Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:29

Prinslover schreef:
Maar wat als je daar geen beschikking over hebt? Wat als er bijna geen weilanden zijn waar ze op kunnen lopen? Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel af en toe.

Ben hier dus erg nieuwsgierig naar. Laten we het wel gezellig houden in het topic Lachen

ik geef gelijk toe dat ik niet alles gelezen heb Bloos maar wilde even op dit stukje reageren.
draai het eens om, mogen die paarden dan een leven hebben alleen maar op stal, waar ze af en toe een aantal uurtjes uit mogen om te werken? en dat alleen maar omdat mensen zo graag willen rijden? het is sowieso oneerlijk, voor mens en paard. maar ik vind niet dat zij de dupe mogen worden van een manege zonder weiland.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:29

Ik vind dat als je een paard hebt je er ook voor moet zorgen dat die naar buiten kan Ja
Ik vind het echt niets als die paarden alleen maar een stal hebben! Boos!

Ik wil zelf ook niet op m'n kamer worden opgesloten, daarom staan ze hier ook 24/7 buiten en is er ook een stal en staat ze met 8 andere paarden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:31

ravellie schreef:
Op de stal waar ik sta is er van April tot Okt weidegang, verder is het niet mogelijk
Heeft geloof ik ook met de soort grond in Zuid-Holland te maken
Allereerst is er niet veel grond en wat er is...word al heel snel een modderpoel
We hebben wel een paddock, maar dat is er maar een ( en dus delen met velen op de pensionstal waar ik sta)
Ik vind het echter wel heel belangrijk dat mijn paard iedere dag uit zijn stal komt en ook zelf lekker kan bewegen zonder dat ik hem vastheb of op hem zit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd tegen de wintermaanden op zie, gezien het dan druk op stal is en je vaak moet wachten...

Ik vind niet dat mensen per definitie meteen geen paard mogen hebben omdat ze niet zoveen weidegang kunnen bieden als mensen in Drenthe of Friesland ( ik zou met alle liefde wensen die mogelijkheid te hebben...)
Als je paard er maar voldoende uitkomt per dag ( en dan dus niet alleen een zadel erop en weer op stal)

Ook in Friesland en Drenthe kost het aardig veel geld hoor een huis met land....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:32

Pistasche schreef:
Ik vind dat als je een paard hebt je er ook voor moet zorgen dat die naar buiten kan Ja

Ik wil zelf ook niet op m'n kamer worden opgesloten, daarom staan ze hier ook 24/7 buiten en is er ook een stal en staat ze met 8 andere paarden.

Lekker makkelijk gezegd
Dat kan dus niet overal, en zeker niet in Zuid-Holland
Wel probeer ik naast rijden etc, mijn paard iedere dag in de paddock los te gooien, te wandelen etc
Maar goed, je moet soms roeien met de riemen die je hebt
En in Okt houd ons weideseizoen weer op! Huilen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:33

pearlie schreef:
ravellie schreef:
Op de stal waar ik sta is er van April tot Okt weidegang, verder is het niet mogelijk
Heeft geloof ik ook met de soort grond in Zuid-Holland te maken
Allereerst is er niet veel grond en wat er is...word al heel snel een modderpoel
We hebben wel een paddock, maar dat is er maar een ( en dus delen met velen op de pensionstal waar ik sta)
Ik vind het echter wel heel belangrijk dat mijn paard iedere dag uit zijn stal komt en ook zelf lekker kan bewegen zonder dat ik hem vastheb of op hem zit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd tegen de wintermaanden op zie, gezien het dan druk op stal is en je vaak moet wachten...

Ik vind niet dat mensen per definitie meteen geen paard mogen hebben omdat ze niet zoveen weidegang kunnen bieden als mensen in Drenthe of Friesland ( ik zou met alle liefde wensen die mogelijkheid te hebben...)
Als je paard er maar voldoende uitkomt per dag ( en dan dus niet alleen een zadel erop en weer op stal)

Ook in Friesland en Drenthe kost het aardig veel geld hoor een huis met land....

Voor het geld waar ik hier nu een mooi dijkhuis ( zonder land) aan de rand van Dordrecht mee heb, kan ik in drenthe een huis met grond kopen.
De reden dat ik er nog niet woon, is dat mijn aanstaande hier twee bedrijven heeft en we dus ( nog) niet zomaar kunnen verhuizen
De prijsverschillen in Drenthe/Friesland en de randstad verschillen behoorlijk Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:34

Ja dat klopt wel idd, de grond in de randstad is veel duurder.
Maar dan nog hoor, als ik het geld had, dan kocht ik een huis met een hectare land ofzo, maar helaas.... ik verdien leuk maar niet zoveel...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:35

maikeltje schreef:
Jeetje zeg, mooi hoor al die heiligen hier die, als je het moet geloven, de halve dag in de weer zijn met hun viervoeter. En is er iemand die niet aan de 'standaard'kan voldoen dan vallen we met z'n allen die persoon aan zodat we ons beter voelen over de eigen viervoeter (die misschien wel minder buitenkomt ook nog) Slapen

Ik ben juist absolúút niet halve of hele dagen in de weer met Shine, juist omdát ze zo veel buiten staat. Die zit echt niet op aandacht van mij te wachten hoor, die vermaakt zich prima met de rest buiten. Pluk d'r uit het land, gaat een borsteltje over, we rijden 3 kwartier en stappen nog even lekker uit, ze krijgt wat voer en ze gaat weer terug.... 's Winters hebben ze een landje dat kapot mag en daar staan ze dan ook minstens enkele uren in, is het écht geen doen komen ze in de bak en héél sporadisch blijven ze een dagje binnen.

Verklaar mezelf écht niet heilig, maar weet wel dat áls ik een paard aanschaf (Shine is niet van mij) ik héél goed ga kijken en na ga denken over wat ik het paard te bieden heb en niet alleen om wat het paard míj te bieden heeft Knipoog

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:37

Ik vind dat een paard moet buiten kunnen staan. Daarom nog niet altijd, maar gewoon op z'n minst een paar uur buiten in de week.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:45

Vooropgesteld: Ik heb een paard ook het liefst de hele dag in de wei.

maar er zijn veel paarden die alleen maar op stal staan (misschien een uurtje in de paddock). ik las in de paardensport dat Power en Paint alleen gereden wordt en soms aan de hand wat loopt. verder dus niks!!!

volgens mij leggen de meeste paarden zich vaak neer bij het feit dat ie niet in de wei kan. hij kan ook niet veel anders. Natuurlijk komen stalondeugden voor, ik kan me voorstellen dat die hieruit voor kunnen vloeien, maar veel paarden doen het ermee.

en ja, soms kun je niet anders... ik denk dat het niet in alle gevallen erg is.
Wij mensen vinden dingen vaak zieliger dan dat het paard ze uiteindelijk vind. Als die van mij een dagje de wei niet in kan, dan is ie wat onrustig, maar ik merk er verder niks van.

wij mensen moeten ook niet te moeilijk doen hoor!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:50

maikeltje schreef:
Komop zeg, iedereen die z'n paard op manege of pensionstal heeft staan, je maakt me niet wijs dat die paarden de hele dag buiten komen. Heb zelf op een pensionstal gestaan (mijn paard dan) voordat ik ze thuis had en als ik die zelf niet buiten zette, dan kwam ie niet buiten.

Bij ons wel hoor! Alle paarden op onze stal worden 's ochtens buitengezet en 's avonds weer binnengehaald! Zit bij de pensionprijs in!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:53

ravellie schreef:
Pistasche schreef:

Lekker makkelijk gezegd
Dat kan dus niet overal, en zeker niet in Zuid-Holland
Wel probeer ik naast rijden etc, mijn paard iedere dag in de paddock los te gooien, te wandelen etc
Maar goed, je moet soms roeien met de riemen die je hebt
En in Okt houd ons weideseizoen weer op! Huilen

Maar kijk dan komt 'ie dus wel buiten Knipoog
Ik bedoel niet 24/7 persee buiten maar ik vind wel dat een paard zowiezo buiten moet komen Knipoog

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:54

In dicht bevolkte gebieden is het niet makkelijk te doen je paard 24/7 op de wei te krijgen en als er geen wei is zijn er altijd nog wel wat plekjes waar je naar toe kan lopen om je paard even te laten grazen.
Ik vind het wel heel sneu dat paarden op een manege waar het altijd druk is en waar gevochten moet worden om de kostbare baktijd voor het grootste deel van de dag binnen staan.
Daarom houd ik niet van grote manege's en zoek liever een kleinschalige pensionstal waar in ieder geval de bak regelmatig vrij is om je paard in los te gooien.
Voor de zomer zijn er genoeg alternatieven voor de manege, veel mensen brengen hun paard dan voor een paar maanden naar een wei en in de winter helaas weer staldienst.

Ik heb mijn paarden ook op een pensionstal gehad en met mooi weer was het lekker, heel de dag naar buiten maar met regen en in de winter konden ze in de speciale losgooi en longeerbak.
Er waren verschillende groepjes die samen buiten konden en dat regelden de pensiongasten dan onderling zelf.

Niet iedereen heeft de mazzel voldoende grond tot zijn beschikking te hebben en dan moet je er het maar het beste van proberen te maken voor je paard.

We proberen allemaal het beste eruit te halen voor zover mogelijk maar waar ik me het meest aan erger is de dressuurmiepen die opgedoft aan komen wandelen op de dure manege, opzadelen en hun bakuurtje volmaken en hun paard weer op stal zetten. Het paard is bezit, is om op te rijden en mee te presteren en verder niets. Verdrietig

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:56

fransje23 schreef:
maikeltje schreef:
Komop zeg, iedereen die z'n paard op manege of pensionstal heeft staan, je maakt me niet wijs dat die paarden de hele dag buiten komen. Heb zelf op een pensionstal gestaan (mijn paard dan) voordat ik ze thuis had en als ik die zelf niet buiten zette, dan kwam ie niet buiten.

Bij ons wel hoor! Alle paarden op onze stal worden 's ochtens buitengezet en 's avonds weer binnengehaald! Zit bij de pensionprijs in!

Dan heb je geluk, want op de meeste stallen hier in de buurt is dat dus niet zo.
Ideaal zou het zijn, de realiteit is vaak anders helaas. En daarbij ken ik veel paardeneigenaren die hoog in de sport rijden met hun dier die er vrijwillig voor kiezen hun paard op stal te houden of hem in de paddock eens laten lopen zonder vriendjes vanwege de kans op blessures. Is niet mijn persoonlijke voorkeur maar die paarden zijn echt niet zuur en kwijnen ook niet weg. Ze kennen het gewoon niet anders.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:57

ceasarlover schreef:
ik vind het best "zielig" ,, je moet zelf maar op een stukje van 3 bij 3 staan.. 24/7 lang..!
paarden slapen maar ongeveer een half uurtje per keer, dus zo'n dag duurt mega lang voor die beesten.

ik zou mezelf gewoon geen paard aanschaffen als ze niet naar buiten kunnen.

Helemaal mee eens Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:58

En nu ga ik even de paarden naar buiten doen, laterrrrrrrrrr Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:59

fransje23 schreef:
maikeltje schreef:

Idem bij mij
Heb alleen volpension gestaan met weidegang
En dan hoorde het buiten en binnen zetten er ook gewoon bij

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:04

Pistasche schreef:
ceasarlover schreef:
ik vind het best "zielig" ,, je moet zelf maar op een stukje van 3 bij 3 staan.. 24/7 lang..!
paarden slapen maar ongeveer een half uurtje per keer, dus zo'n dag duurt mega lang voor die beesten.

ik zou mezelf gewoon geen paard aanschaffen als ze niet naar buiten kunnen.

Helemaal mee eens Ja

Ook mee eens. Ik vind gewoon dat paarden buiten moeten kunnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:06

Prinslover schreef:
Heel veel maneges hier in de buurt beschikken niet over weidegang. De paarden hebben dus alleen een stal. Ze komen niet naar buiten, omdat daar gewoon geen plek voor is.

Maar wat als je daar geen beschikking over hebt? Wat als er bijna geen weilanden zijn waar ze op kunnen lopen? Mogen wij in deze buurt dan maar geen paarden houden, omdat ze niet 24/7 het land op kunnen? Moet iedereen uit deze buurt dan maar verhuizen waar ze dat wél hebben? Dit is dus mijn vraag, wat is jullie mening hierover? Wat de meeste hier in deze situatie doen is het paard in de zomer zo'n 2 a 3 maanden 'vakantie' geven. Vaak rijden ze er dan helemaal niet op, of misschien heel

Wil je mijn mening weten? Ik vind dat een paard elke dag buiten hoort te komen om lekker 'paard' te kunnen zijn, te grazen en te rennen. Dat kan in een weiland of desnoods in een paddock. Heb je die ruimte niet en kun je niet voldoen aan die behoefte, dan hoor je geen manege te beginnen of een paard te houden. Zo simpel zie ik het. Hard, maar ik denk aan het welzijn van het paard, niet aan de pleziertjes van de ruiters/eigenaren.

Het is wel fijn dat de meesten in de zomer hun paard ergens op het land zetten. Dat is tenminste iets. Maar dan nog vind ik het veel en veel te weinig. Daarbij hechten de meeste paarden enorm aan het hebben van vriendschappen en het sociale contact zonder de mens in de buurt. Dat ontneem je deze dieren ook. Nee , ik kan er helemaal niets mee en vind deze plekken afschuwelijk.

Ik heb 3 maneges in het dorp waar ik woon, waar geen weidegang en paddocks zijn. Terwijl het hier barst van de weilanden. Maar de grond is duur, ja. Begin dan geen manege is mijn bescheiden mening. Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:07

maikeltje schreef:
Dan heb je geluk, want op de meeste stallen hier in de buurt is dat dus niet zo.
Ideaal zou het zijn, de realiteit is vaak anders helaas. En daarbij ken ik veel paardeneigenaren die hoog in de sport rijden met hun dier die er vrijwillig voor kiezen hun paard op stal te houden of hem in de paddock eens laten lopen zonder vriendjes vanwege de kans op blessures. Is niet mijn persoonlijke voorkeur maar die paarden zijn echt niet zuur en kwijnen ook niet weg. Ze kennen het gewoon niet anders.

In deze buurt is het gelukkig volkomen normaal. Hoewel hoe luxer de stal, hoe minder de paarden buiten komen........

En wat betreft DE sport. Ik weet dat het in de draf- en endurancewereld volkomen normaal is je paard lekker buiten te laten lopen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:09

fransje23 schreef:
En wat betreft DE sport. Ik weet dat het in de draf- en endurancewereld volkomen normaal is je paard lekker buiten te laten lopen.

Hier een rasechte dressuurmiep die héél graag heeft dat de paarden zo veel mogelijk buiten staan Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:21

Remember schreef:
fransje23 schreef:

Hier een rasechte dressuurmiep die héél graag heeft dat de paarden zo veel mogelijk buiten staan Haha!

Ik weet wel dat erg genoeg mensen in de dressuurwereld bestaan die hun paarden ook gewoon buiten zetten. Het is echter alleen vaak zo dat er met die term De sport geschermd wordt.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:27

Een paard hoort echt niet de hele dag op stal te staan.
Ze moeten echt de wei op kunnen , minnimaal 4 uur per dag, vind ik.
Gelukkig lopen mijn paarden lekker de hele dag buiten en in de zomer dag en nacht, bij slecht weer kunnen ze zelf de stal in als ze dat willen.
Kan een paard niet de wei op, dan vind ik dat men geen paard moet nemen, maar ja, dat is mijn mening

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:29

De paarden die niet volgens de huidige 'norm' gehouden worden, dus niet iedere dag naar buiten kunnen, wat moet daar dan mee gebeuren? Tegenwoordig is het voor veel meer mensen financieel haalbaar om een paard te kunnen betalen. Veel van deze paarden komen op pensionstal of manege terecht. Als al deze eigenaren hun paard weidegang gunnen en hem daarom maar gaan verkopen uit gewetensnood, waar komen deze paarden dan terecht denk je? Nederland is niet groot genoeg om al deze paarden van weidegang te voorzien denk ik. Zoveel boertjes zijn er niet meer. Dus wat dan? Moeten degene die hun paard niet optimaal kunnen houden hem dan maar in laten slapen omdat hij geen paardwaardig bestaan heeft?

Soms zijn er helaas de mogelijkheden niet, maar die paarden zijn wel geboren. Er wordt gewoon doorgefokt en niet voor ieder paard is zo'n plekje te vinden. Ik denk dat de meeste eigenaren echt wel hum best doen hun paard het beste te geven wat binnen hun mogelijkheden ligt. Degene die het geluk hebben hun paard wel iedere dag buiten te laten lopen zijn al gauw geneigd andere eigenaren te gaan veroordelen. Da's makkelijk gezegd vanuit die situatie. Gelukkig ben ik zeer bevoorrecht dat ik mijn paarden lekker aan huis heb en buiten kan laten lopen, maar dit is niet altijd zo geweest. Wel heb ik altijd geprobeert mijn paard het beste te geven binnen de mogelijkheden.

En er zijn te veel paarden om die allemaal het beste, meest ideale te kunnen bieden helaas. Maar die paarden hebben wel een baasje die erg met ze begaan is, daar ben ik van overtuigd. Ik veroordeel dus niemand die zijn paard helaas niet kan bieden wat ik wel kan. En ga zeker niet roepen dat die zijn paard niet waardig is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:30

bedankt maikel ik zou het beter kunnen verwoorden

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:32

Maikeltje, ik zou in eerste instantie helemaal geen paard aanschaffen als ik in zo'n situatie zou zitten.