:11

Sterkte met de bloedwormen Chasey!

KPet, hoi! Ik heb 240 baaltjes in de schuur gehad dit jaar. Niks tegen muizen/ratten gedaan. Uiteindelijk vond ik maar bij 1 pak wat poep. Ze zitten bij mij veel liever in het stro.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:24

Ik heb 10 poezen, ongeveer, want er komen regelmatig buurkatten mee eten.
In ieder geval nooit geen last van muizen, mollen of konijnen, helaas wel zwaar regime wat betreft vlooien want de buurkatten nemen nog al eens wat mee.

SVRL zonder foto's van de stand van je paarden blijft het moeilijk te bepalen welke smid nu het beste is of werkt.

Een koehakkig paard recht zetten is echt niet goed, dan crieer je juist problemen want die botten kunnen niet meer recht komen te staan ten opzichte van het bekken.
Het ziet er voor ons wel prettiger uit maar voor het paard is het juist pijnlijk, echter de stand moet wel zo onderhouden worden dat het ook niet erger wordt als het is.
Ik hoop in ieder geval dat je paarden beter gaan lopen nu.

chasey sterkte met de bloedwormen :(:)
Dat is dan weer het voordeel van op de paddock staan, wormen heb je zo opgelost.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:37

Poeder meng ik altijd met appelmoes. In een lege wormkuur en zo geef ik dat.

Bloedworm is hardnekkig. Vraagt om een strak wormschema kort opeenvolgend in het begin.

Hoefsmeden. Bekappen doe ik zelf. Ijzers laat ik doen.
Een goedr hoefsmid waar je vertrouwen in hebt, is belangrijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:39

Drastisch corrigeren is gevaarlijk. Langzaam aan en heel geleidelijk om problemen/pijn. te voorkomen.

1 poes en een erfhond.
Voor de rest gif...werkt prima!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:58

Anke schreef:
Drastisch corrigeren is gevaarlijk. Langzaam aan en heel geleidelijk om problemen/pijn. te voorkomen.

1 poes en een erfhond.
Voor de rest gif...werkt prima!

Is het niet eng om EN een kat EN vergif te hebben? Of eet de kat de beestje niet?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:14

Goed onderwerp dit.. ik heb steeds ruimte om 24 grote pakken weidehooi op te slaan. Heb nog niet nagedacht over muizen := Wij wonen langs verschillende drukkere straten en van de vorige bewoner van ons huis werden steeds dieren doodgereden die ze los liet lopen. Wij hebben dus meteen een stuk perceel omheind als tuin voor de honden en ik zou hier nooit een kat willen houden om die reden.. wel is er een kat aan komen lopen die nu in onze schuur woont, maar zij is al een jaar of 11/12 (is een kat van de vorige bewoner, die ze niet meer is komen ophalen nadat ze 20x was teruggelopen naar ons perceel). Deze kat vangt denk ik wel ongedierte, maar wat we zouden doen als zij straks uit de tijd is? Geen idee..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:27

Hier lopen de katten ook risico dood gereden te worden. Maar de 2 katten die buiten komen hebben een prachtig leven. Struinen door de weides, tussen de schuren, door het bos.
Ondanks dat we aan een doodlopende straat wonen, racen er soms wel regelmatig vrachtwagens voorbij. Er zit een bedrijf aan het einde van de straat. En soms houd ik mijn hart vast, maar dat is meer voor de kinderen die buiten spelen.... Ik ben ook al een aantal keer flink boos geworden op medewerkers van het bedrijf die als een kanonskogel door de staat rijden terwijl mijn en de buurtkinderen buiten speelden. Ben 1 keer voor een auto gesprongen om af te remmen. Gevaar voor eigen leven, maar Marloes stond aan de kant van de straat met een leeg hooimandje. Die had ze net aan Bliksem gegeven. Ik was nog wat hooi aan het halen toen ik dus die auto aan zag stormen.
Nou ik wist niet dat ik ZO snel kon rennen :') Vanaf de paardenstal tot aan de straat was er in een oogwenk en ben al gebarend (en vloekend) op die auto afgerend. De boodschap was geloof ik wel duidelijk. Maar heb daarna gelijk dat bedrijfje opgebeld met de mededeling dat de werknemers nu echt rekening moeten houden met het feit dat sinds een jaar nu kinderen in de staat wonen. Onze straat was eerst op de nominatie om gesloopt te worden, maar is toch niet door gegaan. Dus de straat is weer opgebloeid met jonge mensen en kinderen. Daar moeten die werknemers van het bedrijf achterin de straat nog aan wennen...
Er zijn borden geplaatst en wij als buurtbewoners hebben nu gedwongen dat er rustig aan gedaan wordt, anders gaan we stappen ondernemen. Maar tot nu toe gaat het heel erg netjes. :)
Maar mede door die bedrijfswagens en medewerkers van dat bedrijf ben ik wel eens bang dat er daardoor een kat dood gereden wordt. Maar mijn grootste angst is David of Marloes!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:11

Had meer last vd hond en het vergif.
Heeft veel training geverfd.

Poes komt niet in de ruimtes.
Toont ook geen interesse in dode dieren.
Kat en hond hebben onbeperkt voer.
Gelukkig hebben we nu amper last. Dus zelden gif nodig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:13

Ik heb de hooiopslag op de zolder, wel af en toe een muis (te zien aan een af en toe verdwaald keuteltje :') ), maar die blijven liever beneden. Ratten valt de laatste jaren gelukkig mee (buurman is heel consequent met gif ;) )en de muizen worden door onze kat redelijk onder controle gehouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:43

Jongens, lief dat jullie zo bezorgd zijn, maar uk is amper 2 en ik ben er bij aankoop voor gewaarschuwd dat ik extra aandacht moest hebben voor zijn voeten. Uk slijt de binnenkant van zijn achterhoeven sneller af als de buitenkant en komt daardoor scheef te staan. Ik wist dat ik dit moest vermijden, heb dat zo ook aan mijn vorige smid vermeld en toch staat hij duidelijk scheef. Hij wordt trouwens langzaam rechtgezet. En laat ons eerlijk zijn, kinderen die niet correct stappen, geven we steunzolen, wordt het bij kinderen niet opgemerkt, krijgen ze als volwassenen allerhande problemen. Vriendlief heeft zo erge rugklachten. Mijn nieuwe smid heeft trouwens zelf niets slecht gezegd over zijn voorganger. Heb hem ook niet gezegd dat ik aan de vorige gevraagd heb om er extra op te letten, dus hem valt echt niets te verwijten. Ik ben degene die misnoegd is en eigenlijk niet eens om Quick, wel om Macho omdat zijn voeten al veel sneller hadden gecorrigeerd moeten worden.
Afbeelding
Zoem meer eens goed in op de voetjes van mijn shet, ik schaamde mij er rot voor. Maar wat kan je doen als je smid zegt dat hij hier niets aan kan doen? Zal straks foto's maken hoe hij er nu uit ziet na 1 keer bekappen door de nieuwe smid. Mijn nieuwe smid schoolt zich trouwens continu bij, weet iik niet van hem, wel van iemand die hem al vanuuit zijn kindertijd kent. Die persoon had ook mijn oude smid en is uiteindelijk zelf ook overgestapt. Wat ik trouwens niet wist voor de nieuwe smid gisteren kwam. Ik ben trouwens niet over gestapt omdat ik niet tevreden was, wel omdat ik moeilijk met de vorige kon afspreken. Ik heb mijn oude smid ook niet afgekraakt bij de nieuwe, maar ben nu wel misnoegd over hem, omdat hij zeker bij Macho een probleem heeft laten aanslepen.

Poezen, er loopt er hier ene rond, maar die doet niet veel moeite om te vangen. Denk dat buurtkatten, vossen en roofvogels hier meer hun best doen om de poulatie in te perken.

Edit: Ik snap plots dat jullie en ik een compleet ander beeld hebben over recht zetten. Ik bedoel dus niet dat de stand van zijn benen gecorrigeerd gaat worden, Quick gaat altijd koehakkig blijven. We gaan er alleen naartoe werken dat hij zijn hoefwand niet meer scheef afloopt. Hoop dat het nu een beetje duidelijker uitgelegd is door mijzelf, excuus voor het misverstand.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:28

Hier doen we bij het hooi ook niet bewust iets tegen muizen of ratten. We hebben wel 3 katten lopen, maar het hooi ligt op zolder en daar kunnen de katten niet bij komen (tenzij er toevallig een ladder tegenaan staat).
Bij de kippen hebben we wel regelmatig gif staan, en er staat een vangkooi waar de ratten soms ineens in zitten (zit geen lokmiddel oid in). Soms zitten er 3 of 4 tegelijk in :Y)

Hoeven doe ik hier ook zelf als dat nodig is.

Hoeveelheid hooi dat we voeren hangt erg van het weer af. Ze hebben onbeperkt hooi staan, maar de ene week gaat het sneller dan de andere week.

De mest is hier verschillend, ook afhankelijk van het weer eigenlijk (en dus wat ze eten).

Nou m'n projectje is weer naar huis. Na 5 dagen antibiotica en pijnstillers liep hij weer aardig voor zijn doen dus vertrouwden we het wel om in de trailer te staan. Het viel me nog mee hoe snel hij in de trailer stond want hij is niets gewend. Wel leuk is dan weer dat ze wel meteen verschil merken kwa meelopen en algemene omgang.
Aan een touwtje meelopen heeft hij nooit hoeven doen en hij pakte nog weleens je vel vast (van je arm of been of waar hij bij kon) en dat soort zaken.
Nu liep hij dus keurig mee en doet geen poging meer om je vel vast te pakken ( wat ik zelf eeeerg fijn vind :+ )
De mensen waren er ook blij mee.
Helaas dus niet zadelmak kunnen maken en ook maar gezegd dat het waarschijnlijk bij dit paard waarschijnlijk nooit gaat gebeuren omdat hij gewoon niet constant genoeg is in z'n gezondheid om een regelmatige training toe te passen.