Gecoupeerde staart = inslapen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Shet

Re: Gecoupeerde staart = inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:03

IndianLady schreef:
Ik ben het met Karoliena eens.
Vjestagirl jouw merrie heeft een fjordenbrandmerk? Aan beide kanten? Waarom ga je dan niet met haar naar de slager of laat je haar inslapen. Zij is tenslotte ook verminkt.

Helemaal mee eens,ik snap nog geen eens dat je op die stelling komt Ziek Ziek
Wat is het nut dan om de veulen af te laten maken??Als al het andere geen nut hebben voor Ts denk je dan dat veulens inslapen wel nut heeft?? Gestoord

Fokverbod,hoge boetes en inbeslagname tegelijk uitvoeren,misschien dat dat iets helpt en zo niet,afmaken helpt ook niks!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:12

Couperen is een gewoonte waar ik het niet mee eens ben. (medische redenen uitgezonderd) maar dit is ook wel weer heel sterk hoor.
Ik snap je punt, als dat ingesteld wordt zullen er waarschijnlijk zeer weinig fokkers het risico nemen om het toch te doen, de paar veulens die er dan wel de dupe van zijn zullen miljoenen anderen toekomstige veulens een hoop leed besparen. Maar ik vind het wel heel rigoreus.
Ik kan er niks aan doen en ik kan het niet goed benoemen maar ik vind het gewoon geen oplossing om veulens dan maar te doden.
Als we nou met z'n allen voor de paarden met staart kiezen...
En kijk een 5 jarige zonder staart waar je gek mee bent, tja das een ander verhaal, maar als je op zoek bent naar een veulen, koop er dan gewoon een met staart, het couperen zal vanzelf dood bloeden. De 'oudere' generatie zal een gecoupeerde staart preferen, maar die generatie verdwijnt vanzelf, gewoon geduld hebben....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:23

Ja ik kan heel nuchter zeggen dat ik mijn dier in laat slapen/laat slachten als dat nodig is. Dat wil niet zeggen dat ik niet helemaal dol op haar ben, ik denk dat dat juist laat zien dat ik dol op haar ben.

En om humane redenen worden fjorden al jaren niet meer gebrandmerkt maar alleen nog maar gechipt, zoals volegnds de EU regelementen verplicht is.

En het was niet zozeer de bedoeling om iedereen compleet pissedoff te maken, maar meer om mensen nu eens na te laten denken over het lot van deze dieren, en hoe we het op kunnen lossen. Overgends is het couperen zelf een strafbare daad, niet het hebben van een paard met gecoupeerde staart. Zolang je in Nederland nietop herterdaad betrapt word ga je vrijuit.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:36

Ik ben het hier ook niet mee eens...... Bloos

Ik heb een tinker die geimporteerd is uit Engeland. Hij heeft ook een gecoupeerde staart (stompje van ongeveer 10 cm). Ik heb zijn staart laten groeien en ik wou zien hoe lang zijn haar zou worden. Als dit niet lang zou zijn, kwam er zoiezo een oplossing. Maar dit bleek een aardig eind te zijn. Nu kan hij gewoon vliegen verjagen dus last heeft hij er absoluut niet van.

(zie foto voor staart: http://www.mijnalbum.nl/Foto-N6YPXLXH.jpg)

Misschien is dit niet met alle gecoupeerde staarten zo, maar in mijn ervaring hoeft de reden: geen vliegen meer te kunnen verjagen, dus niet altijd het probleem te zijn.

+ dat ik het gewoon een harde regel zou vinden! Couperen is niet goed, maar om dan bij wijze van spreken paarden hun leven af te pakken omdat mensen dit doen......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:37

Je foto doet het niet maar ben wel benieuwd Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:38

foto doet het wel hoor...

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:41

@ katiavl, bij mij doet hij het wel. Verward
ik moet hem wel in link plaatsen want gewoon foto plaatsen mag niet.

(sorry, is offtopic)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:43

Ok, heb hem met firefox open gedaan en dan ging het wel, vind zijn staart eigelijk nog mooi. Ja
Wist eigelijk niet dat het bij tinkers ook nog gedaan werd, omdat ik er nog nooit eentje zonder staart heb gezien (elke dag leert men blijkbaar Tong uitsteken)

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:01

Hahaha, ik ook!! Tong uitsteken Ben blij dat hij nog zo mooi is!!
Veel mensen valt het niet eens op. Ja, ze vinden hem niet zo vol, maar als je dan verteld dat hij zo'n staartwortel heeft! Tong uitsteken

Nee, dat wist ik eerst ook niet, maar blijkbaar dus wel! Levende bewijs in bezit! Tong uitsteken

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:12

Ik ben spuit 11, i know..
Maar couperen is bij wet verboden toch?

Wikipedia schrijft het volgende: "Vanaf 1 september 2001 is het in Nederland verboden om staarten bij paarden te couperen. In België is het couperen van staarten sinds 1 oktober 2001 bij wet verboden."

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:14

Maar het is niet verboden om ze in het buitenland te laten doen, en dan hier binnenbrengen, maar dan mag je ze in belgie niet verhandelen of aan keuring meedoen, in nederland wel Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:03

Couperen is verboden, maar het houden van paarden met gecoupeerde staart niet.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:29

celticpony schreef:
MaartJ schreef:
Als je al iets wilt doen gaat dit niet door de veulens in te laten slapen.

Bekijk het eens vanuit het oog van de fokker en niet alleen vanuit 'het is zo zielig'.
Waarom kan een paard met elk deeltje van zijn huid afzonderlijk trillen? Waarom heeft een trekpaard zo'n lekkere dikke vacht/huid? Waarvoor werden paarden vroeger gebruikt?

Juist:
Om de vliegjes weg te jagen! en hier in zeeland zijn geen horzels dus die hoeven ze niet weg te jagen!
Door de dikke huid heeft meneer of mevrouw ook weinig last van de vliegjes.
En ooit wel is een paard gezien waarbij de staart tussen de ploeg kwam? Nee? Ik wel en dat is NIET leuk!! en dan zullen jullie nu wel denken: Waarom ga je in hemels naam in 2007 nog ploegen met een paard er voor.. tjah zoiets heet oogstdemonstratie!!
Er bestaat hier in dit Nederland ook zoiets als traditie.. en ik weet het zeker.. de paarden die geen staart hebben zijn dit gewend en kunnen hier heel erg goed mee leven! en ik ken er meer dan 1!

Als ze het al willen verbieden moet het in heel Europa verboden worden, want elke fokker trekt met gemak met zijn paard even een landje verderop om daarna weer terug te keren met paard zonder staart en het paard behaalt nog een 1e premie ook op de keuring! omdat de keuringscomissie niets kan verbieden want het paard heeft een bewijs dat het legaal gecoupeerd is!

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap al deze heisa niet, over het al dan niet hebben van een staart.
Laten we dan eerst ophouden met het knippen van tastharen, trekken van manen, knippen van staarten, afscheren van manen, opscheren van benen e.d.!

hopenlijk is jouw wereldje iets groter dan zeeland Knipoog
en persoonlijk houd ik niet zo van tradities, die zijn er juist om doorbroken te worden!
gooi dat dier dan minsten een vliegendeken om

Wie zegt er dat onze paarden geen vliegendeken om hebben? heb ik dat gezegd? geloof het niet.. maar daar gaat het niet om.. de paarden kunnen de vliegen prima verjagen zonder staart en vliegendeken.
Over die tradities, waarom zou je een traditie niet in stand houden? wat vindt je zelf van ringrijden/sjezenrijden? dit vindt ik een prachtige traditie! die wij hier in Zeeland gelukkig ook in ere houden..
En ja mijn wereldje is ook groter dan alleen Zeeland, en de paarden met staart kunnen ook niet alle horzels met hun staart verjagen en waarom hebben die trouwens niet allemaal een vliegendeken op? begrijp ik nou niks van...