Partij voor de dieren in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Partij voor de dieren in de Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:12

hoho mijn paarden staan 24/7 buiten he. Maar niet in de natte koude winters waarbij ze echt veel kilo's gaan verliezen en van het vieze weer gewoon schimmel in hun vacht krijgen.
Dit jaar was een goede winter. Met als gevolg dat er 1 dekhengst lekker de hele winter buiten heeft gelopen. Geen gram afgevallen. Maar er zijn zat winters waarbij het paard achteruit holt als je het buiten laat staan. En om dan gewoon te zeggen mijn paard staat buiten omdat hij buiten moet staan, dat vind ik erg kortzichtig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:19

Als je ziet dat je paard idd gaat afvallen als het 24/7 buiten staat. dan is een deken of in de nacht op stal wel op z'n plaats. Zo doe ik het met mijn 30 jarige pony ook. Als ze begint met afvallen in de winter, dan gaat ze in de nacht op stal. Een deken is bij haar vanwege een overgevoelige huid geen optie (drukplekken). En dan gaat het prima. En dat terwijl mevrouw dag een nacht in haar stal kan staan als ze wilt (loopstal), maar dat doet ze niet. Waarschijnlijk omdat ze haar hele leven al voornamelijk op stal gestaan heeft. In het begin durfde ze niet verder te lopen als de ingang, net alsof ze bang was dat dan de deur dicht zou gaan, en ze er niet meer uit mocht. Dat is nu wel over, maar toch staat ze liever buiten als binnen. Niet altijd het beste voor haar...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:19

sherwood schreef:
hoho mijn paarden staan 24/7 buiten he. Maar niet in de natte koude winters waarbij ze echt veel kilo's gaan verliezen en van het vieze weer gewoon schimmel in hun vacht krijgen.

Prima toch? Maar zoals jij het omschrijft, zeg je nogal rare dingen over mensen met paarden die wel 24/7 buiten staan, dus ook in die natte koude winters. Mijn paard krijgt als het echt extreem nat rotweer is een regendeken op. Die heeft 'ie afgelopen winter 5x een korte periode gedragen, geloof ik. Hij is prima bestand tegen de regen, maar ik vond het wat prettiger voor hem wat de natheid betreft. Qua bewegingsvrijheid vond ik het persoonlijk wat minder en mijn paard ook, want ik heb een paar keer een nieuwe moeten kopen. Clown
Kilo's verloor 'ie niet, want hij had onbeperkt ruwvoer over de gehele dag en ik voerde hem nog iets meer bij.

NH heeft trouwens niets te maken met 'natural denken'. Het is een fijne combi, maar ik ken ook mensen die NH doen en hun paard gewoon op stal houden. En goeroe's volgen? Jammer dat het zo ziet. Ik vind diverse stromingen interessant, verdiep me er in en haal er uit wat voor mij en mijn paard werkt. En verder volg je je gevoel en gebruik je je gezonde verstand. Jammer dat het zo op 1 hoop gegooid wordt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:21

En NH is meer een manier van omgang (en dan erg veel verschillende stromingen) dan een manier van houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:25

Idd Angela, je moet kijken naar je paard en of 'ie happy is, zoals hij/zij gehouden wordt. Als mijn paard het koud krijgt of vermagert, doe ik daar ook meteen wat aan. Nou is die van mij nog erg jong, maar ik wil dat hij gelukkig en (mentaal en fysiek) gezond is. En dat is 'ie buiten, het hele jaar door.
Maar er staat bij ons ook een 35-jarig paardje van een vriendin van mij bij Sam in de kudde. Die oude merrie gaat alleen overdag buiten 's winters (bij goed weer) met dekens op. Prima, dat beestje is een oud besje en is gelukkig met haar paar uurtjes weidegang 's winters. In de zomer staat ze 24/7 buiten. Er wordt gewoon gekeken naar het paard zelf. Maar we streven er wel naar om ze zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te geven.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:28

Nadya schreef:
Tja, er zijn weinig gevolgen voor mij. Mijn paard hou ik al zo natuurlijk mogelijk, hij is niet te dekken of te KI-en (ruin Tong uitsteken ) en rijden doe ik er ook nog niet op en als ik het wel doe met de juiste kennis van zaken.

Maar als ik denk aan al die stalpaarden, die amper buiten komen voor sociaal contact, als ik denk aan de hengsten die ik 24 uur dagenlang binnen heb zien staan, als ik denk aan sommige maneges, als ik denk aan sommige dwangmiddelen die men gebruikt om een paard te laten doen wat een mens wil, tja, kom maar op met die regels. En over overschotten aan paarden; begin er gewoon niet aan als je paarden niet dat kan geven wat ze nodig hebben; een wei en vriendjes.

En een ruin is natuurlijk ?????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:29

mariellede schreef:

Wat wil je?
Mijn ruin was al geruind toen ik hem kocht? Dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:33

mariellede schreef:

Hè bah, er is altijd wel iets te vinden hè. Boos!

Nee een ruin is niet natuurlijk. Maar een ruin kan in veel gevallen kan wèl meer *zo natuurlijk mogelijk* leven dan een hengst, iig wanneer je niet zit te wachten op veulens. Dan maak je een keus tussen wel of niet kunnen dekken (hoewel ruinen ook kunnen dekken, ookal komen er geen veulens van) en wel of niet in kuddeverband met merries kunnen leven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:35

Joviban, dit soort 'aanvallen' zijn echt weer te triest voor woorden.
Ik denk dat we dit soort posts maar moeten laten. Voegt zo weinig toe.
Dit is gewoon iemand die wil rellen. Althans, zo komt het op mij over.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:37

Een leuk artikel om eens precies te kijken hoe de Partij van de Dieren tegen de paardenhouderij aankijkt (ik heb overigens niet alle reacties hier gelezen). Met veel punten ben ik het eens.
Helaas zijn een aantal punten heel idealistisch maar niet haalbaar. Zoals voor ieder paard een uitloopstal hoe graag elke paardeneigenaar dat ook zou willen. Iedere dag minstens een aantal uren weidegang is daarintegen wel haalbaar. Ik ken maneges waarbij de paarden nooit uit hun stal komen behalve in de lessen of een kwartiertje tijdens het stal uitmesten. Voor elke manege moet het haalbaar zijn om de paarden bijvoorbeeld minstens 3 uur buiten te zetten.

Een paard wordt al eeuwenlang gebruikt als vermaak en als vervoersmiddel door de mens, en hier is niks mis mee. Het paard moet wel in zijn waarde gelaten worden dus ik ben het wat betreft de steeds gekker wordende hulpmiddelen ook met haar eens. Als het gaat om bijvoorbeeld je paard 's winters scheren.. daar kan ik niet wakker om liggen heb nog nooit een paard gezien die daar last van had aangezien ze allemaal lekker een warm deken opkregen en dit tijdens het werken ook fijner is voor een paard.

Eigenlijk ben ik het vooral met haar eens wat betreft de huisvesting en sommige takken van sport die gewoonweg beter en veiliger moeten. Om er mee te stoppen vind ik te ver gaan, sommige paarden doen bijvoorbeeld niks liever dan een Cross lopen. En voor paarden die dressuur lopen of springen of recreatief lopen.. zolang de evt. hulpmiddelen maar goed gebruikt worden zodat het paard geen schade oploopt of "gemarteld" wordt, maak ik me niet zo druk om die paarden waar een uurtje per dag een mens op rondhobbelt voor hun plezier.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:38

Sorry maar hoe oud zijn jullie hier? Het komt aan beide kanten dus niemand moet hier een slachtofferrol aannemen Lachen.
Normale discussie kan ook gevoerd worden, vind ik zelfs leuker dan dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:38

Zo komt het mij ook over
Een ruin is algemeen gezien veel makkelijker te houden omdat op veel plaatsen geen hengsten zijn toegestaan.
Zijn ze dat wel moeten ze vaak alleen staan.
Niet iedereen heeft zelf een eigen weide waar ze anders kunnen beslissen..

Ik zie zeker dingen staan waar ik ook voor sta
Zoals elke dag naar buiten met minstens 1 ander paard, ook in de winter.
Ik vind dat ook noodzaak een paard paard laten zijn naast wat wij er als mens graag van verlangen.
En dat gaat ook best Ja
Ook als je wedstrijden rijdt.

Maar ik vraag me af, als zoiets in de wet komt te staan, hoe kan dat ooit gecontroleerd worden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:40

katiavl schreef:
Sorry maar hoe oud zijn jullie hier? Het komt aan beide kanten dus niemand moet hier een slachtofferrol aannemen Lachen.
Normale discussie kan ook gevoerd worden, vind ik zelfs leuker dan dit.

katiavl, volgens mij voerden we een aardige discussie, toch? Tot iemand begon te zeuren over mijn ruin. Of zie ik dat verkeerd?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:40

Cayenne schreef:
Dat stond bij ons in de advertentie ook hoor, maar dat betekende dat de paarden 2 bij 2 kwamen te staan en dat er werd gekeken hoeveel uur het beste was voor het paard Lachen Dat kon varieren tot 4 uur per dag tot 12 uur Ja

Dit zijn volgens de advertentie 10 weidekampen. Er is plek voor 100 paarden geloof ik. Hoe wil je dat doen? Nagelbijten / Gniffelen
Ik kwam bij deze specifieke stal uit omdat een vriendin van mij daar wel wilde staan maar die schrok er ook van, betaal je zoveel en dan geen wei Bloos!
Ik heb ook op zo'n stal gestaan, 1 wei en alleen een uurtje onder toezicht buiten. Ik was er gauw weg.

@ Sherwood: ik vind het jammer dat je in een (op dit moment imo) leuke discussie toch weer zo'n toon aanslaat en dingen roept als 'blinde kip' etc.. Ik ken Arno toevallig ook persoonlijk en ik weet niet beter of hij wil een punt duidelijk maken. Als jouw ene paard te mager wordt van alleen maar buiten laten staan, dan doe je er wat aan; ik heb ook een paard wat niet 24/7 buiten kan in de winter, ben ik achter gekomen deze winter.
Ook Arno doet voor zijn paard wat hem het beste lijkt en blijkbaar gedijen zijn paarden prima met 24/7 weidegang.
Ik ben het met Arno eens dat een solarium en dat soort dingen, een paard helemaal niet op zit te wachten.

@ Mariellede: Jammer dat je zo reageert No Cheer een ruin is niet natuurlijk, maar als het niet mogelijk is om hem als hengst te houden of in een groep te zetten dan zou ik er ook voor kiezen om hem te castreren.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:41

@nadya, dit is niet om te rellen, ik wil er alleen mee aangeven dat echt natuurlijk houden niet haalbaar is. KI vinden ze niet goed want is niet natuurlijk maar dan zou je ook niet mogen castreren want een ruin is ook niet natuurlijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:41

Ben het ook eens met de punten die de pvd opstelt, maar ben niet eens met de pvd zelf, ik vraag me af of ze eigelijk hier iets mee gaan doen. Behalve louter campagne voeren om stemmen te behale Lachen
Zou wel leuk zijn, ik vind dat ieder paard buiten moet komen, maar ja in maneges word dat toch vaak vergeten,
ook vind ik dat hengsten sociaal contact moeten hebben, kan dat niet geen hengst.
Ook leuk zou verplichte lessen nemen zijn, zou het gefrutsel wat stoppen.

Ik weet niet zo veel van nederlandse politiek, maar hoe staan ze er nu voor hebben ze al genoeg macht om iets te veranderen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:42

Maar als het non ki is, hoe ga je dan diversiteit kweken? Of je moet de hengst elke keer naar een ander land vliegen lijkt ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:44

Dat van de ki is gewoon een erg domme zonder nadenk uitspraak van de partij

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:52

runningkawa schreef:
Maar ik vraag me af, als zoiets in de wet komt te staan, hoe kan dat ooit gecontroleerd worden?

Op dezelfde manier waarop er nu naar verwaarlozing wordt gekeken: door iedereen. Een klacht kan lopen via de LID, of de dierenbescherming. Het is maar een begin, het maakt natuurlijk niet dat een wet ervoor zorgt dat het ook niet meer gebeurt. Net als dat een wet tegen moord er niet voor zorgt dat het niet meer gebeurt (oke, erg uit verband, maar het geeft wel aan dat wetgeving een stap is in de goede richting)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:52

runningkawa schreef:

Daar ben ik het mee eens. KI vind ik persoonlijk niet zo'n probleem.. beter dan de benen van de merrie kluisteren bij het dekken, daar ben ik wel op tegen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:53

mariellede schreef:
@nadya, dit is niet om te rellen, ik wil er alleen mee aangeven dat echt natuurlijk houden niet haalbaar is. KI vinden ze niet goed want is niet natuurlijk maar dan zou je ook niet mogen castreren want een ruin is ook niet natuurlijk

LEES NOU, voordat je me aanvalt! Ik doe mijn best om mijn paard wel een zo'n natuurlijk mogelijk leven te geven, maar het is niet altijd helemaal zwart/wit. Ligt het nou aan mij? Wie denkt hier nou extreem?

Ook ik ga straks (weliswaar niet veel) rijden op hem en ook ik doe hem een regendeken op bij extreem nat weer en ja, er staan hekken, bos of sloten om mijn paard in een begrenst gebied te houden. Logisch, want ik wil niet dat 'ie zonder toezicht in bewoond gebied gaat rondlopen. Maar mijn paard leeft wel op een vrij natuurlijke manier als ik zijn leven vergelijk met de meeste paarden in deze omgeving.

Ik zeg alleen maar dat men na kan denken over diverse kanten van het paard houden in NL. Er kan nog een hoop verbeterd worden. Mijn eigen paard is toevallig een dier wat een enorme behoefte heeft aan buiten zijn, aan bewegingsvrijheid en aan sociaal contact. Daarom hou ik hem zoals ik hem nu hou, juist omdat ik goed naar hem kijk. Dat valt hier op bokt in het hokje 'natural', mede omdat ik hem ook nog eens natuurlijk laat bekappen en aan NH doe. Ik zou zeggen, lees mijn posts eens en kom eens kijken naar mijn paard, voordat je me aanvalt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:55

Lovely1 schreef:
Daar ben ik het mee eens. KI vind ik persoonlijk niet zo'n probleem.. beter dan de benen van de merrie kluisteren bij het dekken, daar ben ik wel op tegen.

De benen van een merrie kluisteren, daar ben ik ook zeer zeker op tegen. KI vind ik ook niet zo'n probleem.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:59

Eigelijk komt alles op neer dat je gewoon naar de noden van een specifiek paard moet zien, ik vind regels zo krom want afwijkingen heb je altijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:00

Citaat:

Vind ik ook.

Citaat:
Ook is Thieme voor een verbod op bepaalde takken van paardensport, zoals cross country, rodeo en ruwe vormen van western riding.

net als deze uitspraak.

Ruwe vormen van westernriding??? Ja die heb ik gezien maar ik heb ook vormen van engelse dressuur gezien die absoluut niet kunnen. En daarvoor hoefde ik alleen maar naar mijn stal te rijden.

Verder ben ik het met een hoop uitspraken wel eens en dat er zeker nog heel wat verbetert kan worden op het houden van paarden.

Citaat:
beter dan de benen van de merrie kluisteren bij het dekken, daar ben ik wel op tegen.

Ik zie daar echt niets verkeerd aan. Heb ook een tijd met hengsten gewerkt en ging veel mee met dekkingen. Merries werden altijd gekluisterd (touw om 1 been en dan aan de hals vast maken) ter veiligheid van de hengst en ook voor jezelf. Paarden konden gewoon opzij lopen en er werd niks verkracht. verkrachten heeft toch geen zin want de merrie is niet goed hengstig dus ook geen bevruchting.

Karin1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:04

Daar is Thieme weer met die one-liners..
Hoewil ze in vredesnaam een deugdelijke wet maken om af te dwingen dat paarden een minimaal aantal uren buiten lopen?
Wat een gelul