Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
merrieveulen schreef:en persoonlijk vind ik gaatjes geprikt met een tang mooier. als je een goede, professionele tang hebt hoef je amper kracht te zetten en ze gaan ook niet zomaar stuk. die dingen van 2 tientjes zijn idd niet gemaakt voor het prikken van tuigleer.
@ linda E, bij het wassen van een jong paard kies ik liever voor een gedegen opvoeding, zodat er geen sprake is van problemen bij het aanraken/ verzorgen van de benen en hoeven.
ook bij paarden die gauw aan het halster hangen kies ik liever voor wat extra training hierin dan voor een halster dat niet knapt, aangezien dat de nek ernstig kan beschadigen.
heart4horses schreef:# ik heb aan de muur een rekje gemaakt waar ik de peesbeschermers op kan hangen, dan drogen ze mooi.
Hoe heb je dat gemaakt? Lijkt me dik handig, als je na het rijden natte onder het zand zittende peesbeschermers hebt =)
liekeltj schreef:Lioke schreef:Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig. Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.
Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.
Jethafa schreef:- Neem je je paard mee van je erf af, doe hem dan altijd een hoofdstel om (met bit!). Gebeurd er iets ergs, dan ben je verzekerd (dit werd ons gezegd, geen idee hoe dit rechtstechnisch werkt). Een longeerlijn (voor iets meer ruimte als er iets gebeurd) en handschoenen (voor grip) is ook geen overbodige luxe. Wij mochten nooit zonder dit weg.
Jethafa schreef:- Gebruik voor het afzetten van je wei of paddock geen plat lint spul, maar rond draad of elastiek (alleen als je houten palen gebruikt). Doordat het platte lint veel wind vangt, trilt het de hele tijd en dit maakt het hout stuk. Uiteindelijk gaan je palen dus rotten... Elastiek werkt beter en je hebt dit ook gewoon waar je stroom op kunt zetten. Met plastic palen heb je natuurlijk sowieso nergens last van.
Citaat:Lioke: Ik vroeg me af of jullie handige harry's nog wat tips hadden voor het maken van een zadelkast. Ik heb er namelijk één nodig en dacht om de kosten wat te drukken er zelf één te maken. Er is maar 1probleem: ik ben niet echt handig. Dus welk materiaal, afmetingen, ... alles waar jullie aan denken is welkom.
Liekeltj: Wat je ook kunt doen is gewoon even naar de IKEA gaan, daar zijn namelijk dezelfde kasten van metaal, maar dan een stuk goedkoper (heb ik ook) en je kunt de kast dan zelf indelen. (ze zijn er in allerlei soorten en maten bij IKEA) succes ermee.
Biebz95: Idd;; Bij ikea (vandaag nog geweest) waren hele leuke lockers (wat je op amerikaanse scholen ook hebt) denk meer dan een halve meter, minder dan een meter hoog... Zijn er in het wit, rood en zwart... Ook leuk voor op je kamer xD
maar je kan er denk wel een zadel (hoe heet dat..) steun? in hangen...
Weet niet hoeveel ze kosten,, maar zal vast wel meevallen..
Ojaa;; Weet niet zeker of er een slotje op zit... Moet je zelf maar even kijken..
Riant schreef:Dat je zo het netst invecht is geloof ik algemeen bekend mag ik hopen
Tip daarbij is wel om van te voren de draad op lengtes te knippen en alvast klaar te leggen en geen Equishine in de manen , hehalve achteraf .. avjteraf een beetje babyolie op de manenkam zorgt ervoor dat de huid er mooi donker uit ziet en eventuele schilfertjes niet zichtbaar zijn.
Jethafa schreef:Mijn tip over het lint is serieus waar. Wij hadden op stal overal lint, maar nadat het er 5 jaar stond, waren ALLE palen verrot. Normaal heb je dat echt niet, maar in onze polder waren de linten de hele tijd aan het trillen en gingen de palen veel sneller kapot. Daar hebben we nu dus ongeveer een halve centimeter dik rond elastiek. Inderdaad zien de paarden het minder goed, maar ze snappen het nu wel inmiddels én de palen blijven heel!
smurfje schreef:nette laarzen??
je laarzen gewoon schoonmaken met zadel zeep.
met een groen vachtverzorgings doekje erover,
ze lijken als nieuw.
beantsje schreef:en bij een hengstenvlecht kan je een dunne ijzer- of koperdraad meevlechten, dan zakt hij niet zo snel naar beneden.
Judith_ schreef:Ook met halster ben je gewoon verzekerd volgens de WA.
Verder werd er een tip gegeven om doodleuk een join up te doen. Begin hier alsjeblieft niet aan. Het is niet niks, en in veel gevallen werkt het ook niet door de verdere realtie mens-paard.
Voor mok/ schrale huid werkt uierzalf met een beetje levertraanolie heel erg goed. Geneest veel sneller.