Je paard op vlas of stro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:25

Die van mij gaat lekker op stro.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:35

Maar even smaengevat:

Stro is dus warmer, heeft nog wat voedingswaarde maar is meer mesthoop, is lastiger uit te mesten en geeft meer kans op een vies paard.

Vlas is makkelijk in het gebruik, kleinere mesthoop en houd je paard doorgaans wat makkelijker schoon, maar kan niet gegeten worden, en bijft als confetti overal in en op zitten?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:48

Ik vind vlas toch wel ideaal hoor, ik ben wel heel precies met het eruit halen van de mest. Verder geef ik ze af en toe wat stro om te knabbelen, niet als een laag over het vlas maar gewoon in de hoek net als het kuil/hooi.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:50

Mijn paard at altijd zoveel stro dat ze er meerdere keren koliek van kreeg zodoende staat ze nu op vlas

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:31

je kan je paard het beste op vlas zetten want dat kan geen verstopping in zijn darmen veroorzaken. want paarden vinden vlas niet lekker en de meeste stro wel en dat kan een verstopping veroorzaken waardoor hij een koliek aanval kan krijgen. en is wel 1 nadeel dat is dat het wat lastiger schoon te maken is. maar dat vind ik!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:28

mijn paard heeft verstopping gehad van aubiose....daarna altijd houtkrullen gebruikt, was er zeer tevreden over.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:35

NoGo schreef:
Mijn paard at altijd zoveel stro dat ze er meerdere keren koliek van kreeg zodoende staat ze nu op vlas

mijn paard at ook veel stro, en had daardoor ook koliek gekregen.
Dit komt doordat de bacterien in de darmen van je paard het stro niet goed kunnen verwerken omdat er nog niet genoeg bacterien zijn. Je moet immers met stro altijd opbouwen , en tegelijkertijd ook hooi geven.
Onze pony's kunnen prima op alleen stro staan, maar mijn paard niet. Gemakkelijkheidshalve gebruiken we nu hooi als strooimiddel.

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:48

Mijn paard is allergisch voor stro. Dus nu staat ze op gehakseld stro.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:56

Mijn paard staat nu weer op stro, heeft op de vorige stal op vlas gestaan, vond het eigenlijk niet echt supergeschikt... Potten ermee deed ik ook absoluut niet, werd een grote natte bende (heb een ruin) en daarnaast ging het ook in de sokken van mijn tinker zitten en door al dat vocht werd hij ook veel vatbaarder voor mok. Nu hij weer op stro staat gaat het een stuk beter, en heeft hij veel minder last van mok en jeuk enz.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:19

Ik sta op vlas. Ik stond eerst altijd op stro, maar mijn merrie is een beetje een viespeuk en doordat ze dan in haar poep en plas stond (stal werd elke dag verschoont!) kreeg ze straalrot. We hebben dat weggekregen en zijn overgegaan op vlas. Ze staat droger waardoor ze nu geen rotstraal meer heeft. Het is over het algemeen stukken goedkoper dan stro en je hebt er minder werk aan als je het netjes onderhoud.

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:17

Ik denk dat het per paard verschillend is, maar voor de meeste is vlas ideaal. Mijn paard eet veel stro, dus ik ga over op vlas. Ook vanwege de kleinere mesthoop is het ideaal.

_Eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:00

Mijn paard staat op vlas vanwege zijn allergie.
Maar ik vind het sowieso veel makkelijker schoon te houden en hij eet het niet.
Het enige irritante is dat het overal aan blijft zitten en je nooit klaar bent met vies eruit halen Tong uitsteken

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:03

ik vind stro beter!

Je paard heeft dan heel de dag iets te doen op stal. Kan hij lekker stro eten, bij vlas niet.

is wel makkelijker schoonmaken hoor

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:14

De mijne staan nu een jaar op vlas. Qua uitmesten vind ik het ideaal. Maar mijn paard is zo'n enorme viespeuk Clown Ze plast heel veel waardoor ze soms gewoon loopt te soppen in haar stal. Dan moet die natte zooi er echt uit. Er ligt een flinke laag in en ik strooi een pak per week bij. Maar het blijft er viezig uitzien Clown Terwijl ze er alleen 's nachts in staat.

De pony van mijn dochter strooi ik nog geen half pak per week bij en die stal is veel netter.
Ik denk erover om mijn paard weer op stro te zetten of iemand moet een geniale oplossing weten? Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:43

Vorig jaar op vakantie hebben we het geprobeerd en ik vond het ideaal, dat vlas!
Onze Tom is een veelvraat, maar bleef er keurig vanaf en het mesten van zo'n vlasstal ging erg snel.
Wat mij het meest opviel was dat je geen piesluchten rook, ook al was ie door al dat gras overdag erg pieserig.
Meneer maakt een bende van zijn strostal: hij vreet alles op, dus vrijwel dagelijks moet er een nieuwe baal in, anders staat ie echt alleen maar op poep en pies... Boos!

In mijn aanstaande eigen stal gaat dus vlas.
Met genoeg hooi erbij om de nacht door te komen, mocht ie zich gaan vervelen. Knipoog

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:48

Mijn paard staat nu een jaar op vlas, ik vind het prima spul maar niet in combinatie met mijn paard..de viespeuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:00

MarvanTom schreef:
Vorig jaar op vakantie hebben we het geprobeerd en ik vond het ideaal, dat vlas!
Onze Tom is een veelvraat, maar bleef er keurig vanaf en het mesten van zo'n vlasstal ging erg snel.
Wat mij het meest opviel was dat je geen piesluchten rook, ook al was ie door al dat gras overdag erg pieserig.
Meneer maakt een bende van zijn strostal: hij vreet alles op, dus vrijwel dagelijks moet er een nieuwe baal in, anders staat ie echt alleen maar op poep en pies... Boos!

In mijn aanstaande eigen stal gaat dus vlas.
Met genoeg hooi erbij om de nacht door te komen, mocht ie zich gaan vervelen. Knipoog

Ik verwacht dat je paard met stro nog meer in de nattigheid komt te staan. Mijn paard is ook een pispeuk, maar met stro wat het echt een natte kledderzooi, letterlijk en dan stonk het ook nog.

Merries plassen in de hoek of zijkant, makkelijker dan een ruin, ik heb een ruin en hij loopt de plasplek open. Kan maar op een manier op gelost worden en dat is elke dag de plasplek wegscheppen en zorgen voor een flinke bodem met vers vlas, idd elke week een pak er bij, maar met dit natte weer wordt het vlas ook vochtig en heb je soms 2 pakken in een week extra nodig. Ik doe 5 pakken per maand en beging met 3 pakken als bodem.

Jij moet de randen flinke berg doen, dus gewoon een hoge rand maken, zodat ze daar in kan plassen, en om de dag zeker schoonmaken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:24

Thanks voor de tips russel! Knipoog
Ook ik heb een ruin en aangezien Tom straks zo'n grote stal krijgt, verwacht ik dat ie in het begin overal piest, behalve aan de zijkanten.
Gelukkig staat ie alleen 's nachts op stal, dus het vlas zal redelijk bij te houden zijn. Althans, dat hopen we! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:09

Ik heb ook een grote stal en het valt best wel mee. Meestal pissen ze in het midden, kan vaak ook niet anders Clown De achterkant is altijd droog, daar doet hij meer mesten en met het vlas is dat best wel fijn, de ballen worden er droog van.

Maar ik doe ook altijd even aan drukken in het midden en dan voel ik meteen of het vlas hard aanvoelt, dus vol is geabsorbeerd.

Als je hem zelf op stal doet en hij gaat meteen plassen, kan je er een emmer onder hangen, dat doe ik altijd. Bodempje met vlas zodat hij niet schrikt. Haha!

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:13

We hadden eerst vlas voor de paarden. Heel handig, veel schoner..

Alleen we hebben nu weer stro weet eigenlijk niet waarom.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:38

Mijn paard staat normaal gesproken op vlas, maar nu staan ze ineens op stro weet niet waarom. Tong uitsteken Paard staat op manege. Maar het maakt mij niet zoveel uit..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:42

mijn paard stond ook op vlas en dat was ideaal! maar het personeel op stal weet niet goed er mee om te gaan dus werd het een bende en ben ik weer terug op stro gegaan! wel zorgen dat een paard op vlas veel hooi tot zn beschikking heeft!

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:04

Vlas Haha!
Het is namelijk heel makkelijk schoon te maken en schoon te houden.

Gr. Yvanca

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:08

Ik vind het allebei even makkelijk, alleen mijn paard eet stro, dus hij staat op vlas Lachen

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:55

Anouk staat op stro, wel smerig als het onderste heel nat is, maar t is prima zo,!