Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:42

Je hoeft niet zo "bewust groepjes te maken" als je voldoende ruimte en voldoende eten en eetplekken hebt. De enige reden dat er een paard bij ons apart wordt gezet is omdat ze afwijkend eten krijgen (oudjes met SP en een paard dat geen voordroog mag). Natuurlijk is het wel zo dat de groep bij ons op stal heel stabiel is, maar ook de meer "ondergeschikte" paarden komen goed genoeg aan het eten. Ja, ze moeten soms even wachten, of van de ene voerplek naar de volgende, maar dat gaat niet met veel gejaag gepaard en zeker niet met blessures.

ElfiL92

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:47

Het hoeft ook echt niet altijd vechten te worden en inderdaad kan het misschien opgelost worden met voldoende voerplekken maar bij ons is er, in overleg met de pensionklanten, bewust voor gekozen om het niet te doen. Als er eten in het spel is, kan het er soms redelijk lomp aan toe gaan en dat willen ze bij ons gewoon niet. Ik persoonlijk ben daar heel blij om.
En precies wat RianneH ook zegt, het is niet altijd zo dat paarden naar binnen willen omdat ze daar eten krijgen. Het kan een 'gewoonte' zijn van paarden om rond een bepaalde tijd aan de poort te staan.. Er zijn verschillende verklaringen voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:33

Mijn ervaring is juist dat paarden veel meer gaan klieren (met risico op blessures) als er NIETS TE ETEN is. Voldoende gras of hooi en ruimte en dan gaat het vrijwel altijd prima. Hier ook pensionpaarden bij elkaar.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:39

Ach mijn pony's staan al 15 jaar samen en die hebben ook wel eens dagen ertussen zitten dat ze absoluut niet aan hetzelfde hooinet kunnen eten, dan vliegen de hoefjes even door de lucht gaan ze uit elkaar, en een uur later staan ze weer gezellig samen te kroelen. Daar zijn het ook dieren voor imo.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:33

Dus net kinderen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:19

s'morgens rond 10 uur op de hele kale wei met hooi. Rond 4 of 5 gaan ze weer naar binnen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:33

tine10 schreef:
ElfiL92 schreef:
Nou sorry maar dat vind ik nogal kort door de bocht. Het gras is in de winter nou eenmaal niet optimaal. Ik denk dat wij al heel blij mogen zijn dat de paarden zelfs in de winter lekker de wei op mogen. Bij heeeel veel stallen wordt er in dr winter alleen gebruik gemaakt van een paddock.
Omdat je de groei van het gras niet in de hand hebt, ben ik het hierin niet met je eens!

Ik vind dit antwoord kort door de bocht. Er bestaat nog zoiets als hooi en hooinetten, of dat nu op een wei of in een paddock is. Natuurlijk willen ze naar binnen als ze daar eten krijgen.

Bij ons krijgen ze buiten eten, en binnen ook. Als ze naar binnen komen ligt er vaak buiten nog, zoveel hooi krijgen ze daar. Toch willen ze dan graag naar binnen, staan aan de poort enzo.

Mijn oudere pony is enorm opgeknapt toen ik van een stal met zomers 24 uur buiten naar een stal ging waar ze 's nachts naar binnen mocht. Zij is niet zo zelfverzekerd in de kudde en durfde eigenlijk buiten niet te gaan liggen en kwam dus niet echt tot rust. Op stal, in haar eigen veilige vertrouwde plekje durft ze dat wel. Gevolg was een rustiger, minder gestresst paard dat minder stijf was. Daarnaast heeft zij het buiten, omdat ze wat ouder is, gewoon koud als het guur en nat is. Beschutting in de vorm van een afscheiding of bossages is dan niet voldoende, ze moet echt een afdak hebben zodat ze droog en uit de wind kan staan.

Nu heeft ze een weide met inloop-stal en staat ze met alleen maar oudere paarden, zodat ze haar rust wel kan pakken. Dat vind ik helemaal ideaal. Maar in een gemengde kudde (jong, oud, ruinen, merreis) werd ze echt niet blij van 24 uur per dag lekker buiten met sociaal contact, terwijl dat volgens de boekjes wel de ideale situatie is. Alleen voor mijn dame dus net eventjes niet. ;)

Kortom, het verschilt per paard. Kijk gewoon eerlijk naar je eigen paard en waar die gelukkig van wordt. En pas je eigen standaard niet klakkeloos toe op andere paarden, zonder je eerst te verdiepen in hun situatie. Niet elk paard is hetzelfde, en het is echt niet zo dat elk paard gelukkiger wordt van 24 uur per dag buiten staan. Het ene paard is het andere niet, en ze hebben ook verschillende behoeftes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:50

Mee eens, de omstandigheden die een paard nodig heeft verschillen per individu. Als je die perfecte omstandigheden kunt creëren zal daar geen stal bij nodig zijn (behalve een inloop/schuilstal)
Als die omstandigheden er niet zijn (geen veilige kudde, geen schuilstal enz) kun je terugvallen op snachts op stal. Mijn paard staat ook snachts op stal omdat er anders geen schuilmogelijkheid is. Dit is dus echter omdat de buiten omstandigheden niet optimaal genoeg zijn. Een stal is dan een noodzakelijk kwaad. Het is nooit zo dat een stal op zich nodig is, het is omdat er iets anders ontbreekt.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:34

Als het gewoon goed/droog weer is gaan ze rond 10, 11 uur naar buiten, en tussen 4 en 6 uur weer naar binnen. Als het slecht weer is, gaan ze vaak maar een uurtje of helemaal niet naar buiten. Ze staan btw altijd op de wei, waar voldoende gras is. Als het gras op is, gaan ze gewoon weer op een ander stuk.

jovavee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:27

ik weet niet of ik het hier mag plaatsen. Ik heb een tinker die nu op een stal staat waar ze in de winter een paar uurtjes in een paddock komen, afgelopen vijf weken zelfs niet buiten en in de zomer van een uur of 8 tot een uur of 6 op het land.
Nu heb ik de mogelijkheid om op een kleine stal met 6 paarden te komen waar hij 24/7 buiten kan zijn met een inloopstal. De paddock is op een paddock paradise manier gemaakt. Op het land staan verschillende grassoorten gemengd en ze hebben de hele dag duits kruidenhooi tot hun beschikking. Nu vraag ik me af, zijn tinkers daar geschikt voor? Worden ze dan niet ontzettend dik? Hoe is het met het fructaangehalte in het gras als ze ook in de winter op het land komen? Krijg je dan niet met hoefbevangenheid te maken? Ze hebben hun paarden op blote voeten zodat ze hele harde hoeven hebben, misschien verkleind dat de kans op bevangenheid? Het lijkt zo een mooi plekje voor mijn tink, maar ik kan niet echt informatie vinden over het fructaangehalte en hoefbevangenheid bij tinkers die dag en nacht buiten staan. Plus inderdaad het dik worden. Wel kan hij dus de hele dag rondscharrelen, wat wel veel beter is dan in een hokje staan lijkt mij. Heeft iemand wat info en tips voor mij?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:06

Het klinkt als een plek waar ze juist de risico-factoren voor hoefbevangenheid wel in de peiling zullen houden. Verschillende grassoorten op het land betekent dat het niet allemaal Engels raaigras is, en juist Engels raaigras is je grootste risico op hoefbevangenheid en dik worden. Ook dat Duitse hooi is meestal van "armere" grassoorten, dus geschikt voor paarden die gemakkelijk dik worden.
Een tinker kan in principe uitstekend in een PP, de meeste PP's zijn juist voor de sobere paarden heel geschikt.
Wat voor paarden staan er nu al op die stal? En hoe zien die er uit?

In de VrijRuiter (verenigingsblad van de Ned. Ver. voor VrijetijdsRuiters) loopt nu juist een artikelenserie over juist dit soort ruwvoerproblematiek. Misschien is er iemand in je omgeving lid en kun je het december- en februarinummer inzien? Ik dacht niet dat het artkel al op de site staat (www.nvvr.info)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:20

Jovavee: De uren dat je paard op de huidige stal buiten loopt is het fructaangehalte van het gras meestal het hoogst, in de nacht is het lager. De nieuwe stal lijkt mij juist erg geschikt voor een tinker.

jovavee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:52

Waratje en Sharani: Heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat geeft een fijn gevoel en verheug ik me voor mijn paardje dat hij een mooi plekje gaat krijgen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:51

Marjo89 schreef:
evelien11 schreef:
Mijn paard staat in de winter ca. 1 uur in een paddock per dag. Niets mis mee, hij wil er graag uit na een uurtje en staat dan zeer tevreden in zijn stal.
En als het erg slecht weer is (storm en regen) staat hij niet buiten.

Een uur op 24 uur is NIKS, dat is 23 uur in een WC pot meer dan dat vind ik het niet. Hij is vast tevreden omdat er hoop eten ligt.
Maar ik vind het een trieste bedoeling.

Ik vind het een trieste bedoening als paarden in de prut 'lekker' de hele dag buiten staan. En dan de eigenaren maar klagen hij heeft mok, mijt, enz.

En er wordt alleen maar gevraagd naar de weidegang op dit moment. Niemand kan alleen aan de weidegang beoordelen of een paard 'genoeg' beweging krijgt. Ook vind ik de opmerking 23 uur in een WCpot ERG kort door de bocht. Jij weet niet wat er veder nog met mijn paard wordt gedaan. Daar staat niets over geschreven.
Deze reacties vragen erom om niet meer te reageren op dit soort topics. Het leek mij meer een inventarisatie hoe het met de weidegang onder de paarden is. Niet een soort ' ik doe het het best'. Voor mijn paard.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:11

@jovavee, paardnatuurlijk heeft een mooie fructaanindex, ook bestaat er een fructaangehalte-app, zo kan je heel makkelijk met je mob de fructaan in de gate houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:14

Er is wel een verschil in kwaliteit van buiten staan hoor. Hier in de buurt zie ik zat paarden op postzegels (steen) die niet groter zijn dan een stal. Vaak alleen en geregeld ook nog uren zonder eten/water. Dan kunnen ze wel buiten staan, maar dat is natuurlijk ook niks.

Dan kun je beter je paard een paard een uur buiten hebben in een grotere ruimte met vriendjes.

Maar ik weet dat niet iedereen daar zo over denkt.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:49

Veulen84 schreef:
Er is wel een verschil in kwaliteit van buiten staan hoor. Hier in de buurt zie ik zat paarden op postzegels (steen) die niet groter zijn dan een stal. Vaak alleen en geregeld ook nog uren zonder eten/water. Dan kunnen ze wel buiten staan, maar dat is natuurlijk ook niks.

Dan kun je beter je paard een paard een uur buiten hebben in een grotere ruimte met vriendjes.

Eens :j

Sowieso vind ik een paard op beton niks. Zal vast niet in alle gevallen zo zijn, en ook per paard verschillen, maar de mijne liggen graag eventjes in de wei als de zon schijnt. En om dan op het beton te moeten liggen....
Daarnaast trekt de ene graag wel eens een sprintje van voor tot achter of andersom en strekt daarbij zijn achterbeentjes. Ook dat zie ik hem liever niet doen op de stenen!
Laatst bijgewerkt door ElfiL92 op 02-03-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:49

Veulen84 schreef:

Inderdaad!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:30

Nou daar ben ik het wel mee eens hoor, want die betonnen postzegels vind ik niks. Daar zou mijn paard het nog geen vijf minuten uithouden.
Beter een paar uur echt leuk dan een hele dag nog drie keer niks. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik inmiddels nooit meer genoegen zou nemen met een paar uur.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

Two wrongs don't make a right. Nee een paddock van 2x6 vind ik ook niets of 24 uur in de drek zonder schuil of droge voeten plaats, is net zo waardeloos, maar dat maakt 23 uur op stal staan niet ineens goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:05

Precies! :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:27

Depende: Ik verwacht niet anders dan dat mensen het niet eens zijn met zo'n standpunt. Maar ik vind wel dat het gezegd moet worden. Soms vergeten mensen dat er nog meer dingen zijn die nodig zijn om een paard een gelukkig paard te maken. Ik maak me veel grotere zorgen over paarden die uren in een paddock zijn zonder water of eten.

Bovendien denk ik dat de felheid van reacties over een kortere tijd in de paddock soms wel eens minder mogen. De meeste eigenaren weten (hier op bokt tenminste) wel dat korte tijd niet goed is.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:35

Daar heb je zeker gelijk in Veulen, maar ik vind het altijd zo stom om iets goed proberen te praten door te wijzen naar een extreme tegenovergestelde situatie (wat op deze pagina dus ook gebeurd) Dat andere mensen het op een manier invullen waarvan ik denk (en bijna iedereen) 'Zo zou ik nooit een paard willen houden', dat geeft mij dan niet opeens een vrijbrief om dan ook mijn paard in suboptimale omstandigheden te houden.

Ja het is niet de bedoeling dat een paard uren zonder eten en water staat en of dat nu buiten of binnen is dat imo niet relevant. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:47

Hier ook geen grote paddocks, maar wel buiten de hele dag met een hooinet en water.
En de paddocks zijn ruim genoeg om fatsoenlijk in heen en weer te lopen en te rollen, die van mijn paard is ong 6 x 30 m.
En nu staat hij samen met een maatje met de tussendraad open en dan hebben ze er nog een stukje van ong. 12 x 12 bij.
Zo kunnen ze toch best aardig ravotten en hun ding doen.
En in de zomer gaan ze weer lekker de wei op!

In deze regio is het lastig om een stal te vinden waar de paarden veel buiten kunnen op fatsoenlijke stukken, dus ik ben hier eigenlijk best blij mee.

Verder heeft hij een box van 3 x 4,5, dus ook niet dramatisch...
Op de faciliteiten moet ik dan wel weer wat inleveren, maar ja, het is hier meest kiezen of delen...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:05

die van mij hebben met zijn 2-en hun stallen in de hooiberg met een zandpaddock eraan vast. tussen ongeveer 8 uur sochtends en 9 uur savonds staan de deuren open. Al zijn we aardig flexibel met die uren. Zowel binnen als buiten hebben ze onbeperkt hooi en nu ook weer heerlijke verse wilgentakken. Ze zijn graag buiten, maar zodra het donker wordt, zoeken ze toch vaak hun stallen op. meestal staan ze dus al op stal wanneer ze savonds opgesloten worden.
Ben wel blij als de zomer weer begint en ze overdag de wei weer op gaan.