Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:30

Solleke_Noah schreef:
DD: wat ziet je 30 jarige er goed uit!! Vooral die ronde billen. Toch wat jaloers hoor, mijn 25 jarige krijg 'k geen spek meer op. Wat voer je hem? (haar?)

Het is een Quarter hè, dus die billen zijn 'gratis' :D
Maar ze krijgt nu 4x per dag hooi, waarvan de laatste voerbeurt een dubbele portie en 1x per dag 1 kilo sportbix met een handje muesli.
Het hooi is van de 2e snee; fijner van structuur dus makkelijker verteerbaar en wordt meer van opgenomen.
1x in de maand een kuur psylliumzaad en 3x per jaar ontwormpillen.
En bij 'veilig' weer 15-30 minuten gras per dag. Verder probeer ik wekelijks een wandeltje van een paar kilometer te doen en mag ze 'drafje-snackje' doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:34

Had amper paarden gezien. Dus was wel ff welkom!

Ja Dunya is een fotomodelletje!

Gezellig zo rondtoeren op de trekpaarden.

Verbrand. Ik ben normaal ook altijd te laat.
Deze dagen mooi in de ochtend al ingesmeerd.
Gelukkig dus geen roodverbrande schouders/gezicht.

Gezellig zo'n feestje met paardentaart!

Hier sinds een paar dagen onderburen met kids die ontieglijk veel kabaal maken. Gisteravond ineens al om 23.00 uur stil. Heeeerlijk. Echter om 6.30 uur duidelijk waarom. Zegibgen vroeg op pad. Dus weer herrie en kabaal.
Bah zeg. Eerste paar dagen hier super genoten vd rust. Nu liever thuis. Onze buren waarvan ik dacht dat ze veel kabaal maken, vallen nu reuze mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:41

Ik hoop dat iedereen het zonnetje van gisteren goed verwerkt heeft. Helaas kan ik er zelf alleen maar in de voormiddag van genieten aangezien ik late dienst heb.

Vannacht besefte ik plots dat ik dit topic ben binnen gevallen zonder mezelf en mijn paardjes fatsoenlijk voor te stellen, dus tijd om dat eens te doen.

Ik ben dus Sandra, moest je het nog niet door hebben, bijna 44 lentes jong. Naast de paardjes heb ik 2 honden en een kat, ah ja, er loopt hier ook nog ergens een lief rond. Het veulen waar ik naar ga kijken, is Quickstep gedoopt, ben nog aan de naam aan het wennen en weet nog niet of dat zijn roepnaam gaat blijven, maar goed. Het klinkt misschien raar dat ik zo op het oordeel van een fokker vertrouw, maar als ik jullie vertel hoe ik aan mijn beestjes kom, snappen jullie het misschien wel.

Van al mijn huidige dieren, kende ik de fokker voor het dier in huis kwam. De kat komt van een man waar ik mijn voer kocht, de paarden van mijn toenmalige hoefsmid. En waar de honden van komen, kan je geen pup kopen als de fokker je niet vertrouwt. Maar goed, omdat het een paarden forum is, zal ik het bij mijn paardjes houden.

11 jaar geleden had ik een haff die toen bijna 2 was. Mijn 1ste haff heb ik moeten verkopen tijdens mijn scheiding en ik wilde, toen ik terug aan paarden toe was, persé opnieuw een haffje. Alleen bleek na 2 jaar dat de uk echt wel te klein bleef, dus zat ik met mijn handen in het haar. Na lang twijfelen, toch beslist om niet te gaan mennen, dus werd de blondie te koop gezet en startte ik mijn zoektocht naar een paard. Op een bepaalde dag zei mijn hoefsmid: ik denk dat ik een paard voor jou heb, waarom kom je niet eens rijden. Koop jij mijn paard, dan neem ik je veulen over. Hmm, leek me wel intressant, dus ging ik op zijn voorstel in.

Mijn eerste indruk van Bacardi -O- . Hij was 4, had net een groeispurt achter de rug en als mijn smid niet net de moeite had gedaan om een uur met mij naar de wei te rijden, was ik niet eens opgestapt :\ . Maar goed, ik was er toch, dus zadel erop en we zullen zien. Tja, na 2 passen van Bacardi verloor ik mijn verstand en mijn hart ^&+ . Ben pas later te weten gekomen dat Bacardi die dag ook uitzonderlijk braaf was. Bij thuiskomst zei ik tegen mijn vriend: dat paard is zoooooo lelijk, maar hij voelt zo fijn aan, ik wil hem. Dus belde ik mijn smid en vroeg of ik 14 dagen mocht test rijden. Nu ja, na 2 testritjes mocht ie hem opladen en brengen.
Mag ik jullie voorstellen aan Bacardi van de Waterhoeve.
1ste keer rijden bij mijn hoefsmid thuis, zou er een klik zijn of niet?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prille liefde :+:

Afbeelding

Bacardi op zijn mooist!

Afbeelding

En we zijn aan het oefenen op selfies

Afbeelding

En toen kwam het moment dat we ons huisje aan het bouwen waren, dus wilde ik een vriendje voor Bacardi. Ik vroeg mijn smid of hij een shet te koop wist, kleur, leeftijd of geslacht was van geen belang. Ja, zei ie, ik heb wel een vos veulentje voor je, kom maar kijken. :wow: Dus ik weer met mijn smid op pad en toen kwamen we op een klein natuurgebied waar koeien en pony's liepen. Kleine poon bleek wat mensenschuw te zijn, maar toen ik gehurkt zat, mocht ik hem toch aaien. En yep, opnieuw dag verstand en hello love 8)7 .
<3

Afbeelding

En ook tussen de beide heren klikte het snel

Afbeelding

Al blijft hij vooral mijne kleine, lieve, knuffelpony

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn stoere man <3

Afbeelding

Voilá, zo ben ik dus aan mijn paardjes gekoppeld.

Ik wil gerust ook over mijn woeffies posten of, bij interesse, meer vertellen over mijn paardjes, maar ik denk dat mijn post nu al veel te lang is. O:)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:57

Goedemorgen,
Leuk Sandra .... Leuke foto's en bijbehorend verhaal.....
Die Anke die is onderweg naar huis.....
Lekker ritje Abby...... Heerlijk zon dag.... Daar doe je het voor!

Auw auw voor alle verbrande mensen. Ik heb zelf inmiddels ook al een lekker kleurtje.
Gisteren niet meer geklust, we zijn gaan wandelen met de hond.... Vervolgens werden we gebeld door vrienden of mee uit eten wilden samen met nog een stel..... Tja wat zeg je dan.... Doen we!

Vanmorgen stond ineens de loonwerker op de stoep die gaat tegelen.... Ha, fijn... Dan wordt het eindelijk knap! Vervelende is wel dat ik nu mijn les moet afzeggen voor morgen, want dan zijn ze er ook!

Ik ga zaterdag ook nog naar een 3 jarige kijken... Onbeleerd... Een merrie.... Ook wildkleurige ( mijn merrie is dat ook ook). Nooit op 1 paard wedden zeggen ze....
Hier de vliegenmaskers sinds woensdag op.... Ineens waren ze er!
Vliegenspray was nog ff een dingetje.... Snel weglopen!
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:46

Welkom Sandra. Leuke beestjes.

Ik heb de welkomspost ook nog even gelezen. Is weer mooi gedaan. Jammer dat ik de tijd niet heb gevonden om iets in te sturen, maar ik sta er tussen, zag ik. ;-)

Ik weet niet meer of ik het voor mijn vakantie al gemeld heb. Mijn buurman is hovenier en was bij een andere buur verderop aan het werk. Er werd daar 40 m2 tegels weggehaald. Ze stonden aan de straat. Ik gauw vragen en ze zouden afgevoerd worden. Ze hebben ze netjes op pallets gezet en ze mij bezorgd. Mijn hooi jongen heeft voor een mooie prijs een put voor mij geregeld en ook hier afgeleverd. *\o/*

Dus nu zelf aan de slag. Achter mijn verharde paddock ga ik de tegels leggen. Een gedeelte komt nog een beton laag over dat wordt een mestbak en daar naast een plek opslag en hooi plek en daar naast een nieuwe schuilstal als we er aan toe zijn. De put komt tussen de 2 tegel stukken. Met afvoer naar de sloot. Ik hoop dat het dan binnenkort gaat lukken de bak te egaliseren. Dan nog een vast hek langs de weg en een haag er langs. En de drainage erin. Ik ga het meeste zelf doen, dus heb nog wel veel tijd nodig. Maar voor de winter wil ik alles zeker klaar. En dan eens zien of ik het zonder modder kan redden.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:33

@kvulden: grootse plannen :)
Ik denk dat ik nog wat stukjes tapijt er bij ga kopen, want de stroken die er nu liggen zijn me ook heel goed bevallen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:43

Ik wil deze zomer ook tapijt gaan leggen. En bij de Belg een track met roosters, zodat als het eerst heel nat is en dan haat vriezen, hij niet meteen kreupel is. Kan hij gewoon over een vlakke ondergrond. De eerste stukken zijn al gelegd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 11:46

Welkom terug kvulden, wat een prachtig kostuum! Ben wel benieuwd wat je er dan na afloop mee doet? Prachtige bloesem!

Haha dubbeldun, ik zie toch echt zn streep nog hoor :D Hij ziet er goed uit voor zijn leeftijd. Wat zijn al die figuurtjes in zijn vacht?

Ah Nathalie, dan snap ik het. Ik zou denk ik hetzelfde doen. Fijn dat de manenkam nu goed blijft!

Nog even genieten... eeh volhouden... Anke

Pappa is tof Sandra, ooit... Als mijn weiland, energielevel en tijd weer verdubbeld zijn :D
Enne, welkom trouwens! :P

Sjakie nog gefeliciteerd *\o/*

Heerlijk AbbyBlues!

Selka. Ik zal je sterker vertellen. Mijn 7-jarige was ook altijd zo. Maar door schade en schande nu wijs en iets meer op haar hoede. Helaas... Al is zo'n braaf meedenkend dier, maar wel lekker voorwaarts en werkwillend, ook erg fijn. Kyra was als jonkie net zo ondernemend en brutaal. Ook net als Lola nu al van jongs af aan de baas in de kudde waar ze is opgegroeid (4 merries totaal).
Alleen Kyra was 6,5 toen ze naar mij kwam. Van de een op de andere dag was ze dus alles kwijt en werd ze in een vreemde omgeving bij twee vreemde paarden (die ook nog eens dikke vrienden waren) gedropt. Enige wat haar vaag bekend voor kwam was ik (van veulen tot ze 4 was kwam ik minimaal wekelijks, sindsdien slechts af en toe). De eerste dag begon ze ook pas te roepen toen ik uit zicht was ;( . Toen dat net allemaal een beetje bezonken was, werd ze met het etterbakje van de 2 (Lola dus) op de trailer gegooid naar weer een vreemde omgeving. Doordat Lola voorheen haar grote vriend achter zich had, en nu vooral boos was dat ze hem kwijt was, was Lola niet bepaald aardig voor Kyra. En Kyra was zo flabbergasted dat ze erg de baas over zich liet spelen, door dat nog niet eens 2-jarige monster. Na 2 maanden samen in "de modderpoel" besloot vrouwtje dat dit niet de plek voor hun was en dat de dames maar weer moesten verkassen.
Lola, die nog steeds de hele wereld een grote speeltuin vindt, neemt overal het voortouw. Onderweg naar hun nieuwe plek, maar ook wanneer er wordt gedronken, geslapen, hooi gegeten etc op de nieuwe locatie. Al zie ik nu gelukkig per dag Kyra wel weer meer haar eigen ding doen.

Neem daarbij dat Kyra qua training ook erg is veranderd. Ze reed voornamelijk wat basic in de bak met een jeugdige amazone. Ik ga vooral naar buiten, en dan niet zo de hei op wat ze gewend is. Maar gewoon door het verkeer, woonwijken, verschillende stukjes bos, het strand etc. Ze vindt dat absoluut prachtig en met een beetje aanmoediging gaat ze overal langs. En nooit roepen of aantrekken op huis, de hele dag op pad is voor haar ten minste net zo interessant als voor mij. Maar in haar koppie doet dat natuurlijk heel wat. Ook aan de longe en in de rijbak onder de vrouw moet ze nou iets serieuzer aan het werk.

Al met al dus best behoorlijk wat in de 5 maanden dat ik haar nu heb. Ik vind niet gek dat ze wat terughoudender is en liever volgt dan leiding neemt.

Bacardi is leuk! Ik hou van donkerbruin en smalle scheve blesjes. Alleen voor mijn gevoel de verkeerde kant op scheef, haha. :+

Wat fijn kvulden! Je hebt mooi weer bij het werk :)

Ik ga eens kijken of de paardjes nog leven. Lola is gek op hooinetten. Ze heeft heel wat rare ticks, dit is er een van. Want de bak met hooi staat er gewoon naast. Heb hem gisteren op de gok zo opgehangen. Benieuwd of hij nog hangt en hoe leeg hij is.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:00

Caily schreef:
Haha dubbeldun, ik zie toch echt zn streep nog hoor :D Hij ziet er goed uit voor zijn leeftijd. Wat zijn al die figuurtjes in zijn vacht?

Missy is 'gezegend' met 4 brandmerken. Ze is in Amerika geboren in een grote remuda en daar worden jaarlijks de veulens gemerkt om ze later te kunnen herkennen als ze verkocht worden.
De 6 op haar bil is van 1986 haar geboortejaar, de P is van Peppys Pavo haar vader. De 20 is het 20e veulen van die hengst in dat jaar en de D is van de Waggoner Ranch. Dit is een groot ranchbedrijf waar ook olie wordt gewonnen en ze hebben/hadden zo'n 200 paarden redelijk vrij rondlopen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:46

Tja de jurk Die hangt nu bij de anderen. :D Tot nu toe nog nooit een kostuum 2x gedragen.

Ik heb nu nog ik denk 10 rollen vloer bedekking liggen. Die gaan als de bak egaal is en de buizen erin over het zand. Ik ben zo blij mat dat ene stuk wat ik voor de test zo op de blubber van 30/40 cm diep heb gelegd. natuurlijk eerst bubbelig, dat kan ook niet anders. Het was net een waterbed en de paarden vonden het heerlijk. Nu zonder dat ik er iets aangedaan heb is het helemaal glad. En er zijn al shovels en trekkers overheen geweest, het maakt allemaal niet uit. Dus dat breid ik nog zeker een stuk uit. En het word bij mij ook niert glad. Het zand is gladder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:37

Dat is wel goed om te weten. Vloerbedekking. Wel stom, want mijn vriendin is verhuisd en de nieuwe bewoners haalden de vloerbedekking van de bovenverdieping eruit. Had ik natuurlijk even moeten vragen. Niet gedaan, helaas.

Net trailerladen gedaan. Eerst Sjaak. Ging goed. Daarna Cajra (expres als 2de. Kon ze zien dat het alleen oefenen was :D ). Gaat dus ook goed. Dus morgen mag zij als eerste. Eens kijken wat ze er dan van zegt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:47

Iedereen bedankt voor de lieve berichten.
De andere honden zijn wat van slag, de jonkies hadden natuurlijk steun aan de oude dame, maar dat went wel.

fabster leuke foto van je stel!(3x)
gefeliciteerd met Sjakie! Y)(^)

monmaster handige manier van trailer laden, por por :D

kvulden wat een schitterend kostum! :wow:
en leuke plaatjes van liggende shet en bloesem
super geregeld van die tegels +:)+

DD netjes gedaan! +:)+

sandra wat een knapperts bij elkaar, ben erg benieuwd of het paardje bevalt.
Wat een leuk verhaal hoe je aan je paarden gekomen bent en leuk stel.

abby leuke foto's van je buitenrit :j

elan gefeliciflapstaart met je dochtertje Y)(^)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:52

Ik heb gisteren iets gedaan wat al lang op mijn verlanglijstje stond. :):)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aurora, kruizing fjord , was echt een schatje <3
Ze draafde zo vlak dat je gewoon kon blijven zitten en de galop was wel grappig.
Verder zijn we recht de berg omhoog en weer omlaag gegaan.
Ik moest in beide gevallen mijn zadel vasthouden om er niet af te glijden, zo stijl en dat omdat er bomen op het pad lagen.
Volgens de eigenaresse was ze rond de 1.45 maar wat een dijk van een dier, liep met mij weg of ik 50 kilo woog.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:58

Prachtige foto's Spatter!

Mooi zo jouw paardenervaringen, Sandra.

Ik lees mee, maar lukt niet zo goed met reageren.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:17

Wauw spatter! Dier ziet er idd erg sterk uit! Zou tika ook zo breed worden? Gave ervaring hoor.

Las ergens dat een tinker van 22 toch wel aan z'n einde liep. Schrok ik wel een beetje van, die van ons is ook ong zo oud. Maar komt niet oud over. Beestje is nog best actief en fit. En dik, dat ook helaas. Maar tinkers worden dus niet zo oud vaak?

Leuk dat je weer terug bent kvulden! Volop klusplannen lees ik. Wordt vast mooi en veilig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:42

@spatter: leuk !! Alle zeilen moesten ook bijgezet worden om dat zadel op zijn plek te houden :D
Groot ras ezel x Fjord lijkt me ook wel een extreem sterke kombi :D En die oren zijn geweldig :+

@zapje: ik geloof ook niet dat Tinkers nooit oud zouden worden. Eerder afhankeklijk van manier van opgroeien, gebruik en onderhoud. Net als bij elk paard dus :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:43

Ik was alleen met vakantie hoor. Haha maar zoveel als jullie schrijven lijkt het een eeuwigheid haha. Mijn hooi boer heeft het voordroog op. :( dat was nog niet eerder gebeurd. Ze komen morgen hooi brengen wat ze bij een andere boer hebben gehaald. Maar even kijken.
Mijn merrie vind het nu nodig naar een hele lange periode heel schraal te zijn geweest nu ineens te dik te zijn. Ik zag het al gebeuren dus ze krijgt al even al het extra niet meer, maar toch is ze nu veel te dik. Voel het ook aan de manen kam. Hmmm wat kan ik daar nu aan doen. We hebben een tijdje niet veel aan beweging gedaan, dus dat heb ik direct toen ik thuis kwam opgestart. Ze is 22 dus rustig beginnen en opbouwen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:43

Zapje: de Tinker is 22 jaar, nu nog volkomen gezond... Maar de kans dat ze binnen enkele jaren komt te overlijden of ongeschikt gaat worden om te rijden.... Is reëel. Dus in die zin... Heeft haar beste tijd gehad....ze loopt nu nog zon 3x per week en is dan ook actief.
Vanavond gaat ze ook mee naar het strand.....

Vandaag paddock geharkt, gras rondom het land gemaaid, voortuin ook gemaaid, wasjes gedaan....
Huis enstallen gedaan... Ik vind het genoeg voor vandaag!
Misschien heb ik vanavond nog wat leuke shots van het strand....

Spatter leuke foto's , mooie omgeving ook!
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 06-05-16 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:45

Idd beweging en minder eten geven; geen dikmakertjes, grof hooi/wat stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:46

Missy is tot haar 25e regelmatig gereden, de jaren na haar 22e wel wat rustiger/kortere ritjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:15

Spatter, wat leuk! Fjord x ezel. Ik ben gek op fjorden, dus met zo n ezel is dat helemaal fantastisch. Is dat ook dubbel zo dwars? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:49

Geweldig Spatter, plezier straalt er ook echt vanaf bij jou!
Vind het een schattig minitankje en die oren... Ineens zijn de oren van mijn grote merrie niet meer zo groot.... :+

Oh ja, wat een droppie die shet van jou, ben hier natuurlijk ernstig partijdig, met hier ook al zo een kleine "grote" liefde die hier rondloopt.

En voor de rest kan ik het ook niet meer bijhouden allemaal.

Ga van het weekend wel even vragen aan mijn verhuurder/boer van het terrein waar ik op woon, of dat hij geen handige tips voor mij heeft, om het ongelofelijke @#$%@ klus van het eruit halen van de rubber matten en het reinigen van ze en de boxen, toch ietwat gemakkelijker te maken, want och och och, wat zie ik daar tegen op zeg in mijn uppie met mijn zieke lijf...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:27

Ik verbaas me regelmatig over mensen die de rubber matten uit stallen halen... die van mij liggen er al in sinds ik ze gekocht heb en zijn er nooit uit geweest en het stinkt er heus niet bijzonder.
Ik heb er wel stoeptegels onder liggen, misschien dat dat anders is als je beton hebt.

Net even opgezocht.. mijn eerste post daarover is van 02-06-2001 .
Ik had er eerst grastegels onder liggen, maar dat werkte als een perforator op de matten, dus snel er tegels onder gedaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:36

Zijn er hier ook mensen met zand of grond in de stal? Ik ben er nog niet uit met de nieuwe stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:48

Dat heb ik geprobeerd toen ik ze net had staan... werd een vieze natte bende en ik wist niet waar ik met het vieze natte/stinkende zand heen moest.