ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:18

Robert, jouw hele manier van communiceren getuigt zo op het eerste gezicht niet erg van een normale intelligentie, zie de vele spel- en diverse andere fouten. Clown
Heb het idee dat jij ergens op een bepaald niveau (op school misschien?) bent blijven hangen. Haha!
Nou ken ik in het dagelijks leven wel meer mensen die niet zo goed zijn in spelling e.d. en gelukkig wel heel aardig zijn, omdat ze niet zo hoog van de toren blazen.

3x per dag de stal uit om de weidegang te compenseren? Nou, dan heb ik blijkbaar een pittiger pony'tje dan jouw wedstrijdpaarden zijn. Knipoog
Of loop je dan minstens zo'n 2 uur per keer? En hoe compenseer je hun behoefte aan sociaal contact dan? Het grazen? Elkaar 'groomen'? Vriendschappen opbouwen met een soortgenootje?

Het welzijn van jouw paarden staat duidelijk niet voor op je eigen angst dat je straks geen wedstrijden meer met ze kan rijden vanwege blessures. Zeg dat dan gewoon eerlijk.
Ik vind het trouwens niet gek dat jouw paarden het land uitspringen, gezien de wijze waarop ze gehouden worden, maar goed... Clown

Hoe je het ook went of keert, jij begon met de aanval door hele vreemde zaken te zeggen over mensen die hun paard 'ergens op het land hebben staan'. En dan te doen alsof ze lui zijn en er niet naar omkijken. Kun je dan ook niet toegeven dat je er naast zit, als je zoiets belachelijks zegt?

Ik heb nog nooit zoiets gehoord over hoe jij je paarden houdt en hoe jij dat ziet. Nogmaals, dat jij denkt dat de hele wereld per se een bepaald 'niveau' op wedstrijdgebied wil bereiken: Misschien moet je eens denken dat er nog heel wat meer 'niveaus' zijn in de paardenwereld. En ook buiten de paardenwereld, gelukkig. De wereld is zoveel groter.
Wat voeg jij dan toe aan deze wereld, dat je jezelf op zo'n hoog niveau schat? Verward

Dat iemand jouw ambitie niet heeft, omdat iemand toevallig hele andere dingen in en met zijn/haar leven doet, wil niet zeggen dat ze 'onder jouw niveau' zijn. Je verhalen komen zeer, zeer arrogant over, vind ik. Je mag op me neerkijken, hoor, met mijn recreatiepoownie', ga vooral je 'goddelijke' gang. Het zegt alleen wel meer over jou als je zo met mensen omgaat, laat staan met dieren. Dat lijkt me wel duidelijk, gezien de reacties in dit topic. Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:19

Super verwoord Nadya Ja

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:21

mijn paard heeft een peesscheur opgelopen toen hij weer de wei op ging.
smiddags had ik nog gerede niks aan de hand was er,
savonds werd ikgebeld( dus 3 uur later) me paard liep op 3 benen en was stok kreupel.

om even terug te komen op het onderwerp;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:23

runningkawa schreef:
Super verwoord Nadya Ja

Dank je. Lachen
Mijn god, dat er zulke mensen bestaan, die zichzelf zo geweldig vinden. Ga dan lekker mensen zoeken op je 'hoge niveau' en bral daar vooral lekker verder. Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:29

Jenbuc schreef:
savonds werd ikgebeld( dus 3 uur later) me paard liep op 3 benen en was stok kreupel.

Maar ligt het aan mij, of worden vooral veel paarden die normaal op stal staan ernstig kreupel op het land?
Die van mij staat zijn hele jonge leven al buiten en op 2x na is 'ie even kreupel geweest door een verrekking, die na een paar dagen alweer over was. Ik vraag het me gewoon af, hoor, het is geen aanval. Lachen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:32

Nadya schreef:
Jenbuc schreef:

Maar ligt het aan mij, of worden vooral veel paarden die normaal op stal staan ernstig kreupel op het land?
Die van mij staat zijn hele jonge leven al buiten en op 2x na is 'ie even kreupel geweest door een verrekking, die na een paar dagen alweer over was. Ik vraag het me gewoon af, hoor, het is geen aanval. Lachen

IK denk dat je daar voor een deel gelijk in hebt.. maar dan denk ik dat dat vooral gebeurd door de onkunde van sommige mensen.. die gooien dan een paard dat nog nooit een grasspriet gezien heeft los in een groot stuk land.. die paarden gaan rennen.. zijn jolig.. en maken vervolgens bewegingen die ze nog niets een hebben kunnen bedenken..

Ik weet ook niet of die bij Jenbuc het geval is.. maar dit is wel iets dat ik vaak hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:33

Pech kunnen we ook gewoon hebben Nadya

Vorig schopte Kawa met bokken aan de longeerlijn vol op zijn pees.
Gelukkig peesbeschermer aan.
Zoiets kan dus ook in de wei gebeuren, dat risico loop je.

Maar zoiets gebuerd ook onder het rijden, dus daar dan ook maar mee stoppen?

Paar jaar terug, paard over de stang op concours, niet zo erg als er geen zadelkamer/voerbak in had gezeten.
Door dat plastic heen en zijn hele been open gesneden.
Niet meer op de trailer dan?

Met wat pech kan er gewoon overal wat mis gaan en daarom snap ik niet dat we wel alle andere dingen kunnen blijven doen, maar weidegang niet.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:39

hoe t met mij paard ging:

Hij stond toen der tijd:
overdag lekker de hele dag op t land kwam er savonds pas af dus alleen de nacht op stal,
hij kende het gras dus al Knipoog

voorheen stond hij in de zomer altijd dag en nacht buiten nu ook.
maar het was toen maart dus snachts nog vrij koud.

het land was glad en hij had ijzers.
had hem er nooit op moeten zetten maja dat is achteraf.
zelfs in een paddock kan het gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Jenbuc op 19-07-07 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:40

Nee, dat snap ik ook niet, RK. Ik wandel vaak met Sam over de weg en daar kan ook van alles gebeuren. Op stal stootte hij steeds zijn hoofd aan de voerbak (weet hij veel als weidepaard Clown ).
En idd met rijden, springen e.d. kan er ook van alles gebeuren. Met mij kan ook van alles gebeuren, maar om daarom de deur maar niet meer uit te gaan. Dat heet pleinvrees, toch? Cool

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:42

ROFL valt van de stoel af van t lachen, dankzij mister robert alias 'sportstar' haha

maargoed, ik ben van mening dat het risico op blessures het niet rechtvaardigd om een paard niet op de wei te zetten, hier zijn ze immers voor gemaakt. Misschien is het wel zo dat ze juist eerder blessures krijgen als ze niet regelmatig op de wei komen en even paard mogen zijn?

Er kan inderdaad vanalles gebeuren op de wei, maar dat kan overal, stal, trailer, tijdens training, op poetsplaats enz enz. Als je je paard niet buiten zet uit angst dat ie zich bezeert, kan je m beter in een glazen kooitje zetten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:42

Dan breekt het glas Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:43

Gouden kooi is misschien nog beter. Heb je geen scherven, als 'ie breekt..... Tong uitsteken

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:48

Ik heb een ijslander. Hij heeft de eerste jaren van zijn leven in een kudde gelopen.
Ik merk aan het einde van de winter dat hij apatisch wordt. niet meer enthousiast. Wanneer hij dan weer het land opgaat, al is het maar een paar uur per dag, dan merk ik een enorme opleving. Mij zegt dat dat het heel belangrijk is voor hem om daar te staan. Hij is enorm sociaal en staat altijd samen met zijn vrienden. Ik heb nooit ongelukken meegemaakt, mijn paard staat 24/7 buiten gedurende 6 maanden per jaar. Hij is het zo gewend, dat hij zich totaal niet drukmaakt op het weiland. Bescherming heeft hij nooit om.
Ik denk dat paarden die weidegang niet gewend zijn of niet sociaal zijn, meer kans lopen op ongelukken. Ook alleen staan verhoogt het risico als je het mij vraagt.
Wat ik met Robert eens ben, mocht je je paard dan niet op het weiland zetten, compenseer dat dan door hem veel uit de stal te halen. Dit wordt in de winter uberhaupt veel vergeten. (tenminste, dat zie ik hier om me heen) In de winter heeft dat ook wel met luiheid te maken. Maar uit luiheid je paard op het weiland zetten? nee, ik vind het gewoon het beste voor mijn paard! Mijn paard heeft nu ook veel meer zin om te werken, meer impuls en gebalanceerder te rijden.

Laatst is hier in de wei een paard getrapt en hij had een gebroken kaak. Dit was wel vervelend. maar het is slechts een incident, ik heb dergelijke dingen zelden meegemaakt.

edit: het gebruiken van springschoenen kan ik overigens wel goed begrijpen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:50

off topic *pakt dikke van Dale, uhhhhhhhh persoonleukheid... uhhhhhh..niet te vinden*
Maar ík zou het een compliment vinden als ze het me zouden vinden Haha!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:51

Nadya schreef:
Gouden kooi is misschien nog beter. Heb je geen scherven, als 'ie breekt..... Tong uitsteken

En een wattenvloerbedekking! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:53

Overigens valt me op dat sportstar een paard heeft met een blessure...heeft hij dat in de wei opgelopen?

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:57

Ik deed een keertje mij kleine pony Freedom in de wei.. dus ik liet haar los.. en ze begon kei hard te rennen.. maar omdat onze pony's nog wel eens gaan stoeien staan ze appart. Freedom was dat even vergeten.. en zag het stroomdraadje iets te laat ! Bloos!

Ze probeerde te remmen maar het was best wel glad ! Ze gleed zo met haar achterbenen langs haar voorbenen viel achterover en gleed zo onder het stroom draadje door !

Ik schrok me kapot !! Bloos!
stond echt te trillen op m'n benen..

Maar freedom stond gewoon op draafde een stukje dichter naar haar vriendinnetje toe en ging grazen.

Niks aan de hand !?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:03

runningkawa schreef:
Overigens valt me op dat sportstar een paard heeft met een blessure...heeft hij dat in de wei opgelopen?

Dat hij zomaar advies vraagt aan mensen die er toch ver onder zijn niveau zitten...
Mijn advies in deze, hou je paard 3 maanden in coma, dan kan hij rustig herstellen zonder kans op verdere beschadigingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:07

Ik zou hem op rust zetten in de wei Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:07

Goed advies, RK. Knipoog Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:11

Sportstar schreef:
Les paarden spullen en hun nut. [/qoute]

Sportstar. Ook ik heb ben op verschillende internationale springstallen werkzaam geweest. Het klopt indd wat je zegt dat het gedaan wordt op topstallen. Maar of het goed is???

Sportstar schreef:
 Voor een van mijn paarden die zwaar in het werk staat gebruik ik achter stal bandages omdat zij erg gevoelige is voor dikke benen. Let op: Wat is het nu van stal bandages? Omdat paarden in hun onder bennen minder door bloeding hebben. stimuleert juist de warmte van de stalbandages de bloedsomloop van de benen hier door worden de afvalstoffen beter afgevoerd en blijven de benen mooi dun. Alleen s’avond en s’nacht mogen de paarden met bandages om in totaal 12 uur per etmaal.

Warmte stolt het bloed en koud laat het bloed beter stromen. Stalbenen komen omdat de benen warm worden doordat ze niet door het lopen hun afvalstoffen kunnen afvoeren. Waarom denk je anders dat stalbenen verdwijnen tijdens het lopen/rijden??
Warmte is zo wie zo erg slecht voor de pezen!

Sportstar schreef:
 Ook is het inderdaad aan te raden om dit door een ervaren iemand te laten doen ik heb het geleerd op stal Lankester in Duitsland.

Ik heb de bandages leren te gebruiken bij Dhr A. Voorn. Nu weet ik dat ik ze nooit, maar dan ook nooit zou gebruiken bij mijn paarden waarbij de pezen toch wel een erg belangrijke rol spelen (endurance-sport)

Sportstar schreef:
 Een rol singel is tegen het omrollen en vast liggen wanneer een paard (ook in een grote stal is dit mogelijk) besluit vlak bij de muur te gaan liggen en rollen kan hij zich in ieder geval niet vast rollen snap je!

Je kunt ook gewoon walletjes maken in de stal als je daar bang voor bent. Mijn paarden hebben in grote en kleine stallen gestaan maar hebben nog nooit vast gelegen

En dan nog dit: Veel op stal staan is funest voor de paardenbenen... Doorbloeding, weet je nog Knipoog

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:12

Ik wilde de wei niet aan hem voorstellen, stel je voor dat hij gaat roepen dat ik er geen verstand van heb... Ik zou er niet van kunnen slapen...

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:13

Nagelbijten / Gniffelen
waaaaaaár gaat dit over joh Clown

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:13

zow mijn paard is 4 weken terug ook stok kreupel geraakt op de wei, hij heeft een trap gehad van een ander paard met als resultaat een gescheurde spier hij staat nog steeds op stal gelukkig is het zover als over en heb ik groen licht gekregen van de DA om weer te beginnen met stappen en vanaf volgende week weer serieus aan het werk.

ik heb me echt verschrokken en de vermoedelijke dader is van de wei af gehaald en mag er enkel nog s'nachts de wei op samen met een andere,

Het kan gebueren en dat is het risico als je ze samen op de wei hebt staan,
aan de ene kant wel goed want na onderzoek is er ook nog eens uitgekomen dat mijn paard een losse knie heeft en met spierversterkers moet worden gereden om te voorkomen dat zijn knie op slot slaat of nog losser gaat zitten.

echter had dit grapje me een dikke 300 euro gekost incl röntgenfoto's en medicamenten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:16

Sportstar schreef:
Beste Pretletter,

Jouw manier van communiceren getuigt van een intelligentie die mij bevalt.
Deze intelligentie is exact wat ik bedoel met op een bepaalt niveau blijven hangen. Jij hebt de capaciteit om jou filosofie met betrekking tot het houden van paarden in combinatie met hun welzijn te ontwikkelen.

2 van mijn paarden kunnen wel in de wei zij zijn rustig en grazen gewoon. Een dressuur en een spring paard kunnen niet in de wei. Zij breken de wei af of springen van landje naar landje de paarden die er wel in kunnen heb ik rond om goed ingepakt.

De paarden die het niet kunnen, komen er bij mij 3x per dag uit om de wei te compenseren. Ik ben er van overtuigt dat wanneer je paard niet in de wei kan. Je dit niet moet forceren maar het op mijn manier goed kan compenseren. Helaas is mijn context verkeert begrepen en verkeert uitgelicht. Heel jammer ik ben blij dat jij er wel voor open staat!~

Het welzijn van mijn paarden staan voor op wanneer dit bij jou ook zo is neem dan zo veel mogelijk informatie op om je paard het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Dus ook als hij het zelf niet toe laat om in de wei te gaan.

Met vriendelijke groot Robert

Robert, alle paarden kunnen in de wei. Je moet het wel een paar dagen aankijken. Als je paard nooit op de wei komt, en dan ineens wel. Tuurlijk gaat ie dan uit zijn plaat. Vervolgens haal jij hem weer naar stal, en probeert het een week later weer een keer. Weer gaat ie uit zijn plaat. Als je hem nu eens elke dag minstens 8u in de wei zet, zul je zien dat hij na 2 dagen al zeker niet meer uit zijn plaat gaat en gewoon gezond een sprintje trekt of gewoon gaat eten...