Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:41

angelaatjuh schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Ze hebben hier niet eens een stal, wel een afdak en bomen!

Denk dat ze daar heel gelukkig mee zijn hoor Vork

Ik weet het wel zeker Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:42

2 uur per dag vind ik ook erg weinig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel lekker vind dat mijn paard snachts op stal staat.
De weide opzich is goed, maar er staat amper gras. Absoluut neit genoeg om ze dag en nachtop het land te zetten.

Nu krijgen ze savonds biks en kuil op stal, dan smorgens weer. Zodra ze uitgegeten zijn gaan ze het land weer op.

vorig jaar ook zo gedaan, 2 jaar geleden voerden we bij op het land, maar dat was drama.
genoeg bergen kuil maken was al een probleem, en we moesten zodanig ver het land in lopen (mijn paard stond op het achterste stuk, samen met een stuk of 8 andere) en veel hopen kuil maken dat het eigenlijk niet te doen was.
t waren zeker 10 kruiwagens....
ach, nu gaan ze lekker naar binnen (staan ook al klaar bij het draadje savonds) en kunnen ze overdag lekker de beentjes strekken.

helaas is er hier in de randstad niet veel weiland. Ben dus heel gelukkig met deze oplossing

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:45

Mijn paard stond eerder ook maar 2 - 3 uurtjes per dag buiten.
Voor een sportpaard is dat ook meer als genoeg anders hebben ze zo'n volle grasbuik. Hij loopt dat wel minstens een 1 training en half uurtje per dag aan de longe.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:47

Steef20 schreef:
Voor een sportpaard is dat ook meer als genoeg anders hebben ze zo'n volle grasbuik. Hij loopt dat wel minstens een 1 training en half uurtje per dag aan de longe.

Nou ik vind van niet en waarom zou het anders zijn omdat je een sportpaard hebt?
Er zijn genoeg opties buiten die stal zoals paddock voor een paard die te dik zou worden van het gras of een schrale wei!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 29-06-08 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:49

Steef20 schreef:

Dus uitgaande van 3 uurtjes + 1 uur training + een half uur aan de longe = 4 en een half uur uit de stal.
Dat betekent dat hij zich 19 en een half uur moet vermaken op 3x3, en dat vind jij genoeg?
Een sportpaard is ook een paard, dat maakt geen verschil natuurlijk.... en ze kunnen de paddock op wanneer het gras te rijk is, maar 19 en een half uur op stal zetten? Dat is NIET genoeg, en je zult nergens boeken/ tijdschriften of wetenschappelijk artikelen vinden die verklaren dat dit idd genoeg zou zijn.....

Overigens vind ik een sportpaard een paard waar iemand zijn brood mee verdient. Een paard waar iemand wedstrijdjes mee tuft is een hobbypaard.... En sportpaard of hobbypaard, naar buiten ermee! In paddock of weide...

edit: dat moest 19 en een half uur zijn.... type-foutje Bloos
Laatst bijgewerkt door Ninx op 29-06-08 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:54

Zeeuwtje68 schreef:
Steef20 schreef:

Nou ik vind van niet en waarom zou het anders zijn omdat je een sportpaard hebt?
Er zijn genoeg opties buiten die stal zoals paddock voor een paard die te dik zou worden van het gras of een schale wei!

Ben het helemaal met je eens! Onze paarden staan gewoon elke dag in de bak met een berg hooi erbij. Dan kunnen ze in ieder geval lekker rondlopen in plaats van alleen maar rondjes draaien in hun stal.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:02

Steef20 schreef:

ik snap ook niet helemaal de link van dat dit voor een sportpaard genoeg zou zijn?
Is een sportpaard niet zoals elk ander paard? die ook behoefte heeft aan beweging?
een uurtje rijden of longeren vind ik namelijk hele onnatuurlijke bewegingen. is hij er eindelijk uit, moet hij precies luisteren naar diegene die ermee werkt.
en daarna weer " fijn" de stal in en de hele dag tegen een muur aankijken.

Ik heb ook een " sport" paard, maar die staat dus elke dag 12 uur op de wei.
grasbruik is laksheid van de eigenaar om de weide niet goed af te zetten of kort te houden, en hoeft nooit een excuus te zijn om je paard maar 22 uur per dag op te sluiten in een stal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:30

bij ons zijn ze allemaal aardig aan de dikke kant Knipoog maar binnen zetten is echt geen optie
ik rij elke dag met haar
doordeweek is dat zo`n klein uurtje en in het weekend zo`n 2 uur en dan maken we ook km Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:54

Heeft er niemand van jullie een paard dat binnen wil?
Wij hebben een merrie gehad die overdag echt niet buiten wou blijven, Nagelbijten / Gniffelen Zij stond dan overdag op stal en 's nachts op de wei. Dat vond ze wel prima.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:14

Julie_x schreef:
Wij hebben een merrie gehad die overdag echt niet buiten wou blijven, Nagelbijten / Gniffelen Zij stond dan overdag op stal en 's nachts op de wei. Dat vond ze wel prima.

Clown vreemd paard Haha!

wel heb ik 2 jr geleden of was het alweer 3 jr Nors opkijken toen het zo warm was ,mijn pony overdag op stal gehad
er was totaal geen schaduw in die wei en ze had het gewoon benauwd,en alleen toen het windstil en +30 gr was
ze verbrande toen ook Ach gut
dan ging ze om 11 uur naar binnen en om 1500 uur weer naar buiten Knipoog
niet dat zij er blij mee was ,maar dat was toen beter voor haar welzijn.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:08

mirgino schreef:
Julie_x schreef:

Clown vreemd paard Haha!

wel heb ik 2 jr geleden of was het alweer 3 jr Nors opkijken toen het zo warm was ,mijn pony overdag op stal gehad
er was totaal geen schaduw in die wei en ze had het gewoon benauwd,en alleen toen het windstil en +30 gr was
ze verbrande toen ook Ach gut
dan ging ze om 11 uur naar binnen en om 1500 uur weer naar buiten Knipoog
niet dat zij er blij mee was ,maar dat was toen beter voor haar welzijn.

Ja klopt, soms kan het gewoon écht niet anders. Maarja..

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:43

Voorheen stond ik op een stal waar ze 4uur per dag buiten konden. Nu wordt alles door de week om half 9 buiten gezet en gaat tegen 5 uur - half 6 weer naar binnen (weekend zelf doen). Stal van 3x 3,5 en in de avond nog training. Vind het wel lekker.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:40

Julie_x schreef:

Ik heb er 6, waarvan een het na een paar uur spuugzat is en naar binnen wil. Soms is het al na een half uur, soms na 6 uur. Als hij naar binnen wil, wil hij ook echt naar binnen Vork Ik haal hem dan maar binnen en dan staat hij tevreden zijn hooi binnen te eten. Die van mij staan zo veel mogelijk overdag buiten en 's nachts binnen. De jaarlingen staan rondom de klok buiten.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:28

Nouks schreef:
Renee, er is mijns inziens altijd een keuze.

Andere stal, iemand om hulp vragen, meer tijd vrijhouden voor je paard, ga zo maar door.

Dat vind jij. Ik vind dit klaar. Knipoog
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben als ze maar 2 uur buiten staan. Op stal staan ze meestal van 9 tot 5.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:56

jammer dat die eigenaresse niet van de mogelijkheid haar pony de hele dag op de wei te hebben gebruik maakt, en jammer dat zij zich niet aan de buitenzet en binnenhaalafspraken houdt. Misschien een rooster maken? En anders haar vragen een andere wei uit te zoeken met andere mensen die wel zo gek zijn altijd voor haar buiten/binnen te zetten...

Met een rooster zou het mogelijk moeten zijn de taken iets eerlijker te verdelen. En dan evt. haar de keuze laten of ze 's ochtends vroeg komt buitenzetten, of einde van de dag (na.... uur, zodat ze niet al begin vd middag binnen staan Schijnheilig ) de paarden binnenhaalt...

Lijkt me wel het overleggen waard, zo met alle eigenaren en verzorgers...

Ik ben van mening dat elk paard zoveel mogelijk buiten moet, en als het even kan gewoon de hele dag. Liefst een aantal uren weidegang, maar ter aanvulling of vervanging (diverse redenen van gezondheid tot ruimtegebrek) is paddock met wat ruwvoer, en als het even kan een maatje, een goed alternatief.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:01

ik heb een ruime paddock met inloop stallen (gewone stallen met 24/7 de deuren open.in de winter ga ik ze denk ik wel s'nachts op stal zetten om te voorkomen dat ze buiten gaan liggen slapen. weer of geen weer, totdat het s'nachts flink gaat vriezen staan ze 247 buiten ( en elke dag een aantal uur op de wei at de ene keer 2 uur is en de andere keer 8)

EnitnoeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:15

Mijn vroegere paardje stond van s'ochtends half 6, tot s'avonds 10 uur buiten Ja Dag in dag uit.
Behalve als het echt, maar dan ook heel slecht weer was! Dan stonden ze gewoon op stal:)

Het zijn toch "buitendieren" hun voorouders hadden vroeger niet eens stallen Haha!

Groetjes Leontine

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:47

Op de vorige pensionstalling stonden mijn paarden in de zomer overdag buiten en s'nachts binnen , en inderdaad , ook die van mijn stonden s'avonds al te wachten om naar binnen te mogen , want dan kregen ze eten.
Nu heb ik ze al ongeveer 9 maanden thuis ,en vanaf mei staan ze 24/7 buiten met een schuilstal , toen het 2 dagen achtereen geregend had een paar weken terug , heb ik ze even terug in de open stal met paddock gezet( winterverblijf ) ze vonden er niets aan , ze waren helemaal blij toen ik ze een dag later weer terug op het grote land zette. En geen wachten meer aan het poortje om naar binnen te mogen , want nu krijgen ze gewoon hun eten op het land.
Ik heb gemerkt aan mijn paarden dat als ze naar binnen willen dat echt alleen is om het eten dat dan op ze wacht in de stal , nu ze genoeg eten op het land hebben ( gras, hooi maar ook hun muesli, wortels ect. ) talmt geen enkel paard meer voor naar binnen.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 21:23

Bedankt voor alle reacties Lachen
De paarden staan nu de hele dag buiten, de eigenaar is nog niet gekomen om het paard er eerder af te halen.
Contact loopt een beetje stroef, maar het gaat op het moment wel in orde (gelukkig)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:27

2 uur vind ik persoonlijk echt veel te kort.

Die van mij staat van s'ochtends vroeg tot s'avonds rond een uur of 9 buiten en s'nachts op stal met een hoop kuil zodat hij zich niet gaat vervelen in de nacht ,en een halve kilo biks. S'ochtends krijgt hij weer wat kuil en een halfje biks en daarna gaat hij weer lekker de hele dag het land in. Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:23

2 uur zou persoonlijk mijn keuze niet zijn maar ik ken idd ook paarden die het dan wel weer zat zijn en graag naar binnen willen. Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard veel buiten komt, ze is jong en moet veel bewegen. Nu is het gras van het stuk waar ze nu op staat inmiddels ook gewoon over, is gewoon zand, maar ze worden bijgevoerd op de wei en kunnen dus de hele dag knabbelen. De andere stukken wei zijn inmiddels ver bijgegroeid en daar gaat ze dan binnenkort op. Ze staat nu van 12 tot 10 ongeveer buiten iedere dag, maar dat wordt straks wel minder ivm zomereczeem. Maar is toch minimaal 6 uurtjes buiten met haar vriendjes, ook in de winter. Beweging en sociaal contact zijn imo belangrijker dan gras.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:13

Ik vind 2 uur echt niet genoeg. Vind zelf dat een paard de hele dag lekker buiten moet staan om de benen te strekken. En dat hoeft niet perse in een weiland. Fjord die ik rij gaat om 10 uur allemaal naar buiten en ze savonds moeten we ze zelf naar binnen halen en dat is rond 7 uur. Dan nog lekker rijden en snachts op stal. Dat vinden ze ook helemaal niet erg.

Ik snap ook niet dat mensen 2-3 uur naar buiten genoeg vinden Nagelbijten / Gniffelen

meike1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:41

ik vind dat een paard 24/7 buiten hoort te staan met een schuilstal en genoeg eten. hooi bijvoorbeeld in de winter. ik zou het zelf vreselijk vinden als ik 22 uur per dag in een hok van 3 bij 3 m opgesloten werd en alleen naar buiten mocht als er op mij gereden werd. een paard hoort buiten, dit is de natuur ook zo.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:48

Ik denk dat het per paard verschillend is , het ene paard vind het fijn de hele dag buiten te staan en het andere paard doe je hier geen plezier mee. Ligt er ook aan wat je met je paard doet. Of je hem veel traint, wedstrijden rijd ect. En aan t weer, zoals nu met veel vliegen en zon zie ik de paarden liever niet de hele dag buiten en swinters als er dik pak sneeuw ligt ook niet.
Dat de paarden in de natuur dag en nacht buiten staan is ook zo maar dat zijn niet onze 'sport' paarden en de paarden in de natuur staan niet in de wei maar hebben de vrijheid en kunnen zelf beschutting en goede plek zoeken Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:01

dan ben ik vast een dierenbeul Schijnheilig Die van mij staat 5-6 uur per dag met droog weer buiten op het land. Wij hebben geen mogelijkheid tot langer buiten. En als je er aankomt komen ze al met zn alle aan van 'uhm, we willen er nu uit!"

Ik heb ook liever niet dat ze 24/7 buiten staat, aangezien hier in de buurt laatst al veel dieren zijn vermoord...