Dringende vraag over kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: DRINGENDE VRAAG!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:23

Jana_en_Ik schreef:
Ow hemeltje... ik hoop dat je ouders hier een beter beeld van hebben anders komt er niet veel goeds van terecht vrees ik...
Als ik jouw vraagjes hierzo lees, denk ik dat je beter eens kunt beginnen met een vz-pony om een idee te krijgen van het hele gebeuren...

Ps. Er zit ALTIJD een prijsKAART aan goed fatsoenlijk tuig.

Mijn idee! Lachen
Ik las de vragen ook en dacht eigenlijk hetzelfde als hierboven.
Misschien is het niet onverstandig om te beginnen met een verzorgpony, zo leer je alle dingetjes beetje bij beetje door de eigenaresse van de pony.

denisuhtjuh

Re: Dringende vraag over kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:12

mensen, ik ben niet 12 maar 13 [okee niet een groot verschil maar het is nogal irritant =P

en ik heb al een verzorgpony, maar die hoef ik niet te voeren

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:15

denisuhtjuh schreef:
mensen, ik ben niet 12 maar 13 [okee niet een groot verschil maar het is nogal irritant =P

en ik heb al een verzorgpony, maar die hoef ik niet te voeren

Mag ik je vragen wat je allemaal doet met je verzorgpony, en wie er verantwoordelijk is als je pony bijvoorbeeld ziek is of naar de hoefsmid of de tandarts moet? Misschien een ideetje om de eigenaar te vragen of je erbij mag zijn?

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:18

de eigenaar is verantwoordelijk als ze ziek is denk ik, want ze is nog nooit ziek geweest toen ik der kende
jaa

maar, ik mag waarschijnlijk helemaal geeen paard, er staat ook in het bericht: heeeeeeeeeeeeeeeeel mischien

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:21

denisuhtjuh schreef:
de eigenaar is verantwoordelijk als ze ziek is denk ik, want ze is nog nooit ziek geweest toen ik der kende
jaa

maar, ik mag waarschijnlijk helemaal geeen paard, er staat ook in het bericht: heeeeeeeeeeeeeeeeel mischien

Ja maar stel nou dát... Haha! je bent niet voor niets de prijs van het voer aan het vragen, dan is het toch leuk als je intussen al wat ervaring hebt met bijvoorbeeld de hoefsmid of de tandarts?

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:24

jaa =p
maaar
een paard hoeft toch niet eens in de zoveel tijd naar de tandarts?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:27

Die van mij gaat zowieso 1 keer per jaar en als het moet nog een keer Lachen
Daarnaast heeft mijn paard er een handje van dat als de dierenarts moet komen dit altijd savonds of in het weekend snachts is Haha!
Dit zijn onverwachte kosten, maar niet iets wat ik zo uit mijn zak schud. Ik zet dus per maand een bedrag opzij voor de onverwachte kosten van de paarden Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:32

denisuhtjuh schreef:
jaa =p
maaar
een paard hoeft toch niet eens in de zoveel tijd naar de tandarts?

Hihi, pas op hoor, voor je het weet ga ik weer roepen dat jullie nog niet toe zijn aan een eigen paard. Knipoog Want ja dus, ook een paard moet regelmatig naar de tandarts. Anders kan het paard problemen krijgen met het bit, of nog erger: zijn voer niet meer goed kauwen.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:48

Even voor de duidelijkheid, jullie weten toch niet wat haar ouders in hun portemonnee hebben zitten? Of ben ik nou gek? Een rijbak is helemaal niet nodig (het is wel handig in de winter, maar ik heb het niet nodig aangezien mijn merrie dan met een dikke toeter rondloopt en ik niet intensief ga rijden) zoals veel zeggen, ik heb het toch ook niet? En wij redden het prima hoor. Ik ga óf naar het bos, óf op de weg, óf in het weiland. Denisuhtjuh zegt toch duidelijk dat dat geen probleem is? Vertrouw haar dan. Bovendien hebben die ouders vast een verantwoordelijkheidsgevoel hoor. Je merkt het snel zat hoor, als een paard last heeft van zijn gebit. Natuurlijk moet het gebit zo nu en dan wel even gecontroleerd worden door iemand die er meer van weet. Het lijkt mij verstandig dat je eerst wat boeken gaat lezen over het onderhouden van een paard, eventueel een prijzenschema maakt. Je moet er wel serieus tegenop kijken, en niet alleen maar denken 'zolang ik maar een paard krijg'. Want zo zit het niet!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:10

kiimberliiee schreef:
Ps...
Ja onze tante heeft 14 jaar lang een paard gehad,
Dus die weet er echt wel iets vanaf,,,

Die heeft levenslange ervaring met paarden

en 14 jaar vind ik niet levenslang

Misschien is het verstandig als je beter leest Knipoog
Ze heeft 14 jaar een paard gehad...
Maar daarvoor verzorgpony's en ga zo maar door...
Dus ja levenslang...

Xkellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:15

Ligt eraan hoeveel hooi en stro je gebruikt.
Maar het gaat niet alleen om eten,
want je hebt mis ok nog andere spullen nodig enz.
wormenkuur is nooit zo heel duur.
maar hooi word helaas wel steeds duurder.

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:25

sorry hoor, maar een aantal reageren alsof jullie alles al wisten voordat je een paard/pony had aangeschaft. Ze geeft aan dat ze heel misschien een pony mag. Ze is zich nu aan het verdiepen in de kosten daarvan.. je moet toch ergens beginnen??? Ik vind het al goed dat ze hier over begint, sommige klungelen maar een end aan en denken daar niet eens over na. Ik zou zeggen verdiep je in de dingen die je tegen kan komen, dat is best veel, maar ook zijn er veel dingen waar je je niet in verdiept van te voren maar wat je ook tegen kan komen. Klopt een pony is niet niks en komt meestal meer bij kijken dan je denkt, maar op deze manier wordt ze ook niet geholpen..

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 13:09

dankje =)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:13

Pierrot_An : Daar heb je zeker gelijk in! Je moet ergens beginnen en we zijn allemaal ergens begonnen.
Zo rkeeg ik mijn eerste pony' tje toen ik 9 was, hij was toen 3 maanden. Ik mocht er naartoe, ik mocht hem wat lekkers geven, maar ik mocht niets met hem doen zonder begeleiding. Als je weinig verstand hebt van wat je nu doet en waarom je iets doet is het imo verstandig om er iemand bij te halen die er meer verstand van heeft. Iemand die je de dingetjes kan leren. Zo bouw je dat toch op.
Wel denk ik dat je dat bij een verzorgpony 'sneller' zal leren, je hebt namelijk altijd iemand om op terug te vallen als iets niet lukt, iemand die de pony zelf ook kent Lachen

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:41

kimberliie4 schreef:
als jij al rekening hebt gehouden met al de punten die hier boven staan, en jullie alle kosten kunnen betalen, kun je het volgens mij wel redden. Ookal ben je een meisje van 12, ik kreeg op 12 jarige leeftijd ook een pony. Dus dat kun je makkelijk redden.
Als ik jou was zou ik dan eerder voor een haflinger kiezen, haflingers kunnen vaak zonder deken zomers en winters dag en nacht in de wei, inderdaad wel met schuilstalletje:). Owja en komt de pony alleen te staan? meestal is het beter als ze met nog een pony staan.

Groetjess Kimberley

Kan het ook zo zijn dat ze ipv met een ander paard, met een geit staan?
Want bij mijn verzorgpony's staat er een paardje met een geit...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:46

Daar lopen al meerdere topics over, moet je maar even zoeken. Knipoog Het kan op zich wel, al zie ik liever dat een pony met een ander hinnikend wezen in de wei staat. Als je een geit neemt, moet je in elk geval zorgen dat je omheining goed is en er niets staat wat niet opgegeten mag worden. Haha! Verder heb ik wel eens een pony met wonden gezien, omdat de geit graag wou 'kopstoten' met de pony.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:49

Oh oke.. bedankt! Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:44

En je moet spul in de staart van de pony spuiten, want geiten willen nog wel eens de hele staart opvreten!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:29

Zow! Dat wist ik niet! Gaaaap

Want ik ken een pony en die staat samen met een geit maar die heeft gewoon nog zijn hele staart Tong uitsteken

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:28

Een paard kost ongeveer € 110,- per maand. Daar heb ik alles bij in begrepen (hoefsmid, wormenkuur, voer, stro etc.) Maar moet je een keer onverwacht naar de dierenarts dan kost een paard misschien wel € 300,- die maand. Hou dat alsjeblieft goed in de gaten.... prijzen van voer en stro stijgen ook verschrikkelijk op het moment! Weet waar je aan begint!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:49

Bedankt iedereen! Haha!

Nog meer tips?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:00

Linda_E schreef:
Een paard kost ongeveer € 110,- per maand. Daar heb ik alles bij in begrepen (hoefsmid, wormenkuur, voer, stro etc.)

110 euro per maand? Dit vind ik wel aan de lage kant... Fijn dat jij de kosten zo laag kunt houden Linda, ik vraag me alleen af voor hoeveel mensen dit nu echt realistisch is... Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Een beetje stal kost in mijn ogen toch al minimaal snel rond de 200 euro p/m volpension. Daar komen alle overige kosten nog bij. Globaal zou ik minstens 300 euro per maand rekenen, ik ben zelf veel meer kwijt als dat.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:55

marchal je hebt gelijk, veel mensen vergeten dingen, zoals water, musli enzz deze moeten echter ook betaald wrden, en de rekening van de stal lampen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:17

ik vind wel dat de meeste een beetje overdrijven. ze vraagt toch enkel maar wat informatie. Tuurlijk moet je goed nadenken vooralleer je een paard of pony aanschaft. De aankoopprijs is niets dat is maar eenmalig het is idd de verzorging en al wat daarbij hoort dat het duur maakt. wat voer kost is uiteraard afhankelijk wat voor voer je koopt (dit moet passen bij het gebruik en soort pony) er is namelijk wel een groot verschil tussen bvb Cavalor en het product van de boerenbond.
maar laat on eerlijk zijn ze is pas 13jaar, dus uiteraard zijn het de ouders die verantwoordelijk zijn voor zowel haar als de pony. dit is ook wel de reden van het 'misschien' mogen hebben van een pony. Persoonlijk vind ik dat wanneer je een pony wil hebben en hij kan thuis staan, dat je zeker een 500 euro per maand zou moeten kunnenn missen. hier kan je ruim voer, smid, ontworming, da en les van betalen dan. want je kan altijd willen rekenen in je voordeel, maar het lijkt me beter dat je altijd iets achter de hand hebt. tuurlijk zijn een smid, ontworming en da geen vaste maandelijkse kosten. maar het is beter dat je in je kostenplaatje een soort spaarpotje aanlegt. dit kan je dan gebruiken voor als hij ziek is, nieuw tuig nodig heeft etc.

Ook hoor ik je zeggen dat je geen bak hoeft, want je gaat in het bos, ik weet niet hoe dat in Nederland is, maar bij ons mag je onder de 16 jaar niet zonder begeleiding de openbare weg (plaats) betreden. verder heb je toch wel eens belang van een goede paddock (winter, longeren, ), verder moet je rekenen dat de oppervlakte waar een paddock op kan staan niet voldoende is om het hele jaar een pony op te laten lopen. in bedenking dat je paard een schuilstal krijgt en dus onbeperkt van deze plaats gebruik maakt. zelf staan mijn paarden in de zomermaanden ook thuis, echter hebben ze elk hun eigen stal in onze schuur, hebben we een stapmolen, piste, paddocks (25X20) en een grote weide van 6000 M².
Ik vind dat dat voor je aan een eigen paard begint, dat eerst je eigen leven al goed gevormd is, (in dit geval dat van je ouders). het is heel leuk paarden hebben, maar je mag jezelf er niet aan 'pijn' doen.
dus als je er een krijgt super, maar doe dan veel onderzoek, maak een planning over de kosten en wees daarin realistisch.
alvast veel succes

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 09:36

bedankt =D