Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:25

runningkawa schreef:
En ik vraag me af of er geen ondeugden worden ontwikkeld bij zoiets...want echt natuurijk is het zeker niet

daar ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij ga ik de volgende zondag gewoon doorbrengen in die hit actief stal, kijken wat ze doen. *LOL*

Ik zou zelf ook een lap grond met gras, beekje bomen en schuilstal ideaal vinden maar het is gewoon jammer dat de HH dat niet heeft.
Ja, of we kunnen de omliggende boomgaarden kopen voor een echt veels te hoog bedrag, omdat de eigenaar er een slaatje uit wilt slaan. Clown

Ik blijf vinden dat een hit-actief stal beter is dan een gewone stal met een paar uurtjes wei, als je geen alternatief hebt zoals een lap grond, of een uitloopstal etc.

Maar we gaan een beetje offtopic van 'zouden jullie je paard erin zetten' naar 'is een hit actief stal goed of niet.' Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:46

Ik verwacht dat je er meer zondagen voor uitmoet trekken Lachen

Is dat offtopic?
Het is iig een reden waarom mensen er niet meteen happig op zijn Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:58

Ga er elke dag heen dus dat maakt niet uit. *trekt zandcamouflage pak aan, gaat tussen de paarden liggen met observatiemateriaal en de nodige bescherming zodat ze niet omver gelopen word.* Kgghst delta bravo ... paarden gaan nu de voerstations in, over. Cool

En zo kan je het ook zien Haha! nu je het zegt.

Maandag gaat de eerste lading paarden de hitactief stal in om te testen, Bart zit er ook tussen dus fotocamera mee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:06

Haha, dat is ook een manier Clown

Veel succes maandag Ja
Ik hoop dat het gaat bevallen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:34

Roane schreef:
Ga er elke dag heen dus dat maakt niet uit. *trekt zandcamouflage pak aan, gaat tussen de paarden liggen met observatiemateriaal en de nodige bescherming zodat ze niet omver gelopen word.* Kgghst delta bravo ... paarden gaan nu de voerstations in, over. Cool

En zo kan je het ook zien Haha! nu je het zegt.

Maandag gaat de eerste lading paarden de hitactief stal in om te testen, Bart zit er ook tussen dus fotocamera mee Lachen

leuk! Laat even weten hoe het gegaan is Ja

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:09

Met filmpjes natuurlijk Clown

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:03

Filmpje kan ik helaas niet, maar foto's zal ik wel maken Ja

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:50

**update**

Blijkbaar is de hit-actief stal maandag nog niet klaar, waren nog wat onvoorziene omstandigheden. Word wat later op de week helaas.
Kan niet wachten eigenlijk, ziet er zo mooi uit. Nagelbijten / Gniffelen Net een speeltuin waar je nog niet in mag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:53

Jahoor die van mij gaat er zo in Lachen Lachen nu nog eentje hier in de regio

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:01

Roane schreef:
**update**

Blijkbaar is de hit-actief stal maandag nog niet klaar, waren nog wat onvoorziene omstandigheden. Word wat later op de week helaas.
Kan niet wachten eigenlijk, ziet er zo mooi uit. Nagelbijten / Gniffelen Net een speeltuin waar je nog niet in mag.

foto's foto's Go jij! Go jij!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:24

*houd huilend haar fotocameraatje omhoog waar grote tandafdrukken in staan* Huilen

Pas foto's als Bart erin gaat, kunnen dan gelijk met de grote camera genomen worden. Lachen

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:07

Ik vind het erg jammer dat die stal zo ver weg is want ik had mijn paarden er erg graag in gezet.
Wachten tot er zo'n stal komt in de omgeving van Haarlem!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:24

Daarnaast is het hele leven van die beesten in zo'n hitactiefstal zeer gecontroleerd. Om de zoveel minuten mogen ze een beetje eten, en ze stonden ook nog in de rij voor een hapje hooi.

Is dat dan natuurlijk?! Denk het niet

dat is niet waar
ze mogen zo vaak eten als ze willen en de paarden die er uit worden geschopt door de kudde worden in de voeder station gezet en er word bij gebleven tot dat ie het op heeft en ze krijgen het dagelijkse hoeveel hijt

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:39

Het principe van een HIT actief stal vind ik een prima uitgangspunt. Gaat tenslotte ook om het groeps/kudde verband en het feit dat ze vrij kunnen rondbewegen. Ja, ik zou er voor kiezen. Bij het HIT-actief principe dat ik heb gezien zijn er genoeg mogelijkheden voor paarden om zich even rustig in een hoekje terug te trekken. Voor de rest lekker spelen, slapen, scharrelen en bewegen.

HIT-actief is volgens mij gewoon gebaseerd om het paard in een zo 'natuurlijk' vrijmogelijke bewegingsruimte te kunnen huisvesten met soortgenoten. Een soort 'veredelde' opfok waar veel mensen hun veulens, jaarlingen 2-3-4 jarigen in zetten om op te groeien. Waarom veranderen we die gedachte gang zodra een paard onder het zadel gaat? Vanwege het feit dat hij/zij meer blessure leed kan krijgen?
Paarden horen vrij te bewegen en niet overdag in een stal te staan. 's Avonds/'s nachts geen problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:47

ik zou er voor kiezen om hem in zo'n hit actief stal te zetten mits mijn paard goed met andere om zou kunnen gaaan Tong uitsteken

helaas heb ik nog nooit zo'n stal gezien in het echt of op foto dus heeft iemand foto's ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:03

Kan iemand mij het nuttige verschil uitleggen tussen een HIT-actief stal en een weiland met goed gras?? Ik zie nog altijd de voordelen niet, namelijk.........

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 21:39

Lees het topic dan maar eens door, daar staan een paar dingen in waarom soms een hit-actief een beter alternatief is voor een weiland omdat die er soms gewoon niet is...

Als jij een weiland goed vind, vooral zo houden. Maar ga dan niet een hit-actief stal op de schop halen omdat jij toevallig wel een weiland tot je beschikking hebt. Je brengt het nou op zo'n toon alsof je een discussie wilt uitlokken waarom de hitactief stal geen goed idee is.
De vraag is ook niet 'waarom zou je een hitactief stal nemen als je een weiland hebt,' maar 'waarom neem je een hitactief stal.'

Maargoed, hier komt mijn uitleg.

Waarom wij een voor hit-actief gekozen hebben:
Wij hebben meer dan 40 paarden. Als je die 24 uur per dag op een weiland zou laten lopen waar de manege is: dat is dus pure kleigrond, heb je na een week geen weiland meer over. Ook geen paard meer trouwens, dat zijn dan allemaal kleifiguren en geloof me, dat duurt heel lang voordat je zo'n paard weer schoon hebt, laat staan 40. Het zijn manegepaarden, deel van een bedrijf, dan moet je gewoon logisch nadenken in tijd en geld en tot de conclusie komen dat de klant geen modderpaard wilt en je zelf als eigenaar en personeel de tijd niet hebt om dagelijks paarden te gaan poetsen.
Wij hebben een weiland gehuurd, een stukje over de weg. daar staan alleen maar pensionpaarden die zelf daarheen gebracht worden. Je kunt niet dagelijks 40 manegepaarden een stuk over de weg laten lopen. Daar is niet genoeg ervaren personeel voor. Dat is gewoon een rampenplan.
De manegepaarden staan dus 23 uur, soms 22 uur op stal, met uitzondering op mestdag, dan staan ze een paar uurtjes in de buitenbak en ook lang niet allemaal.

Nu staan alle manegepaarden 24 uur per dag buiten, zijn bezig met elkaar, manegeklanten komen niet bij ze in de buurt, kleine meisjes met borsteltjes dus ook niet die ze constant voor niets uit stal halen. Ze kunnen zelf bepalen of ze een sprintje trekken over 200 meter zandvlakte, dat niet moderrig word door goede drainage, of wat te eten halen in een voerstations wat ze helemaal geweldig vinden want nu kunnen ze zelf bepalen wanneer ze willen eten. Hooi hebben ze 24 uur per dag tot hun beschikking, mogen zelf weten hoeveel ze eten. En we hebben nog geen enkel koliek geval gehad. Ze staan in een kudde, bij vriendjes en bepalen de hele dag wat ze zelf doen, behalve die twee uurtjes achter mekaar dat ze moeten rijden, dan staan ze even op stal voordat ze bereden worden en dan mogen ze weer de hitactief stal in.

Kun jij mij nu nog het nuttige verschil uitleggen tussen geen wei, 22 uur per dag op stal en geen sociaal contact, of een hitactief stal? Knipoog

edit; naja, 'wij', hehe, wij klanten zijn erg betrokken bij deze manege Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:47

Voordeel van een Hit-actief stal ten opzichte van weiland met goed gras is dat je het dieet beter kunt controleren, en dan vooral in de zin van beperken, bij bepaalde paarden die dik worden van lucht...
Voordeel is dat ze hun dagelijkse portie niet in 1 keer op kunnen eten, maar dat het middels die voercomputers goed wordt verspreid over de dag.
Nog een voordeel is dat door de bodemroosters de paarden ook echt het hele jaar door buiten kunnen lopen. weilanden worden in de winter vaak erg nat, stukgelopen, vriezen hobbelig weer op of zijn zo zacht dat de paarden er erg ver in wegzakken wat blessures kan veroorzaken.

Ik zelf ben wel voor het Hit-actief principe. Of ik mijn paard en pony erin durf te zetten weet ik niet... DAt hangt af van hoe groot de groep is, en hoe rustig... En ik wil er weidegand bij! Dus zeg maar dat weidegang ook wordt opgenomen in het computerschema (heb dat bij Duitse stallen gezien via de referentiepagina's) Dan is er meer ruimte en meer afwisseling voor de paarden.

Ik denk dat het een hele vooruitgang is op de "3bij3 binnenboxen met in de winter een uurtje paddock" stallen...

Ik ben bij stal Mansoer geweest om daar de HIT-actief stal te bekijken en vond dat daar veel paarden op relatief klein oppervlak stonden. Ook vond ik dat de bodem erg ging stinken. Mijn schoenen hebben een behoorlijke tijd naar urine gestonken nadat ik daar een rondje over de roosters had gewandeld.

Als alles nieuw is ziet het er super netjes en schoon uit, maar na een aantal jaar merk je toch wel wat slijtage.

Ik zou hier thuis wel een aantal van de materialen willen toepassen. Helaas zijn die materialen erg kostbaar...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 21:51

Citaat:
Ik ben bij stal Mansoer geweest om daar de HIT-actief stal te bekijken en vond dat daar veel paarden op relatief klein oppervlak stonden. Ook vond ik dat de bodem erg ging stinken. Mijn schoenen hebben een behoorlijke tijd naar urine gestonken nadat ik daar een rondje over de roosters had gewandeld.

Dat bemerkte het personeel van mijn stal ook, toen ze daar waren. Maar wat bleek; de grond was niet gedraineerd. Clown Tja, dan kan het begrijpen waarom alles daar zo nat is. Lachen
Alle paarden zijn er maandag in gegaan (mijne ook) op een oppervlakte van 6000 vierkante meter, echt plek zat.

Oftewel, zie onderschrift. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:00

Roane schreef:
Citaat:

Dat bemerkte het personeel van mijn stal ook, toen ze daar waren. Maar wat bleek; de grond was niet gedraineerd. Clown Tja, dan kan het begrijpen waarom alles daar zo nat is. Lachen
Alle paarden zijn er maandag in gegaan (mijne ook) op een oppervlakte van 6000 vierkante meter, echt plek zat.

40 paarden op 6000m2 plek zat?? Dat is 150m2 per paard.
Wij hebben 20 paarden op 50.000m2, meer dan plek zat?

Ik weet niet waar jij je accomodatie hebt, maar op de manege waar mijn oude paard vandaan kwam, gingen de paarden gewoon over de weg naar de weide, in de groep. Met vier mensen had je in no-time 50 paarden buiten staan. Dito met binnen zetten, binnen 15 min geregeld met vier mensen.

Feit blijft dat die HIT-actief beter is dan 20 uur boxrust, maar er zijn maar weinig plekken in Gelderland waar een gebrek aan weidegrond is. Aangezien je in eerste instantie niet de indruk wekte met veel paarden over (te) weinig grond te beschikken, was ik van mening dat het een kwestie van even zoeken is om een betere stal voor je paard te vinden.
Blijft dat ik dat met één paard dus gewoon kan en ook zal doen, waarmee de oorspronkelijke vraag met nee beantwoord blijft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:39

Roane schreef:
Lees het topic dan maar eens door, daar staan een paar dingen in waarom soms een hit-actief een beter alternatief is voor een weiland omdat die er soms gewoon niet is...

Er is altijd wel ergens weiland, kwestie van keuzes maken. Dan maar niet die binnenbak en kantine, maar wel weidegang in een groep buiten. En zeker in Gelderland zou geen haar op mijn hoofd er over denken om mijn paard in een HIT actiefstal te zetten.
Op het moment dat ik mijn paard geen weidegang (vooruit, in de winter paddock) in een groep kan bieden, dan moet ik me ernstig gaan afvragen of ik de verantwoordelijkheid van een paard nog wel aankan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:39

6000vierkante meter kan ik fout hebben overgens, ik heb niets voor niets discalculie maar dat kwam in mij op. Haha!
Het is wel de grootste hit-actief tot nu toe gebouwd.

En tja ikke en Waratje, als je daar zo zeker over bent, waarom kom je dan niet eens een keertje kijken? (van mij mag je, mag je gelijk vragen waarom soms de paarden niet in de wei gaan want ik heb het vermoeden dat het soms om niet meer dan vieze laarsjes gaat) Als we een weiland hadden gehad, hadden ze daar allang ingestaan, maar deze manege is links en rechts omringt door appel en kersenboomgaarden. Knipoog Betuwe.
En ach Waratje, als je begint over een 'betere' stal, lees dan het topic maar even door en lees dan maar waarom ik daar sta en niet wegga, ik ga dat niet nog eens uitleggen.
Inderdaad keuzes maken, ik kies nog steeds voor deze manege om met mijn paard te staan en als pensionpaard heeft hij ook recht op weiland, toch gaat die van mij lekker de hit-actief stal in.

En ik ben het met je eens hoor, een weiland is beter dan een hit-actief stal. Die discussie ga ik niet voeren. Of het opeens een slechte plek is om te staan omdat daar geen weiland is, hehe, lekker makkelijk gezegd achter een computertje. Ik geloof dat Bart nu niet ongelukkiger is in de hit-actief stal, dan dat hij elke dag even twee uur in een paddockje stond omdat het weiland onbegaanbaar was. Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:51

Citaat:
Blijft dat ik dat met één paard dus gewoon kan en ook zal doen, waarmee de oorspronkelijke vraag met nee beantwoord blijft.

Nee, voor jou is een hit-actief stal niet nuttig of nodig. Knipoog Als ik in jouw schoenen stond zou ik het ook niet doen. Lachen
Waar ik sta is het wel nuttig en nodig, maargoed, ik nodig jullie van harte uit om dat met eigen ogen te zien. Lachen

edit; misschien een bokt-meeting op de manege? Zou het jullie zo willen laten zien hoor Lachen en ik ben ervan overtuigd dat iedereen die wil van harte welkom is. Koffie (of thee)!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:34

Het gaat er uiteindelijk om dat de paarden zich zo vrij mogelijk en natuurlijk mogelijk kunnen bewegen. Of dit nu in de weide is (voor mij een vereiste) of paddock of HIT-actief stal of stal met uitloop of weiland met schuilstal bijvoorbeeld.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:54

Zoveel paarden op een klein stuk vind ik een nadeel, maar wat wat kleine aanpassinkjes zou ik het ideaal vinden (weidegang en een grote baal hooi met een dak erboven ipv een hooi-automaat)