-verwijderde post-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Re: Rubber als (stal) ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:13

@dubbeldun: hoe heb jij je stal ingedeeld? Ik heb n ruin en ben bang dat hij dan gewoon plast op zn matras, al leg ik er vlas omheen..?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:17

Vanuit de leverancier wordt gezegd dat als een ruin het niet pettig vind om op de kale matras te plassen dat ze snel genoeg leren om langs de achterwand van de stal te gaan staan en zodoende dus in het strookje met vlas oid plassen.
heb je een iets 'dommer' heerschap, dan zal je een laagje vlas op de matras moeten gooien en dagelijk schoonmaken. Maar ik zou daar zeker niet mee beginnen, want dan leren ze het nooit Haha!

Bij mij ligt de matras dus in het midden van de stal en aan de zijkanten heb ik ong 30 cm 'bloot' en aan de voor- en achterkant iets van 60 cm.
Overigens liggen hier ook rubber tegels, maar dan oude in stukjes op maar gemaakt om de HIT op te sluiten.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:52

Ik ga er nog eens over nadenken. Wat zijn goede merken/ leveranciers? Waar moet je verder mee uitkijken?

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:49

ik ken mensen die ook ervaring hebben met rubberen matten. Ze vinden het ideaal! Zelf heb ik ze liever met een laagje zaagsel,stro,vlas. Maarjah meningen verschillen.En als je paard er allergies voor is, is het een ideale oplossing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:26

amanda2 schreef:
Ik ga er nog eens over nadenken. Wat zijn goede merken/ leveranciers? Waar moet je verder mee uitkijken?

Er is maar één merk HIT-matras volgens mij Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:34

amanda2 schreef:

Als je geen afvoer heb in je stal, heb je veel minder opties.
Is je doel echt om kosten te verminderen?
Als het is omdat je paard steeds alles opzij schuift en op het beton gaat liggen = het imo en goede investering. Zo ben ik er mee begonnen, maar mijn stallen lopen licht af en hebben een afvoer.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:25

Mijn paard laat zijn onderlaag vlas goed liggen maar hij is best n viezerik. Qua kosten heb je het er pas na ong 1 jaar uit dus dat is niet direct n argument voor mij. Hij wordt volgend jaar 14 en het lijkt mij lekkerder liggen.
Ik heb geen put of afvoer dus ik blijf twijfelen. Alle info is welkom!

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:39

Hallo

Als tip kan ik zeggen dat rubberen speeltuin tegels ook heel goed te gebruiken zijn voor in de stal en deze zijn niet zo kostbaar!
We hebben zelf een open stal met paddock en het werkt super.
Ik heb ze gekocht via marktplaats en dan betaal je niet meer dan zo'n 2.50euro per tegel van 50x50cm of als je geluk hebt dan kun je ook aan tegels komen van 1x1meter die heb ik ook.
Ze zijn 2.5cm dik,vocht doorlatend en voorzien van blokjes onder de tegel voor water end.door te laten gaan.

Ik ben er heel tevreden mee en is ook handig schoonmaken als es alles eruit moet want een tegel van 50x50cm is niet zo zwaar tillen!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:42

Helaas zoek ik geen waterdoorlatende, dan had ik ze al liggen, maar bedankt voor je tip!

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:47

Anoezzz schreef:
Wie heeft er ervaring met rubberen matten als stalondergrond? Ik heb laatst een heel artikel gelezen in de Amazone van maart 2008. Na het lezen van dit artikel ben ik wel geinteresseerd geraakt maar ik zou graag wat meningen horen van mensen die hier al ervaring mee hebben.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar dikkere tegels (+/- 20 mm dik) die vorstbestendig zijn en vochtdoorlatend. Uiteraard wil ik dan in een deel van de stal wat stro leggen zodat er toch wat te scharrelen valt.

Wie o wie bijt de spits af?

Mijn tip was voor degene van dit berichtje!!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:55

http://www.horsehouse.nl/
Hier verkopen ze ook matrassen voor paarden, het is superzacht en het schijnt goed te werken volgens een andere bokker. Misschien dat ik er ook eens naar ga informeren.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:59

Mijn vriendin had ook rubberen matten als ondergrond en dan in het midden van de stal zat een putje.. Ze had er dan alleen zaagsel in..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:02

Over die Hyndermatrassen heb ik ook al andere berichten gehoord. Natuurlijk is het zacht als ze liggen, maar als ze staan is voor de benen een harde/stevige ondergrond beter. Schijnt rustiger voor de pezen te zijn*.
Net zoals het voor een paard beter is om buiten ook niet altijd op een zachte zand/wei bodem te staan, maar regelmatig over een harder oppervlak moet kunnen lopen.

Zeker voor paarden die veel op stal staan zou ik deze oplossing niet kiezen.

*natuurlijk hebben we het hier wel over een gezond paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:05

Ik heb rubber matten in de stal van http://www.bosrubber.nl
De urinedoorlatende matten. Nou laten de matten niet goed de urine door vind ik zelf maar ik ben er wel heel tevreden over.
Ik gebruik stro en dan een dun laagje. Ik heb een grote loopstal waar ik alleen de achterste helft strooi, vooraan lopen ze dus op het rubber. Scheelt echt heel veel strogebruik en ze liggen altijd zacht en warmer.
Wij hebben geen afvoer voor de urine maar die matten laten toch niet echt goed urine door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:47

Suzanne F. schreef:
Ik heb rubber matten in de stal van http://www.bosrubber.nl
De urinedoorlatende matten. Nou laten de matten niet goed de urine door vind ik zelf maar ik ben er wel heel tevreden over.
Ik gebruik stro en dan een dun laagje. Ik heb een grote loopstal waar ik alleen de achterste helft strooi, vooraan lopen ze dus op het rubber. Scheelt echt heel veel strogebruik en ze liggen altijd zacht en warmer.
Wij hebben geen afvoer voor de urine maar die matten laten toch niet echt goed urine door.

Ik heb ook die matten, maar ben wel tevreden over de drainage.
Wel moet je ze heel goed schoon maken en houden. (met hoge drukspuit aan 2 kanten)
Aangezien je geen afvoer heb, is het goed schoonmaken ook niet echt handig Knipoog

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:07

DubbelDun schreef:
Over die Hyndermatrassen heb ik ook al andere berichten gehoord. Natuurlijk is het zacht als ze liggen, maar als ze staan is voor de benen een harde/stevige ondergrond beter. Schijnt rustiger voor de pezen te zijn*.
Net zoals het voor een paard beter is om buiten ook niet altijd op een zachte zand/wei bodem te staan, maar regelmatig over een harder oppervlak moet kunnen lopen.

Zeker voor paarden die veel op stal staan zou ik deze oplossing niet kiezen.

*natuurlijk hebben we het hier wel over een gezond paard.

Ik weet ook inderdaad niet of het wel heel goed voor de benen is dat gewiebel, maar weet ook niet meer hoeveel het wiebelt.
Maar ik wil wel de hele stal bedekt hebben met rubber en niet strookjes zonder rubber.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:37

ik heb in mijn stallen koeien matten liggen, 6 stuks. onder de matten zit een betonnen plaat met van die stroken, was vroeger een koeie stal. dus urine kan altijd weg, ook al gaan die stroken vol zitten met zaagsel. Het koste mij 15 euro per stal, komen van een sloop boerderij. Ze worden niet glad, zitten richeltjes in!
Ben er helemaal blij mee! Ik heb er wel gewoon zaagsel overheen!
Nadeel is idd dat je ze af en toe op moet tillen om zaagsel weg te halen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:54

Dacht dat er matten zouden komen, maar niet dus.

Nu wil ik eigenlijk zelf matten aanschaffen, maar heb niet veel geld om te besteden. En daarbij het gaat voor mij grotendeels om de kou vanuit de gierkelder tegen te gaan. Dus de matten moeten wel vocht doorlaten. Normaal gesproken heb ik een dikke laag stro (ongeveer 15/20 cm dik en aangestampt), maar dit lijkt me niet handig met het feit dat er aan deze stal een uitloop kom. Dan zit ik iedere keer met stro dat mijn box uitgelopen word de uitloop in.

Pony is een heel rustig dier geen schrapper of wat dan ook en staat zonder ijzers.

Nu las ik ook iets over die tegels die ook op de speelplaatsen gebruikt worden dat je die ook zou kunnen gebruiken, maar hoe zit het eventueel met terrastegels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:39

Hoe kleiner de tegels hoe meer vuil er tussen de naden kan komen.
Sommige stallen hebben een gleuf waarin je een schopplank kunt doen. Dan wordt er een stuk minder bedding uit de sta gelopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:12

Zover als dat ik weet zit die hier niet.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:48

Heb net even verder gezocht naar 'nieuwe' leveranciers (heb stiekem meegelezen Lachen )
Kwam er net achter dat Corton ook rubberen tegels en matten verkoopt. Vochtdoorlatend en niet vochtdoorlatend. Mischien ook een optie?
www.corton.nl

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:35

Sinds eind september heb ik vloeistof doorlatende tegels in mijn stal liggen.
Ik sta in een oude koeienstal en heb dus een rooster in de vloer waar de urine in kan lopen onder de tegels door. Uitmesten gaat een stuk sneller, alleen maar drollen eruit halen.
Ik heb er gewoon stro overheen liggen dat vrijwel droog blijft, dus daarvan gebruik ik minder en het gaat langer mee.
Van ammoniak lucht heb ik een heel stuk minder last dan de stallen die geen tegels hebben.
Ik ben de enige op stal die tegels heeft en bij mij ruikt het een stuk prettiger.
Ook merk ik dat mijn paard het een stuk fijner vindt, ze ligt nu meer en staat niet stijf meer op.
Daarnaast worden de tegels niet glad en kan ze niet meer uitglijden wat op het beton wel gebeurde als ze rond rende in stal.
Mijn tegels komen bij http://www.horsefriend.nl vandaan en zijn 45 mm dik.
Het enige nadeel zover vind ik dat je de tegels er 1x per jaar uit moet halen om schoon te spuiten.
De tegels wegen zo'n 30 kilo per stuk.

Ik zou oppassen met die tegels voor onder speeltoestellen, want die zijn niet geschikt voor een hoge puntbelasting.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:17

Ik heb mijn HIT matrassen binnengekregen, ze liggen inmiddels in de stal(pffff) het ziet er degelijk uit, mooi afgewerkt en een dikke foamlaag in het midden het lijkt me ideaal.

Donderdag komen de paardjes thuis, dus ik ben benieuwd hoe ze het gaan vinden.

Eigenlijk zoek ik nu alleen nog wat tegels om aan de voor- en zijkant van de matras te leggen, als iemand nog een tip heeft....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:19

Zo dat heb je snel gedaan Haha!
Op marktplaats staan regelmatig oude rubber matten, daar kun je de betere stukken van gebruiken, of anders wat nieuwe kopen en die verzagen.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:44

Ha ha, ja zonder fatsoenlijke mestbak moet je ook wel snel wat regelen, met de bouwinspectie van de gemeente regelmatig op de stoep, grrrrr.
Hoop dat ik het zo af kan met een paar groene containers (die volgend jaar weer gratis zijn!).
Heb jij gewoon van die rubber matten die op rol verkocht worden?