's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:35

Zeer zinnige reactie, Def!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:37

bij ons gaan ze in de winter wel naar buiten, maar niet als er sneeuw ligt en ze hebben ijzers. maar verder gaan ze aleen op 't zand. niet in de wei, daar hebben ze al het hele jaar niet op gestaan. het is gewoon veel te nat. helaas

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:33

Def schreef:
Ieder moet natuurlijk zelf weten hoe hij zijn paarden houdt. Maar met 1 paard rij ik Z2 en ik vind het niet werken als hij met een volle vochtbuik moet werken. Zomers staan ze bij mij zo'n 6 uur per dag op het land en daar heeft hij eigenlijk al last van. En hij wordt ook nog eens snel dik wat weer niet goed is voor zijn gewrichten die ook al niet probleemloos zijn.

Buiten dat ze 2 uurtjes in de wei komen komen ze 's morgens voordat ik ga werken ook nog een uurtje in de bak en ze worden alle 3 dagelijk gewerkt, dus ik geloof niet dat ze iets te kort komen.

Paarden die buiten staan hoeven toch niet per definitie een dikke grasbuik te hebben? Paddock/bak of afgezet stuk kaal wei gaat ook prima hoor!
Ik weet natuurlijk niet precies wat je paard heeft met zijn gewrichten, maar over het algemeen is het voor paarden die last hebben van hun gewrichten funest op lang op stal te staan. Ze hebben veel onbelaste beweging nodig, op de wei dus! (of paddock of bak)[/quote]

Ik leg hier toch juist uit dat ze 3x per dag uit de stal komen dus veel beweging hebben. Dit gaat over de wintermaanden. Tevens hebben ze allemaal 3 x 4 box.

En merrieveulen ik zeg niet dat alle paarden die 24/7 buiten staan grasmaaiers zijn. Ik zeg dat ik mijn paarden heb om er mee te rijden en niet als grasmaaier dus dat ik niet wil dat ze een dikke gras/vochtbuik hebben.

Het staat een beetje raar de quote is mijn tekst en daaronder van Def.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:26

Jord schreef:
Ik leg hier toch juist uit dat ze 3x per dag uit de stal komen dus veel beweging hebben. Dit gaat over de wintermaanden. Tevens hebben ze allemaal 3 x 4 box.

En merrieveulen ik zeg niet dat alle paarden die 24/7 buiten staan grasmaaiers zijn. Ik zeg dat ik mijn paarden heb om er mee te rijden en niet als grasmaaier dus dat ik niet wil dat ze een dikke gras/vochtbuik hebben.
.

Tja, alles is relatief, dat blijkt maar weer: voor de een is 3 keer per dag een paar uur de stal uit veel, de ander vindt het veel te weinig.

Maar als je je paarden op een mager weitje zet, krijgen ze normaal gesproken toch geen grasbuik?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:35

Nee in de winter niet nee, maar wij zitten hier op zware klei grond en ik wil niet dat ze het hele land kapot trappen zodat er 's zomers niets meer staat. Tot maandag hebben ze buiten gelopen maar nu is het gewoon te nat en gaan ze dan in de bak. Bij jou op de Veluwe is het wrs wel mogelijk dan zou ik het ook zeker doen.
Maar hier in de omgeving is het bij niet 1 stal mogelijk om je paard in de winter op de wei te zetten, als je wilt dat ie er meer als 1x per dag uit komt zul je dit zelf onderling moeten regelen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:38

Lastig toch, die Nederlandse prutbodems. Hier in de buurt doen ze (helaas!) trouwens ook erg moeilijk hoor, over paarden 's winters in de wei.

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:41

ik heb dan gelukkig de mazzel dat ik op een pension sta waar ze zomer en winter de hele dag op de wei mogen val kapot trappen hebben we alleen last aan de voorkant van de wei

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:10

Tja, alles is relatief, dat blijkt maar weer: voor de een is 3 keer per dag een paar uur de stal uit veel, de ander vindt het veel te weinig.

Maar als je je paarden op een mager weitje zet, krijgen ze normaal gesproken toch geen grasbuik?[/quote]

Mee eens! Betekent dus dat ze drie uur buiten zijn.. vind ik weinig.
Ik woon ook op de veluwe en heb dus ook best wel geluk met het buiten laten staan. Toch zou ik waar ik ook woonde me niet erg fijn voelen als mijn paard zo weinig buiten kwam.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:18

Mijn paardje staat vanaf dinsdag ook niet meer op het land. Ik heb echt staan janken bij zijn stal. Ik wist dat het zou gebeuren.
Nu mag hij van 1 tot 5 met 2 maatjes in een paddock staan. ' s Ochtends laat ik hem maar een uurtje meestappen in de stapmolen.

Ik wist dat dit op deze stal zou gebeuren. Hij heeft altijd nog dag en nacht buiten kunnen staan. Op mijn vorige stal konden ze dit wel, maar ben weggegaan omdat het daar een zootje is en ze stonden daar tot hun enkels in de bagger met slecht hooi of met helemaal niets, dus dat was het ook niet.

Tja, wat moet je dan, verder zoeken of gewoon die 5 maanden uitzitten en wachten tot ze weer naar buiten mogen. Bij ons zijn er mensen die zeggen " 2 uur buiten is mee dan genoeg hoor" Soms nou ik willen dat het mij ook geen reet kon schelen dat hij nu 19 uur per dag op stal staat. Dan kon ik in ieder geval rustig slapen en mij niet de hele dag ellendig voelen.

*zucht*

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:21

aleida_thijs schreef:
Sorry hoor, maar als je je paard 24/7 op stal laat staan (winter of niet), vind ik dat dus echt niet kunnen! Ga dan naar een andere stal of zoek iets anders!

Het paard van de TS staat niet 24/7 op stal. Het is ook niet de vraag van de TS of haar paard 24/7 op stal kan staan. Ze heeft alleen geen wei tot haar beschikking (in de winter). Haar paard kan in de paddock en in de stapmolen. Er wordt in dit topic af en toe gereageerd alsof dat een vreselijk leven is voor een paard. Terwijl er maar een handje vol mensen zijn die hun
paard daadwerkelijk de hele winter in de wei kunnen laten lopen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:25

Dus omdat het handje vol maar wel in de wei kan en de rest 20 uur op stal mag , dat maakt het minder erg. Hmmm....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:36

Jeannine schreef:
Dus omdat het handje vol maar wel in de wei kan en de rest 20 uur op stal mag , dat maakt het minder erg. Hmmm....

Jij vindt het heel erg dat jouw paard nu veel op stal staat begrijp ik uit je vorige post. Maar hiij staat dus wel veel op stal. Je hebt dus geen keus. De TS ook niet. En dat jij het wel vervelend vindt voor je paard daar heeft hij niet zoveel aan.
Ik begrijp dat je paard iedere dag in de paddock komt. Dat is toch een goed alternatief.
Mijn paarden staan in de winter ook in de paddock omdat ze niet in de wei kunnen. En ze maken op mij zeker geen ongelukkige indruk.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:38

Def schreef:

Maar als je je paarden op een mager weitje zet, krijgen ze normaal gesproken toch geen grasbuik?

Mee eens! Betekent dus dat ze drie uur buiten zijn.. vind ik weinig.
Ik woon ook op de veluwe en heb dus ook best wel geluk met het buiten laten staan. Toch zou ik waar ik ook woonde me niet erg fijn voelen als mijn paard zo weinig buiten kwam.[/quote]

Nee even lezen ze zijn geen 3 u per dag de stal uit. 's morgens een uur 's middags 2 uur en dan nog als ze werken dus ook nog eens 1.5 tot 2 uur.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:40

Jeannine schreef:

Erg. Ik vind dat er hierover erg overdreven wordt gereageerd. Ik vind het veel erger dat er stallen/mensen zijn die hun paarden maar 2x per dag voeren, maar daar gaat het hier niet over.

In ieder geval vind ik dat mijn paarden het best hebben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:45

mijn paard staat in de winter gewoon buiten.
als dit niet mogelijk zou zijn, dan zou ik hem ergens anders neerzetten.
een paard hoort in mijn ogen elke dag buiten te komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:48

Veel paarden komen minder buiten in de wintermaanden. Niet overal is de luxe dat er veel weidegang is zodat er weides onbenut blijven om bij te trekken nadat ze intensief gebruikt zijn.
Wij houden er in de loop van de herfst al rekening mee door de paarden later naar buiten te doen. Hierdoor hebben de weides minder te lijden en kunnen ze langer naar buiten. Zodra de weides te nat zijn en ze worden omgeploegd gaan de paarden wel naar buiten maar dan op de paddock. Deze wordt opgedeeld in 2 groepen om ervoor te zorgen dat de paarden in elk geval een deel van de dag nog buiten zijn.......Ik heb ze persoonlijk in de winter wat minder buiten zodat we in de lente, zomer en herfst wel lekker weidegang hebben!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:52

Voor mij zou het geen optie zijn mijn paard 's winters op stal te hebben met alleen maar een longeerring en een stapmolen. No way !!! Gelukkig heb ik een fijne plek waar mijn paardje het hele jaar door lekker buiten in zijn kudde kan lopen. Niks grasbuik, hoor.

Ik vind dat een paard tenminste elke dag vrij rond zou moeten lopen, desnoods in een paddock of bak. Met soortgenootjes. Maar op de hele dag op stal met alleen maar een ritje, longeren of een stapmolen. Nee!!!!
Ik zou meteen wat anders gaan zoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:57

Spoec schreef:
Hoe houden jullie in hemelsnaam die paarden in de hand? Vork
Die van mij staat 24/7 buiten en die weet nog niet waar ze dr benen moet laten met al die energie die ze heeft.
En dan kan ze gewoon heel de dag rennen en doen waar ze zin in heeft.

Moeten jullie me toch eens uitleggen hoe jullie je paarden rustig houden als ze zo weinig beweging krijgen/ buiten komen. Misschien doe ik wel iets fout ofzo Vork

mijn paard staat ook 24/7 op de wei. vrees ook dat hij erg veranderd als hij 23/7 op stal zou moeten.
hij heeft nu altijd al energie over.
ik bepaal hoeveel gras hij elke dag bij krijgt door de draad steeds een beetje te verzette, dus grasbuik heeft hij niet.

mijn paard wil trouwens niet eens meer op stal. bij de vorige eigenaar stond hij wel altijd op stal, maar als ik hem nu langer dan een half uur op stal zet, dan begin hij de stal af te breken Koe
ook zuigt hij lucht op stal, wat hij in de wei eigenlijk nooit meer doet.
lekker naar buiten dus met die knol. paard blij en mijn portemonee blij Knipoog want alleen wei is altijd nog goedkoper dan wei en stal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:59

shera schreef:
Het paard van de TS staat niet 24/7 op stal. Het is ook niet de vraag van de TS of haar paard 24/7 op stal kan staan. Ze heeft alleen geen wei tot haar beschikking (in de winter). Haar paard kan in de paddock en in de stapmolen. Er wordt in dit topic af en toe gereageerd alsof dat een vreselijk leven is voor een paard. Terwijl er maar een handje vol mensen zijn die hun
paard daadwerkelijk de hele winter in de wei kunnen laten lopen.

Er is ook al een paar keer gezegd dat het ook al goed is als het paard buiten komt in een paddock of bak (met hooi). Het gaat er om dat veel paarden in de winter maar een uurtje ofzo in die paddock lopen, nog een uurtje in de molen worden gezet en een uurtje gereden, wat betekent dat het paard dus maar een paar uur buiten is en vrij ka bewegen. En dáár komt de meeste kritiek op.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:37

silvana schreef:
Die van mij gaan gewoon ook in de winter op de wei.Idd word het een modderpoel op den duur.Maar in het voorjaar gaan ze zo gauw het kan op een andere wei en dan word de kapotte wei opnieuw ingezaaid.Meestal is hij dan met een maand weer zo goed als nieuw.Een beetje afhankelijk van het weer.Maar voor het mooie hebben we ook te weinig wei.

zo gaat dat hier ook, alleen niet naar een andere wei, maar ik heb een deel van de wei afgezet waar ze nu op mogen en die ze dus kapot mogen trappen en in het voorjaar gaan ze naar het deel waar ze nu dus niet mogen komen. Deel waar ze nu staan wordt dan opnieuw ingezaaid en probleem van kapot getrapte wei is opgelost Knipoog

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:27

Helaasook geen wei voor Ian in de winter, juist omdat dan gezaaid wordt en de wei kan herstellen.
Wel zijn er paddocks, molen enz.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:28

Verafjord schreef:
silvana schreef:
Die van mij gaan gewoon ook in de winter op de wei.Idd word het een modderpoel op den duur.Maar in het voorjaar gaan ze zo gauw het kan op een andere wei en dan word de kapotte wei opnieuw ingezaaid.Meestal is hij dan met een maand weer zo goed als nieuw.Een beetje afhankelijk van het weer.Maar voor het mooie hebben we ook te weinig wei.

zo gaat dat hier ook, alleen niet naar een andere wei, maar ik heb een deel van de wei afgezet waar ze nu op mogen en die ze dus kapot mogen trappen en in het voorjaar gaan ze naar het deel waar ze nu dus niet mogen komen. Deel waar ze nu staan wordt dan opnieuw ingezaaid en probleem van kapot getrapte wei is opgelost Knipoog

precies, zo deden wij het ook altijd. gelukkig hebben we nu een stalling met enorme weiden, en zo'n 18 paarden staan 24/7 buiten in de winter. ik zou niet anders willen. vijf uurtjes per dag in een paddock betekent nog altijd 19 uur per dag op stal, en dat voor een dier dat maar 4 uur per etmaal slaapt.... karig.

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:02

Mijn paard gaat s'winters als de weilanden echt te nat zijn op stal. Wel kunnen we ze in een soort van paddock zetten. Ze staan nu nog op de wei, maar als het echt nog te veel blijft regenen gaan ze echt naar binnen. Opzich is het niet zo erg als je je paard af en toe in het paddock zet en beweging geeft. Mijn pony vind het zoiezo niet eens zo leuk om in het baggerweer buiten te staan, ze staat dan toch liever binnen. Zoiezo gaan ze wel meteen het land op als het weer kan. Ze staan zo'n gemiddelt 3/4 maanden binnen, of minder.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:18

Aniita schreef:
Mijn paard gaat s'winters als de weilanden echt te nat zijn op stal. Wel kunnen we ze in een soort van paddock zetten. Ze staan nu nog op de wei, maar als het echt nog te veel blijft regenen gaan ze echt naar binnen. Opzich is het niet zo erg als je je paard af en toe in het paddock zet en beweging geeft. Mijn pony vind het zoiezo niet eens zo leuk om in het baggerweer buiten te staan, ze staat dan toch liever binnen. Zoiezo gaan ze wel meteen het land op als het weer kan. Ze staan zo'n gemiddelt 3/4 maanden binnen, of minder.

Mmmmm, af en toe klinkt mij erg weinig in de oren....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:26

Ik geloof dat ik ook niet mag klagen!

Bij ons staan ze nog steeds op wei maar dat zal niet lang meer duren.
Weien zijn kaal en worden dan alleen kapot gelopen dat is ook niet fijn.
Dan komen ze op de paddocks van smorgens 8 uur tot voor het donker met silage bijgevoerd.
Maar aan de paddock ligt nog een weitje en daar mogen ze wel zolang het kan gebruik van blijven maken.
Zo gauw dadelijk het gras begint met groeien en het niet meer ze vies is mogen ze alweer op de weiden maar als het weer dan weer af gaat gaan ze ook weer terug op de paddock.
Ik vind dit prettig geregeld zo wisselen ze het af en ze wennen ook weer wat aan gras.