mag je voelharen afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dolor

Re: mag je voelharen afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:39

je kan de oor dichtvouwen zeg maar en dan wat er nog uit steekt aan haren afknippen en de rest gewoon laten zitten.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:46

Ik vind het eerlijk gezegd ook mooier zonder die haren, maar ik laat ze toch mooi zitten! Paard gaat voor in dit geval Knipoog

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:14

ikenindi schreef:
MissDreamer schreef:
Ik haal ze er wel af, helemaal. Ik vind het niet mooi staan. M'n oude pony zag niet helemaal goed met haar linkeroog, maar zelfs die had nooit gaten in dr hoofd ofzo hoor! Overigens scheer ik echt alles, oren, neus, benen stukje achter de oren. Helemaal kaal Nagelbijten / Gniffelen

lach er maar om...

Waarom zou ik er niet om lachen, ik vind het (vind, dus een mening) het onverzorgd staan, als het paard van die teddyoren heeft, een baard waar je u tegen zegt en voelharen van een cm of wat. En zoals ik al zei zelfs mijn oude pony heeft er nooit last van gehad dat ze ze niet had.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:17

Charlottte schreef:
ach kind wat ben je toch grappig, kinderachtig zeg

Mij overtroeven in woordkeuze zal niet snel lukken, maar om me nu een kind te noemen terwijl je naar alle waarschijnlijkheid vele malen jonger bent.... tja. Je roept iedereen in de discussie tot de orde door te stellen dat we allemaal aanstellers zijn, dan kun je een dergelijke reactie terug verwachten. Ik zou er vooral om lachen als ik jou was, is gezond.
Enfin, succes ermee... ik heb het even druk... ben mijn paard aan het scheren met zeep en mesjes! Geniet van het mooie weer!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:24

als je toch aan het knippen bent, he, kunnen die oren er misschien wel helemaal af!!! haha...de gehoorgang zit er toch onder dus wat zou het als je de oorschelpen mooi afknipt? Functieverlies zou weinig zijn lijkt me...

Waarom zou je iets af gaan knippen puur voor de esthetiek, iets wat ook nog echt een functie heeft, namelijk voelen? De snorharen heeft het dier nodig om te voorkomen dat hij de hele dag zijn hoofd stoot en zijn neus in net iets te krappe openingen stopt. Lekker laten zitten naar mijn mening!

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:40

Ik knip ze wel, maar laat ze een cm lang

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:21

Ik vindt dat het aan het ''soort'' paard ligt.

Bij een tinker staan pluisjes uit de oren, een harige baard en sokken leuk, dat hoort er gewoon bij.

Maar mijn merrie bijvoorbeeld, heeft 10 staartharen, helemaal geen sokken, 10 maanharen en een voorpluk van 3 haren.
Die kleine pluisjes uit der oren staan dan echt debiel en die knip ik dus af, scheer de oren nooit helemaal uit lijkt me niet goed als alles zo in die grote flappers kan waaien. (stof)
Ook die 10 baardharen haal ik er dan af, en die ene wimper van 10 cm lang past er ook niet bij.. Knipoog Knip hem gewoon tot een cm of 4 net zoals der andere wimpers.

Madamazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:19

Ik weet niet of dat zo goed is maar als je paarden getoileteerd ziet voor grote wedstrijden zijn ze ook afgeknipt!
xx

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:22

Laat een paard paard zijn Lachen
Ik zou ze er dus aan laten zitten, ze zijn er niet voor niets. (tasten, bijv in het donker)
Verder vind het ook niet mooi van die korte haartjes Knipoog

alegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:23

vanitymay schreef:
als je toch aan het knippen bent, he, kunnen die oren er misschien wel helemaal af!!! haha...de gehoorgang zit er toch onder dus wat zou het als je de oorschelpen mooi afknipt? Functieverlies zou weinig zijn lijkt me...

Waarom zou je iets af gaan knippen puur voor de esthetiek, iets wat ook nog echt een functie heeft, namelijk voelen? De snorharen heeft het dier nodig om te voorkomen dat hij de hele dag zijn hoofd stoot en zijn neus in net iets te krappe openingen stopt. Lekker laten zitten naar mijn mening!

vanitymay : juist OK dan! ben het helemaal met je eens !!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:30

OemmiejO schreef:
Ik haal niks weg van tastharen. De oren etc. knip ik wel uit, maar ik zie geen reden om de haren rond de neus en ogen ook weg te halen. Je ziet die haren toch bijna niet en ze hebben wel een functie.

Mee eens doe ik ook. Ja Alleen vergeet het wel af en toe en bijn mijn pony zijn het meestal erg kleine plukjes, dus vind het ook niet zo misstaan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:26

ik heb bij mijn merrie 2 keer de tastharen kort afgeknipt (ongeveer een halve cm lang) dit was vanwege de keuring waar ze naar toe moest. Maar nu gebeurt het niet meer. Die haren hebben ze daar niet voor niets en je kan ze wel bijknippen maar eraf halen is in mijn ogen niet goed voor ze.
En ja ik knip de oortjes ook wel eens bij maar niet uitscheren of iets dergelijks. Voor de rest laat ik alles lekker lang en wild groeien. Ze heeft van zichzelf al dunne hele gladde manen het zit ook nooit in de klit ofzo dus daar doe ik ook nooit iets aan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:03

Ik heb bij sommige haren van m'n paard echt geen functie kunnen ontdekken, dus ja, hij is zo goed als kaal, op z'n oren na, die knip ik alleen dat er niks meer uitsteekt.

Overigens, als elke haar er (volgens sommige dus) voor een reden zit, zou ik ook maar gelijk stoppen met het scheren van jezelf, als je dat al doet. Ik bedoel maar, dat okselhaar zit er toch ook voor Jan *** ??
En alle mannen met een gigantische baard Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 24-02-08 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:08

Bij mij gaat ook alles er af Ja

Heb nog nooit gemerkt dat ze er last van hebben of dat ze die haren missen doordat ze zich stoten ofzo

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:18

Ik vind het veel mooier wanneer een paardenhoofd "kaal" is dan met al die haren. Toch kan ik het tot nu toe niet over mijn hart verkrijgen om de tastharen helemaal af te knippen, je ontneemt je paard toch echt een zintuig. Ik ga voor een compromis, de meeste haren knip ik op ca. 2 cm af, die verdwaalde haren ver boven de neus gaan er gewoon af. Mocht ik ooit met een merrie (en veulen) naar een keuring of veiling gaan dan gaan ze echt even kaal. Je kiest dan toch voor een showgebeuren en daar hoort strak toiletteren bij. Wil je dat dan echt niet dan moet je naar mijn mening ook niet aan zo´n evenementen mee willen doen.

thunderstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:50

uhm nee is niet verboden ,...maar in engeland is dit wel verboden valt onder dieren mishandeling omdat het paard daarmee voelt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:29

Verplaatst MD --> VSW.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:37

Vroeger Haha! knipte ik mijn paarden helemaal kaal, tastharen, oogharen, oren, sokken, benen enz..

Tegenwoordig niet meer. Vooral ook omdat ze bijna altijd buiten staan en ze dan geen bescherming meer hebben. Tastharen laat ik ook zitten. Ik knip ze bij mijn pony waar ik mee men wat bij. De fokmerries worden helemaal niet geknipt.
Het been aan de haren laat ik nu ook zitten en mijn paarden hebben nu geen last meer van mok!
De oren knip ik ook niet meer kaal, alleen de plukjes er even uit.
WIj mennen ook als het regent en dan is deze bescherming erg fijn voor mijn pony.

Ik vind het ook mooier om de paarden de benen op te scheren en de oren e.d. te beknippen maar je haalt toch een stukje bescherming weg.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:16

vanitymay schreef:

Dit vind ik niet echt een vergelijking, ten eerste zorgen de oren voor dat er geen water in komt. Ook kunnen ze hun oren naar het geluid toe draaien, om het beter te horen. En bedenk eens hoe weinig ze je kunnen 'vertellen' zonder oren... Dus een vergelijking kan je dit imo niet noemen!

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:20

Ik heb geleerd dat het niet mag, in het donker tasten ze er mee.
dat is mij verteld dus ik weet natuurlijk niet zeker of het zo is.
Ik denk dat je opzich wel een klein stukje er af kan knippen maar niet onwijs veel.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:38

Mik_ schreef:
Ik heb bij sommige haren van m'n paard echt geen functie kunnen ontdekken, dus ja, hij is zo goed als kaal, op z'n oren na, die knip ik alleen dat er niks meer uitsteekt.

Overigens, als elke haar er (volgens sommige dus) voor een reden zit, zou ik ook maar gelijk stoppen met het scheren van jezelf, als je dat al doet. Ik bedoel maar, dat okselhaar zit er toch ook voor Jan *** ??
En alle mannen met een gigantische baard Huilen van het lachen

Dus je hebt niet kunnen ontdekken wat de functie is van TASTharen? Knipoog

Je tweede vergelijking vind ik niet opgaan, omdat je als mens zélf kunt kiezen wat je doet met je haar en vooral omdat haren van mensen niet dienstdoen als ZINTUIG - dat heb ik tenminste bij mijzelf nog niet kunnen ontdekken.

Overigens laat ik mijn eigen haar overal ook gezoon zitten!

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:44

ik zou het niet doen, ziet er [vind ik] heel erg onnatuurlijk uit...
[als ze [bijna] niks meer hebben]

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:48

Santosww schreef:
Juul schreef:
Ik zie het vaak genoeg dat mensen het doen, maar raar vind ik het wel. Zou het zelf niet doen. Ze hebben ze niet voor niks toch ?

Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???

ja maar dat gebruiken we ook nergens voor...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:01

Ik denk dat dit een eindeloze en onzinnige discussie is... De vraag was mag je voelharen afknippen en het antwoord daarop is ja het mag. Of dit wenselijk is dan weer een heel ander punt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:02

Ik het liever niet doen , maar als ze echt heel lang worden , kan je er wel een klein stukje van af kippen !! Maar liever niet dus , want ze zitten er niet voor niets,.