Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:03

sherif schreef:
ik denk dat de meeste mensen eens moeten leren dat je niet elke AV over een kam moet scheren, er lopen inderdaad ook zat nerveuze AV rond die niet geschikt zijn voor kinderen,maar daarintegen zijn er ook zat lieve brave AV die wel geschikt zijn voor kinderen....niet alle AV zijn en reageren het zelfde!
Knipoog

Zou jij één van je paardjes willen verkopen aan deze moeder en dochter? Ik vraag me af of ze uberhaupt toe zijn aan een eigen paard. Het beeld wat zij er van hebben vind ik helemaal niet realistisch en de keuze van het ras (ondaks dat er heeeeeel veeeel lieve, brave AW zijn) niet verstandig.

Doe er mee wat je wil maar ik vind dat je de verantwoordlijkheid voor je dochter moet nemen en haar een beleerde, vetrouwbare, lieve pony moet bieden waarmee zij veilig alles kan leren. (arabier,welsh,NF of wat dan ook)

Ik hoop alleen niet over een paar maanden en topic tegen te komen waarin ik moet lezen dat er iets naars met je dochter is gebeurd omdat ze haar AW niet de baas is geweest.

Vind die pony's van LOULOU trouwens geweldig!
Laatst bijgewerkt door Salsa op 23-10-07 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:04

Ik heb niet alles door gelezen... Maar genoeg om mijn mening te kunnen geven..
Ik denk dat uw dochter graag een arabier wil omdat het leuke sierlijke paardjes zijn.. Maar geen kinderpony's! Veel te heet naar mijn idee..
Ik zou voor een wat rustiger en koeler ras gaan.. En ik ken mezelf een beetje op die leeftijd.. het is wel ''stoer'' om je vriendjes en vriendinnetjes op de manege te vertellen dat je een arabier hebt/krijgt. maar het zijn niet echt pony's voor een ''beginner'' van deze leeftijd.
En daarbij op die leeftijd ben je vaak nog van het knuffelen wandelen en spelletjes doen met en op je pony.. Mijn ervaring is (sorry voor degene die wel een super arabier hebben!!) is dat ze hier vaak niet geschikt voor zijn doordat ze springerig en onrustig zijn..
Ik zou echt gaan voor een wat oudere pony, die al veel kan en ''bomproof is'' ZOu mijn kind in iedergeval nooit zo op de wenken bedienen helemaal niet als ik zelf niets van paarden af zou weten.. en je kan 100 boeken aanschaffen het meeste leer je in de praktijk.
Ik hoop dat jullie eruit komen wat het besluit ook is!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:04

Arabieren zijn idd lang niet altijd drukke nerveuze beesten (vrijwel geen is dat is) Maar ze zijn ontzettend slim. En daar gaat het vaak mis bij jonge kinderen. Ze hebben niet de ervaring om met onverwachte situaties om te gaan en dan wordt het al gauw een gevaarlijke situatie

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:05

Op m'n 16de heb ik een 1 jarige new forest merrie aangeschaft. Ook mijn ouders hadden 0,0 verstand van paarden. Had hiervoor 1 jaar een shet gehad, zodat ik kennis kon maken met het hoe en wat van paarden. M'n pony is echt een schatje en we hebben bijna 3 jaar de tijd gehad aan elkaar te wennen. Ondertussen kan ik er alles mee.

Op bijna 4 jarige leeftijd heb ik haar weggebracht om in te laten rijden (ze was al zadelmak en kon er ook opzitten). Daarna ben ik direct met haar naar de manege gegaan om goed les te krijgen.

Mede doordat we zo lang aan elkaar konden wennen en haar rustige karakter heb ik veel zelfvertrouwen gekregen.

Onlangs heb ik op 21 jarige leeftijd een ''echt'' paard gekocht. Een 8 jarige NRPS merrie MET arabisch bloed.
Ik heb echt naar het karakter gekeken en het niveau van het paard.
Mijn new forest wordt binnenkort door een 7 jarig meisje bereden.

Zelf vind ik het onverantwoord om een jonge arabier te kopen, als je dochter zo jong is en je er zelf ook geen verstand van hebt. Maar mocht je dit toch doorzetten dan hoop ik wel dat je hele goede begeleiding hebt en je dochter niet gauw het plezier in paardrijden verliest

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:06

Elk paard kan er vandoor gaan.. en een meisje van 7 houd dan geen enkel paard Knipoog daar hoeft het paard niet gelijk een arabier voor te zijn!

Wat ik me afvraag is hoe groot is het meisje? Je moet kijken naar de grote van het meisje en daar een geschikt paardje voor vinden. Ga eerst een kijken naar verschillende paardjes, ras/geslacht (mits geen hengst)/kleur doet allemaal niet zo terzake dat komt later pas! Hoevaak hoor je dat mensen geen schimmel of een fjord willen en waar komen ze mee thuis? Juist ja Knipoog Dus hang je niet vast aan het ras een geschikte pony is toch veel belangrijker? (en dan kan je nog best met een arabier thuiskomen.. maar ga je niet vastpinnen op één ras.. helemaal als je geen verstand ervan heb!)

Daarbij vind ik 7 jaar ook erg jong, helemaal als de ouders er geen verstand van hebben! Hoe zit het met voer/ziekten en hebben jullie al goed nagedacht wat voor een consequenties er zijn als je een eigen paard in de achtertuin zet? Het is een heel leuk idee... maar heb je nagedacht over de mest? Stallen? En dat je nooit een dagje wegkan?

Een paard/pony aanschaffen is meer dan alleen aanschaf! Een paard/pony aanschaffen vereist enige zaak van kennis! Ik heb mijn pony gekocht (weliswaar op mijn 20ste) terwijl mijn ouders totaal geen verstand hebben van paarden. Mijn pony heb ik daarom expres op een manege gezet, dan is er altijd hulp aanwezig. En hoewel ik echt wel verstand heb van paarden wist ik toch nog een heleboel niet (ontwormen (hoevaak? en welke?), bepaalde ziektebeelden)
Laatst bijgewerkt door zap op 23-10-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:08

DublinJ schreef:
sherif schreef:
ik denk dat de meeste mensen eens moeten leren dat je niet elke AV over een kam moet scheren, er lopen inderdaad ook zat nerveuze AV rond die niet geschikt zijn voor kinderen,maar daarintegen zijn er ook zat lieve brave AV die wel geschikt zijn voor kinderen....niet alle AV zijn en reageren het zelfde!
Knipoog

Zou jij één van je paardjes willen verkopen aan deze moeder en dochter? Ik vraag me af of ze uberhaupt toe zijn aan een eigen paard. Het beeld wat zij er van hebben vind ik helemaal niet realistisch en de keuze van het ras (ondaks dat er heeeeeel veeeel lieve, brave AW zijn) niet verstandig.

Doe er mee wat je wil maar ik vind dat je de verantwoordlijkheid voor je dochter moet nemen en haar een beleerde, vetrouwbare, lieve pony moet bieden waarmee zij veilig alles kan leren. (arabier,welsh,NF of wat dan ook)

Ik hoop alleen niet over een paar maanden en topic tegen te komen waarin ik moet lezen dat er iets naars met je dochter is gebeurd omdat ze haar AW niet de baas is geweest.

Vind die pony's van LOULOU trouwens geweldig!

nogmaals zowel onze hengst als onze merrie zijn NIET te koop dus deze vraag is helemaal niet aan de orde, wel schreef ik net dat ik mijn ruintje (is inmiddels allang verkocht), met een gerust hart had durven verkopen aan haar, daar bedoel ik mee te zeggen dat als ze echt willen er voor hun vast wel ergens een AV rondloopt die super braaf is.

maya81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:09

ik ben erg benieuwd wat de dochter nou eigenlijk wil. waarschijnlijk een pony die uren stil staat en lekker vertroeteld wil worden. zo 1 als die van lenneke gewoon een lekkere knuffelbeer waar je nog op kunt zitten ook. dat is denk ik e droom van elk paardenmeisje. het hoeft ook geen shet te zijn , er zijn genoeg leuke grotere ponys te koop

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:10

Lenneke, zoals ik zeg dat is mijn ervaring.. Er zijn andere gevallen natuurlijk.. En tuurlijk naarmate ze ouder worden.. maar ik vind een kind van 7 kan gewoon niet op een arabier, want die zijn gewoon te heet..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:15

Een arabier is hardstikke mooi, dat geef ik toe.Maar zeker NIET geschikt voor een meisje van 7, en al helemaal geen 'groene' die net is ingereden.Arabieren gaan door het vuur voor hun baasje maar zijn ongelovelijk slim en soms ook heet.Je kan beter eerst een leuk welshje, fjord, haflinger etc nemen die al wat ouder is(10-15 jaar).Arabieren zijn leuk, maar betrijfel het of je het nog leuk vindt als je dochterje regelmatig moet zandhappen en bang is van haar eigen pony.Doe eerst ervaring op met een wat oudere rustige pony voor je aan een arabier begint.Bezint eer ge begint

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:20

Ik heb niet het hele topic bijgelezen, maar ik heb een aantal reacties van de TS en anderen gelezen en ben het met de meesten eens; dit lijkt me geen goed idee. Niet eens zozeer dat het een Arabier zou worden alswel het hele idee om een paard te kopen!
Ik wil totaal niet vervelend zijn, maar ook prinsesjes kunnen van een paard afvallen. Denk alsjeblieft goed na voordat je een paard koopt, of hij nou braaf is of niet; paarden zijn levende beesten, ze schrikken, kunnen wegspringen, kunnen op kleine teentjes gaan staan, kunnen speciale verzorging nodig hebben maar hebben bovenal állemaal kennis van zaken nodig. Zeker een pony aan huis kan onbedoeld een ontzettend vervelend leven hebben omdat de eigenaar eenvoudig niet weet hoe ermee omgegaan dient te worden! Wat betreft het Black Stallion idee; hartstikke leuk, maar bedenk dat dat niet voor niks films zijn. Er zijn vast succesverhalen te vinden van mensen die een fantástische band opgebouwd hebben met een jonge volbloed, niet gehinderd door enig verstand van zaken, maar er zijn een stuk méér verhalen te vinden van mensen die hun plezier in paarden voorgoed verloren hebben. Een jonge volbloed laten inrijden door een professional is één ding, een jong paard doorrijden blijft verschrikkelijk moeilijk en moet je écht niet proberen te laten doen door een 7-jarig meisje. Toen ik 7 was begon ik met rijden, vroeger mocht niet op de maneges hier in de buurt; pas op m'n 11e kreeg ik voor het eerst een verzorgpony. 'Best netjes rijden' op een verzorgpony is héél wat anders dan een eigen -volbloed of niet- pony góed rijden en geloof me, dat is niet altijd maar even makkelijk.
Wil je per sé een pony kopen, ga dan niet op uiterlijk maar op karakter af; Shetjes zijn ook leuk, Welshjes zijn prachtige beestjes die veel weg hebben van een Arabier! New Forest pony's zijn ontzettend lief en ook de Dartmoor is een hartstikke leuke kinderpony; een pony hoeft niet 3 jaar oud te zijn om er een band mee op te bouwen; je dochtertje kan prima leren rijden op een pony van een jaar of 10 en die zal heus niet minder ontvankelijk zijn voor een goede band; sterker nog, een jonge pony raakt een stuk makkelijker zijn/haar vertrouwen kwijt in je dochter als er een keer even wat misgaat. Wil je écht een pony? Zoek iemand die jullie kan begeleiden hiermee; orienteer je góed op de verschillende rassen, denk goed na voordat je iets doet. Denk alsjeblieft aan het plezier dat je dochter moet hebben met de pony, en dan bedoel ik niet het moment dat ze voor het eerst het halstertje vasthoudt, maar een jaar later als de pony in de wei staat; het klinkt leuk, een jonge volbloed helemaal inrijden, maar het is gewoon teveel voor iemand van 7.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:26

Buiten het feit dat een arabiertje me nou niet direct het meest geschikt lijkt voor een meisje van 7, vraag ik me ook af of je wel weet waar je aan begint ivm het houden van een paard aan huis.

Heb je énig idee van de tijd, moeite, geld en verantwoordelijkheid die het kost om een paard aan huis te houden? Heb je enig idee van ontwormen, voeren, inenten en weet ik wat nog meer? Weet je wanneer het dier bekapt moet worden? Weet je wanneer zadel/hoofdstel wel of niet past? Weet je waar je goed voer/hooi/stro vandaan moet halen? Kun je ziektebeelden herkennen? Weet je wanneer een paard koliek heeft? Kun je zien wanneer een paard kreupel loopt?

Bij ons op stal mogen kinderen pas beginnen met rijden als ze 7 zijn, omdat ze dan nét genoeg bij te zetten hebben om een makke manegepony aan te kunnen. Vaak komen die voetjes nog nauwelijks onder het zadel uit. Zo'n kind heeft niets te vertellen over een paard, en die weet dat snel genoeg.

Laat je dochtertje eens de hoeven uitkrabben op jullie arabierenbezoekadres. Durft ze dat? Kan ze dat? Kan ze een achterbeen uberhaubt houden als paardje een beetje vervelend is?

Wat doet ze als paardje naar links wilt en zij naar rechts? Houdt ze dat?

Weet alsjeblieft waar je aan begint. En ga níet op de "kennis en ervaring" van een zevenjarige af.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:27

Ik heb ook niet alles gelezen. Bloos

In het eerste bericht staat dat de ts zelf niet zo veel ervaring hebben met paarden.
(maar der dochter van 7! wel - hoeveel ervaring kun je hebben op die leeftijd?)
Iig vind ik dat je als verantwoordelijke ouder je moet verdiepen in het houden van en paard.
En dan niet de boeken lezen, maar echt met de paarden in contact komen.
Rijden hoeft niet, maar een paard/pony vasthouden die druk doet, moet je als ouder kunnen (vind ik)
Dat gaat dus niet op kracht maar op ervaring. En ja elke btrave pony kan een keer druk zijn en worden.

Zoek een lease pony voor een paar dagen en laat haar prive les nemen. Dáár heeft ze wat aan.
Desnoods priveles op de manege. Als ouder(s) ook goed luisteren en leren.

7 jaar voor een pony is niet te jong, máár dan moeten de ouders er wel veel verstand van hebben vind ik.
Dat is in dit geval dus niet en vind ik 7 jaar wél te jong.

succes!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:30

Nog even een aanvulling: eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, is het niet aan je dochter om te beslissen "wat zij wil". Ik wilde per se een zwarte pony vroeger. Verder maakte het me niks uit, als hij maar gitzwart was Tong uitsteken Jouw dochtertje heeft wellicht hetzelfde met de arabier. Waarmee ik maar bedoel te zeggen, dat het zeer waarschijnlijk geen weloverwogen keus is van haar...dat kan ook niet op die leeftijd.
Mijn eerste verzorg/rij/lespony was een vosje. Mijn eerste eigen pony was min of meer zwart (zie mijn profiel) maar dat was echt puur toeval. Met veel zorg door mijn ouders uitgezocht op kindvriendelijkheid, niet op kleur (of ras, of wat dan ook). En al was hij pimpelpaars geweest, dan had ik er nog niet minder van gehouden, het beestje werd acuut mijn nieuwe "droompony"!!!

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:36

Het is aan u de keus maar ik zie dat het vooral wordt afgeraden. Toen ik de leeftijd van uw dochter had wilde ik ook een arabier die ikzelf kon opvoeden. Ik ben nu 16 en geen haar op mijn hoofd die aan een arabier denkt. Het lijkt mij voor uw dochter verstandiger om een ander ras te kiezen, er zijn zat mooie pony's! Eventueel een kruising met een arabier kan je ook overwegen maar het echte ras zou ik toch echt niet voor gaan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:37

Zeker als je een jong paard paard aanschaft (veulen) weet je niet wat je in huis haalt. Dan kunnen ze klein nog zo lief zijn, maar als je er eenmaal op gaat zitten willen het nog wel eens de grootste draken worden.
Zo hebben wij een merrie waar ik nooit een kind op zou durven zetten ze zouden verongelukken, een nrps merrie met een XX/OX percentage : 57.42%. Laat staan als deze echt 100% was geweest Clown

Als ik later kinderen zou hebben en ik zou een pony kopen, zou ik zoeken naar een rustige pony. Eentje waar je je kinderen met een gerust hart op kan zetten. Zodat ze ook plezier hebben in het rijden, als je een te grote/sterke pony koopt gaat de lol er snel van af.
Bovendien vind ik 7 jaar nog te jong voor een pony, als de ouders er geen verstand van hebben.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:39

Ik heb niet alles gelezen, maar hoe serieus moeten we dit topic met de vraag om advies nemen? Ik zou zeggen, verdiep u eerst zelf eens in het hele paardenwereld gebeuren alvorens prinsesje-lief een arabier onder haar kont te geven. Een goede professional zal u ook daarin begeleiden en adviseren. Een wat oudere, goed doorgereden pony waar een 7 jarige en haar ouders veel plezier van hebben en kunnen plezieren. Wel goed, dat u direct met 2 stuks wil starten. Opvoeden van een jong ding zonder ervaring, ik raad het ten zeerste af. Maar wie ben ik?

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:55

Owow,, niet banketstaaf bedoeld. Maar dalijk weer een meisje met 2 gebroken heupen en gekneusde ribben.. Echt waar meid ga eens lekker rondkijken naar leuke knuffel pony's die braaf gereden zijn en ervaring hebben met kleine kinderen, ik zag zat leuke pony's staan in dit topic. (vond personlijk die 10 jarige pony met dat kindje achterop erg leuk!) Je zegt zelf weinig ervaring te hebben van paarden lees een keer een paardenencyclopedie waar alle rassen in staan, daar staat meestal ook bij welk ras geschikt is voor een kind. Erg informatief en erg leuk om te lezen!!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:28

Misschien dat ik nog de moeite neem deze hele discussie te gaan lezen maar waar gaat dit in hemelsnaam over?
Ik lees hier dingen waarbij ik toch erg grote vraagtekens zet.

Net zo als binnen elk ras (ook rasloos) zitten makkelijk - moeilijke, kindgeschikt- kindongeschikte, ect paarden/pony's zo ook binnen de arabische volbloeden.

Mijn merrie Zahlina is het ideale gezinspaard, menig jong kind heeft op haar leren paardrijden en ze heeft ze daarbij super opgevoed op een manier die zo voorzichtig was maar voor een goede ruiter is ze heerlijk pittig.
Met mijn hengst, die toch echt een praatjes maker is, sprong een meisje van 8 jaar omdat haar merrie te oud was om te springen, ook weer zo voorzichtig met kind en voor mij een lekker pittig paard.
Dodo die nu 10x onder het zadel is geweest gaat aankomend weekend kennis maken met mijn 11 jarige stiefzoon als ruiter en ik ben ervan overtuigt dat hij ook heel voorzichtig zal zijn.

Een hoop mensen zouden verbaast staan als ze een arabier zien met een jong kind erop maar mijn ervaring is dat juist arabieren super voorzichtig zijn en heel ontspannen als ze worden bereden door een kind.

Zelf ben ik als kind ook opgevoed door een arabier, 6 jaar was ik toen ik als klein meisje de wereld verkende op Mahmut, een arabische ruin van 1.55m.
Vaak heb ik het zand van dichtbij mogen bekijken omdat ik volgens Mahmut te grof was met mijn hulpen maar nooit heeft hij mij eraf gegooit omdat hij schrok of uit frisheid.
Een betere kinderpony en leerpaard had ik mij niet kunnen wensen.

We moeten ook niet vergeten dat dit paard al eeuwen heel erg dicht bij de mensen leeft, naast en om de tent heen waar hele families leefde.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:35

Ik mocht pas op paardrijden toen ik 7 was. In het dorp, zonder zadel op shetlanders. En wat een lol had ik daar samen met zowat alle kinderen uit het dorp.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:36

Lenneke_ schreef:
Ik mocht pas op paardrijden toen ik 7 was. In het dorp, zonder zadel op shetlanders. En wat een lol had ik daar samen met zowat alle kinderen uit het dorp.

Zowiezo is samen bezig zijn met een pony toch veel gezelliger en leuker dan alleen bezig zijn in je tuintje? Ook al mag de TS de staleigenaar niet ik zou toch zoeken naar een stal.. het is toch veel gezelliger voor de kinderen en bovendien kunnen ze hier veel meer van leren!

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:32

Als ik u was zou ik zeker GEEN arabier kopen Knipoog
zoals veel zeggen, koop eerst een wat ouder kleiner minder druk ponytje, waar je 'prinsesje' lekker mee kan kroelen en troetelen en lekker zonder zadel op kan zitten. toen ik 7 was , wou ik liever een shetlander dan een arabier hoor ! shetlanders vond/vind ik veel leuker Lachen ( arabieren zijn ook hartstikke leuk hoor maar neit voor een kind van 7 Knipoog )

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:33

ik vind overigens een arabier niet alleen ongeschikt door zijn mogelijk temperament, maar meer door zijn formaat. kleine kinderen horen niet op d/e pony's.
ik heb leren rijden op een atje en een shet, kon je tenminste oo zelf poetsen en zadelen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:21

Ik wil TS'er en dochter ook maar eens uitnodigen om eens bij mijn shetten te komen kijken en te rijden. Mag ze mooi even het bos in en kijk dan eens wat geschikt lijkt voor de jongedame.

(dan kan ze meteen ervaren dat een shet niet te vergelijken is met een koe, die van mij geven niet eens melk!)
Laatst bijgewerkt door Napie op 23-10-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:24

Mijn 2e pony was een 75% avtje.. was daarvoor ook van nog te onervaren kinderen. Aan het begin heb ik er ook meer naast gelegen dan erop gezeten (najah viel mee, maar vaak mogen zandhappen), periodes dat ik de wanhoop na bij was wat ik met dat moster aanmoest... maar na ruim een jaar kon ik bijna alles met m en nog een jaar later met m lezen en schrijven.

Volbloeds zijn geweldige paardjes qua karakter, ze hechten zich idd enorm aan 1 persoon, maar zeker voor een onervaren ruiter niet makkelijk... Ze zijn slim en enorm wendbaar wat gewoon gevaarlijke situaties kan opleveren. Een "normale" pony heeft in een gekke bui er na een aantal rondjes gek doen genoeg van (zijn ze moe) een arabier is een doodloper, die houdt vol, waar een "normale" pony stopt is die net warm gelopen...

Ik zou als eerste pony gaan rondkijken voor een leuke c (afhankelijk lengte dochter b of d) pony waar heerlijk mee getut en gereden kan worden. Gewoon een lekker veelzijdig paardje waar je dochter veel van kan leren. Dan kan de arabier wel komen als ze wat ouder, meer ervaren is. (ook omdat ouders niet heel ervaren zijn)

profesionele hulp zal er nl niet elke dag bijstaan en voor kinderen is het ook leuk om samen met vriendjes met de pony te tutten en te rijden.

Verder over het aan huis zetten, het kan wel, maar verdiep je dan zelf eerst in het wezen paard... de dagelijks verzorging en algemeen wat over ziektes en dergelijke. Een 7 jarige kan de verantwoording nl nog niet aan en onvoldoende inschatten als er wat moet gebeuren (pas rond mn 17/18 deed ik alles met de verzorging zelfstandig, tot die tijd deed mn vader heel veel voor mn paard).

En koop geen jong beestje gewoon een wat oudere (6-15 jaar), met mss een shetje ofzo als gezelschap, 1 paard is al behoorlijk arbeidsintensief...

Kijk verder dan alleen het ideaal beeld van je dochter, zoek een geschikte kinderpony, je kan tegen iets arabisch achtigs aanlopen wat perfect is maar sluit andere rassen niet bij voorbaad uit. Ik heb 2 maal geroepen ik wil geen schimmel nu mn 2e schimmel en thuis een bijna witte shet staan, omdat ze qua karakter gewoon perfect zijn.

eve_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:40

Ik denk niet dat het verstandig (zoals iedereen die een reactie heeft gegeven op deze topic Tong uitsteken) is om je dochter van 7 jaar een arabier te geven. Ik snap best dat ze arabieren mooi vind en dat die haar doen denken aan pegasus, maar het zou gewoon niet verstandig zijn. Deze paarden zijn zeer heet (er zijn uitzonderingen) en bovendien zouden ze denk ik veel te groot zijn voor je dochter. Misschien moet je een goed doorgereden of wat oudere shetlander of welshje kopen. Bovendien hebben sommige welshjes wel iets weg van een arabier! Verder zou het niet onverstandig zijn professionele hulp in te schakelen bij het kopen van een pony. Goede les zou ook niet overbodig zijn. Verder nog veel succes bij het vinden van de "ideale" droompony van je dochter.