wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:03

Tja.. dat is aan de eigenaren. Maar ik moet zeggen dat degene met deken net zo staan te draaien bij het hek. Dat is uiteindelijk 's middags ook geen optie meer.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:06

Ik heb hier nog geen paard gezien die dat doet. Ik woon dan ook niet in een bosrijke omgeving, dus sowieso minder last van de dazen. Bovendien is ieder paard anders. Er zijn ook genoeg paarden die uit gewoonte weer de stal in willen, omdat ze niet beter weten. Er zijn ook genoeg middelen tegen dazen. Misschien werken ze niet 100% maar ze verminderen toch wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:07

Maanling schreef:
Nu lijkt iedereen zo'n fan te zijn van 24/7 op de wei, maar geldt dat ook voor de zomer/dazendagen? Ik weet wel wie er bij ons op stal géén voorstanders van zijn om 24/7 buiten te staan, en dat zijn de paarden!

Die staan normaal gesproken van 's ochtends heel vroeg tot een uur of 15.00 uur buiten. Maar in de zomer staan ze al veel vroeger bij de hekken te draaien of ze alsjeblieft naar binnen mogen, omdat ze zo'n last hebben ze van de dazen.

In die tijden is het dus voor de dieren alleen maar prettig om wat meer op stal te staan.

Onze pony en ezels staan gewoon 24/7 op de wei met een schuilstal, en met de zomerdagen kiezen ze zelf of ze in de boxen staan of niet (en meestal kiezen ze voor gewoon lekker in de wei, want daar zitten vaak minder vliegen).
Een deken is geen optie, want de ezels verscheuren die dingen meteen. Een goede vliegenspray doet wonderen, en verder heb ik er eigenlijk nog nooit in de wei een daas gezien, dus dat scheelt ook al een hoop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:11

Nou, wij staan wel in een bosrijke omgeving, en er zitten er veel. De paarden worden door een medewerker van de stal buiten gezet en ik denk niet dat het te doen is om 30 paarden een voor een in te spuiten met anti-dazenspul.
Dus nouja, dan maar in de zomer een uurtje minder lang naar buiten.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:16

Het is maar hoe ieder zijn paard wil houden nietwaar. Dan zou ik mijn paard liever op een kleinschaligere stal zetten waar het wel de mogelijkheid heeft om 24/7 buiten te lopen. Dat is wat ik belangrijk vind.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:19

op de schimmelkroft hadden ze ook stands (volgens mij zijn dat nu stallen geworden)
ik vond het ook niet erg leuk voor het paard, hij staat maar naar die muur te kijken, een beetje te staan, hij wordt er uit gehaald als hij moet lopen en wordt er daarna weer ingeknald,,,

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:32

Ik denk persoonlijk dat de paardjes het niet beter kunnen treffen dan de stal waar ik heen ga, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:52

Een deken en spuitspul werkt niet
Ik woon maar een stukje van Maanling af.
Ik heb dekens en elk merk spuitrommel al gebruikt en er staat een dazenval.
Lijkt me genoeg, maar dat helpt dus niet.
Geloof je het niet, nodig ik je uit op de koffie incl je paard Knipoog

Hier gaan ze vanzelf in de schuilstal staan, doen ze niet voor de fun lijkt me.
Dit jaar staan ze er nog redelijk laat in, door het niet warme weer.
Vorig jaar stonden ze er van schemer tot schemer vrijwillig in. Deur zit er namelijk geen in Lachen
Ik heb ze in deze tijd dan ook snacht buiten staan, zodat ze toch genoeg buiten staan.

Maar het is zo makkelijk l*llen als je in een gebied woont waar er minder dazen zitten...

En wat heeft dat verder met stands te maken?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:31

de mange bestaat al heel wat jaren. in de tijd dat de stallen gebouwd waren was er niets anders dan stands.
inkrimpen is zowiezo geen mogelijkheid. dan zouden de paarden/pony's 5 a 6 uur per dag lopen.
zoals ik al zei. de paarden hebben ruimte zat. ze kunnen liggen en horzels weghalen. want hun hoofd kunnen ze keren ja. de hoofden staan naar elkaar toe, dus ze hebben zeer goed contact.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:42

Wat stands betreft, die moeten natuurlijk wel genoeg breedte hebebn zodat een paard kan liggen. (Daar zijn voorschriften voor als je een manege goedgekeurd wilt krijgen) voor een manege paard, dat enkel uren per dag werkt, is het helemaal niet zo heel gek. Als je zo´n paard in een gewone box 24 uur zou filmen, zul je zien dat hij de meeste tijd op dezelfde plek doorbrengt. Een paard in de wei staat zelfs veel tijd gewoon op 1 plek te soezen.
Manegepaarden hebben per defintie een ander leven dan een paard van ene particulier die het een uur per dag rijdt ofzo, of het liefst in de weide houdt. Er zijn ook maneges waar ze trouwens nog in de wei komen.
Maar voor een paard is lang stilstaan niet zo´n straf als het lijkt. Natuurlijk is het fijn als ze de benen kunne strekken, maar paarden die veel en hard werken, wat toch meestal het geval is op een manege, vinden het echt prettig om gewoon wat te staan.

Verder is het natuurlijk uit praktisch oogpunt gedaan, minder stro verbruik, makkelijker schoon te houden en met voeren simpel (als er een voerpad voorlangs gaat). Maar daar heeft het paard niet zoveel aan Clown

Ik vind zelf dat men heel erg naar omstandigheden moet kijken voordat men oordeelt over iets. De stand op zich is niet slecht, maar hoeveel tijd een paard daar in door brengt bv en of een paard al of niet kan liggen.

Weidegang is ook niet voor elk paard in alle omstandigheden prettig. Mijn paard wil altijd maar al te snel de stal weer in, want de brandende zon en vliegen zijn ook niet prettig. Ik durf haar niet ´snachts buiten te laten, maar dat zou een goede oplossing zijn.
Maar wat ik zeggen wil is dat een stand op zich in mijn ogen geen slecht ding is.
Een box van 3 x 3 is feitelijk ook heel klein voor de moderne grote paarden!!!! Helemaal als ze hun hoofd niet naar buiten kunnen steken. En kunnen ze dat wel, dan zie je ook dat ze dus bijna de hele dag met hun hoofd naar buiten, dus op 1 plek, staan......

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:51

Citaat:
Een box van 3 x 3 is feitelijk ook heel klein voor de moderne grote paarden!!!!

Dus een box van 3x3 is eigenlijk al te klein.

Maar stands kunnen volgens jou wel?

Das toch vreemd.... Duivel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:40

In de context blijven, graag.
Hebben ze een box van 3x 3 dan kunnen ze ook daar bijna hun kont niet in keren. Dus, denk niet dat een stand zielig is en een box van 3 x 3 het einde, daar gaat het even om. Ze zijn niet beter, dat is het standpunt. Als je een paard werkelijk ruimte om zijn kont te keren wilt geven, moet je denken aan een box van minstens 3 x 4m.

Ook de 3 x 3 box is uitgevonden voor economische redenen op bedrijven (en wel in een tijd dat de paarden nog gewoon rond 1.65m waren). Oude stallen op boerderijen zijn groter.

Ik zeg niet dat een stal van 3 x 3 niet kan, alleen dat het ook te klein is voor werkelijke bewegingsruimte, indien je dat wenst. Vooral als het paard het hoofd niet naar buiten kan steken, want dat maakt een groot verschil in ruimte, die hals!
Maar feit blijft dat niet alle paarden direct zoveel bewegingsruimte nodig hebben, dit hangt af van hoeveel tijd ze buiten hun stand/box verblijven.....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:42

Ik heb niks tegen stands. De paarden kunnen liggen als ze willen, de paarden krijgen genoeg aandacht en ze zijn naar mijn mening veiliger dan een box. Ja ze staan met hun kont naar je toe, maar het gangpad waarin je loopt is breed genoeg, als je in het midden loopt komen ze niet eens bij je in de buurt. Ik ben ook van mening dat de manegepaarden niks te klagen hebben (bij mij dan) De stallen worden elke dag minstens 2x uitgemest, de stal word na iedere les aangeveegt, de paarden krijgen zat aandacht, ze krijgen genoeg voer, ze hebben water de hele dag door. Ja dit is normaal. Maar dit zijn die paarden gewend. Ik vind niet dat stands afgeschaft moeten worden. Op deze manier leer je wel goed met paarden omgaan, je leert ze gerust te stellen en je leert wat je moet doen als zo'n paard een keer bang word. Ja ze staan vast aan de muur, maar wat moet je dan? Als je niet veel ruimte hebt op je manege, moet je dan maar de helft van de paarden in een box zetten, de andere helft past er geen eens meer bij, en die dan 4 uur per dag in de les laten lopen? Dat vind ik pas zielig, Manegepaarden die gewoon 4 uur moeten lopen per dag. Met stands kun je meer paarden kwijt en dus hoeven ze niet zo veel te lopen. Verder krijgen ze genoeg weidegang en ze staan naast elkaar met tralies ertussen. Ze hebben contact met medepaard, zijn dus niet alleen en ze kunnen zo prima leven. En denk maar niet dat alle paarden in een evengrote stal als de pony's staan, voor ieder paard/ponymaat is een aparte stalmaat. Je moet een paard als een paard behandelen en niet als een mens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:07

Marjoow schreef:
Ik heb niks tegen stands. De paarden kunnen liggen als ze willen, de paarden krijgen genoeg aandacht en ze zijn naar mijn mening veiliger dan een box. Ja ze staan met hun kont naar je toe, maar het gangpad waarin je loopt is breed genoeg, als je in het midden loopt komen ze niet eens bij je in de buurt. Ik ben ook van mening dat de manegepaarden niks te klagen hebben (bij mij dan) De stallen worden elke dag minstens 2x uitgemest, de stal word na iedere les aangeveegt, de paarden krijgen zat aandacht, ze krijgen genoeg voer, ze hebben water de hele dag door. Ja dit is normaal. Maar dit zijn die paarden gewend. Ik vind niet dat stands afgeschaft moeten worden. Op deze manier leer je wel goed met paarden omgaan, je leert ze gerust te stellen en je leert wat je moet doen als zo'n paard een keer bang word. Ja ze staan vast aan de muur, maar wat moet je dan? Als je niet veel ruimte hebt op je manege, moet je dan maar de helft van de paarden in een box zetten, de andere helft past er geen eens meer bij, en die dan 4 uur per dag in de les laten lopen? Dat vind ik pas zielig, Manegepaarden die gewoon 4 uur moeten lopen per dag. Met stands kun je meer paarden kwijt en dus hoeven ze niet zo veel te lopen. Verder krijgen ze genoeg weidegang en ze staan naast elkaar met tralies ertussen. Ze hebben contact met medepaard, zijn dus niet alleen en ze kunnen zo prima leven. En denk maar niet dat alle paarden in een evengrote stal als de pony's staan, voor ieder paard/ponymaat is een aparte stalmaat. Je moet een paard als een paard behandelen en niet als een mens.

Een stand die breed genoeg is dat een paard knap kan liggen (stel 2m - 2,5 m breed) kan zo worden veranderd dat een paard er niet in vast hoeft te staan. Als het niet om een megapaard gaat, kunnen ze er heus wel in draaien. Achterkant van de stand zo dichtmaken, paard er los inzetten. Ideaal is die afmeting niet, maar altijd nog beter dan een stand waar ze in vaststaan.

Je laatste zin vind ik heel opvallend. Als je een paard als een paard behandelt, hou je in principe geen rekening met de belangen van de mens. Kortere afstanden lopen en meer paarden op kleiner oppervlakte onder kunnen brengen, en roepen dat de paarden het gewend zijn zijn excuses voor het comfort en het gemak van de mens, en hebben niets, maar dan ook helemaal niets met het paardenwelzijn te maken. Paarden in stands als excuus dat een mens dan beter kan leren hoe hij met paarden om moet gaan heeft ook niets met het behandelen van een paard als paard te maken.

Wat betreft die vier uur die een manegepaard moet lopen op een dag: ligt aan de intensiteit van de les en of ze tussen de lessen door een uurtje rust krijgen. Een paard moet lopen. Niet voor niets behalen veel manegepaarden hogere leeftijden dan menig paard dat in particulier bezit is, en maximaal een uur per dag de box uitkomt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:36