[volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:03

Ze eten niet uit het zand. Ze eten het alleen uit de bak op. Dat wat ze morsen op de tegels eten ze wel, dus ze zullen niet veel zand binnenkrijgen. Dat was juist de reden van het bestraten.
Ik hou het uiteraard wel in de gaten en zal zo nu een dan de mest testen. Als het nodig is, zullen ze het natuurlijk wel krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:38

nu is dat nog wel te doen, uit ervaring kan ik je zeggen dat in de winter dat een stuk lastiger wordt met alle modder die ze dan de bestrating oplopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:04

Je kunt ook eventueel rubber stalmatten om je bak heen leggen om zo een "morsrand" te creëren, werkt hier prima!
Scheelt een hoop ingetrapt zooi ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:41

Eten ze ook niet de onkruidjes die in de bak opkomen weg? Vergis je niet in de hoeveelheid zand wat daar mee komt. Zeker op de lange duur. Ik vind persoonlijk regelmatig een zandkuur geven een must als je dieren fulltime op een zandondergrond staan.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:09

Heel eerlijk gezegd vind ik dat een ding voor de eigenaren van de paarden en niet voor de pensionhouder...

Vind Chica echt een leuke pony trouwens :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:11

Ik zou als pension houder gewoon een berichtje doen: Komende week krijgen de paarden weer een zandkuurtje, graag hoor ik wie er mee wil doen. Kosten XX

Je bent goed bezig TS!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:11

Uiteraard vindt ik ook dat de eigenaren er zelf voor verantwoordelijk zijn, maar TS is zelf eigenaresse van 2 van de dieren ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:32

Eens met Dravergekkie, verantwoordelijkheid voor de eigenaar. Je moet niet alles naar je toe willen trekken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:38

Wie zegt dat dan? Ik heb het over TS haar eigen paarden.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:10

We hebben ook al wel veel regen gehad, maar dan aten ze het gewoon niet van de grond. Er zit natuurlijk wel onbeperkt in de bakken, dus ze kunnen dat ten alle tijden eten.

Onkruid eten ze niet uit de bak, daar geroeid nu niets meer, omdat ze er dagelijks doorheen lopen.

Zandweg vind ik ook een keuze van de eigenaren. Net zoals het voer, ik heb voer, maar wil je iets anders, dan moet je dat zelf regelen. Zo ook met ontwormen. Ik breng 2x per jaar de mest weg en wie nodig heeft, krijgt een kuurtje. Wil je het vaker, is dat geen probleem maar moet je dan zelf regelen. Is er vermoeden op wormen en komt er niets uit de mest, zal de eigenaar nog steeds verantwoordelijk zijn voor bloedonderzoek ed.
Ik vind niet dat ik moet beslissen over andermans kosten. Voor mijn paarden die ik ook wat ik nodig acht.

Ik laat wel weten als mijn hoefsmid komt, kunnen ze zelf beslissen of ze ook willen of dat ze zelf iemand anders laten komen. Zo ook met de tandarts en veearts voor entingen ed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:33

Ontwormen vind ik voor staleigenaar dat dat tegelijk gebeurd op moment dat ze samen lopen anders heeft het ook geen nut. De een ontwormd vaker dan de ander. om af te wachten tot je wat in de mest vind is geen teken dat er geen wormen zijn

Ik ontworm zelf 3 kee rper jaar en krijg erna het betaalde geld van de kuur netjes terug betaald. Staat hier ook zo in het contract en zo kan ik precies bijhouden wanneer welke kuur is gegeven. nieuw paard op de stal is meteen ontwormen. Enten is hier eigen keuze

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 17:17

Als ze 24/7 bij elkaar staan of als het op de wei was, ga ik met je mee om ze allemaal tegelijk te ontwormen. Ze hebben allemaal hun eigen stal en mest haal ik 2x per dag uit de bak. De kans op besmetting is dan wel heel klein.

Op de pensionstal waar ik met mijn vorige paard stond, was dat ook ieder voor zich. Nooit problemen mee gehad.

Daarbij komt, hier krijg je niet zomaar een ontworming mee. Eerst mest onderzoek en als het nodig is een kuurtje. Als er al een hele tijd tussen de kuurtjes zit, zijn ze er wel makkelijker mee

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:14

Wat een geweldige kudde staat er toch. De nieuwe man werd geïnspecteerd en mocht kennis maken met de regels van de groep. Daarna gezellig met elkaar eten
Afbeelding
Afbeelding

Nu lekker binnen aan het eten. Heerlijk rustig
Afbeelding

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:17

Wat fijn dat hij meteen zo geaccepteerd wordt :D

Zie ik het goed dat de bonte shetlander zich weer afzonderd? Of was dat alleen een momentopname?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:18

Wat een gezellige kudde heb je zo. Red je het zo met die bakken en 2 x daags voeren? Je hebt toch 2 voerplekken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:19

Volgens mij staat die shet net lekker de kont te schuren..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:21

Hahaha die eerste foto, met z'n vieren een front vormen :+ . Fijn dat het daarna allemaal alweer rustig aan het eten staat, echt bijzonder weer.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:35

Ze waren hem met zijn vieren aan het volgen haha. Ze deden dat heel rustig en lieten hem de bak verkennen, daarna hadden ze toch wel honger haha

Die kleine staat idd ongegeneerd lekker te jeuken

Tot nu toe hoef ik de bakken in de middag niet eens bij te vullen. Dan haal ik er aan het einde van de dag nog steeds hooi uit, dat ik dan ook nog extra verdeel.
Nu zal dat waarschijnlijk wel gaan gebeuren, ik ga het wel zien.

Ik had voor de grap eens uitgerekend hoeveel ze nou precies eten op een dag. Ze eten met zijn vieren, ongeveer 34 kilo per dag. Daar zitten dan wel 2 kleintjes bij natuurlijk en het is onbeperkt.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:45

Wat een fijne kudde heb je nu staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:51

Wat mooi die kudde van jou , prachtig hoe ze gewoon een nieuwe zo accepteren <3

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:53

Ik ben ook enorm trots op ze hoor.
Mijn jonge dame bewijst nu al een goede leider te zijn. Zo mooi om dit allemaal te zien en te mogen meemaken

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:54

Topic van begin af aan al gevolgd, maar wat heb je t netjes voor elkaar en wat ga je goed om met al dat onnodige commentaar en de nutteloze discussies!

Heel erg leuk geworden! Dat je er nog veel plezier aan mag gaan beleven!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:57

Wel knap hoor dat ze elkaar zo goed accepteren! Uit dezelfde bak eten lukt hier veel minder goed, en dat zijn vier paarden waarvan sommigen al 6 jaar samen staan. Terecht trots hoor :D

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 21:04

Dank jullie wel :o

Ze staan natuurlijk niet altijd even lief te zijn, maar over het algemeen gaat het echt heel goed. Ligt ook aan het paard zelf of ze zich makkelijk aanpassen. De kleinste had er met moeite mee, maar die laten ze dan ook gewoon gaan. Alle paarden krijgen de kans om zich aan te sluiten als ze er klaar voor zijn.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:06

Proficiat met je kudde! Top dat de kennismaking vlot is verlopen :-)