De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:15

Niisj schreef:
Mijn paardje is 1m65 & waar ze nu staat, is de stal 3,5 op 4,5. Ze staat er alleen snachts in maar ze kan er wel languit gaan inliggen. Bij de vorige eigenaar had ze een box van 3 op 3 ...Nou die was te klein zeg maar ! Ze kon zich amper draaien !
Nu krijg ik mijn eigen stallen en die worden 5 op 5 !
Maar ook ik ben van mening hoe groot je stal nog is, dit vervangt niet de weide ! Mijn paarden staan alleen 's nachts binnen en overdag lekker op de wei !

Apart dat mijn paard van 1,68m met gemak kan draaien liggen uitrekken etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:18

ja idd. vind dat ook gek dat mijn paard van 170 ook gewoon ruimte over heeft, ook als hij niet schuin staat Haha! Tong uitsteken

Overigens die van 165 ook Haha! Clown

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:20

detour schreef:
Qua beweging is zo'n stal gewoon te klein voor jouw paard, hij heeft te weinig mogelijkheiden om zich makkelijk te kunnen strekken op de grond mocht hij behoefte hebben en te kunnen draaien of stomweg te kunnen lopen.

Los van wat hij verder allemaal wel heeft!

Een paard is geen dier dat van nature graag krap staat opgesloten tussen 4 muurtjes.
laten we het dier dan in ieder geval en beetje ruimte bieden, toch?
Het is voor het dier al banketstaaf genoeg dat de eigenaren een grotere box neit willen of kunnen betalen; vind dat geen excuus. Wij zijn verantwoordelijk voor zijn welzijn.

Kortom, een stal is gewoon niet goed. Of je moet er een van 10 bij 10 hebben ofzo waar hij dan 1 uurtje in hoeft te staan?

Ik vind niet dat ik mijn paard verwaarloos, met haar stal van 3x3 en 15 uur weidegang in de winter en in de zomer 24/7. Het is maar waar je de grens trekt, ik ben idd verantwoordelijk voor het welzijn van mijn paard en naar mijn mening doe ik het zo slecht nog niet.
Ze heeft een grote weide, soortgenoot, meer dan voldoende ruwvoer schuilmogelijkheden ed. Ze moet alleen met nat weer snachts op stal ivm kapot lopen van de weide.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:07

[/quote]

Kortom, een stal is gewoon niet goed. Of je moet er een van 10 bij 10 hebben ofzo waar hij dan 1 uurtje in hoeft te staan?

Ik vind niet dat ik mijn paard verwaarloos, met haar stal van 3x3 en 15 uur weidegang in de winter en in de zomer 24/7. Het is maar waar je de grens trekt, ik ben idd verantwoordelijk voor het welzijn van mijn paard en naar mijn mening doe ik het zo slecht nog niet.
Ze heeft een grote weide, soortgenoot, meer dan voldoende ruwvoer schuilmogelijkheden ed. Ze moet alleen met nat weer snachts op stal ivm kapot lopen van de weide.[/quote]

Er zijn meer dan genoeg paarden die buiten de zomer om geen grasspriet of weidegang te zien krijgen...........
Dus 15 uur per dag vind ik zeer netjes!
Er zijn helaas meer dan genoeg paarde-eigenaren die dagen lang hun neus niet laten zien bij hun paarden of de stal niet uit willen mesten omdat ze daar geen zin in hebben of de automatische drinkbak niet schoon willen maken waar de algen in groeien.....
Ook zijn er genoeg paarde-eigenaren die bijna niet trainen voor een wedstrijd en dan wel verwachten dat het paard goed presteerd op die dag en dan vervolgens dagen lang met spierpijn loopt omdat er weer niet naar het paard wordt omgekeken....................
Wat is slechter een stal van 3x3 met weidegang, dagelijks een goede verzorging of bovenstaande..............???

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:18

meggiemeg schreef:
Een ruimere stal is denk ik puur voor het fijne gevoel van de eigenaar. In een box van 5x5 gaat een paard rondjes lopen naar mijn idee. Je hebt van die nerveuze paarden die dat de hele dag vol kunnen houden en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de pezen.
Een paard houden zoals het in de natuur er aan toe gaat kan niet met de dingen die wij als mens er allemaal mee willen doen.
Je zal maar op wedstrijd moeten en je paard op moeten zoeken in het natuurgebied waar je hem/haar hebt lopen wat hectares groot is.......... Dan is het maar hopen dat je een braaf paard hebt wat graag bij je wilt komen zodat je niet uren hoeft te zoeken waar die nu is gebleven........
Wat voor welk paard goed is zal voor elk paard verschillend zijn denk ik. Mijn merrie gaat elke dag de wei op, ze staat alleen in haar eigen wei waar ruim voldoende gras in staat, ze heeft genoeg te zien en in de weides er nabij staan de andere paarden. Toch gaat mijn paard graag naar haar stal terug. Na een paar uur buiten staat ze al weer bij het hek te kijken of je haar komt ophalen. Haar stal is 3x3 met veel frisse lucht, de mogelijkheid om haar buurtjes te zien zowel van binnen als van buiten. Ze kan lekker met haar hoofd naar buiten hangen als ze dat wil maar toch doet ze dat niet vaak..............

Als een paard dus rondjes loopt dan is dat omdat het behoefte heeft aan beweging, adt is een normaal gedragspatroon die wij onderdrukken! Het is niet voor niks dat paarden stereotypide gedrag laten zien als ze aan beweiging, sociale contacten en te weinig ruwvoer (lees: paarden kauwen in de natuur gemiddels 16 uur per etmaal) te kort komen.

M van Dierendonck heeft het helaas errug druk in ons landje met het wakker schudden van eigenaren die -of hun kopje in het zand steken- of het gewoon niet door hebben dat ze hun paard toch onbewust verwaarlozen.

Dus voor ons eigen gevoel een box groter nemen? Dat vind ik geleuter, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:28

Waat is het dan voor als het geen eigen gevoel is?
Als je paard elke dag lekker lang buiten staat wat is dan het probleem van 3x3? Wat is er dan de meerwaarde van 4x4?
Mijn paarden staan niet met kop en kont vast, maar hebben gewoon plek over en liggen ook gewoon plat
Wat is dan de meerwaarde? Lachen

Ons gevoel denk ik toch. Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:29

En daarom is het zo belangrijk dat de paarden naar buiten gaan, de wei op of een ruime paddock met aanbod van voldoende ruwvoer!
Ik heb liever veel weidegang het gehele jaar door zodat ze alleen de avonden en nachten op stal doorbrengen. En ik heb bewust voor stro als bodembedekker gekozen zodat ze naast het royale aabod van goed hooi nog altijd wat te knabbelen hebben als ze daar behoefte aan hebben. Onze paarden staan in een rij van 5 boxen met voor elk paard de mogelijkheid om naar buiten te kunnen kijken met hun hoofd en hals. Tevens kunnen ze elkaar zien als ze binnen staan d.m.v. tralies. Ook zijn de stallen gebouwd in een puntdak zodat deze goed ventileren, ze hebben wel een buitenluik maar deze zit nooit dicht omdat er een ruime oversteek zit zodat het niet in kan regenen............ Dit is iets wat Machteld van Dierendonck graag ziet toch?
Veel eigenaren praten hun eigen gedrag goed door te zeggen van vandaag heb ik geen tijd om met je te rijden maar je hebt een lekkere grote stal dus dan maakt het niet zo uit........
Stereotype gedrag (en helaas ook veel andere problemen) komt voort uit veveling, het niet uit de stal komen, geen beweging, geen zicht op andere paarden vanwege dichte tussenwanden en dichte voorkanten zodat ze niet naar buiten kunnen kijken, niet voldoende aanbod van ruwvoer, geen afwisseling in het dagelijks gebeuren enzovoorts................

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:31

Misschien voor je paard? Misschien kun je een grote box kiezen voor het welzijn voor je paard?

De meerwaarde ervan heb ik al opgeschreven. Nen in die zin ook iemand die veel van MvD heeft geleerd en eerlijk gezegd meer meega in haar theorie dan die van een hoop Bokkers hier. Knipoog

Net dat als er iets met je paard is fysiek gezien- ik liever een gediplomeerd arts in schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:34

Wat is er welzijn verhogend dan aan?
Die snap ik echt niet
Nogmaals mijn paarden staan en liggen niet opgekropt, wat is er dan welzijn verhogend aan een grotere stal? Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:38

Dat heeft dus te maken met die behoefte aan beweging! weet je wel hoeveel konijntjes zwaar neurotisch zijn doordat ze in van die kleine rothokjes zitten en vaal ook nog alleen? Zelfde reden. Stereotypide gedrag? Ijsberen, weven, luchtzuigen, piafferen in de stal etc. omdat het dier in zijn gedragspatroon nou eenmaal MOET bewegen!
Tuurlijk zijn er rustigere paarden die niks van dit gedrag laten zien. Kan jij me echter bewijzen dat die gelukkig zijn?

Is sowieso leuk studie-object: Observeer je paard gedurende vaste momenten op de dag, plaats het naar een flink grotere box en herhaal je werk.

Volgens mij zie je dan pas resultaat!

Verder heb ik er nog weinig over te melden, hoor, zo denk ik er nu eenmaal over. ieder zijn mening. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:40

Ik denk idd dat als de paarden maar een paar uur op stal staan, de meerwaarde van een grotere stal niet enorm zijn. Of de stal moet zo groot zijn dat je het over een overdekte paddock hebt Clown

Belangrijker als de maat is eigenlijk hoe de stal eruit ziet. Liever een stal van 3 bij 3 waarbij lichamelijk contact met andere paarden mogelijk is, en de paarden elkaar altijd kunnen zien, als een stal van 5 bij 5 met allemaal dichte wanden en een voorkant waardoor het paard op een dode muur uitkijkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:40

Behoefte aan beweging krijgt een paard in de wei, met andere, nooit in een stal...ook niet als is hij 5x5
Een paard wat rondjes loopt in stal is niet goed, die moet naar buiten, niet in een grotere stal.
Je lost dingen als weven, rondjes lopen, schrapen enz enz niet op met een grotere stal, dan gaan ze gewoon door Ja
Weidegang, is het enige wat dan helpt.

Dus vandaar nog steeds mijn vraag, wat is de noodzaak van een grotere stal? Haha!

Mijn paard heeft in een grotere stal gestaan...veranderd niks bij hem.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:45

Tuurlijk. Alleen maar weidegang is het mooiste!

Maargoed, als we ze dan toch op stal willen houden, laten we ze dan bieden wat ze nodig hebben! ik ga aan het werk.
Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:48

Jij vind alleen maar weidegang het mooist (en dat mag je vinden hoor Ja )
Ik niet
Merk goed dat mijn paard met artrose rust wil na een hele dag wei...

En ik hou ze dus snacht op stal, 3x3 en daar bied ik ze alles wat ze nodig hebben.

Beweging hebben ze overdag, op stal hebben ze onbeperkt ruwvoer, een schoon bedje en rust terwijl ze elkaar toch kunnen zien Lachen Voer dat ze nodig hebben, verschillend naar behoefte.
En ruimte genoeg Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:49

Mijn paard komt dagelijks op de weide welk meer dan voldoende gras heeft (moet zelfs maaien omdat ze anders tot over haar knieen in het gras staat) het gehele jaar door, ze heeft haar eigen wei met veel ruimte, ze heeft in de directe weides daarnaast haar stalgenoten staan, ik ben dagelijks met mijn paard bezig, mest dagelijks de stal uit, ze heeft buiten de beweging in de wei ook nog beweging tot 6x per week van dressuur rijden, buiten rijden in het bos of longeren. Tevens 2x per jaar naar de tandarts voor gebits controle, elke 8 weken ontworming en op tijd de hoefsmid. Ze krijgt goed voer en een goede kwaliteit hooi, tevens een lekkere schone laag stro zodat ze daar ook nog aan kan knabbelen. Een box van maar 3x3 die naar mijn mening ruim genoeg is voor de uren dat ze er in staat, ze gaat immers graag weer terug naar stal, ze is het snel zat buiten dan gaat ze staan bij het hek en wil ze naar binnen (ook als het mooi weer is!)
Mijn paard is gelukkig, dat is na gesprekken met haar via Mandeor. Mijn paard heeft helaas vele omzwervingen gemaakt voordat ze bij ons terecht kwam dus weet heel goed hoe het ook anders kan zijn!
Dus ik durf volmondig ja te zeggen op het feit dat ik goed ben voor mijn paard, dat ik verantwoord voor haar zorg!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:54

Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek door MvD is is duidelijk geworden dat paarden enorme afstanden afleggen per dag in het wild en bepaalde gedragspatronen en levensbehoften hebben.
PAARDEN vinden dat het mooist, RK, niet ik.
Jouw paard heeft artrose en dat is dus geen gezond paard, dus daar pas je je in zijn levensbehoefte aan.
Denk je trouwens dat die vrouw maar wat uit haar nek bazelt? Ze heeft heelveel werk verricht in NL omdat er zoveel paarden gedragsgestoord zijn geworden door de manier waarop wji ze houden.

Da's wetenschap, da's iets anders dan een of andere mening op basis van emoties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:57

Detour, ik zeg toch steeds dat paarden beweging nodig hebben?
Daar kan ik me dus ook helemaal in vinden Ja
En ja krijgen ze dat niet gaan ze weven en weet ik veel wat

Maar...beweging krijgt een paard nooit never niet op stal. OOk niet in een 5x5 stal. Tenminste ik krijg me niet ingebeeld hoe dat kan in een stal.
En daar gaat deze discusie toch over? kleine of grote stal, niet over wel of geen weide/padock Lachen
Of hoe krijgt bij jou een paard beweging op stal?
Leg me dat eens uit? Imo draai je steeds wat om die vraag heen. Waarschijnlijk omdat ik niet duidelijk genoeg ben, maar nu toch wel hoop ik?

Atrose heeft hij gelukkig niet zijn hele leven gehad Tong uitsteken

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:55

detour schreef:
Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek door MvD is is duidelijk geworden dat paarden enorme afstanden afleggen per dag in het wild en bepaalde gedragspatronen en levensbehoften hebben.
PAARDEN vinden dat het mooist,
RK, niet ik.
Jouw paard heeft artrose en dat is dus geen gezond paard, dus daar pas je je in zijn levensbehoefte aan.
Denk je trouwens dat die vrouw maar wat uit haar nek bazelt? Ze heeft heelveel werk verricht in NL omdat er zoveel paarden gedragsgestoord zijn geworden door de manier waarop wji ze houden.

Da's wetenschap, da's iets anders dan een of andere mening op basis van emoties.

Paarden doen dat in hun drang tot overleven, niet omdat ze het mooi vinden. Haha!
Ik vraag me af, als je in zo'n soort gebied 1 plaats maakt met onbeperkt voer, alles wat ze nodig hebben om te overleven (qua voer) en water en schuilmogelijkheden of die paarden dan nog vrijwillig zoveel kilometers afleggen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:59

k heb niet alles gelezen maar de norm is tegenwoordig (twee maal de stokmaat) in het kwadraat.
Volgens die norm zou je dus maximaal een pony van 1.50 in de box van 3x3 moeten stoppen en zou bijv. een paard van 1.75 in een box van 3,5x3,5 moeten.
Daarbij scheelt het iets als er een bovenluik open is omdat je daarmee iets extra ruimte creeert.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat een paard dagelijks een paar uur de wei/paddock opkan om lekker te bewegen.

Wij zijn destijds met onze tinkers verhuisd (toen 1.53 en 1.60 groot) van boxen van 3x4,5 naar 3x3. Ze staan nl. toch de hele dag in de wei en overnachten alleen in de box. Als een paard dan fatsoenlijk kan liggen, vind ik het niet zo'n punt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:32

@ RK; de meerwaarde van een box van 4x4 is hetzelfde als de meerwaarde van een slaapkamer van 4x4 ipv 3x3. Jij hebt ook liever je slaapkamer wat groter. Nu kan ik me voorstellen dat het je niet intresseert als je slaapkamer groter is, dan kun je het doortrekken naar je bed. Je hebt ook liever een bed van 2m lang ipv 1,80m, puur voor het comfort, zo zit het bij paarden ook.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:54

Ik heb in juni twee nieuwe boxen gemaakt. Diverse leveranciers gebeld en 3x3 is idd de standaard maat. Nu wilde ik graag boxen van 4x4. De meeste leveranciers hadden deze niet op voorraad. Wiko box in Kamerik gelukkig wel... Het is heel mooi geworden en mijn paarden van 1.65m kunnen er met gemak languit in liggen. Doordat beide boxen zowel een buitenluik als een groot luik in de deur hebben lijken ze nog groter. Na een dag buiten staan gaan mijn paarden graag naar binnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 01:04

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb niet het hele topic gelezen.

Maar ik moet wel zeggen: boxen van 3x3m of net wat anders, uiteraard heb je er je mening over, maar ik ben al blij dat ik mijn pony kwijtkan! En ja, daar speelt prijs ook in mee, ik moet het me wel kunnen veroorloven!

En ja, dan kies ik misschien meer voor mijn eigen geluk dan voor die van mijn pony -als je het zo zou willen bekijken-, maar ik doe mijn uiterste best om goed voor hem te zorgen. Lachen

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 01:07

Ik heb tig stallen van 3 x 3 met aan een kant een hoge halve deur en aan de andere kant een geopent raam dat kan best ook bij paarden van 175.
Langwerpige bv. 3 x 4 is mooier als je boven staande niet hebt.
Maar 5 x5 zijn ondingen voor sommige paarden lopen ze hele dag rondjes en soms worden ze schrikkerig van zichzelf.
We hebben ook een box van 20 x20 m soms lopen hier 4 in,nu had ik er 2 in deze lopen overdag samen buiten snachts maken ze elkaar in de box af dus dat werkte niet. Dus je kunt me een hele boel wijs maken ,die ervaring heb ik met opfok ook soms kun je alles bij elkaar doen en het andere jaar is een groot drama.
Als het hobbelpaarden waren zou het simpeler zijn!!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 01:31

shan schreef:
detour schreef:
PAARDEN vinden dat het mooist,
RK, niet ik.

Paarden doen dat in hun drang tot overleven, niet omdat ze het mooi vinden. Haha!
Ik vraag me af, als je in zo'n soort gebied 1 plaats maakt met onbeperkt voer, alles wat ze nodig hebben om te overleven (qua voer) en water en schuilmogelijkheden of die paarden dan nog vrijwillig zoveel kilometers afleggen?

Ik denk dat ze dan nog steeds afstand zullen afleggen. Als je kijkt naar de paarden of pony's in natuurgebieden, dan zie je dat deze dieren aan mozaiek begrazing doen. Het ene stuk wordt dus kort afgeknabbeld, een ander stuk kijken ze niet naar om, nog een ander stuk wordt gebruikt als mestplaats, en overal lopen paadjes die in het landschap zijn uitgesleten. Juist doordat die dieren zoveel afstand afleggen.
Dus zelf al geef je hen een centraal punt, waar ze alles kunnen vinden dat ze nodig hebben... dan denk ik dat ze nog steeds afstand zullen afleggen. Het zit gewoon in hun natuur. Het hele paard is er op gebouwd om afstand af te leggen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 03:08

Kijkend naar mijn eigen paarden vind ik 3x3 echt wel een beetje te klein, ook al staan ze het grootste gedeelte van het jaar dag & nacht buiten (zolang het niet te nat is en ze het land gaan vertrappen). Mijn oudste stond vroeger wel in een box van 3x3 en deze was steevast elke ochtend een kliederboel. En hij ook trouwens, van top tot teen zat alles onder de mest. Nu hij in een grotere box staat (ik schat 4x5?), merk ik dat de kliederboel gewoon kwam omdat hij te weinig ruimte had en daardoor in zijn eigen mest lag te slapen. Nu mest hij keurig in het ene gedeelte van zijn stal, en slaapt in het andere. Resultaat: een schoon en droog paard 's ochtends. Blijkbaar geeft ook hij (net als ik, mestvlekken op een Fjord krijg je er niet zomaar af) hier de voorkeur aan als hij de mogelijkheid heeft. Ik wil hem dus niet meer in een kleine box, omdat het me onprettig (om nog maar te zwijgen van tegennatuurlijk) voor hem lijkt om in zijn eigen mest te moeten liggen.

Maarrr... de jongste daar is een grote box (in zijn geval wel 4x6) niet aan besteed Clown Nouja, hij heeft wel veel bewegingsvrijheid natuurlijk maar de mestproblematiek van de oudste is hem geheel vreemd: Hij mikt het overal neer en gaat er dan vervolgens uitgebreid in liggen. Ik ben er nog niet uit of hij hier gewoon lak aan heeft of dat hij nog te jong is (hij is net drie en heeft vorige winter voor het eerst op stal gestaan 's nachts, daarvoor was hij altijd buiten) en op een dag hier handiger mee wordt. We zullen het zien...

Het gaat hier trouwens om twee aaneengesloten 'boxen', gescheiden van elkaar door een hek van 1.30 (schat ik) hoog en aan de zijkant afgezet met houten schotten. Ze hebben dus contact met elkaar over het hek en met de buurpaarden tussen de schotten door. Eigenlijk was het bedoeld als 1 box waar ze samen in zouden kunnen, maar helaas kon dat niet omdat mijn oudste vreselijke voernijd heeft. Erg jammer, want ik ben helemaal voor groepshuisvesting (al is het maar een groepje van 2 Knipoog ). Helaas kon het in dit geval echt niet, dat zou onverantwoord tegenover de jongste zijn geweest (die legt het zonder meer af tegen de oudste). Met het hek ertussen hebben ze genoeg contact en kunen ze elkaar ontwijken als het nodig is. Op het land staan ze wel samen en dat gaat prima Lachen