Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:11

Aischa schreef:
Nee ik denk het niet. Ik ben elke maand rond 200 euro kwijt Haha!

wat koop je in godsnaam dan per maand voor je paard? Nagelbijten / Gniffelen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:11

Ja, dat vraag ik me ook af. Verward

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:14

gut gaan we weer

ff denken

205 euro stalling
60 euro eigen voer
iedere 8 weken smid ong 110 euro
sparen voor uitgaven 50 euro

heb je nog lessen nodig?
tja in mijn geval ook vervoer naar pony toe is toch ook al gauw 80 euro per maand

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:15

Ik heb mijn paard thuis staan, ik ben dan ong. 150 euro per maand (winter) kwijt aan alleen strooisel (vlas) en voer (vooral hooi en een beetje onderhoudsbrok) De hoefsmid a 50 euro per 8 weken en iedere week les a 24 euro per uur zijn daar niet bij geteld. Dan kom ik al op 280 euro per maand uit ongeveer.... Clown Tel daar de kosten van spullen en onverwachtse DA bezoekjes bij op en je kunt wel janken Haha!

Ik zou dus niet rond kunnen komen van 135 euro per maand. Maar misschien stel jij andere eisen, ga iig niet bezuinigen op voer, hoefsmid en DA. Succes!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:18

Wij zijn dat bedrag zeker niet per paard kwijt. Dus dan zou het kunnen. Maar omdat we meerdere paarden hebben staan zijn we in veel gevallen wel goedkoper uit.
Als je inderdaad gratis mag stallen dan moet je makkelijk rond kunnen komen en de rest van het bedrag kunnen sparen voor oa de dierenarts. Maar bedenk ook dat je problemen met je buurman kan krijgen oid en je dus niet meer gratis kan staan. Wat ga je dan doen.
Heeft je paard ijzers nodig? Dat vind ik altijd een behoorlijke kostenpost.

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:36

als je ouders ziektekosten betalen en je hebt al 1600 denk ik wel dat het kan..

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:39

patsur schreef:
Je zou het wel kunnen redden, maar voel jij je fijn met het idee dat je maar een heel klein bedrag over hebt per maand aan de kleine dingetjes? Een keer een halster, peeskappen, dekje, rijbroek voor jezelf, een zweepje etc. En dan niet te vergeten de lessen!
Ik zou daar niet gerust op zijn

dat zou dan toch kunnen van haar zakgeld, ookal moet je vaak dan even sparen, maar dat lukt denk ik wel [als je iig dat paard zou kunnen onderhouden van €135..

EDIT: ik bedoel de dekjes, peesjes, dekens, etc, en ik denk dat haar ouders lessen wel betalen..

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:40

Ik denk dat het wel kan hoor.
Je ouders helpen je als het nodig is dus.
Ik zie niet echt een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:43

Lowara schreef:
Aischa schreef:

Niks aparts
Als ik alleen bodem bedekking en eten tel ben ik ongeveer 120 per maand kwijt
Tel daarbij ontwormen, smid, enten.
Tuig dat verslijt of vervangen/aangepast moet worden.
Dan zit je snel richting 200 euro....en dan heb ik de paarden aan huis.
Op pension was ik dat gewoon aan stalling al kwijt, excl. smid en enz.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:01

Lowara schreef:
Aischa schreef:

Ik wou dat ik t haalde voor 200,- per maand Haha! .

even snel gerekent:
- kale stalling 80,-
- hooi/stro ongeveer 100,-
- biks/muesli 40,-
- smid 75,- per 8 weken dus 37,50 per maand
- wormen kuur 5,-
- verzekering 35,-

Als ik dus geen dierenarts- of tandartskosten , slijtage en of kapot harnachement,meereken en mijn lessen ook niet ben ik al 292,50 per maand kwijt. Dan tel ik dus niet eens mijn rijllaarzen of kleding mee en overige uitgave.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:57

Vlas 5 balen per maand = 20 euro
brok 2 kilo/dag = 60 kilo/maand = 3 zakken a 10 euro = 30 euro
hooi 5 balen per week = 15 euro
hoefsmid ijzers rondom 40 euro/maand

Dan kom je dus op ongeveer 100 euro/maand. Dan komen er nog wel wormenmiddel en entingen bij. We hebben er 7 staan dus we hebben een krat met 100kg brok en kuilbalen. En vlas wordt groot ingekocht dus dat maakt het ook geodkoper.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:08

Als je gratis stalling hebt en ook geen onderhoud hoeft te betalen of mestafvoer hoeft te regelen (je helpt daar mee in de huishouding in ruil voor je stalling begrijp ik) dan vallen de kosten erg mee en kom je volgens mij een heel eind met jouw 135 euro. Helemaal als jouw ouders achtervang willen zijn voor onverwachte hoge kosten (dierenarts).

Met paarden kun je het heel duur maken, of je kunt alleen het hoognodige kopen, dat scheelt enorm veel!

Met verjaardag kun je geld vragen of dingen voor je paard. (liksteen, nieuw dekje, nieuw halster of touw, lidmaatschap rijvereniging of een paar losse lessen etc.)
De meeste paardenspullen gaan jaren mee en de reden dat men ze vervangt is omdat ze bijvoorbeeld niet zo mooi meer zijn (dekjes bijv. verkleurd/verbleekt, vlekken, randjes versleten), of er op uitgekeken. Vaak zijn de spullen dan nog prima bruikbaar.

Heb voor mijn pony nog zijn eerste hoofdstel in gebruik. Dat is nu 13 jaar oud... Zijn zadel was 2e hands en heb ik nu al 8 jaar in gebruik en is nog prima. Niet eens overdreven veel onderhoud aan gepleegd. Gewoon 1 keer in de zoveel tijd schoongemaakt en ingevet.

Je hebt zo te zien de kosten mooi op een rijtje gezet.
Ik heb zelf wel wat twijfels bij de hoeveelheid gras en dan ook nog hooi van het land kunnen halen als het paard er van eet.

Je rekent ook veel krachtvoer. Mijn pony (kruising new forest/engels volbloed) doet het prima op gras, hooi en vitaminebrokjes met als extraatje af en toe een handje brok of granen, een wortel of een appel. Daar hoef ik echt geen kilo's krachtvoer in te gooien. dat is zelfs af te raden.
Zelfs mijn sportpaard krijgt niet meer dan een halve schep sportbrok per dag (+ vitaminekorrel) als krachtvoer.

Als ik je voorreken wat mijn paarden nu kosten terwijl ze in de paddock staan en dus geen gras krijgen, dan kom ik ook ruim uit met dat bedrag.

Mijn paarden aten deze maand zo'n 11 pakken hooi per paard.
Ik reken 2 euro per pak, dus dat was p/p 22 euro aan hooi. (vrijwel onbeperkt. voor het helemaal op is wordt meestal al weer aangevuld)
Als je het iets ruimer neemt: 25 euro.

Mijn paarden staan alleen bij slecht/nat weer 's nachts op stal, verder altijd buiten in paddock/bak met inloopstal. Aan hennepstrooisel verbruik ik (bij vaak op stal 's nachts) gemiddeld zo'n 4 pakken per maand. Dat is ongeveer 25 euro. Zomers staan ze veel meer buiten en heb ik dus bijna geen strooisel nodig. Als jij je pony dan 's nachts in de paddock laat staan zou dat ook voor jou gelden.

Mijn sportpaard, dat elke dag gereden wordt, krijgt een halve schep sportbrok per dag. Ik doe een maand met een zak van 13 euro, maar er is goedkopere brok (bijv. subli/Pavo/havens of huismerk) daarbij krijgt ze een complete vitaminekorrel en dat kost zo'n 6 euro per maand. (mijn pony doet wel meer dan een half jaar met een zak mengeling en voor hem ben ik minder dan de helft kwijt)

In de winter krijgen ze wortels erbij, maar dat is voor de lekker.
je hoeft er echt geen kilo's per dag van te voeren. toen ik 1 pony had, deed ik met een halve zak 2 weken en dat kostte me misschien 2 euro. Maar 1 appeltje/worteltje van thuis meenemen, of een sneetje brood of een handje brokjes na het rijden voldoet ook prima als beloning!

maandelijkse kosten komen dan op zo'n 70 euro per maand.
Wormenkuren (6x, incl 2x ook lintworm) zo'n 80 euro
bekappen: 4x per jaar 20 euro, ook zo'n 80 euro (paard is nu 4 maand van de ijzers af en dat gaat prima, en is stukken goedkoper en makkelijker/veiliger met buiten staan in de winter dan ijzers) ze staan deels verhard en we rijden veel over de straat. (hoefsmid is meer ter controle en netjes recht zetten dan dat er wat af moet)
Enten, max. 40 euro.
Bij elkaar nog geen 20 euro per maand.

Je zou dus, afhankelijk van jullie hooi/strooisel prijzen zelfs een paar tientjes per maand apart kunnen zetten om te sparen voor extraatjes of onverwachte tegenvallers.

Ik zou zo min mogelijk luxe dingen kopen en dat geld achter de hand houden voor belangrijkere dingen.

Veel succes!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:52

[quote="DendroFleur"]Vlas 5 balen per maand = 20 euro

ben ik ook ongeveer kwijt alleen in plaats van brok heb ik musli een zak. maar heb dan wel een haflinger. krijgt dus minder krachtvoer maar wel net zoveel ruwvoer als een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:13

Vlas is bij mij toch heel wat duurder Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:59

Leeuwnie schreef:
Citaat:
Wie ruimt de poep op in de bak en de paddock? Dat moet iedere dag bijgehouden worden anders slibt die bak dicht. Bijbaantjes EN paard EN school EN huiswerk, ik ben benieuwd........Ik geloof niet dat ze beseft wat er echt bij komt kijken.

Maar zijn wij, paardenbezitters, allemaal niet druk met werken, gezin, sociale verplichtingen, school, vakantie etc etc etc?? En het lukt ons toch ook?
Tuurlijk: een paard kost geld.
Tuurlijk: een paard kost tijd. Maar je moet het niet overdrijven. Je bent geen úúúúren bezig met het halen van hooi en stro. Dat kost je een middag in de 1 of 2 of 3 of zelfs meer maanden, afhankelijk van je voorraad. En de paddock mesten?? Dat kost mij voor drie pony's 20 minuutjes per dag. Misschien een half uurtje. Big deal. En ik werk meer dan 40 uur in de week, heb deeltijd-kinderen, honden, katten en o ja ook nog een sociaal leven zonder paarden.
Waarom zou het TS niet lukken?? Haar paard komt ook nog eens vlakbij haar huis te staan!

Zorg ervoor dat je tijd vrij maakt voor je paard. Zorg voor een goede back-up (en dat heeft de TS, namelijk een vriendin). Zorg voor je maandelijkse geld. En zorg óók voor een goede financiële back-up (en dat heeft TS óók).

Ik zie het probleem niet zo Clown

Ik heb een paard en pony aan huis staan, ik ben per dag alleen aan verzorging 1,5 tot 2 uur kwijt. Ik vind het knap dat jij dat in 20 minuten kan, moet je me toch het geheim eens verklappen Clown
Daar tel ik niet de tijd bij die gaat zitten in het wegbrengen van de mest en het halen van hooi en stro. Ook niet erbij opgeteld is het onderhoud van de bak, daarmee bedoel ik dus een keer cultivatoren en vlakken/slepen. Doen wij wekelijks want anders is ie niet meer lekker te rijden.
En bij die 1,5 tot 2 uur heb ik dan ook nog niet het rijden geteld, poetsen op-en afzadelen, op de trailer laden en ergens naartoe rijden voor les etc. Ik redt het idd, zelfs in combinatie met twee kids, vriend, baan van 30 uur en studie. Maar enkel en alleen omdat mijn vriend zich ook uit de naad werkt hier om alles bij te houden.

Misschien ben ik er zeikerig in, dat kan, maar als ik gevoerd heb en hooi heb gegeven, dan veeg ik de plek ook weer schoon. Ik vind het maar niks om overal hooi en stro tegen te komen. En ik mest elke dag de stallen, ik kan geen vlas gebruiken omdat dat bij "mijn" mestboertje niet op het land mag. Dat scheelt wrs ook tijd.

Maar ik heb het gezien bij mijn nichtje. Die heeft haar paardje nu op een pensionstalling staan want zij en haar ouders hielden het anders niet vol. Ze waren er iedere dag uren mee kwijt. Nichtje heeft ook geen bijbaantje want ouders betalen gewoon, maar kwam toch, toen paard hier stond, in de knoei met haar tijd en schoolwerk. En de ouders met hun huishouden Clown Ik heb ze aan huis en kan mijn tijd zo indelen als ik wil, dat ligt ook nog even anders dan dat je je paard bij iemand anders gestald hebt staan.

Maar ik moet zeggen dat TS er wel bewust mee bezig is en dat vind ik wel weer heel positief. Er zijn jammergenoeg nog maar weinig meisjes van haar leeftijd die zo gemotiveerd zijn tegenwoordig Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:31

maikeltje schreef:
...................
Maar ik moet zeggen dat TS er wel bewust mee bezig is en dat vind ik wel weer heel positief. Er zijn jammergenoeg nog maar weinig meisjes van haar leeftijd die zo gemotiveerd zijn tegenwoordig Lachen

Daar sla je de spijker op de kop. Vork

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:35

runningkawa schreef:
Niks aparts
Als ik alleen bodem bedekking en eten tel ben ik ongeveer 120 per maand kwijt
Tel daarbij ontwormen, smid, enten.
Tuig dat verslijt of vervangen/aangepast moet worden.
Dan zit je snel richting 200 euro....en dan heb ik de paarden aan huis.
Op pension was ik dat gewoon aan stalling al kwijt, excl. smid en enz.

ik zit zelf op dit moment op de 75 euro per maand per paard qua voer en stalbedekking en enten. Ontwormen kost mij per jaar voor 3 dieren 150 euro en smidkosten zit rond de 75 euro per jaar per dier.
dus ehm.. snap nog steeds niet hoe je aan 200 euro komt. Clown

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:59

runningkawa schreef:
Vlas is bij mij toch heel wat duurder Lachen

We hebben het net op tijd gekocht. Net voordat het stro zo duur werd. En een vrachtwagen tegelijk.

Als je trouwens met 2 paarden 1,5 a 2 uur kwijt bent alleen aan verzorging dan heb ik er dus een baan bij met 7 paarden die ik vaak alleen moet verzorgen, naast 4 dagen in de week werken, iedere dag 2 a 3 uur reistijd. En soms moet je keuzes maken. Als je je paard wilt rijden maar hierdoor geen tijd hebt om alles te vegen dan weet ik wel wat ik kies. Het vegen komt dan wel de volgende dag.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:26

Ik hoef niet te kiezen tussen rijden en verzorging, ik geef alleen aan dat er veel tijd gaat zitten in een paard buiten het rijden om als je hem zelf moet verzorgen;)

Bovendien is er nogal een verschil in hoe je een paard houdt. Een grote schuur met 10 paardenboxen erin is onderhoudsvriendelijker dan een buitenstal met twee paarden. Waarschijnlijk heeft iemand met 7 of meer paarden ook plaats genoeg voor een mesthoop op het erf. Dat is bij ons niet zo, de mest moet op de platte kar gereden worden. Daarom werk ik met een kleine kruiwagen anders is ie niet de plank op te rijden. En als je met stro werkt als bodembedekking dan is dat ook weer een stuk arbeidsintensiever dan dat je met vlas (al dan niet opgepot) werkt. Iemand die zijn paarden 24/7 buiten heeft lopen op een groot stuk heeft er ook een stuk minder onderhoud aan. Dat is wel iets waar TS even naar moet kijken, hoe gaat ze haar paard houden en hoeveel tijd gaat daar dan inzitten. En wat moet ze zelf regelen en wat wordt gedaan. Lijkt me niet meer dan logisch om daar even bij stil te staan. Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:11

DendroFleur schreef:
Vlas 5 balen per maand = 20 euro

Dan kom je dus op ongeveer 100 euro/maand. Dan komen er nog wel wormenmiddel en entingen bij. We hebben er 7 staan dus we hebben een krat met 100kg brok en kuilbalen. En vlas wordt groot ingekocht dus dat maakt het ook geodkoper.

Hier staat 5 hooi per week. Neem aan dat je dat dan 15 euro per week kost en niet per maand??

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:29

maikeltje schreef:

Dankje Bloos Tong uitsteken

Ik zal hier ook even mijn berekeningen bij zetten:

Voer:
Er wordt gezegd dat ik te veel voer zou willen geven, dus dat heb ik even iets veranderd Knipoog

Basisbrok (25 kilo voor €10, -):
Winter: 1 kilo per dag = 30 kilo per maand: €12, -
Zomer: ½ kilo per dag = 22 ½ kilo per maand: €6, -

Muesli (25 kilo voor €10, -):
Winter: 1 kilo per dag = 30 kilo per maand: €12, -
Zomer: ¼ kilo per dag = 7 ½ kilo per maand: €3, -

Wortels (20 kilo voor €3, -):
Winter: 1 1/2 kilo per dag = 45 kilo per maand: €6,75

Hooi (1 baal voor €3, -):
Winter: 4 plakken per dag = 15 balen per maand: €45, -
Zomer: 2 plakken per dag = 8 balen per maand: €22,50

De prijzen van brok en muesli verschillen in ieder topic weer Clown
De een zegt €6,- de ander €15,- dus ik heb maar het gemiddelde genomen van €10,- Knipoog

Bodem:

Stro (1 baal voor €3, -):
Winter: 1 plak per dag = 4 balen per maand: €12, -
Gewoon om op te knabbelen Knipoog

Vlas (1 baal voor €6,50):
Winter: 3 pakken per maand: €20, -

Hoefsmid:

Alléén ijzers voor (omdat ze tegen de staldeur aantrapt ): €50,- om de 2 maanden: €25,- p. m.

Wormenkuur:

Per twee maanden tussen de €11,- en €24,-: Gemiddeld €17,50: €8,75 p. m.

Totaal: €65,- (zomer) + €150,- (winter) = €215,- : 2 = €108,-

Gemiddeld is dat dus €110,- p. m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:31

Ik heb hier 3 paarden staan
Aan stal uitdoen, bij vegen en vast eten klaar leggen voor als ze binnen komen ben ik ongeveer gemiddeld een uur kwijt.
Maar daar zit dus niet smorgens en savonds eten geven bij.
Zit dus geen hooi halen, geen bak slepen en ook geen poetsen van de paarden.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:35

's morgens zal iemand vandaar haar buiten zetten en voeren.
's avonds doe ik de stal uit, haal haar binnen en voer d'r. Dat is ongeveer drie kwartier Knipoog Als ik ga rijden tel ik ongeveer qua poetsen en rijden en de bak uitdoen 2 uurtjes Knipoog Maar ik ga niet iedere dag rijden, wil haar niet meteen overbelasten. Ik rijd haar nu 3 x in de week, dan misschien 4x. Maar dat moet ik eventjes uitzoeken qua tijd enzo.

Én ik heb natuurlijk nog een verzorgster die gaat helpen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:38

10 euro kost tegenwoordig al simpele basis brok per zak.
Muesli is vaak duurder
Vlas gebruik ik meer dan 3 pakken in de maand
Altijd 1 per week.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:45

runningkawa;
Over die basisbrok (staat er ook bij) heb ik maar het gemiddelde genomen van wat iedereen hier zegt. Ik wist ook niet of ik nu het dure zou tellen of het goedkope Knipoog
Ja, dat vlas heb ik ook maar ongeveer gedaan Knipoog Als ze de ene keer haar stal helemaal vies heeft gemaakt ga ik me echt niet aan de 3 pakken houden Knipoog Het is trouwens een stal van 2,5 bij 4 m. Ik weet niet of iemand dan echt een goede schatting kan maken. Zou idd kunnen dat ik toch aan de 4 pakken kom Knipoog