Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:05

Das vervelend Lorette. En graszaadhooi? Daar schijnt niets in te zitten en kan je dus echt onbeperkt voeren?

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:08

Yontheke schreef:
Ik heb de paarden op allspan houtkrullen. Ik heb 2 stallen van 3 op 3 die verbonden worden door het afdak. Mijn probleem was dat ik in beide stallen een fijnmazig hooinet hing en ze dus in beide stallen stonden te eten en dus ook te mesten etc.
Nu hang ik in 1 stal het hooinet en de andere stal gebruik ik als "slaapstal" met houtkrullen. Zo gaat het al een pak beter qua verbruik en ze hangen elke ochtend van hoofd tot staart onder dus ze gebruiken hem ook effectief.

Ik ben niet zo te vinden voor vlas. Dit kroop in elk hoekje en kiertje in de stal. Bleef heel erg onder de hoeven plakken.. Dit heb ik met de houtkrullen helemaal niet.

Houtkrullen zijn wel duurder dan vlas. Als de merrie volgende maand naar ons zou komen moet ik ook overwegen om over te schakelen op vlas want zij heeft een stofallergie.

Als je gaat overschakelen naar vlas in verband met stofallergie, dan zou ik eens hennep proberen... dit plakt niet in de hoeven zoals vlas wel doet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:10

Hier krijgen ze 3kg kalverhooi per dag verdeeld over 4 voerbeurten,verder een goede kwaliteit tarwestro bijna onbeperkt.

Nu ik de beschikking heb over dik grasland,mogen ze daar 1x 1 uur en 1x 4uur p/d grazen en krijgen ze met z'n 3en nog 4kg hooi p/d erbij.En ook stro...

Moet nog even bekijken of ze nu niet te dik worden met dat gras,dan moet er nog wat hooi af :P

Heb IJslanders en die halen echt alles uit hun voer wat ze eruit kunnen halen...meer hooi voeren kan maar dan heb ik een minder voedzame kwaliteit nodig.Dat is voor mij veel meer werk en aangezien ze toch stro eten,los ik zo op dat ze voldoende ruwe celstof binnen krijgen.

Ook graszaadhooi kun je niet onbeperkt voeren,er zitten wel minder voedingsstoffen in maar wel wat.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:25

Ik had hier een pony iedere keer in de winter hb. Voerde haar echt niet teveel. Maar nu is ze naar een ander plekje en het gaat al een jaar goed....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:28

@ipsilonka: heeft niets met hoeveelheid te maken. Als ze gevoelig is voor fructaan dan kun je dat met weidegang al snel hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:29

Ipsilonka schreef:
Ik had hier een pony iedere keer in de winter hb. Voerde haar echt niet teveel. Maar nu is ze naar een ander plekje en het gaat al een jaar goed....

Kan heel erg aan de samenstelling van het voer liggen hoor...of van de bodem.

Ben hier ook erg voorzichtig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:15

Grappig, ik heb wel wat los gemaakt hier. Leuk om te lezen hoe iedereen er toch weer anders mee om gaat.
Dit is mijn ruin (foto van vandaag)
Afbeelding
Hij heeft altijd moeite gehad om in de winter op gewicht te blijven, al viel het me vandaag mee wat ik zag. Door zijn bouw lijkt hij meestal buikiger dan hij daadwerkelijk is, daar verkijken mensen zich nogal eens op.
De bespiering stelt ook niet veel voor op het moment, maar dat is een nawee van mijn operatie afgelopen zomer, dat bouwen we wel weer op :Y)
Vanmiddag maar wat extra voordroog in de slowfeeder gepropt, kijken wat dat doet :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:47

Dd was dan echt alleen op hooi. Hier kunnen ze echt niet op de wei in de winter. Dat zou echt heerlijk zijn als dat kon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:31

@ipsolonka: ook hooi kan fructaanrijk zijn, net als voordroog. Vaak weet je dat pas als een dier er last van krijgt.
@wendy: aan de hals zie je dat ie te mager is (dipje voor de schoft). Heupen zijn wel net goed, maar de staartaanzet mag ook wat voller zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:17

@DD: klopt helemaal, jij gaat door voor de koelkast. Ik zette het erbij omdat veel mensen niet verder kijken dan de buik en dan denken dat het goed is. Daar is het in het verleden helaas regelmatig mee mis gegaan. Vandaar :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:25

Afbeelding

Vandaag baal 3 in de stal gegooid. Drempeltje gefixed. Liggen nu 3 balen in en ze piessen niet tot weinig binnen. Dat is fijn!

op de foto liggen er er 2 balen in.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:22

Soort bodembedekking en hoeveelheid hooi enz zal ik nog allemaal moeten zien, als het zo ver is!! :D
Maar ik steek al héél veel op met hier te lezen! :j

Vandaag bij de weide geweest en ze zijn duidelijk al begonnen! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:40

Zo, dat wordt groots aangepakt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:41

Dat is groot aanpakken :D Lekker als het straks klaar is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:23

Ik heb ze op van alles gehad. Grof gehakseld koolzaadstro (rapsodie) bevalt tot nu toe het beste.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:25

Hier kunnen ze ook niet de wei op in de winter. We zitten hier op zeekleigronden en die worden echt spekglad en blubberig met dit weer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:59

karev schreef:
[ [url=m/aaeMGS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag baal 3 in de stal gegooid. Drempeltje gefixed. Liggen nu 3 balen in en ze piessen niet tot weinig binnen. Dat is fijn!

op de foto liggen er er 2 balen in.

Ik heb toevallig er net weer 2 pakken bij in gegooid. Als het zo wit is als bij jou heb ik die van mij aan de koliek, die vreet t op. Wil je ook een bodem gaan kweken? Want dat kan wel nu met de dikte die je hebt. Op 1 paard heb ik de eerste 3 weken geen urine weggehaald, alleen mest en glad trekken.
Ik heb er overigens een half jaar over gedaan om uit te vogelen hoe ik het beste met zn vlas stal om kan gaan. Dus het wil absoluut niet zeggen dat mijn manier ook voor jou werkt.
Ik was vandaag blij verrast na een week met dit regen drama. Dusdanig goeie bodem, er was nog niets roods te vinden :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:03

Hebben jullie nog een goed idee voor het opbergen van voer? Ik heb nu gewoon de zakken staan maar ik vind dat zo slordig. Ik wil eigenlijk ook niet allemaal tonnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:05

Ik heb wel allemaal tonnetjes, en een oude vrieskist voor wortels ed als het gaat vriezen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:05

Ik heb wel voertonnen. Passen 3 zakken in per ton. Twee keer sportbrok, een ton muesli, een ton slobber en een ton sportmuesli.

Lekker bezig, Michelle!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:06

Wij hebben de voorraad in een oude vrieskist staan. Daar staat het gelijk muisvrij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:09

Ik heb twee soorten muesli, gerst, zemelen, lucerne en bietenpulp. Dus dat worden er zo véél :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:11

Dan zou ik zeker voor een oude vrieskist gaan. Verf hem en hij ziet er gelijk netjes uit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:13

Jotoma ik weet nog niet of ik een bodem ga kweken. Ze plassen bijna niet binnen dua dan balt er geen bodem te kweken hihi. Er liggen nu 3 in voor het comfort in deze natte tijden. Ik haal 2x daags de poep er uit en gaat prima zo.

ik heb mijn voer in tonnen. Je hebt ook bij de kwantum of xenos van di mini klikos. En zag hier die tuinkussen opbergbakken voorbij komen. Ook handig.
oude vriezer kan ook.

losse zakken zou ik niet doen ivm muizen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:17

Maar waarom wil je geen tonnen? Waar nu een zak staat zet je eem ton. Lijkt opgeruimder en geen muizen buffet