Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:27

nouvel, helemaal mee eens.....

ninx, je begrijpt hem! maar als je een beetje recreatief buitenritjes maakt kan ik snappen dat je geen bak nodig hebt.

en hier is het niet 10 minuutjes verder wel weidegang..
er is er wel een, daar gaan ze overdag ook swinters een paar uurtjes de wei op: 280 euro... en bij ons zie je eigenlijk heel weinig weides waar nog wat in staat swinters of nu.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:07

joyce B schreef:
Ik zou zelf ook geen paard aanschaffen als ik niet van te voren wist dat ik stalling kon bieden met op zijn minst overdag meerdere uren weidegang en de hele dag buiten en voor de winter op zijn minst overdag veel uren in een ruime paddock met ruwvoer, liefst in een klein groepje.

Het is ook hier in de omgeving vrij moeilijk om vooral in de winter uitloop in paddock/weidegang te krijgen gecombineerd met luxe van bijvoorbeeld een binnenbak. Daarom lever je dan vaak een stuk luxe in.

Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zo'n luxe stalling zonder weidegang inderdaad kiezen voor zichzelf en de trainingsfaciliteiten en eventueel de goede verzorging en begeleiding (buiten de missende weidegang om dan).
De primaire behoefte " vrije beweging en afleiding" wordt dan daaraan ondergeschikt bevonden of misschien en bepaalde gevallen niet eens over nagedacht...

24/7 Weidegang het hele jaar door is voor mij geen voorwaarde. wij hebben zelf veel land (3ha voor straks 4 paarden) en zou best een deel helemaal stuk kunnen laten lopen, maar kies daar bewust niet voor omdat het voor de paarden niet fijn is tot hun knie"en in de modder te lopen en het ook een zeer verhoogde kans geeft op blessures, mok en ongelukken. En die 30 diepe modder is wel degelijk wat hier gebeurd als de paarden eenmaal de zode kapot hebben getrapt en we ze erop laten lopen terwijl het zo nat is.
Vanwege die slechte structuur hebben wij zelfs een stuk grond om laten zetten en laten bestraten, zodat ze ook in de natste perioden als de grond totaal verzadigd is, nog in elk geval een stuk hebben waar ze altijd droog kunnen staan en lopen. zelfs als de bak en paddock ook erg nat zijn.

Ik denk dat vooral bij de kleinere pensionstallen of bij boeren nog best wat te verbeteren valt als de paardeneigenaren bereidt zijn de staleigenaren tegemoet te komen in de kosten van de verbeteringen.
Dus heb je een boer met weiland, waar de paarden de hele zome inmogen, maar 's winters niet goed buiten kunnen? Biedt dan aan om met elkaar een paddock te gaan maken.
Met een 1000 euro aan materiaalkosten en zand en een paar uurtje de kraan van de boer of kennis, kun je best een leuke paddock maken. Of misschien 2 kleinere paddocks. Op die manier kun je misschien 4 of 8 paarden per dag(deel) toch lekker buiten laten in de winter en kost het per eigenaar niet zo heel erg veel. Een boer heeft misschien ook wel een niet meer gebruikte kuilplaat, eventueel kun je daar ook een omheining omheen zetten om te gebruiken al verharde uitloop. Dan wel niet om te rennen, maar ze kunnen wel lekker buitenstaan, o zich heen kijken, wat wandelen en lekker hooi eten. Alles beter dan zoveel uren binnenstaan toch?

Staleigenaren zullen vaak aanhikken tegen de investeringen die het met zich meebrengt omdat ze niet heel veel overhouden van de pensionprijs. Meedenken en meehelpen en bijdragen aan investeringen zal, in mijn ogen, veel deuren kunnen openen...

Zucht had net een heel verhaal geschreven en dan is de internetverbinding weg.
Het ging er een beetje om dat wij dus absoluut geen ruimte hebben om verder uit te bouwen vanwege de gemeente. Tussen nu en 20 jaar wordt hier alles zo'n beetje volgebouwd (Dordrecht is een eiland) Ook komen er in de polders waar al veel pensionstallingen zitten nog 2 maneges bij. Dat betekent dus nog meer paarden in de polders en het het einige stukje groen op het eiland.
Op de weilanden waar ik nu sta komt een villapark (nr. 5) met bijbehorende golfbaan. De andere golfbaan is blijkbaar te ver rijden ofzo. Dordrecht grenst aan 2 drukke snelwegen (A15 en A16) dus je zal altijd in de file komen te staan als je verder staat.

De boer is ontzettend krenterig, zal dus ook geen geld uitgeven voor wat dan ook. Zelfs kapotte draadjes worden gemaakt met draadjes van 100 jaar oud. Bij de dijk is een paddock (2 paarden kunnen er krap in, zit ook een hele vage bocht in), maar je denkt toch zeker niet dat onze boer die beesten buiten zal zetten.
En wij zijn eigenlijk de enige pensionstalling (en dan bedoel ik het stukje waar ik sta) die in de winter ook naar buiten mogen. Alle andere pensionstalling bieden alleen maar zomerweidegang. Winterweidegang of losgooiuurtjes in de paddock kennen ze hier niet.
Ik heb nog nooit een zielig hoopje paard zien staan omdat ze geen contact hebben met de andere paarden of omdat ze niet buiten kunnen lopen in de winter.

Ik denk dat deze situatie wel voor meerdere steden in dit gebied geldt. De grond is gewoonweg te duur en er is nauwelijks ruimte.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:19

Citaat:
Ik heb nog nooit een zielig hoopje paard zien staan omdat ze geen contact hebben met de andere paarden of omdat ze niet buiten kunnen lopen in de winter.

Ik denk dat deze situatie wel voor meerdere steden in dit gebied geldt. De grond is gewoonweg te duur en er is nauwelijks ruimte.

Op de eerste zin: Paarden hoeven niet aan te geven dat ze ongelukkig zijn. Het is aan ons, als mens, om te zorgen dat de omstandigheden voor hun zo prettig mogelijk gemaakt worden.

Op de tweede zin: Dat zijn allemaal mooie excuses, maar daar hebben paarden die niet/nauwelijks buiten komen toch niets aan?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:12

Ik heb eerst een goede plek die aan al mijn eisen voldoet gezocht en daarna mijn paard aangeschaft.

Ik reis 2 uur naar mijn paard. Ik moet er altijd een hele dag voor uittrekken en ben afhankelijk van de weekenden en een handjevol vrije dagen.
Het is niet erg aangezien ze 8 maanden is en we dus niet vast zitten aan een trainingsschema ofzo. Het zou wel leuker en makkelijk zijn haar hier in de buurt te hebben en op zich is er zat plek... Maar in ruimte wil en kan ik haar niet beperken.

Over een jaar of 3 wil ik haar toch wel dichter bij me in de buurt hebben. Wanneer we kwa ruimte achteruit gaan verhuis ik haar niet. Ze blijft daar tot we net zo'n goede of een betere plek vinden. Vinden we die niet dan zou ik moeten verhuizen... En dat heb ik er voor over, want ík wilde zo nodig een paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:21

Dani62 schreef:
Ik heb eerst een goede plek die aan al mijn eisen voldoet gezocht en daarna mijn paard aangeschaft.

Ik reis 2 uur naar mijn paard. Ik moet er altijd een hele dag voor uittrekken en ben afhankelijk van de weekenden en een handjevol vrije dagen.
Het is niet erg aangezien ze 8 maanden is en we dus niet vast zitten aan een trainingsschema ofzo. Het zou wel leuker en makkelijk zijn haar hier in de buurt te hebben en op zich is er zat plek... Maar in ruimte wil en kan ik haar niet beperken.

Over een jaar of 3 wil ik haar toch wel dichter bij me in de buurt hebben. Wanneer we kwa ruimte achteruit gaan verhuis ik haar niet. Ze blijft daar tot we net zo'n goede of een betere plek vinden. Vinden we die niet dan zou ik moeten verhuizen... En dat heb ik er voor over, want ík wilde zo nodig een paard!

Maar als je geen geschikte plek dichterbij huis kunt vinden, kun je het dan straks opbrengen om dagelijks die afstand te reizen voor je paard als ze eenmaal gereden wordt?
Ik zou niet eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat naast mijn werk zou moeten volbrengen...

Omdat die van mij maar 5 min. van huis staan kan ik er dagelijks heen en zo nodig meerdere keren per dag. Dat vind ik zelf ook wel erg belangrijk voor de band die je met je paard op wilt bouwen...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:25

IndianLady schreef:

En dat begrijpen een heleboel mensen vaak niet omdat die het probleem niet kennen. Veel van de reacties hier zijn van mensen die niet in de Randstad wonen...

Er zijn genoeg mensen die er alles aan doen om hun paard er zoveel mogelijk uit te laten als ze overdag op stal staan. Dat heb ik ook gezien op de vorige stal waar ik stond. Mensen die vaak tussen door of net als ik in de pauze van werk heen gaan om het paard toch even de benen te laten strekken.

Daarintegen heb je ook genoeg mensen in de delen van het land waar genoeg weidegang etc is, en evengoed hun paarden binnen houden ivm blessures.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:27

Ik schafte een paard aan en kwam er al snel achter hoe weinig ik er van wist. Nog steeds komt mijn paard -buiten de weideperiode om- te weinig uit haar box. Toch verhuis ik niet met haar omdat ik mijn wensen, bedenkingen enz. ook laat meewegen. Mijn paard heeft een hoge, maar is niet mijn eerste prioriteit. Toch probeer ik het haar zo veel mogelijk naar de zin te maken. Dat iemand anders vind dat ik geen paard MAG houden, daar heb ik geen boodschap aan. Ik denk namelijk, ondanks dat ze geen onbeperkte bewegingsvrijheid heeft, dat ze het nergens zo goed heeft als bij mij Tong uitsteken .

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:30

Ik ben het met de TS eens, mij is vroeger ook geleerd dat paarden en andere dieren buiten horen. En ik vind het ook redelijk egoistisch als jij een paard wilt, maar hem geen weidegang kan bieden. Dat is toch iets wat heel erg belangrijk is, het hoort gewoon bij de basis behoefte van een paard. Mensen die hun paard niet een groep zetten vind ik zowat even erg. Paarden horen buiten en moeten sociaal contact kunnen hebben, anders laat je je paard gewoon geen paard zijn in mijn ogen. Ook vind ik het behoorlijk erg als mensen voor een binnebak kiezen en dan maar geen weidegang, dus alleen naar hun behoeftes kijken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:31

Nouvel schreef:
Maar als je geen geschikte plek dichterbij huis kunt vinden, kun je het dan straks opbrengen om dagelijks die afstand te reizen voor je paard als ze eenmaal gereden wordt?
Ik zou niet eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat naast mijn werk zou moeten volbrengen...

Omdat die van mij maar 5 min. van huis staan kan ik er dagelijks heen en zo nodig meerdere keren per dag. Dat vind ik zelf ook wel erg belangrijk voor de band die je met je paard op wilt bouwen...

Nee, dat kan ik niet opbrengen, maar ik wil ook niet mijn hele leven in de randstad wonen. Als het betekent dat ik moet verhuizen dan doe ik dat.
Maar 3 jaar is nog ver weg. HIT-actief stallen zijn in opkomst bv en er word meer nagedacht over paardenwelzijn. Misschien is er over 3 jaar genoeg veranderd om een goede plek in de randstad te vinden.
Ik moet zeggen dat ik er niet echt mee bezig ben. Ze staat daar en het gaat prima, voor minder verhuisd ze niet, of ik moet mijn droomplek tegen komen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:37

Citaat:
En dat begrijpen een heleboel mensen vaak niet omdat die het probleem niet kennen. Veel van de reacties hier zijn van mensen die niet in de Randstad wonen...

of mensen die verhuizen naar een goedkoper deel van het land...

Verder is er bijv in brabant wel veel land...alleen kun je daar je paard gewoon niet op zetten omdat het van boeren is die daar hun inkomen van halen.
Daar word door vaak mensen uit het westen op verkeken..ooh kijk hoeveel weide..jij vind makkelijk een plekje.
Nou ook niet hoor. Een koeienboer wil geen paarden Lachen

Ook hier heb je meestal dat de plaatsen met weide bij particulieren is, waar voor jezelf niet alle luxe is.
Wil je wel een binnenbak of buitenbak met agterberg bodem kom je ook op de plaatsen uit zonder weidegang.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:43

Malibu schreef:
IndianLady schreef:

Ik denk dat men wel begrijpt dat de situatie in de Randstad anders is dan elders, en ik besef ook wel dat 'wij' makkelijk praten hebben, maar dat neemt niet weg dat ik gewoon vind dat het onethisch is om dieren te houden als je niet kunt voldoen aan hun basisbehoeften. Ik wil ook graag een hond, maar die neem ik niet omdat ik veel te klein behuisd ben, en bovendien regelmatig de hele dag weg ben. M.a.w.: mijn eigen plezier moet niet ten koste gaan van het dier, en ik vind dat dat ook voor paarden geldt.
(Ik werk overigens in A'dam, maar ben speciaal niet daar in de buurt gaan wonen, omdat ik dan mijn pony dan hoogstwaarschijnlijk niet op de manier zou kunnen houden die ik goed vind.)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:57

Ik sta lekker bij een HobbyPaardenboer Haha!. Ik ken die mensen al zo'n 8 jaar en ik kan er ook staan voor vriendenprijsje. Ik heb al eerder op dit topic gereageert met foto's van de winter en de zomer.

Niet iedereen heeft natuurlijk de luxe van 24/7 buiten, maar ik vind dat ze tenminste 12 uur buiten moeten van de ochtend tot de avond al is het in een padock (wel een ruime) N

Niet alleen een uurtje om te rijden (deze zinnen slaan mijn hart) een uurtje rijden en derest in de stal ? Dit vind ik heel egoistisch !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 10:58

opala schreef:
Ik schafte een paard aan en kwam er al snel achter hoe weinig ik er van wist. Nog steeds komt mijn paard -buiten de weideperiode om- te weinig uit haar box. Toch verhuis ik niet met haar omdat ik mijn wensen, bedenkingen enz. ook laat meewegen. Mijn paard heeft een hoge, maar is niet mijn eerste prioriteit. Toch probeer ik het haar zo veel mogelijk naar de zin te maken. Dat iemand anders vind dat ik geen paard MAG houden, daar heb ik geen boodschap aan. Ik denk namelijk, ondanks dat ze geen onbeperkte bewegingsvrijheid heeft, dat ze het nergens zo goed heeft als bij mij Tong uitsteken .

Je bent wel eerlijk in dit stukje, al spreek je jezelf er ook in tegen.
Je zegt enerzijds dat je paard niet de eerste prioriteit heeft; dit verklaart waarom je genoegen neemt met een situatie die voor het paard minder heilzaam is. Alhoewel bedenkelijk, is het wel heel eerlijk dat je dit zegt.
Maar aan het einde van je stukje zeg je dan weer dat je paard het nergens zo goed zou hebben als bij jou, misschien is dat een grapje gezien de smilie die erachter staat?
Kijk, een paard hecht niet zoveel waarde aan veel knuffels, bergen liefde, duur tuig, osteopaten, dierenartsen, dure shampoo, keurig gegroomed zijn, mooi beslag, etc... Allemaal best van belang voor de gezondheid van een paard, maar het maakt je niet automatisch een betere baas en het paard heel gelukkig.
De beste baas is in mijn ogen de baas die het belang van het dier voorop stelt, zich verdiept in het wezen paard en het zoveel mogelijk voorziet in zijn natuurlijke behoefte.... en dat is dus de graasbehoefte, de behoefte aan vrije beweging en het contact met soortgenoten.
Noem mij maar een boek, een tijdschrift, een naslagwerk of wetenschappelijk artikel waarin beschreven staat dat het paard uitstekend gehouden kan worden in een stal met zeer beperkte weidegang of vrije beweging. Ik denk dat dat lang zoeken wordt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:00

Ninx schreef:
opala schreef:

Je bent wel eerlijk in dit stukje, al spreek je jezelf er ook in tegen.
Je zegt enerzijds dat je paard niet de eerste prioriteit heeft; dit verklaart waarom je genoegen neemt met een situatie die voor het paard minder heilzaam is. Alhoewel bedenkelijk, is het wel heel eerlijk dat je dit zegt.
Maar aan het einde van je stukje zeg je dan weer dat je paard het nergens zo goed zou hebben als bij jou, misschien is dat een grapje gezien de smilie die erachter staat?
Kijk, een paard hecht niet zoveel waarde aan veel knuffels, bergen liefde, duur tuig, osteopaten, dierenartsen, dure shampoo, keurig gegroomed zijn, mooi beslag, etc... Allemaal best van belang voor de gezondheid van een paard, maar het maakt je niet automatisch een betere baas en het paard heel gelukkig.
De beste baas is in mijn ogen de baas die het belang van het dier voorop stelt, zich verdiept in het wezen paard en het zoveel mogelijk voorziet in zijn natuurlijke behoefte.... en dat is dus de graasbehoefte, de behoefte aan vrije beweging en het contact met soortgenoten.
Noem mij maar een boek, een tijdschrift, een naslagwerk of wetenschappelijk artikel waarin beschreven staat dat het paard uitstekend gehouden kan worden in een stal met zeer beperkte weidegang of vrije beweging. Ik denk dat dat lang zoeken wordt.

Heel mooi geschreven !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:08

Citaat:

Heb jij die nog nooit gezien Verward ? Nou, ik wel en ik zie het nog steeds heel regelmatig. Ben er zelfs eens na 3 weken bij een pensionstalling (waar mijn pony op het land stond) vertrokken, omdat ik niet langer kon aanzien hoe die paarden daar gehouden werden. Verdrietig
Helaas weet ik dat ze er hier in de buurt veel zo bij staan..... Verdrietig
Bij ons op stal staan ze 's winters ook hele dagen binnen, soms tot dagenlang aan toe.
Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen met paarden hier geen oog voor hebben of ze denken dat het normaal is, omdat ze niet beter weten.

Overigens heb ik zelf een paard die je absoluut doodongelukkig maakt door hem op te sluiten en hem te scheiden van 'zijn' kudde. Hij zou maar bij iemand terecht gekomen zijn, die hem dat aan zou doen. Scheve mond
Gelukkig staat hij lekker 24/7 buiten en ik heb er voor zijn komst ook eerst voor gezorgd dat ik hem dat kon bieden. Anders had ik hem niet gekocht, want als wij hier thuis aan dieren beginnen, bedenken wij ons altijd eerst of we het dier kunnen bieden wat het nodig heeft. Lachen
Zo heb ik dat vroeger geleerd en zo leer ik het mijn dochter ook. Ja
En dat is iets wat ik nogal eens mis in deze hebberige 'wegwerp maatschappij'.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:18

@Ninx & Nadya:

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:23

Heel gek misschien, ik zal wel een apart geval zijn misschien, maar bij mij gaan mijn paard's wensen dus voor mijn eigen wensen.

(bedankt voor je steun trouwens, Maanling Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:28

Mee eens Nadya! Ik heb een half jaar op een stalling gestaan waar hij 2 uur per dag buiten werd gezet (ik zorgde zelf dat ie zoveel mogelijk buiten kwam), en waar ze vanaf april/mei pas een paar uurtjes op t weitje mogen.
Nu sta ik op een stalling waar ze het hele jaar door naar buiten gaan, in de winter overdag, in de zomer dag en nacht.
Als ik kijk naar hoe mijn poon veranderd is, dan moet ik er niet aan denken om hem gekocht te hebben als ie alleen op stal kan staan

Ben het met de ts eens. Een paard hoort buiten te kunnen/mogen lopen, het is geen kooitjesdier..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:32

Nadya schreef:
Heel gek misschien, ik zal wel een apart geval zijn misschien, maar bij mij gaan mijn paard's wensen dus voor mijn eigen wensen.

Precies, helemaal mee eens!

Dani_

Dan maakt dat mij ook een apart geval.

Ik zie mijn paard soms niet eens 1 keer in de week. Maar dat weegt op tegen het feit dat ze gelukkig is, dat ze geestelijk en lichamelijk zo goed mogelijk opgroeit.
Soms voel ik me schuldig dat ik er niet vaak ben, maar als ik haar zo in de kudde observeer is dat zo prachtig om te zien en besef ik me dat ze gewoon paard is en niet afhankelijk van mij of ieder ander mens. En dat vind ik belangrijk.

Balou_k

Marijkjuh schreef:
Nadya schreef:

Precies, helemaal mee eens!

Ik ben het er ook mee eens !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:36

Ben heel blij om te lezen dat jullie je paard ook zo voorop zetten. Lachen

Dani, en jij hebt jezelf helemaal even opzij gezet om je jonge paard een fijne jeugd te geven!!! Ach gut
Echt knap van je!!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:47

Dankjewel Nadya!
Het is het dubbel en dwars waard. Hoe meer ruimte hoe meer rust er is in de kudde, dat heb ik wel ondervonden. Ik lees zoveel problemen van mensen met jonge paarden.
Mijn veulen staat gewoon in de bak te soezen terwijl ik haar hoeven doe bv. En daar heb ik niets speciaals voor gedaan hoor!

Ik heb ook liever een paard dat over 3 jaar nog een groen blaadje is, maar gewoon evenwichtig is opgegroeit dan een 3 jarige die verwend en vertroeteld is door de mens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:55

Dat snap ik, Dani. Knipoog
Ik geef je groot gelijk!!! Ja

Overigens is mijn paard wel altijd onder de mensen geweest, naast zijn 24/7 weidegang. Ik denk dat als hij meer op stal zou zijn opgegroeid hij mentaal (en fysiek) lang niet zo evenwichtig en vrolijk was geweest als nu. Ik zie het zo: Ik ben er maar een paar uurtjes per dag, soms nog korter. Hij staat er 24/7, het is zijn thuis. Dan moet ik er als eigenaar voor zorgen dat hij een fijn thuis heeft en zich lekker kan vermaken met andere paarden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:14

Een paard hoort te kunnen grazen, klaar.

Mijn pony staat aan huis, en gaat in de winter de hele dag de wei op en 's zomers dag en nacht de wei op Lachen

Moet er niet aan denken mijn beestje 23/7 in een stal te hebben, dan wil ik niet weten wat voor kreng ik overhoud Scheve mond

Heb nu een pony met een heerlijk karakter, die gewoon lekker paard kan zijn Lachen