Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:12

Tsja, ik herken veel van de tips die wij ook gebruik(t)en. Het strotouwtje om het halster (wij deden hem onderlangs, als keelriem zeg maar) heb ik ook gebruikt, want wij hadden een schat van een haflinger die zijn eigen halster af deed. Gewoon altijd! Hij ging niet hangen, maar hij deed even zijn hoofd langs het hek en hop, daar ging die lomperd over het erf van de kinderboerderij. Uiteraard niet echt goed, want eigenlijk zit hij te strak (anders had het halster van zichzelf wel zo gezeten), maar je moet wat!

- Als je de staart moet uitpluizen (plukje voor plukje uit de knup halen) leg je een knoop in het stuk wat je nog moet doen. Werkt goed! Behalve voor paarden die het niet leuk vinden, want die zwiepen net zo lang met hun staart tot de knoop er uit is... grrr
- Gebruik voor het afzetten van je wei of paddock geen plat lint spul, maar rond draad of elastiek (alleen als je houten palen gebruikt). Doordat het platte lint veel wind vangt, trilt het de hele tijd en dit maakt het hout stuk. Uiteindelijk gaan je palen dus rotten... Elastiek werkt beter en je hebt dit ook gewoon waar je stroom op kunt zetten. Met plastic palen heb je natuurlijk sowieso nergens last van.
- Neem je je paard mee van je erf af, doe hem dan altijd een hoofdstel om (met bit!). Gebeurd er iets ergs, dan ben je verzekerd (dit werd ons gezegd, geen idee hoe dit rechtstechnisch werkt). Een longeerlijn (voor iets meer ruimte als er iets gebeurd) en handschoenen (voor grip) is ook geen overbodige luxe. Wij mochten nooit zonder dit weg.
- Zet tijdens een buitenrit (of sowieso tijdens het rijden) je telefoon op trilstand. Zeker op een buitenrit kan je een opvliegende vogel zien en tegelijk je telefoon afgaan. Weg paard. Je trilstand voel jij alleen (in je broekzak) en uiteraard heb je je telefoon altijd nodig in een noodsituatie!

Meer weet ik even niet, ik bedenk vast nog iets!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:53

Voor eczeem paarden, koop bij de natuurwinkel dode zeezout shampoo voor mensen met extreme roos, iedere 3 dagen wassen ongeveer 4 keer en daarna een keer per maand in het seizoen en nergens meer last van.

Verder kun je zelf vliegenspray maken met citronela, tea tree, mint. Gewoon een lege fles van manenspray of ze vullen met water dit erbij doen, van alles een paar druppels en klaar.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:09

merrieveulen schreef:
en persoonlijk vind ik gaatjes geprikt met een tang mooier. als je een goede, professionele tang hebt hoef je amper kracht te zetten en ze gaan ook niet zomaar stuk. die dingen van 2 tientjes zijn idd niet gemaakt voor het prikken van tuigleer.

@ linda E, bij het wassen van een jong paard kies ik liever voor een gedegen opvoeding, zodat er geen sprake is van problemen bij het aanraken/ verzorgen van de benen en hoeven.

ook bij paarden die gauw aan het halster hangen kies ik liever voor wat extra training hierin dan voor een halster dat niet knapt, aangezien dat de nek ernstig kan beschadigen.

Dat is heel leuk, daar kies ik ook voor, maar als je op een stal werkt en je krijgt jonge paarden die je voor het eerst de benen wast dan waag ik daar niet mijn leven aan, dan gebruik ik liever eerst een ragebol aan een lange stok dan dat ik er vrolijk naast ga zitten met een borsteltje zeep en water. Als ze de eerste keer schrikken krijg ik tenminste niet de klappen!! Maar als jij dat lekker vind dan moet je vooral niet mijn tip gebruiken Knipoog .

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:16

heart4horses schreef:
# ik heb aan de muur een rekje gemaakt waar ik de peesbeschermers op kan hangen, dan drogen ze mooi.

Hoe heb je dat gemaakt? Lijkt me dik handig, als je na het rijden natte onder het zand zittende peesbeschermers hebt =)

Ik heb thuis een rekje van Gilette scheermesjes, deze komt uit een winkel en gooide ze weg. Op stal heb ik aan de muur hele lange schroeven van 20cm. Deze in een houten wand en je kunt er je beenbeschermers op hangen, je hangt ze dan op met de binnenkant om de pennen heen en het klitteband los. Niet maken in de buurt waar je paarden komen anders haken ze aan de schroeven/ pennen, dat is niet veilig....

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:28

liekeltj schreef:
Lioke schreef:
Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook Knipoog) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.

Idd;; Bij ikea (vandaag nog geweest) waren hele leuke lockers (wat je op amerikaanse scholen ook hebt) denk meer dan een halve meter, minder dan een meter hoog... Zijn er in het wit, rood en zwart... Ook leuk voor op je kamer xD
maar je kan er denk wel een zadel (hoe heet dat..) steun? in hangen...
Weet niet hoeveel ze kosten,, maar zal vast wel meevallen..
Ojaa;; Weet niet zeker of er een slotje op zit... Moet je zelf maar even kijken.. Knipoog

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:30

SUPER topic!
Echt geweldig leuk zeg!
Lijkt net of je de hele middag met je pony hebt lopen tutten, maar eigenlijk ben je er even mee bezig, en het resultaat is geweldigg!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:52

Jethafa schreef:
- Neem je je paard mee van je erf af, doe hem dan altijd een hoofdstel om (met bit!). Gebeurd er iets ergs, dan ben je verzekerd (dit werd ons gezegd, geen idee hoe dit rechtstechnisch werkt). Een longeerlijn (voor iets meer ruimte als er iets gebeurd) en handschoenen (voor grip) is ook geen overbodige luxe. Wij mochten nooit zonder dit weg.

Je bent altijd verzekerd, mits je natuurlijk een AVP hebt (maar ja, wie heeft die nou niet?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:24

Ook met halster ben je gewoon verzekerd volgens de WA.

Verder werd er een tip gegeven om doodleuk een join up te doen. Begin hier alsjeblieft niet aan. Het is niet niks, en in veel gevallen werkt het ook niet door de verdere realtie mens-paard.

Voor mok/ schrale huid werkt uierzalf met een beetje levertraanolie heel erg goed. Geneest veel sneller.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:41

Jethafa schreef:
- Gebruik voor het afzetten van je wei of paddock geen plat lint spul, maar rond draad of elastiek (alleen als je houten palen gebruikt). Doordat het platte lint veel wind vangt, trilt het de hele tijd en dit maakt het hout stuk. Uiteindelijk gaan je palen dus rotten... Elastiek werkt beter en je hebt dit ook gewoon waar je stroom op kunt zetten. Met plastic palen heb je natuurlijk sowieso nergens last van.

Mmm nou dat lijkt me wel heel erg raar.... Clown
Wij hebben ook lint, maar dat gaat vaker stuk door het schuren. De palen daar gebeurd echt niks mee!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:44

Bij die plastic paaltjes heb je de kans dat ze ombuigen. Geef mij maar hout!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:09

Leuk topic dit!! Heb op dit moment even geen tips, maar ik zal eens nadenken Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:00

Ik zou juist minder snel draad gebruiken omdat dit meer verwondingen kan geven. Het breekt minder snel en als je pech hebt, heb je dan al een grote snij wond in de koot zitten. Bij wind wil inderdaad het lint makkelijker loswaaien maar je kan het zo terugklikken in de houders op de houten palen. Plastic palen waaien juist eerder om omdat ze maar een klein beetje in de grond staan.
Over het hangen van paarden. De eerste keren zou je inderdaad een paard kunnen opvoeden door er bijv met een bezem achter te staan. Het is ook een kwestie van er op jonge leeftijd mee te beginnen. Maar houd dan wel het touw zelf in handen zodat je het kan laten vieren als het niet goed gaat. Maar als je een ouder paard hebt dat in paniek raakt als ze vast staat, kan je wel iets constueren dat niet kapot gaat. Maar het enige wat dan stuk gaat is je paard zelf. Of doordat ze achterover slaan als uiteindelijk wel iets breekt of dat er in de nek vanalles uitelkaar getrokken wordt. Dan voorkom ik het liever door een elastisch touw of het paard zo vast te zetten dat ze bij hangen makkelijk los komen. Maar dan moeten ze natuurlijk wel in een afgesloten ruimte staan. En nog een optie is gewoon niet vastzetten.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:13

Die dunne witte draadjes zie je bijna niet hangen en hier tikken ze nog wel ns regelmatig die dunne draadjes aan. Ik vind het het belangrijkst dat het draad gelijk breekt als ze er per ongeluk in hangen, en dan nog het liefst lint dat ze goed zien... Ja

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:08

Citaat:
Lioke: Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig Clown . Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.

Liekeltj: Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook Knipoog) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.

Biebz95: Idd;; Bij ikea (vandaag nog geweest) waren hele leuke lockers (wat je op amerikaanse scholen ook hebt) denk meer dan een halve meter, minder dan een meter hoog... Zijn er in het wit, rood en zwart... Ook leuk voor op je kamer xD
maar je kan er denk wel een zadel (hoe heet dat..) steun? in hangen...
Weet niet hoeveel ze kosten,, maar zal vast wel meevallen..
Ojaa;; Weet niet zeker of er een slotje op zit... Moet je zelf maar even kijken.. Knipoog

Ja en je kunt ze ook in allerlei maten en breedtes kopen (dat vind ik ook het goede van IKEA) en volgens mij kun je er wel dingen in plaatsen. en er zit ook een slot op (als het goed is zijn er ook kasten zonder slot). Knipoog

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:11

ojaah en als je hele nette (strakke) vlechtjes wilt hebben voor een wedstrijd, kun je het met pekdraad invlechten (het gaat nóg beter als je ook nog eens een kromme naald hebt) Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:17

Dat je zo het netst invecht is geloof ik algemeen bekend mag ik hopen Lachen

Tip daarbij is wel om van te voren de draad op lengtes te knippen en alvast klaar te leggen en geen Equishine in de manen , hehalve achteraf .. avjteraf een beetje babyolie op de manenkam zorgt ervoor dat de huid er mooi donker uit ziet en eventuele schilfertjes niet zichtbaar zijn.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:48

Riant schreef:
Dat je zo het netst invecht is geloof ik algemeen bekend mag ik hopen Lachen

Tip daarbij is wel om van te voren de draad op lengtes te knippen en alvast klaar te leggen en geen Equishine in de manen , hehalve achteraf .. avjteraf een beetje babyolie op de manenkam zorgt ervoor dat de huid er mooi donker uit ziet en eventuele schilfertjes niet zichtbaar zijn.

het is idd algemeen bekend Knipoog las ik op een site

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:30

en bij een hengstenvlecht kan je een dunne ijzer- of koperdraad meevlechten, dan zakt hij niet zo snel naar beneden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:50

Mijn tip over het lint is serieus waar. Wij hadden op stal overal lint, maar nadat het er 5 jaar stond, waren ALLE palen verrot. Normaal heb je dat echt niet, maar in onze polder waren de linten de hele tijd aan het trillen en gingen de palen veel sneller kapot. Daar hebben we nu dus ongeveer een halve centimeter dik rond elastiek. Inderdaad zien de paarden het minder goed, maar ze snappen het nu wel inmiddels én de palen blijven heel!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 17:16

Jethafa schreef:
Mijn tip over het lint is serieus waar. Wij hadden op stal overal lint, maar nadat het er 5 jaar stond, waren ALLE palen verrot. Normaal heb je dat echt niet, maar in onze polder waren de linten de hele tijd aan het trillen en gingen de palen veel sneller kapot. Daar hebben we nu dus ongeveer een halve centimeter dik rond elastiek. Inderdaad zien de paarden het minder goed, maar ze snappen het nu wel inmiddels én de palen blijven heel!

wij maken al 7 jaar gebruik van breed turbolint. we hebben er bijna een hectare mee afgerasterd. ze vangen dus heel wat wind.
als je goeie houten palen hebt en ze behandeld voor ze de grond in gaan, gaan ze jaren mee. in al die tijd is er bij ons maar 2 keer een paal afgebroken met een hevige storm.
het enige wat je wel eens in de zoveel tijd moet doen bij het lint is opnieuw spannen. door de de druk van de wind rekt het op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:26

smurfje schreef:
nette laarzen??

je laarzen gewoon schoonmaken met zadel zeep.
met een groen vachtverzorgings doekje erover,
ze lijken als nieuw.

Nooit doen, het zadel is gemaakt van ander leer dan je laarzen. De Phwaarde van zadelzeep is daarop afgestemt en is dus te zuur voor je laarzen, dit beschadigt juist het leer. Je kunt juist beter je laarzen afspoelen met gewoon water en daarna vetten.

Ik had juist de tip voor hangende paarden.
Komt ie:
Je leert een paard accepteren dat hij vaststaat door het gebruik van een gevouwen zak samen met een halster. Vouw een nylon of jutezak over de lengte in 2en. Maak aan weerszijden een gat, maar nog zover van de rand dat dit niet kan uitschuren. Doe je paard of pony een stevig halster aan en leg dan de gevouwen zak vanaf achter zijn oren in zijn nek en bovenste deel van zijn hals. Steek een stevig touw door beide gaten heen en maak het uiteinde goed vast. Doe het touw vervolgens door de ring , waaraan je normaal een halstertouw vastknipt en zet je paard stevig vast. De druk is nu over een groter deelte van zijn nek en halst verdeeld. Doordat het touw door de ring van het halster loopt, houdt dit het paardenhoofd recht. Zo zal hij niet het gevoel hebben te gaan stikken als hij opzij wegdraait. Het touw naar de zak moet niet zo kort zijn dat de zak het hangen opvangt ipv het halster.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:33

beantsje schreef:
en bij een hengstenvlecht kan je een dunne ijzer- of koperdraad meevlechten, dan zakt hij niet zo snel naar beneden.

Dát ga ik proberen Lachen ! Die van mijn paarden hangt na een uurtje rijden altijd weer helemaal uitgezakt langs de hals Rolleyes .

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:10

Judith_ schreef:
Ook met halster ben je gewoon verzekerd volgens de WA.

Verder werd er een tip gegeven om doodleuk een join up te doen. Begin hier alsjeblieft niet aan. Het is niet niks, en in veel gevallen werkt het ook niet door de verdere realtie mens-paard.

Voor mok/ schrale huid werkt uierzalf met een beetje levertraanolie heel erg goed. Geneest veel sneller.

als je je eerst verdiept in het in zijn werk gaan van een join up, en je weet wat je doet kan het toch geen kwaad Verward

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:48

Imo vind ik dat een join up de mens-paardrelatie alleen maar onnodig ingewikkeld maakt. Ik sta gewoon boven mijn paard in rang klaar. Mijn paard accepteert dit gewoon, en als zij probeert zichzelf boven mij te stellen maak ik even duidelijk dat ik dat niet tollereer. Geen join-up voor nodig hoor. Daarbij gebruik je bij een join-up niet de ruiter-paardrelatie maar de roofdier-prooirelatie. Imo krijg je een vriendschappelijkere band door als ruiter-paard samen te werken dan als roofdier-prooi, omdat de samenwerking daar soms wel sneller verloopt uit angst dan uit vertrouwen. (Want waarom zou een paard nu een roofdier vertrouwen?).

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:54

Over Join-up's lopen al genoeg topics.
Laten we dus a.u.b ontopic blijven! Knipoog