afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:06

Dat klinkt al wat positiever. Maar wat de deken betreft: Je kan ook een outdoordeken kopen die ook op stal op kan blijven. Kies dan voor een goed ademende deken met een minimale voering.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:08

outdoordeken is ook waterdicht neem ik aan? misschien is dat wel een handige oplossing ja

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:10

Ja, die zijn waterdicht. Dan hoeft de boer niet te wisselen. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat de deken er wel regelmatig even af moet om de huid te laten luchten, maar dat kan je zelf doen, daar heb je de boer niet voor nodig.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:11

Gewoon een ongevoerde regendeken kopen inderdaad Lachen Die hoeven nog niet eens zo duur te zijn!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:13

Hollybolly schreef:
voor een verzorgster/bijrijder ben ik thuis aan t overleggen.
Super, dat is de eerste stap!

Als ik het uitleg dat het belangrijk is voor mn paard dat ze een maatje heeft waarmee ze naar buiten kan doet men er weinig mee. ze horen het aan en lopen weer weg. ze zeggen dat t paard kalfjes om haar heen heeft en dat ze haar af en toe wel aaien maarja daar heeft ze niks aan natuurlijk.

Mmmm, duidelijk niet iemand die verstand van paarden heeft, dat is jammer. Maar kun je geen voet bij stuk houden? Het is toch jouw paard? Je hebt wel verteld dat je je paard niet zomaar ergens anders kunt stallen, maar ik heb niet precies begrepen waarom, en zeker niet omdat die man blijkbaar niets heeft/lijkt te hebben met je paard. Kun je toch niet echt een keertje rond de tael gaan zitten, met alles wat je niet zint op een papiertje, zodat je niks vergeet, en met goede argumenten erbij?

Heb zelfs gevraagd aan de boer of hij dat deken om zou kunnen doen maar daar ging hij niet aan beginnen, daar snapte hij toch niks van. Ja handig, komt hij er weer mooi onderuit. hij wil haar best buitendoen, doet hij ook wel, als de wei droog is in de lente en het najaar. maar in de winter met dek op doet hij niet.

Het is al gezegd: dan doe je 'm toch gewoon een ongevoerde regendeken op, dag en nacht? (Als je haar per sé een deken op wilt doen.)

ik zal wat vaker tijd maken voor mn meisje en zal zorgen dat ik genoeg geld heb om zand te laten storten met drainage zodat ik volgend jaar haar elke dag naar buiten kan doen. dan kan de boer haar gewoon in de bak doen, dan hoeft ze van mij wanneer het mooi weer is geen deken op. Ook kan ik dan wat vaker gaan rijden, lekker thuis dat is toch wel erg handig.

Dat is wel een idee, maar is en stuk grond goed draineren is vast ook niet gratis; kun je je paardje toch niet beter dan ergens anders neerzetten waar de 'basisdingen' goed geregeld zijn? Spaart je ook een hoop tijd uit! En over die deken snap ik toch niet helemaal: waarom wil je toch je paard een deken op als hij in de modder staat, en niet in een droge bak? Daar zie ik de logica niet helemaal van in Blond Wat trouwens een idee is, is je paard gewoon lekker dag en nacht buiten te laten als je bak gedraineerd is: fijner voor het paard, en fijner voor jou én de boer, want jullie zijn gen tijd kwijt met het paard binnen/buiten zetten. Kun je d'r ook veel makkelijker een Shet bijzetten, lekker samen buiten in de bak!

Succes ermee!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:19

ik doe mijn paard een deken op, omdat ze anders in die natte blubber gaat liggen rollen en daar ben ik niet zo van gedient. heb geen spuitplaats of iets dergelijks dus ff douche lukt niet mocht je wedstrijden hebben. in de bak is het enkel wat zand en dat borstel ik er wel af. Mijn meisje is netjes opgevoed en vind t super handig dat zodra ze een deken om heeft niet gaat rollen in de wei. Draineren kunnen we gelukkig zelf, kennis heeft kraantje en drainageslangen liggen nog in opslag dus we kunnen het zo aanleggen. dan is het nog een kwestie van zand en toestemming.
Ik ga niet zomaar verhuizen omdat het paard vroeger van de vader van de boer is geweest, het paard blijft op de boerderij is de afspraak.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:26

Maar blubber droogt toch ook zo op en kan je er weer afborstelen? Dan kan je haar ook bijv. alleen de dag voordat je wedstrijd hebt een deken opdoen. Rollen vinden paarden echt heerlijk, zou jammer zijn als mag ze niet meer rollen...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:28

Is er op de boerderij geen plek voor nog een paardje? Een pensionpaard bedoel ik? Dan zijn ze toch met zijn twee"en, en kan je misschien bepaalde dingen volgens een rooster doen (binnen/buitenzetten enz).

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:31

de boer wil geen pensionklanten, dat vind hij maar niks, mensen op de pad... dus als er 1tje bij komt zal het van mij vandaan moeten komen en zelfs dan zal het niet makkelijk zijn voor toestemming... het zit allemaal niet mee.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:32

Zijn er buren met paarden waar je paard elke dag een paar uur mee buiten mag staan? Bij hun op het erf?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:34

elke boerderij daar heeft paarden. maar de buren daar heeft hun paard altijd binnen staan, die komt enkel buiten om te rijden. en einde verderop staat een hengst, niet zo handig met mijn merrie, en weer een eind verderop staan de paarden altijd binnen, die heb zie ik alleen buiten in de zomer en echt nooit in de winter, die mensen doen er niks meer mee.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:36

Hollybolly schreef:
Ik ga niet zomaar verhuizen omdat het paard vroeger van de vader van de boer is geweest, het paard blijft op de boerderij is de afspraak.

in welke zin hebben jullie deze afspraak gemaakt?
aks de situatie voor zowel paard als ruiter onhoudbaar wordt, zou ik er toch over nadenken alsnog te verhuizen...
het ontbreekt je aan belangrijke dingen... andere paarden, stromend water etc....
Het is nu eenmaal jouw paard en als jij van mening bent dat jouw paard gebaat is bij andere stalling, moet je dat doen...
maarja, wat is er afgesproken met de vorige eigenaar? in hoeverre kun je daar vanaf wijken? hebben jullie iets op papier gezet? heb je je paard gekregen of gekocht en "overgeschreven"?
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 06-01-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:37

Ik zou inderdaad gewoon eens met de boer om de tafel gaan zitten. Misschien kan je iets van het internet uitprinten waar iets in staat over de basisbehoeften van een paard. Benadruk dat dit zielig is voor je paardje. Koop er desnoods een klein shetje bij, die zijn heel sober en ook nog eens heel gezellig!!!
Praten praten praten en alles in heel duidelijke taal verwoorden.
Laat de boer ook zijn argumenten uitspreken waarom hij het niet nodig vindt om je paardje met een maatje buiten te laten staan, daar kan jij weer mooi op inspelen, want zo te lezen ben jij je er heel goed van bewust wat de behoeften van een paard zijn.

Heel veel succes ermee en laat even weten hoe het is afgelopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:39

Het klinkt nu idd wat positiever

De deken oplaten is al eerder als advies gegeven.
Daar werd toen niet op gereageerd. Maar zoals nu ook al gezegt is, een paard hoeft niet perse een deken op. Zowel hoef je die niet altijd te wisselen Lachen
Op de pension plaatsen waar ik eerst stond wisselde de pensionhouder ook niet van heel veel paarden de deken. Dat koste veel te veel tijd. Hij zette ze buiten en binnen, meer niet Lachen

Verder kost een shetje niet veel.
Dat is al een heel leul maatje voor je paard.

pearlie schreef:
Ir111 schreef:
Hoe moeilijk is het om een verzorger te zoeken? Of een stal waar het paard gewoon naar buiten kan? Of meer tijd maken? Of als dat allemaal niet kan het paard verkopen?

Sorry hoor, maar een weg creeer je of die nou makkelijk is of niet.

Wie zegt er dat ik wel een makkelijke weg heb?

Soms is dat heel moeilijk. Niemand kan voor niemand beoordelen hoe makkelijk de weg is.

Weet jij de weg van andere dan?
Ik ken een heleboel mensen die heel vroeg opstaan om hun paard buiten te zetten, of na school of werk nog heel laat bezig zijn hun paard elke dag beweging te geven Lachen

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:42

inderdaad runningkawa een shetje is echt heel leuk gezelschap!
Zijn ook heel speels, dus dan krijgt het paard ook nog eens extra beweging!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:45

ik ga mijn best doen en jullie horen meer als er daadwerkelijk wat gaat gebeuren, ik hoop op korte termijn. Ik wil er verder nu niet meer op in gaan, heb ik niet veel zin in en ga nu verder met mijn schoolwerk. ik bedank jullie voor de gegeven adviezen en tips, ik zal er zeker wat mee gaan doen.
heb al een superleuk klein valkkleurig ponytje gezien op marktplaats, dus wie weet Bloos

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:47

Als de shet dan maar ook overdag buiten wordt gezet en 's avonds samen in stal gaan. Wel in de zomer goed opletten dat er niet te veel gras staat voor de shet Lachen Misschien heeft de boer zelf nog een familielid die een paard heeft, wel op de boerderij wil staan en de boer wel over zijn terrein wil hebben lopen? Ik had het al eerder gevraagd maar je zegt dat je stal groot is, hoe groot is dat dan? Kan het evt. in 2 stallen opgedeeld worden? En is het groot genoeg voor paard en shet?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:54

Succes TS, en als je vragen hebt... Mag ook per PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:55

Idd succes
Ik hoop dat je bij je ouders en de boer wat meer gedaan mag krijgen Lachen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:58

dank je wel Knipoog ik hoop het ook. als ik namelijk wat vraag. luisteren ze maar half en knikken een keer of wimpelen het af, maken er een geintje van en daar irriteer ik me echt aan. dus ik wordt nu serieuzer. dit moet er gebeuren, kan niet anders. ze moeten 'echt' gaan luisteren ook al weten ze er niks vanaf. hoop dat t lukt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:15

OK dan!

Ben blij dit te horen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:16

Kan je je ouders trouwens niet eens een paardenboek laten lezen, of wat dingen op internet?
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 06-01-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:16

Super
Zeg ze maar dat een paard een kudde en loopdier is Ja

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:19

Mooi dat je gaat proberen er het beste van te maken en dingen te veranderen..

Denk alleen even bij jezelf;
* zou je een hond nemen als je 40 uur werkt?
* zou je een kat nemen als je op een kleine studentenkamer woont waar hij niet uit kan en jij 40 uur werkt?

Waarschijnlijk niet, omdat die dieren dan aandacht te kort komen, ruimte om te rennen en te spelen en er ook geen ruimte is voor een speelmaatje..

Zo is het ook bij paarden, hoe graag sommige mensen ook een paard/hond/kat willen, soms kan je het voor het dier beter laten.

Dit is een tip, om toch even nog wat beter na te denken, want ookal kan je paardje volgend jaar lekker naar buiten.. Als hij dan alsnog alleen komt te staan zou ik toch overwegen om óf te verhuizen óf verkopen.

Likkit zou ik niet geven, is 1 en al suiker.. Die bal worden sommige paarden heel erg boos van.. Gaan zitten stampen op die ballen enzo..

Succes met de situatie!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:46

Ik vraag me af waarom een paard dat op een manege of pension staat zonder weidegang met een half uurtje rijden per dag. (hooguit 5 dagen in de week) dan wél kan Clown