Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:50

Iorrr schreef:
Nou die ben je op een Z paard perse nodig omdat deze scharende oefeningen doet en ik errug zuinig op de beentjes ben!

Maar omdat een natpaard nooit echt schoon is! Misschien hebben jullie daar iets opgevonden maar ik kan geen natte modder eraf poetsen...

En ik scheer niet, maar omdat ze op stal staan 's nachts en een gedeelte van de dag en ze goed in de dekens gaan, is dit ook neit nodig... Wanneer ze echter dag en nacht buitens stonden kon ik het wel vergeten dat ie mooi in de vacht blijft...

Ik neem aan dat je paard dan beslagen is? Die van mij doet ook scharende oefeningen, maar tikt zich niet aan, en als ze dit wél doet, heb ik er niks van gemerkt. En van een keertje aantikken loopt een beetje paard gelukkig niet meteen kreupel.

Nee, natte modder krijg ik er ook niet af, en ik rij dus ook gewoon met een moddermonster. Ze heeft nooit drukkingen/schuurplekken of iets (maar ik rij niet met peesjes). Een paard kan echt wel meer hebben dan wij vaak denken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:54

VeerenAshley schreef:
Maar het is toch gek dat iedereen het rijden zoveel belangrijker vindt dan het welbevinden van z'n eigen schatje (want ik ga er maar vanuit dat voor de paardenhouders hun paard iets bijzonders en liefs is waarmee je het beste voor hebt)?

Ook jij heb je paard voor het rijden gekocht toch?
Ik ken niemand die een paard heeft gekocht om ernaar te kijken.
Ook rijden is in de meeste gevallen slecht voor het paard. Hij is er immers niet voor gemaakt.
Jij zorgt ook voor slijtage bij je pard door erop tegaan zitten, hou jij wel genoeg van je paard?
Niet om je aan te vallen, maar begrijp je wat ik bedoel?
Voor de sport is het noodzakelijk om te kunnen trainen. Dus ik kan me wel voorstellen dat mensen liever een binnenbak willen. Ook imo hebben de paarden het niet slecht, ookal staan ze binnen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:54

@ zeeuwtje68. ik begrijp je wel hoor... ik ben er niet tegen dat jij op je paard rijdt... Dat is toch 1 van de mooie dingen die je samen met een paard kunt beleven en is als je samen 1 bent, het mooiste wat je kunt meemaken met je paard... Ik heb de paarden niet alleen voor het rijden, en zoals ik hier al heb verteld probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Jij doet dat ook en ik wil ook graag zien dat de paarden zoveel mogelijk buiten lopen met andere paarden, maar ik steek m'n k*p niet in het zand en zie dat het niet voor iedereen is weggelegd om hun paard op die manier te huisvesten. Arabesk/ikenindi (enz. enz) daarentegen vinden dat geen enkele paard op stal mag staan en dat ik anderen daarom geen recht heb om paarden te houden... Tja, dan zeg ik: Dan moeten jullie er niet op gaan zitten. Is zo onnatuurlijk alsmaar kan...
Ga nu ff naar buiten, zie dat de paardjes de hooizak zowat leeg hebben Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:57

Arabesk schreef:
maar stel, je doet je paard toch een deken op, dan nog kan hij buiten of in een groepsstal

Voor mij niet
Ik vind het dood eng. stel ze raken in elkaars dekens brrrr.
De meeste van mijn paarden kunnen het onderling ook niet vinden.(geprobeerd) Ze staan bij mij buiten met m'n shetjes.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:58

Zammie schreef:
@ zeeuwtje68. ik begrijp je wel hoor... ik ben er niet tegen dat jij op je paard rijdt... Dat is toch 1 van de mooie dingen die je samen met een paard kunt beleven en is als je samen 1 bent, het mooiste wat je kunt meemaken met je paard... Ik heb de paarden niet alleen voor het rijden, en zoals ik hier al heb verteld probeer ik het zo goed mogelijk te doen. Jij doet dat ook en ik wil ook graag zien dat de paarden zoveel mogelijk buiten lopen met andere paarden, maar ik steek m'n k*p niet in het zand en zie dat het niet voor iedereen is weggelegd om hun paard op die manier te huisvesten. Arabesk/ikenindi (enz. enz) daarentegen vinden dat geen enkele paard op stal mag staan en dat ik anderen daarom geen recht heb om paarden te houden... Tja, dan zeg ik: Dan moeten jullie er niet op gaan zitten. Is zo onnatuurlijk alsmaar kan...
Ga nu ff naar buiten, zie dat de paardjes de hooizak zowat leeg hebben Knipoog

Oke dan snap ik je verhaal wel beter.
We doen toch allemaal wat het beste is voor ons paard. Knipoog

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:01

VeerenAshley schreef:
Iorrr schreef:
Nou die ben je op een Z paard perse nodig omdat deze scharende oefeningen doet en ik errug zuinig op de beentjes ben!

Maar omdat een natpaard nooit echt schoon is! Misschien hebben jullie daar iets opgevonden maar ik kan geen natte modder eraf poetsen...

En ik scheer niet, maar omdat ze op stal staan 's nachts en een gedeelte van de dag en ze goed in de dekens gaan, is dit ook neit nodig... Wanneer ze echter dag en nacht buitens stonden kon ik het wel vergeten dat ie mooi in de vacht blijft...

Ik neem aan dat je paard dan beslagen is? Die van mij doet ook scharende oefeningen, maar tikt zich niet aan, en als ze dit wél doet, heb ik er niks van gemerkt. En van een keertje aantikken loopt een beetje paard gelukkig niet meteen kreupel.

Nee, natte modder krijg ik er ook niet af, en ik rij dus ook gewoon met een moddermonster. Ze heeft nooit drukkingen/schuurplekken of iets (maar ik rij niet met peesjes). Een paard kan echt wel meer hebben dan wij vaak denken.

Zeker is ie beslagen en ze heeft al een aantal keer haar hoefbal gekneust gehad (in het land!!!!) doordat ze geen bescherming om had! Ik ga er dus niet meer op zitten zonder peesbeschermers/strijklappen en springschoenen... Ik wil dat risico gewoon echt niet lopen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:10

Arabesk schreef:
Zammie schreef:
begrijp me niet verkeerd... Ik vind ook dat er nodig wat moet veranderen... Maar vind je nog steeds overkomen alsof het enigste wat goed is voor een paard, is de manier waarop jij je paard(en) houdt... Ik ben iemand die probeert het zo goed mogelijk te doen en heb door de jaren heen al heel veel veranderd, maar ze zullen bij mij echt 's nachts gewoon op stal staan.. Al is het alleen maar omdat er van die gekken op deze aardbol rondlopen die graag een paard wat willen aandoen...

dat kan ik me ook wel voorstellen

maar het zou fijner voor je paardje zijn, als hij dan 's nachts in een groepsstal zou staan of een andere vorm van meer sociale huisvesting.

Boxen zijn niet de enige oplossing om je paardje veilig op te bergen snachts.

Nou arabesk.. Mijn paarden (ik zal ze even voorstellen) zijn de merrie Tormanda en haar zoon Zammie en dan hebben we ook nog Straechan (moet nog 1 worden)en die is afgelopen najaar bij ons komen wonen. Tormanda en Zam kunnen niet zonder elkaar en daarom is de kleine erbij gekomen... Ze gaan heel fijn met elkaar om en hebben dus ook geen last van voernijd. Het enigste is, is dat Zam het leuk vind om te pas en te onpas lekker te ouwehoeren en kan je vertellen dat zijn moeder daar op een bepaald moment zat van is en dan heb je natuurlijk die kleine nog die zich heel groot voordoet, maar ook weleens z'n rust wil hebben. Zou ik dit samen in in grote loopstal doen, dan ben ik bang dat de kleine niet genoeg rust zal krijgen en dat Tormanda (ik vind haar echt geweldig op dat gebied, ze zal nooit, maar dan ook nooit echt uithalen, alleen maar waarschuwen) op den duur wel eens gemeen zou kunnen worden en dan? Tuurlijk ik heb het weleens in gedachten gehad hoor! Om de stal gewoon helemaal leeg te maken en daar 1 grote loopstal van te maken, maar ja, als ik dan een beetje nadenk, dan weet ik het dus niet...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:14

Mijn paard is juist blij als hij na de hele ochtend en middag buiten te hebben gestaan om dan weer lekker in zijn stalletje te staan om vervolgens lekker te gaan rijden. Maar mensen die hun paarden binnen houden met slecht weer (om ongelukken te voorkomen in het land, door gladdigheid of bevroren bodem e.d.) zijn slecht voor hun paard.

Verder heeft mijn paard een aantal jaar geleden een koliekoperatie (zandkoliek, gaskoliek en verkanteling van de darmen, zie ook mijn profiel) ondergaan. Hij heeft het gelukkig gehaald. Waar kreeg hij het door, te veel buiten staan in een weide (winterperiode) die kapot gelopen was. Sindsdien ben ik wel voorzichtig of hij met zulke omstandigheden de hele dag buiten komt.

Toen hij net geopereerd was moest hij 3 MAANDEN op boxrust, en een MUILKORF om. Maar waarom moest dat??? Om te herstellen. Dat hij 3 maanden op boxrust moest en geen grasprietje zag was omdat anders de wond door het bewegen open kon scheuren/knappen. De muilkorf was omdat hij op bepaalde tijden mocht eten. Zijn darmen moesten er weer aan wennen. Is dit dan ook slecht voor zijn welzijn e.d.???

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:20

Arabesk schreef:
Zammie schreef:
begrijp me niet verkeerd... Ik vind ook dat er nodig wat moet veranderen... Maar vind je nog steeds overkomen alsof het enigste wat goed is voor een paard, is de manier waarop jij je paard(en) houdt... Ik ben iemand die probeert het zo goed mogelijk te doen en heb door de jaren heen al heel veel veranderd, maar ze zullen bij mij echt 's nachts gewoon op stal staan.. Al is het alleen maar omdat er van die gekken op deze aardbol rondlopen die graag een paard wat willen aandoen...

dat kan ik me ook wel voorstellen

maar het zou fijner voor je paardje zijn, als hij dan 's nachts in een groepsstal zou staan of een andere vorm van meer sociale huisvesting.

Boxen zijn niet de enige oplossing om je paardje veilig op te bergen snachts.

ben benieuwd waar je bv (dek)hengsten zou gaan houden...ook maar in een groepsstal! Tong uitsteken Snap je punt zeker wel,maar Nederland is maar een klein landje waar jammer genoeg niet iedereen zijn of haar paard datgene kan bieden wat we graag wensen voor de paarden. Dus je moet roeien met de riemen die je hebt! Ik denk (wat ik weet vrijwel zeker) dat de meeste paardenbezitters (uitzonderingen daar gelaten) het beste voor hebben met hun eigen paarden. Dus wie zijn wij om over een ander te oordelen.. Bloos
Onze hengst staat in een stal waarvan de zijkant afgeschermd is (dus dicht is), waarom , omdat hij zich anders continu zou lopen opwinden en zichzelf zou bezeren, (dus onnodig stress uitlokken) (zo`n apekop is het nu eenmaal) wel heeft hij zicht op een knappe merrie die aan de overkant gestald staat, waar hij dus niet mee kan snuffelen maar alleen kan zien, hij mag lekker dagelijks (hele middag) zijn beentjes strekken in zijn eigen prive-bostuin en hij wordt lekker mee genomen de bossen in ivm de training of puur voor de ontspanning. Onze merrie daarintegen staat elders, waar ze (mede gezien haar jonge leeftijd) de hele dag buiten mag spelen, maar ze staat `s nachts wel op stal Knipoog .
En ik durf met een gerust hart hier te zeggen dat beiden paarden van ons gelukkig en happy zijn!
Pling

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:21

superwoman schreef:
VeerenAshley schreef:
Maar het is toch gek dat iedereen het rijden zoveel belangrijker vindt dan het welbevinden van z'n eigen schatje (want ik ga er maar vanuit dat voor de paardenhouders hun paard iets bijzonders en liefs is waarmee je het beste voor hebt)?

Ook jij heb je paard voor het rijden gekocht toch?
Ik ken niemand die een paard heeft gekocht om ernaar te kijken.
Ook rijden is in de meeste gevallen slecht voor het paard. Hij is er immers niet voor gemaakt.
Jij zorgt ook voor slijtage bij je pard door erop tegaan zitten, hou jij wel genoeg van je paard?
Niet om je aan te vallen, maar begrijp je wat ik bedoel?
Voor de sport is het noodzakelijk om te kunnen trainen. Dus ik kan me wel voorstellen dat mensen liever een binnenbak willen. Ook imo hebben de paarden het niet slecht, ookal staan ze binnen.

Ik begrijp je heel goed, en ik moet je ook wel bekennen dat ik daar ook serieus wel eens mee in m'n maag zit: ik rij op mijn pony, terwijl ze daar geheid slijtage van ondervindt...
Vandaar dat er ook zoveel discussie is over welzijnszaken zolas dit topic maar weer eens bewijst: wat is goed voor een paard?
Ik ben ook egoïstisch, want ik klim erop. Om dat schuldgevoel te compenseren, probeer ik m'n pony zo 'artgerecht' te houden. En ik vind (vind!) dat ik daarin bijna niet ver genoeg kan gaan, en daarom vind (vind!) ik dat andere mensen soms wel verdraaid makkelijk doen over de (juiste) manier van paardenhouden. Voelen die mensen zich nooit schuldig dat ze een dier hebben voor hun plezier, en dan ook nog voor hun eigen gemak het op een bepaalde manier houden? (En dan komen de sportruiter en die stal met luxe bak maar zonder paddock om de hoek kijken.)
Mijn redenatie is als volgt: omdat ik als egoïstisch mens iets doe met een dier wat schadelijk voor haar is, moet ik zorgen dat de rest van haar leven VOOR HAAR zo fijn én gezond mogelijk is, hetgeen dus vnl. betekent: buiten, soorgenoten, veel ruwvoer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:24

Santosww schreef:
.

Verder heeft mijn paard een aantal jaar geleden een koliekoperatie (zandkoliek, gaskoliek en verkanteling van de darmen, zie ook mijn profiel) ondergaan. Hij heeft het gelukkig gehaald. Waar kreeg hij het door, te veel buiten staan in een weide (winterperiode) die kapot gelopen was. Sindsdien ben ik wel voorzichtig of hij met zulke omstandigheden de hele dag buiten komt.

Wat ontzettend vervelend voor jou en je paard! Gelukkig is hij er weer bovenop gekomen! Maar zou het niet mogelijk zijn dat hij zandkoliek kreeg door te weinig ruwvoer in de wei (waardoor hij dus ging proberen te grazen), en niet door het feit dat hij buiten stond in een kapotgelopen wei?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:27

ik denk dat iedereen eens moet stoppen met helemaal prat gaan op zijn of haar manier

een idee hebben is goed, ergens helemaal vol in geloven is fout, dan gooi je de ramen en deuren dicht, de oogkleppen gaan op en er is nog maar 1 waarheid ...
"iets is pas de waarheid als je er in gelooft"

probleem met geloven is" er is maar 1 waarheid, die ene die jij gelooft"

ja ik ben voor bewegingsvrijheid, contact met elkaar en ga zo maar door
mijn paard staat 24/7 buiten, nu op de groep in het land, dalijk in de zomer op de wei en in de winter op de paddock en verharde uitloop , met schuilstal
ideaal en mijn paard word daar blij van , die word gek als ik haar op de box zet voor langer dna ene uur, wat voor box dan ook

maar is die situatie dan ook gelijk de ideale situatie voor alle paarden??
heel simpel gezegd Nee!

er zijn nu eenmaal paarden die niet blij worden van de hele dga buiten banjeren , of de hele dag met anderen staan
die worden er bloedchagerijnig van en kunnen zelfs een gevaar voor zichzel, andere paarden of zelfs de mens worden die er mee moet werken

moeten we dna tch maar dat dier tegen wil en dank buiten neer zetten
" want dat is natuurlijk"

ik ben voor een zo natuurlijk, paardvriendelijke huisvesting, maar laten we wel wezen , het verschil tussen een przwalski in monolie of de poownie op de hoek ligt tegenwoordige tijd, mijlenver uitelkaar
en de enige manier om uit te vogelen wat nu de beste manier van huisvesten is , is gewoon je oogkleppen afzetten en kijken en luisteren naar je paard

de meeste dieren zullen idd blijer worden van een huisvesting waarbij ze veel kunnen bewegen, frisse lucht kunnen happen en lichamelijk contact kunnen maken met elkaar , of dit nu op een weiland is , in een paddock
, de hit actief stal , groepstal (mijn persoonlijke ideaal blijft een vorm van groepshuisvesting)
of in een box met halve, hele, tralie of dichte wanden
zolang er maar naar het dier geluisterd word en gekeken word

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:27

Tja, dan zal ik wel de enige zijn die de paarden niet heeft om te berijden, maar gewoon omdat ik zoveel plezier van ze heb. waarom zeg ik dit? Omdat het rijden voor mij (ik rijd alleen op Tormanda) Zam wordt dit jaar 4 en komt dus (als alles goed gaat) dit jaar onder het zadel. iets is wat ik maar heel af en toe kan. ben rugpatient en kan daardoor soms langere periodes niet rijden... In het verleden is me zelfs al eens gezegd dat rijden voor mij gebeurt was, maar heb het na een periode van 1,5 jaar toch weer opgepakt en dit paard staat er nog steeds.... Ik heb ze dus niet alleen maar om op te rijden en als ik wel kan rijden vind ik het zalig, maar geniet net zoveel en misschien nog wel meer als ze in de wei lopen bij de zomerdag en ik dan lekker bij ze zit.... Daar kan ik pas echt van genieten...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:29

@ Draumpje:

AMEN!!! Afgod

Ben het volledig met je eens!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:30

Achjoh, mijn paard weet zelf dondersgoed wat goed voor hem is. Misschien een beetje té goed... Haha!

Toen ik hem kocht, had hij een dikke deken op, stond vrij lang op stal elke dag (er was daar niet meer mogelijkheid tot hooguit anderhalf uur in een wei) en trallies-contact. Hij werd ook nog een uurtje gereden, en stond dus zo'n 21 uur per dag op stal.
Nu bij ons, kan hij kiezen of hij binnen of buiten staat. Het is dan wel niet enorm groot bij ons, maar ze kunnen zelf kiezen.

En als ik hem nu even op stal wil hebben (toen hij bijv. nog niet op de wei mocht omdat het gras moest groeien, en ik de pony ging rijden, en hij dan niet in de bak kan) molt hij heel de stal.
Deur eruit geslagen, volledig uit zn panty gaan, steigeren, bokken, noem maar op.. Lévensgevaarlijk..
Terwijl hij eerst 21uur per dag op stal stond.. Knipoog

Hij staat btw ook zonder deken, een mooie teddyvacht, en ik rijdt gewoon Z-oefeningen met hem hoor. Óók in een binnenbak.. Wat voor manege/pensionstalling heeft in hemelsnaam een verwarmde binnenbak (dat ze daar meer last van zouden hebben dan als je buitenrijdt??)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:34

Nou TS ik heb echt met open mond je profiel bekeken, vind je zelf ook niet dat je een beetje doorslaat? Ik vind het echt totaal overtrokken.

Wbt stalling idem dito, alsof elk paard in een stal met tralies of een wand ongelukkig is. Natuurlijk is het niet goed om een paard 24/7 op stal te houden en ben ik ook voor weidegang. Maar er leiden meer wegen naar rome en ieder heeft z'n eigen manier van paarden houden en werken met paarden. Je word gewoon ziek van het aantal topics over hoe slecht alles wel niet is. Geen stalling, geen ijzers, geen bit, geen bontje, hoever gaan we? Misschien kunnen we maar beter helemaal stoppen met de paarden. Paardrijden verboden maken, alle paarden de hei op en voila, een beter nederland.. pff..

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:35

VeerenAshley schreef:
Santosww schreef:
.

Wat ontzettend vervelend voor jou en je paard! Gelukkig is hij er weer bovenop gekomen! Maar zou het niet mogelijk zijn dat hij zandkoliek kreeg door te weinig ruwvoer in de wei (waardoor hij dus ging proberen te grazen), en niet door het feit dat hij buiten stond in een kapotgelopen wei?

Je gelukkig wel. Op zich voeren wij niet bij in het land. Als het land kapot is blijven ze gewoon binnen met veel hooi... Na dit incident.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:36

overigens vromt het bij ons enorme oorlog als we gaan bijvoeren. Ook op twee of meerdere plekken werkt echt niet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:42

Santosww schreef:
overigens vromt het bij ons enorme oorlog als we gaan bijvoeren. Ook op twee of meerdere plekken werkt echt niet.

Hoopjes hooi zo ver mogelijk uit elkaar leggen, en er minstens 2 per paard geven, kan helpen! Die van mij vreet ook het liefst alles alleen op, en loopt ook veel heen en weer tussen hopen hooi (nu overigens niet meer, want nu heeft ze een ruif), maar de andere paarden krijgen zo toch genoeg tijd om te eten. En wat extra beweging is nooit slecht Knipoog
Maar dit is natuurlijk helemaal off-topic!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:43

VeerenAshley schreef:
Santosww schreef:

Hoopjes hooi zo ver mogelijk uit elkaar leggen, en er minstens 2 per paard geven, kan helpen! Die van mij vreet ook het liefst alles alleen op, en loopt ook veel heen en weer tussen hopen hooi (nu overigens niet meer, want nu heeft ze een ruif), maar de andere paarden krijgen zo toch genoeg tijd om te eten. En wat extra beweging is nooit slecht Knipoog
Maar dit is natuurlijk helemaal off-topic!

Ja daarom dus daar gaan we maar niet verder op door. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:46

Ik ben ontzettend blij dat de 2 paarden niet elkaar kunnen aanraken in de stal!
Die andere pony zal zich dan doodongelukkig voelen, aangezien mijn pony nogal dominant is en graag even bijt.
Een open stal voor hun? ondenkbaar! Dan komt die andere pony helemaal niet aan eten toe...

Slecht voor de hoeven de stal die ik heb? nee, pony heeft goede hoeven en hoeft maar 2 keer per jaar naar de hoefsmit Knipoog
(Dat ik maar 2 keer per jaar naar de hoefsmit moet is op advies van 3 verschillende, goede hoefsmeden. Vaker is niet nodig voor mijn pony).

Overigens hebben de paarden wel elke dag even contact met elkaar aangezien ze een gezamelijk speeluurtje(s) hebben in de wei Lachen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:07

Nogal een narrowminded visie als je denkt dat er maar 1 juiste manier van het houden van paarden is. Lijkt wel zo'n sekte leider als je dan ook nog je mening zo opdringt Gestoord

Ik moet zelfs lachen om bijna alle argumenten die naar voren worden gebracht. Zoals deze; denk je nou echt dat je paard in de stal blijft staan als je de deur open zet?
Gna gna, denk je nou echt dat datzelfde paard wat uit de stal loopt wel in de wei blijft staan als je het hek open zet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:11

Het is sowieso onmogelijk om je paard volledig natuurlijk te houden, want uiteindelijk heb je inderdaad nog altijd een hek ergens staan... en waarom? meestal iets met veiligheid Knipoog
En daarom staat mijn paard 'opgesloten' Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:15

Mijn paard staat in de winter overdag buiten en s' nachts op stal, in een box die van de voorkant open is en van die zijkant met wanden en balken, de box is groot genoeg om in te liggen. In de zomer komen ze alleen binnen om te poetsen, te eten en te rijden. Ben ik goedgekeurd?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:24

Vind het nogal een pittige stelling van je.

Ik zie niet in waarom een traliewand of een dichte wand slecht zou zijn. Er vanuit gaand dat paarden wel de gehele dag naar buiten gaan met soortgenoten. Dat is naar mijn mening een must voor het welzijn van een dier. De nacht op stal emt dan een traliewand of een dichte wand zie ik dan geen probleem in.